• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
11
در‌ خصوص اتفاقات اخیر در حیطه گشت ارشاد

بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز

  • کد خبر : 16033
  • 27 شهریور 1401 - 12:30
بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز
اعمال زور و خشونت برای توجیه و آموزش مسائل فرهنگی، نتیجه عکس خواهد داشت.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز طی بیانیه‌ای اعلام کرد:

گشت ارشاد؛ نامی پرتکرار در سال‌های گذشته. مسأله‌ای که منتقدین و البته مخالفینی جدی دارد. نهادی که در حال حاضر به یکی از چالش‌های جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

 پدیده گشت ارشاد، فارغ از تمام علت‌های ایجاد و البته ملزومات امنیتی‌اش، دو ایراد بزرگ دارد. ایراداتی که روز‌به‌روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند. ایراداتی که دستمایه‌ای برای تخریب کل نظام و زیر سوال رفتن تمام بخش‌های حکومت می‌شوند.

بدیهی است که در خصوص مسأله پوشش، در هر کشوری چهارچوبی خاص و مشخص وجود دارد، چهارچوبی که آن کشور اجازه عبور از آن را به هیچ کس نمی‌دهد.

در کشور ما، نهاد مسئول در این حوزه، گشت ارشاد است. نهادی که در سالهای گذشته محلی برای وقوع حوادث مختلف و البته ناخوشایند شده است.

نخستین اشکال این نهاد، عدم تعریف دقیق چهارچوب پوشش برای شهروندان است. به گونه‌ای که در جایی با شهروندی که در عرف جامعه، پوشش معقولی دارد، برخوردی سخت می‌شود و در جایی با فردی که تمام این چهارچوب را زیر پا گذاشته است، برخوردی صورت نمی‌گیرد. کماکان این سوال اساسی در جامعه مطرح است که این چهارچوب دقیقاً چیست و در صورت عبور از آن، دقیقاً چه اتفاقی رخ می‌دهد.

بدیهی است که مبهم و گنگ بودن این فضا، بستر را برای اعمال نظرات شخصی که ممکن است اشتباهات متعددی در آن صورت بگیرد، باز می‌گذارد.

این عدم تبیین دقیق چهارچوب از ایرادات بزرگ این نهاد است که حل آن، نیاز به اقدامات فوری دارد.

اما ایراد دوم که البته ایرادی بزرگ‌تر است، آن است که این متولیان، جاهلانه یا عامدانه، سعی در برطرف کردن یک اشکال فردی، با اعمال زور و خشونت هستند.

در هیچ جایی از دستورات اسلام، اعمال زور و خشونت برای برطرف کردن یک ایراد شخصی نیامده است. قطعا نمی‌شود با اعمال تدابیری سخت‌گیرانه و خشن، یک مسأله فرهنگی را احیا کرد. اینکه راهکار دقیق حل این مسأله چیست، در این نوشتار نمی‌گنجد. لکن باید توجه کرد که اعمال زور و خشونت برای مسائل فرهنگی، نتیجه عکس خواهد داشت.

در نتیجه این دو ایراد، ما شاهد برخوردهایی زننده و نابهنجار هستیم. برخوردهایی که منجر به دوری از دین و البته آسیب جدی به نظام می‌شود. نهایتاً این اتفاقات باعث می‌گردد اگر مسأله‌ای چون مهسا امینی نیز رخ داد، حتی اگر گشت ارشاد هم بی تقصیر باشد، به پای کل نظام نوشته شود.

در پایان باید گفت که چالش گشت ارشاد برای حاکمیت، یک چالش جدی است و لازم است برای جلوگیری از شکاف بیشتر جامعه و پایمال کردن حقوق شهروندان، نظام بصورت فوری اقدام به حل دو مورد گفته شده بنماید.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=16033

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.