• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
15

بایستی همه نخبگان کشور به مداقه بر روی آن همت بگمارند تا اگر نقصانی در آن وجود دارد پیش از طی مراحل قانونی و تصویب؛ نقص آن بر طرف شود

  • کد خبر : 230
  • 25 تیر 1394 - 10:18
بایستی همه نخبگان کشور به مداقه بر روی آن همت بگمارند تا اگر نقصانی در آن وجود دارد پیش از طی مراحل قانونی و تصویب؛ نقص آن بر طرف شود

این بیانیه به شرح ذیل است: بیست و سه ماه مذاکره به ایستگاه آخر رسید و توافق صد و چند صفحه ای در خصوص پرونده هسته ای ایران و ۵+۱ حاصل آمده است؛ که بی شک در بدست آمدن آن تیم هسته ای کشور تلاش بی وقفه ای را گذاشته است و ما نیز قدردان […]

این بیانیه به شرح ذیل است:

بیست و سه ماه مذاکره به ایستگاه آخر رسید و توافق صد و چند صفحه ای در خصوص پرونده هسته ای ایران و ۵+۱ حاصل آمده است؛ که بی شک در بدست آمدن آن تیم هسته ای کشور تلاش بی وقفه ای را گذاشته است و ما نیز قدردان این زحمات هستیم اما در این خصوص نکاتی چند بایستی مد نظر قرار گیرد که اتفاقات پس از توافق ژنو و بیانیه لوزان را شاهد نباشیم.

اولین و مهمترین نکته آن است که توافق حاصل آمده به عنوان وحی منزل لایتغیر نیست و نباید باشد. بایستی همه نخبگان کشور به مداقه بر روی آن همت بگمارند تا اگر نقصانی در آن وجود دارد پیش از طی مراحل قانونی و تصویب؛ نقص آن بر طرف شود و در این میان هیچ کس حق ندارد منتقدین را از بیان نقدهای وارده ممنوع البیان کند.

نکته دیگر آن است که ذوق زدگی ها و تبریکهای نابخردانه و بی معنی مانند چند روز بعد از بیانیه لوزان غیر از پشیمانی و عذرخواهی نتیجه دیگری نخواهد داشت و البته این پر واضح است که این ذوق زدگی ها پیام هایی را نیز برای طرف مقابل مخابره خواهد کرد که از جمله آن فشار بیشتر بر ایران برای عقب نشینی خواهد بود.

خطای دیگری که در این عرصه بایستی جلوی آن گرفته شود که رسانه ملی و دولت در آن نقش بسزایی دارد آن است که جامعه را درگیر شادی های کاذب و غیرمعقول نکند که فضای احساسی بر فضای عقلانی چیره شود و در نتیجه آن متانت و وحدت جامعه از بین رود و در این میان آنچه فراموش شود؛ حفظ منافع ملی باشد.

متانت آن است که که رویکردهای احساسی نسبت به توافق که مورد احترام نیز هست، کنار گذاشته شود و منطق و عقلانیت جایگزین آن شود. حالا که رهبری عزیز انقلاب، انتظار وحدت برای به دست آوردن منافع ملی را از مردم دارند، مناسب تر آن است که این وحدت برای به دست آوردن یک «توافق خوب» هزینه و صرف شود و نه شادی برای محتوایی که از آن خبر ندارند! اگرچه شادی و خشنودی ملت که به واسطه اعتماد به تیم مذاکره کننده، صورت می گیرد مورد احترام و یکی از نشانه های همدلی مردم با دولت است.

والله دانشجویان و نخبگان کشور به واسطه همین منافع ملی است که ماهها به اشکالات متن توافقات استناد می کنند. ما و دانشجویان و دانشمندان دیگر در تلاشیم که منافع ملی به بهترین نحو رقم بخورد چرا که مطلعیم برخی جریان ها صرفا به رویکرد سیاسی انتخاباتی و فارغ از منافع ملی به مذاکرات می نگرند و متاسفانه فضای شادی مردم را فقط و فقط برای بهره بردن در صندوق انتخابات می خواهند.

انتظار رهبر معظم انقلاب از مردم یک انتظار جدی برای شکل گیری فضای احترام متقابل و گفتگوست که نقشه های دشمن در دوقطبی سازی جامعه ایران را نقش برآب خواهد کرد.

نکته دیگر که لازم است موکدا بدان اشاره شود آن است که هیچ کس؛ نه نماینده مجلس، نه عضو تیم هسته ای، نه دولت محترم و نه هیچ مشاور و سردار و آیت اللهی از جایگاه رهبری برای توافق خرج نکند و کلیشه چند ده بار مردود شده ی “رهبری در جریان است” و ” همه چیز با رهبری هماهنگ شده” را به کار نبرد و اجازه دهد در یک فضای منطقی جریانهای مختلف دانشجویی و نخبگانی به تحلیل آنچه خروجی مذاکرات بوده بپردازد؛ چه آنکه اگر رهبری در جریان باشد و یا با ایشان هماهنگ شده باشد؛ ایشان خود حی و حاضر در جامعه است و قدرت ابلاغ آن را دارا است. و به دانشجویان عزیز و فعالی نیز اعلام می نماییم که حجت برای ما سخن رهبری است نه کسانی که از قول ایشان سخن می گویند؛ چنانچه ایشان در دیدار اخیر فرمودند: ” من خودم هنوز که الحمّدلله زبانم از کار نیفتاده؛ حرف خود من که مقدّم به حرف آنها است. آنچه من میگویم، حرف من آن است” فلذا با آوردن گزاره هایی از طرف رهبری نباید جلوی تحلیل و اقدام جریان های دانشجویی و نخبگانی گرفته شود.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=230

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.