• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

این روزها باید به روستایی بودن افتخار کرد/ اشکال به رئیس جمهور وارد است که چرا جلسات شورای عالی فضای مجازی تشکیل نمی‌شود +تصاویر

  • کد خبر : 408
  • 31 مرداد 1394 - 6:58
این روزها باید به روستایی بودن افتخار کرد/ اشکال به رئیس جمهور وارد است که چرا جلسات شورای عالی فضای مجازی تشکیل نمی‌شود +تصاویر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مستقل»؛ عزت الله ضرغامی در با حضور در این نشست ضمن موثر دانستن جمع های دانشجویی مسلمان در این جلسه گفت: بهترین سخنان رهبری در دیدار با جنبش های دانشجویی است که برخی از شما دانشجویان نیز در دیدار امسال حضور داشتید که البته آن یک ملاقات خوب و استثنایی […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مستقل»؛ عزت الله ضرغامی در با حضور در این نشست ضمن موثر دانستن جمع های دانشجویی مسلمان در این جلسه گفت: بهترین سخنان رهبری در دیدار با جنبش های دانشجویی است که برخی از شما دانشجویان نیز در دیدار امسال حضور داشتید که البته آن یک ملاقات خوب و استثنایی است. سابقه نداشته است که در ماه مبارک رمضان دیدار با رهبری هم قبل از افطار و هم بعد از افطار ادامه یابد. رهبری این استثنا را تنها برای شما قائل شده اند.

وی با اشاره به سخنان رهبری در رابطه با اسلام رحمانی و اهمیت آن گفت: روشنگری  و اشکالاتی که توسط برخی به آن وارد است در نظر رهبری موضوع مهمی است. در واقع سنگربندی هایی که توسط برخی پشت این واژه صورت می گیرد برای این است که حرف های خودشان را بزنند. نکته مهم بعدی این است که یکی از کارهای مورد استفاده در تحلیل ها استفاده از مدل هست. ما مدل های مختلفی داریم که می تواند ذهن را ترغیب کند تا یک حرف جدیدتر و گسترده تر جا بیفتد.

ضرغامی ادامه داد: مدل ها از انواع ساده هستند تا انواع پیشرفته که ذهن را هدایت می می کنند. مدل چیز بسیار خوبی برای اذهان مغشوش است البته اگر مدل خوب انتخاب شود. پس من اصل مدل را می پذیرم. ما در سازمان صدا و سیما مدل مهندسی،  جامعه شناسی و علوم انسانی را یک تشریح کامل کردیم تا بفهمیم چقدر تفاوت دارد و ان را بررسی نمودیم.

رئیس سابق صدا و سیما افزود: این روزها در بحث های هسته ای کشور از مدل های تاریخی بسیار استفاده می شود که البته بد هم نیست. یکی می گوید در دوره امام حسن مجتبی هستیم و یک نفر دیگر مدل دیگر را مطرح می کند که این ها همه قابل بررسی است. انچه که مهم است این است که ما راجع به مطلب مهمی که می خواهیم حرف بزنیم چه مدلی ذهن ما را همگرا می کند.

وی هم چنین با اشاره به اینکه دانشجویان فنی مهندسی مفهوم فشار و کشش را میفهمند گفت: این دو در نظر برخی دیگر ممکن است یکسان جلوه کند اما فشار و کشش در مهندسی دو مقوله کاملا متفاوت اند. برخی از اجسام در مقابل فشار خیلی مقاوم هستند ولی در مقابل کشش ضعیف اند و بعضی از دیگر صفرند و برعکس. برخی از اجسام در مقابل فشار ضعیف  و در مقابل کشش قوی هستند. برخی از مجموعه های سازه ها به طوری نتیجه می گیرند که هم فشار را تحمل کند هم کشش را. به عنوان مثال اگر در بتن فولاد کار نگذارند در مقابل فشار فوق العاده مقاوم است. ولی طبق تئوری در مقابل  کشش صفر است. پس تحمل همزمان فشار و کشش برای پایدار ماندن یک چیزخیلی مهم است.

