• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
16
در حمایت از حرکت مردمی اربعین بشار (از پاتاوه تا تنگ‌سرخ)

بیانیه‌ انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

  • کد خبر : 16042
  • 27 شهریور 1401 - 17:55
بیانیه‌ انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
مالکیت دریاها، سواحل و آب‌های عمومی از انفال بوده و در اختیار حکومت است؛ ولی واژه‌ی در اختیار بودن پیام‌آور کوله‌باری از مسئولیت و تکالیف است. مسئولیت و تکالیف یعنی صیانت از تجاوزات مادی به حریم دریاها و آب‌های عمومی.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل علوم پزشکی یاسوج طی بیانیه‌ای مخالفت خود را با طرح انتقال آب از طریق سد تنگ‌سرخ به استان فارس اعلام کردند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

دانشجو و دانشگاهی قشر برگزیده‌ی جامعه‌اند؛ این تعارف نیست. شماها امید آینده کشورید. در واقع پاره‌ی دل ملت و دلبستگی بلندمدتِ ملت شما هستید.
رهبر معظم انقلاب

آرمان‌خواهی، مطالبه‌گری و پرسش‌گری مبتنی بر مبانی و آرمان‌های انقلاب اسلامی وظیفه‌ای است که مبانی دینی بر عهده یکایک ما قرار داده است و از تکالیف دانشجویانی‌ست که به تعبیر امام راحل، نسلی استثنایی هستند.

در این راستا، نیک می‌دانیم که مالکیت دریاها، سواحل و آب‌های عمومی از انفال بوده و در اختیار حکومت است؛ ولی واژه‌ی “در اختیار بودن” پیام‌آور کوله‌باری از مسئولیت و تکالیف است. مسئولیت و تکالیف یعنی صیانت از تجاوزات مادی به حریم دریاها و آب‌های عمومی.
از طرفی با توجه به بدعهدی‌های مافیای آب در سدهای خرسان، مارون، چم‌شیر و کوثر، که یا با جدا کردن مناطقی از استان کهگیلویه و بویراحمد به اهدافشان رسیدند و یا حق آبه استان را ندادند لذا پیگیری و حفاظت از حقوق مردم و سرزمین بویراحمد و دنا در زمینه‌ی عدالت زیستی که با پروژه‌ی انتقال آب از طریق سد تنگ‌سرخ یاسوج به استان فارس به خطر خواهد افتاد را وظیفه‌ی خود دانسته و همراه با کشاورزان و مردم مناطق پاتاوه و تنگ‌سرخ، یک “نه” بزرگ به این پروژه می‌گوییم و مطالبات صریح خود را به شرح زیر اعلام می‌داریم؛

۱- ورود دستگاه قضا و نهادهای امنیتی به طرح انتقال آبی که از طریق این سد قرار است انجام شود و خلع ید از شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد که دچار تعارض منافع شده است.

۲- توقف اجرای سد و بازگشت به قراردادهای قبل از سال ۱۴۰۰ به گونه‌ای که ارتفاع سد به ۴۳ متر برگردد.

۳- گزارش دقیق و شفاف سازمان حفاظت از محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد به دانشجویان، مردم و رسانه‌ها درخصوص مجوز این سد و آلودگی‌ها و اجحاف‌هایی که برای حقوق زیستی منطقه به بار می‌آورد و تشریح دقیق حق آبه استان ک.ب و همچنین مصوبه تیرماه ۱۴۰۱ کمیته فنی آب استان که در آن تصمیم به خشک شدن بشار بعد از سد تنگ سرخ گرفته شده است.

۴- ممنوعیت انتقال آب به استان‌ فارس که کارکردش صنعت و کشاورزی است چراکه شهرستان‌های بویراحمد و دنا برای رفع نیازهای شرب، کشاورزی و صنعت خود در کوتاه‌مدت و دراز‌مدت دچار چالش‌های عظیمی خواهند شد و از طرفی موجب نابودی کامل پارک ملی دنا می‌شود.

۵- توجه و دوراندیشی دستگاه‌های امنیتی استان کهگیلویه و بویراحمد به تبعات و مصائب امنیتی که این طرح انتقال آب در سال‌های آتی برای استان به ارمغان خواهد آورد.

۶- دوراندیشی مسئولین استان کهگیلویه و بویراحمد درخصوص مهاجرت گسترده‌ای که مردم پایین‌دست‌سد بعد از احداث سد و خشک شدن رودخانه‌ی بشار، بسمت شهر یاسوج خواهند داشت و لحاظ کردن تبعاتی نظیر؛ افزایش حاشیه‌نشینی، فقر، فساد و معضلات اجتماعی فرهنگی و…

در پایان لازم می‌دانیم یادآور شویم که؛ دانشجویان مؤذنان جامعه هستند. قشری که نه وابستگی جناحی دارند و نه واهمه‌­ای در اظهارنظر. رسالت جنبش­‌های دانشجویی، همراهی و انعکاس “صدای مردم” است.
به واقع شایسته‌ی حکومت اسلامی‌ست که مدیران و مسئولان با گشاده‌رویی، خود را در معرض نقد و سوال قرار داده و مسئولیت‌پذیرانه پاسخ گویند تا شاهد افزایش سلامت و کارآمدی نظام در راستای پیاده کردن اهداف انقلاب و خدمت به مردم باشیم. لذا جنبش دانشجویی، بیان دیدگاه و نظرات خود را حقی مسلم می‌داند و هرگونه بی‌توجهی به حق خود را برنمی‌تابد و حمایت همه‌جانبه‌ی خود را از مراسم مردمی اربعین بشار (از پاتاوه تا تنگ‌سرخ) اعلام می‌دارد.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=16042

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.