• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
18
به مناسبت هفته پژوهش در دانشگاه خوارزمی برگزار شد:

بررسی چالشهای بین المللی در سال ۲۰۱۷

  • کد خبر : 4782
  • 01 دی 1395 - 8:55
بررسی چالشهای بین المللی در سال ۲۰۱۷

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم«پویا» نشست بررسی چالشهای بین المللی در سال۲۰۱۷ با تکیه بر آینده پژوهی استراتژیک به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی با دعوت از محمود دلفانی، رئیس مرکز عالی روش شناسی علوم انسانی فرانسه و آینده پژوه راهبردی، دیروز( دوشنبه ۲۹ آذر) در سالن الغدیر این دانشگاه برگزار شد. […]

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم«پویا» نشست بررسی چالشهای بین المللی در سال۲۰۱۷ با تکیه بر آینده پژوهی استراتژیک به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی با دعوت از محمود دلفانی، رئیس مرکز عالی روش شناسی علوم انسانی فرانسه و آینده پژوه راهبردی، دیروز( دوشنبه ۲۹ آذر) در سالن الغدیر این دانشگاه برگزار شد.

محمود دلفانی در ابتدای این نشست با اشاره به ماهیت آینده پژوهی راهبردی گفت: آینده پژوهی راهبردی نه پیش بینی هست، نه برنامه ریزی برای آینده هست و نه مدیریت برای آِینده هست.

این تحلیلگر راهبردی درخصوص شمای کلی تحولات پیش رو درسال ۲۰۱۷ از منظر آینده پژوهان گفت:  به نظر من ما در سال ۲۰۱۷ چهار عرصه بسیار مهم و کلان داریم: ۱- خشونت ۲- هرج و مرج ۳- تحول در نظام بین الملل جهانی ۴- بکارگیری قدرت نرم

وی درخصوص تحول در نظام بین الملل جهانی گفت: در چند سال اخیر در جهان و بخصوص اروپا بسیار تلاش شد تا نظام هیچ قطبی یا صفرقطبی را در جهان شیوع بدهند اما اتفاقاتی که در دوره ریاست جمهوری اوباما رخ داد موجب تقویت نظام چندقطبی شد. البته نظام چند قطبی به معنای کلاسیک آن نیست. آمریکا در دوره ریاست جمهوری  اوباما خودش را به صورت آگاهانه از حالت ژاندارمی امنیتی-نظامی جهان خارج کرد و ما نباید احساس کنیم که هژمونی یک قدرت بزرگ درحال افول هست زیرا این موجب خواهد شد که خودمان را در مقابل نقشه های از پیش طراحی شده آنها آماده نکنیم و تحولات بعدی را درنظر نگیریم.

دنیای اتحادهای کلاسیک و طولانی مدت به سر آمده

دلفانی گفت: یکی از ویژگیهای سال ۲۰۱۷ تحولات سریع آن از همان ابتدای سال است. با این روند ما درحال پیش روی به سمت پخش شدن هژمونیهای جهانی هستیم. نظام جهانی که درحال پدید آمدن است درصدد شکل دهی به نظمهای هژمونیک چندگانه است. ما از چندقطبی شدن در حال پیش روی به سمت چند هژمونی شدن هستیم.

وی گفت: دنیای اتحادهای کلاسیک و طولانی مدت بین کشورها در سال ۲۰۱۶ به سر آمده است. ما به سمت دنیایی می رویم که اتحادهایش به صورت کوتاه مدت، با اهداف مشخص و با دامنه ها و محدودیتهای خاص زمانی، موضوعی و منطقه ای است. این می تواند برای ما در ایران هم موجب تهدید شود و هم موجب فرصت. با این شرایط شاید ایران در سال ۲۰۱۷ با توجه به تحولات محتمل پیش رو مجبور شود یا بخواهد بر اساس منافع منطقه ای و ملی خودش یک اتحاد کوتاه مدت خیلی محدودی را با یکی از کشورهای بزرگ داشته باشد.

 

دلفانی در خصوص مولفه هرج و مرج گفت: یک بخشی از بحث هرج و مرج، بحث تشدید جنگهای داخلی است البته این جنگهای داخلی نه در آفریقا و خاورمیانه بلکه در سرتاسر اروپا و آمریکاست. اخیرا چندماهی است که در فرانسه و بین مسوولین آنجا این نگرانی درخصوص جنگهای داخلی ایجاد شده است و این برای جامعه ای مثل فرانسه که دغدغه اختلافات قومی و مذهبی به آن صورت ندارد.

گسترش جنگهای اقتصادی در سال۲۰۱۷

وی درخصوص مولفه دیگر پیش رو در سال ۲۰۱۷ گفت: بحث مهم دیگر مهاجرت است. در اروپا از یکسو نرخ مرگ و میر بیش از زاد و ولد شده و از طرفی هم مسئله مهاجرت پیش آمده است.امروزه فقط ۳میلیون مهاجر در اروپا وجود دارد. مهاجرت کنونی با مهاجرتهایی که بعد از جنگ جهانی دوم پیش آمد یکی نیست، از حیث لفظ و مفهوم یکی هستند اما از حیث زمینه وقوع متفاوت هستند.در بحث هرج و مرج دو گزاره مهم مطرح است، یکی بروز جنگهای داخلی و دیگری بحث مهاجرت. مقوله مهاجرت می تواند موجب تشدید  جنگهای داخلی بشود.این جنگ داخلی در کشورهایی که تا کنون امن بودند قطعا به شکلی خواهد بود که با جنگهای داخلی امثال لبنان و… تفاوت خواهد داشت.

دلفانی گفت: آن امری که بیشتر به هرج و مرج دامن می زند مقوله شکاف طبقات اجتماعی است. به نظر بنده، ما  از سال۲۰۱۷ به بعد بویژه بعد از ترامپ به سمت یکسری جنگهای کوچک و بزرگ  اقتصادی آنهم به شکل عمیق در خیلی از کشورها خواهیم رفت. با اینکه سایه جنگهای نظامی درحال کمرنگ شدن است اما جنگهای پیچیده خطرناکی به نام جنگهای اقتصادی درحال گسترش یافتن است و این جنگها اثرات سیاسی خاصی خواهند داشت.

روح و پایه قدرت نرم

رئیس مرکز روش شناسی علوم انسانی فرانسه گفت: در سال ۲۰۱۶ تقریبا تمام کشورهای مهم بودجه نظامیشان افزایش یافته است.بیشتر انرژی ارتشهای بزرگ در دوره کنونی بر روی نیروهای ویژه و کماندویی است.

 

آینده پژوه برجسته آموزشکده عالی روش شناسی فرانسه گفت: به نظر من بحث قدرت هوشمند تمام سال ۲۰۱۷ را تحت تاثیر جدی قرار خواهد داد. قدرت هوشمند ترکیبی است از قدرت سخت و قدرت نرم. پایه و روح قدرت نرم، توانایی جذب و جذابیت است. پین به دلیل مدلی که دارد هیچ جذابیتی ندارد و به همین دلیل در حال کار کردن بر سر همین مطلب هستند و یکی از راه هایی که پیش گرفته اند گسترش زبان چینی است و برای این کار بیش از چندهزار نهاد و موسسه ایجاد کرده اند تا زبان چینی را گسترش دهند. ما برای اینکه خودمان را در سال پر خطر و پر التهاب جهانی ۲۰۱۷ آماده کنیم باید مولفه های قدرت هوشمند و ابزار و تحلیلهای جدید را بشناسیم.

در انتهای نشست پرسش و پاسخ میان دانشجویان و اساتید با محمود دلفانی صورت گرفت.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=4782

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.