رییس سابق سازمان صدا  سیما همچنین تصریح کرد: می خواهم در مورد تفکرات انقلاب و تفکرات دینی و امام حرف بزنم. در مقابل هجمه تهدیداتی که در مقابل به نیروهای ما وارد می شود می تواند برخی از جنس فشار باشد و برخی هم از جنس کشش که هر دوتا را باید مقاوم کنیم. ممکن است برخی از شما روستایی باشید که البته این روزها باید به روستایی بودن افتخار کرد و کاه گل را خوب بشناسید. کاه در گل نقش آرماتور را بازی می کند در بتن. که اگر کاه نباشد تمام گل ترک بر می دارد. همین کار بی ارزش کار بزرگی را انجام می دهد و نقش کشش را در گل بازی می کند. جوامع ما که جوامع انقلابی ست هم باید در مقابل فشار مقاوم باشد البته این را فقط به شما دانشجویان می گویم نه در جمع های عمومی. شما نخبگان طوری با جامعه باید صحبت کنید که بتواند هم در مقابل فشار خود را حفظ کنند هم در مقابل کشش.

وی افزود: حال برای تعبیر فشار و کشش می توان یک لیست نوشت. مثلا می خواهند فشار وارد کنند می گویند همه گزینه ها روی میز است. اولا همه اینها را عمل می کنند و فکر نکنید فقط حرف است. البته با تبلیغات می گویند منظور حمله نظامی است ولی دارند کار می کنند. اوباما در پاسخ به فشاری که جمهوری خواهان در کنگره به وی وارد می کنند می گوید ما نمی توانیم کاری بکنیم و به صراحت می گوید هر چه حمله کردیم چه شد حمله به افغانستان و ایران چه شد؟ پس دنبال گزینه های دیگر هستند  انجام می دهند.

ضرغامی با تاکید بر وجود فشار و کشش از نوع خودگفت:  می گویند با دست پس میزنند با پا پیش می کشند. متاسفانه جوانان در ضرب المثل ضعیف هستند. این ضرب المثل ها با زبان شیرین در حوزه جذب و کشش ورود می کنند. در یک جاهایی با کشش های چون نشان دادن در باغ سبز به ما وارد می شوند. با وعده تو خالی وارد می شوند. برخی در مقابل فشار مقاوم اند ولی در مقابل کشش و محبت نمی توانند طاقت بیاورند. مثل همان بتن غیر مسلح. رییس جمهور امریکا با مردم ایران صحبت می کند. یک هیات می اید و می رود. رام می شوند. قوه فشار و کشش باید در کنار هم باشند.

ضرغامی خاطر نشان کرد: حال مدل های تاریخی را ببینید. در مدل های تاریخی ذهن را نزدیک به حال می کنند. تمام مقاومت قبل و بد از انقلاب از مدل اباعبدالله است که از ان خیلی استفاده کردیم. تک تک حوادث عاشورا به ما مدل مقاومت می دهد. مقاومت ما از این مدل است نه مدل دیگری که برخی مثال می زنند از جمله مدل امام حسن. برخی معتقدند امروز دوره امام حسین نیست دوره امام حسن مجتبی است که البته این اشتباه است. مقام معظم رهبری در کتاب انسان ۲۵۰ ساله زندگی ائمه را یک مدل همیشگی می دانند. مدل صلح امام حسن برای الان غلط است. اصلا توافق نامه به این صلح مرتبط نیست. امام حسن صلحی که انجام داد در شرایطی بود که خواص و عوام توجیه نبودند و خواص دور امام را خالی کردند و عوام هم اگاهی نداشتند لذا امام حسن مجبور به صلح شدند و با این صلح خیلی چیزها را افشا کردند.

وی هم چنین گفت: مدل صلح امروز صلح حدبیه است اگر چه کلمه صلح برای الان غلط است در ان صلح پیامبر با تدبیر دستور انجام را داد که در تاریخ وجود دارد چون پیامبر می دانست به تعهدات وفا نمی کنند و دو روز بعد زیر میز زدند مسیر به همان مسیر اصلی بازگشت ولی خیلی ها خیلی چیزها فهمیدند االبته من این را نمی گویم این توافق نامه عین همان است البته صلح حدبیه با دستور پیامبر قدرتمند اسلام است که به کافران می گوید شما زیر حرفتان زدید.

ضرغامی تاکید کرد: نتیجه اینکه امروز رهبری معظم با نگاه حسینی دارد تدبیر می کند. ولی فقیه در قانون اساسی ویژگی هایی دارد که خبرگان تعیین می کنند آن کسی که  می خواهد وارد مجلس خبرگان شود باید باتمام وجود در قول و عمل رهبری را قبول داشته باشد، اگر کسی قبول نداشت خب بیاید توی خبرگان بگوید چه ؟ این بحث عقلانی است کسی که اگررهبر گفت بروید زیر تانک بروید برود نه کسی که جلوی ولی فقیه بایستد و اصل فکر باید سر جای خود هست و رهبری تدبیر می کند و فرمایشات آقا شفاف و روشن در تمام مواضع است و ابهامی نیست. عقلانیت و اجتهادی که اجتهاد نیست، شما حرف آقارا بشنوید همه چیز روشن است نه اینکه ببینید چه کسی چه چیز می گوید.

وی هم چنین در باب مسایل منطقه علی الخصوص سوریه نیز گفت: الان در دنیا یک طرف استکبار است و یک رهبری معظم و ایران است. امروز سوریه در مقابل استکبار ایستاده است بعد نتانیاهو می گوید که نمی توانیم جلوی سوریه مقاومت کنیم به این خاطر است که ایران و رهبری پشت آن است و هروقت آقای ظریف برای مذااکرات می رود آنها اصرار دارند که درباره مسئله سوریه حرف بزنند و نظر مارا بدانند ولی آقای ظریف قبول نمی کند و می گوید ما فقط درباره مسائل هسته ای صحبت می کنیم اینها می دانند پیام انقلاب اسلامی است که دوره میکند.

رئیس سابق صدا و سیما افزود: نگاهمان را بالا ببریم . رهبری فرمودند مراحل قانونی هسته ای باید طی شود لزومی ندارد که رهبری را درگیر نکات کوچک کرد و کشور را درگیر نمود. آن موقع که دررسانه بودم گاهی اوقات به ما تذکر می  دادند که رفتار شما دررسانه ذلت بار می شود، ما هم گوش دادیم، مراقب باشید که اگر دوجمله پس و پیش است به آن دقت کنیم و کمی وسیع تر نگاه کنیم باید روشن گری کنیم و در قضاوت باید با دقت عمل کنیم، آن ماکتی که است اقتدار نظام است.  بعضی از شبکه های خبری می بینم که سر کوچکترین موضوع به هم می ریزند و همه نگاهشان به رهبری ست که الان رهبری چه می گویند؟

ضرغامی در ادامه خاطر نشان کرد: در جنگ جهانی دوم چقدر از مردم به خاطر تشنگی مردند و در آن دوره که رضا شاه کمی با آلمان ها زد و بند کرد که بعد از مدتی پدرش را در آوردند. الان وزیر خارجه نمی گذارد و نهایت می گوید ماباید سوال کنیم.

پیامی که امروز می خواهم به شما انتقال دهم که همان پیام علما و رهبری است این است که زود قضاوت نکنید دشمنان ما علیه امر به معروف و نهی از منکر حرف می زنند سفارشات حضرت امام و اقدامات ائمه راجع به همین موضوع بوده است بعضی ها حرف های خوب را دریافت می کنند و علیه امر به معروف و نهی از منکر حرف می زنند اینکه فلان مجری در جایی حرف بدی را می زند و سریع منتشر می کنند یعنی امر به معروف و نهی از منکر صفر .

وی در پایان اظهار داشت: در احکام هم چنین گفته می شود اگرسگی با کاسه ماستی در اتاقی بود و دهان سگ ماستی بود شما نمی توانید بگویید که کاسه ماست نجس است چرا که شاید سگ در جای دیگری از کاسه ماستی دیگر خورده باشد در مسائل اخلاقی  قضاوت راجع به افراد از مسئله احکام جدی تر است این یک مسئله است که شما دروغ نگویید تهمت نزنید قضاوت نکنید. ولی امر به معروف و نهی در شرایط مختلف بحث دیگری ست یه نخبه یا یک دانشجو  با جو سازی رسانه ای همراه نمی شود.

در ادامه ضرغامی به پرسش و پاسخ دانشجویان پاسخ داد:

ضرغامی در پاسخ به سوالی درباره شورای عالی فضای مجازی و عدم تحرک ان و نیز فعالیت های احتمالی سیاسی خود گفت: در شورای عالی فضای مجازی که حال عضو این شورا هستم تا قوانین حاکم آنرا کشف کنم این فضاهای مجازی واقعا به عنوان پدیده ها و اتفاقاتی هستند که روز به روز جهت گیری هایی علیه انقلاب دارند. من هم قبول دارم این حرف را. ان هم به دلیل بی توجهی به تشکیل جلسات است. این اشکال به رئیس جمهور وارد است که به خاطر عدم توجه به شورای عالی فضای مجازی جلسه تشکیل نمی شود. به صحن علنی نمی آید، بسیاری از اتفاقات در فضای مجازی گسترش پیداکرده است.

وی در ادامه گفت:  تمام این جوابهایی که در طول این سالها به خبرنگاران داده ام موجود است، من واقعا معتقدم انسجام نیروهای انقلاب مهم تر است ولی ما سیاست را در انتخابات خلاصه کرده ایم سیاست انتخابات و دیگر هیچ، خیلی مسائل کشور دارد که جدی است.

ضرغامی تصریح کرد: نمی گویم اصلاح طلب اصول گرا. من برداشتم از حرف ها و نگاه رهبری این است که ایشان خواستار انسجام نیروهای انقلاب هستند اینها دو روز کار می کنند وچه خوب چه بد می روند، من آنچه که می دانم انسجام نیروهای انقلاب است که متاسفانه نه تنها الان اتفاق نمی افتد حتی در داخل هم مساله وحدت بین احزاب می شود اصل.

وی همچنین ادامه داد: بحث نیروی ولایتی و اصولی نیست، شهید داوود کریمی فرمانده سپاه تهران در زمان فرماندهی یک تخلف کرد. البته ایشان یک مجاهد بزرگ بود ولی یک تخلف سیاسی کرد امام باایشان برخوردکردند و حذف شد ولی من یک موی آقای داوود کریمی را به خیلی از کسانی که مدعی اند نمی دهم، ایشان ممنوع اتصویر بود ولی گزارشی از ایشان تهیه کردیم خیلی استقبال شد، تکریم هم کردند ولی مخالف اصولگراهاست، حالا یک روز تخلف کرده باید ببینیم امروز چه وضعیتی دارد.

وی در پایان تاکید کرد: حبل المتین ما رهبری ست در جنگ صفین هم گفتند” این قرآن نیست ورق پاره است بزنید بریزید زمین لگد کوب کنید” ان حیله عمر و عاص بود. کسی که فرق قران را با قران ناطق نمی داند چه می فهمد؟ قران ناطق علی است. رهبری ستون نظام می گوید پس انسجام نیروهای نظام اصل است. کماکان نگاهم در جهت همان نگاه قبلی ست.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=408

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.