• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
18
عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

استاندارهای بومی کارآمدترند

  • کد خبر : 13619
  • 11 مهر 1400 - 22:41
استاندارهای بومی کارآمدترند
علی مزروعی عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: در انتخاب استانداران دولت سیزدهم برخی موارد مثل بومی بودن و سابقه حضور در ارکان دولت داشتن مشهود است که معیار‌های خوبی است.

به گزارش پایگاه خبری دانشجویان مستقل به نقل از خبرگزاری دانشجو، علی مزروعی عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: طبیعتا وقتی جدای از استانداری‌ها سایر زیرمجموعه‌ها و وزارت خانه‌های دولت نیز به طور خود مختار قادر به تصمیم گیری هستند، نمی توانیم بگوییم همه ظرفیت‌ها در اختیار استانداران است. با این وجود اگر مرجع تصمیم گیری واحدی در استان برای تخصیص منابع و مدیریت بحران‌ها وجود داشته باشد گزینه مطلوبی است؛ که این مورد میتواند با هرچه بیشتر مرجعیت بخشی به استانداری‌ها برای تصمیم گیری و مرور کاهش اختیارات ارگان‌ها محقق شود. از طرفی مطالبه گری از این نهاد را نیز تحقق پذیر‌تر میکند.

مزروعی بیان کرد: بومی گزینی معیار مهمی بود که در انتخاب استانداران مورد توجه قرار گرفت و این مورد با توجه به این که استاندار بومی به ظرفیت‌ها و چالش‌های استان با توجه به بافت قومی و فرهنگی استان خودش وقوف بیشتری دارد، میتواند کمک کننده باشد.

وی افزود: هرچند وزارت کشور که مرجع انتخاب استانداران است نسبت به سایر وزارت خانه یک مرجع سیاسی تلقی میشود و بر بسیاری از تعاملات درون و برون سازمانی استانداری‌ها هم مناسبات سیاسی حاکم است، اما از طرفی اگر دلیل انتخاب استان حل مشکلات اجرایی باشد و این مسائل نسبت به مسائل سیاسی اولویت داشته باشد طبیعتا غیر سیاسی بودن یکی از معیار‌های استاندار کارآمد در چنین شرایطی محسوب میشود. غیرسیاسی بودن به معنی سیاست ورز نبودن نیست و استاندار جهت به کارگیری همه ظرفیت‌ها بدون نگاه جناحی باید توانایی مدیریت و سیاست ورزی خوبی داشته باشد.

مزروعی با بیان اینکه انگیزه برای فعالیت‌های میدانی و حضور در میان مردم که رهبری هم به آن اشاره کردند دیگر معیاری است که میتواند برای دولت ظرفیت اجتماعی ایجاد کند، تصریح کرد: به نظر بنده لزوما جوان بودن یا نبودن استاندار اصل نیست هرچند که استفاده از نیرو‌های جوان هم میتواند نیروساز باشد و هم از جهتی اگر جوانان کارآمدی به کار گرفته شوند تحرک بیشتری را همراه خود به استانداری وارد میکنند؛ اما این تنها اصل نیست چرا که برخی نیرو‌های باتجربه نیز گاهی انرژی و انگیزه زیادی برای فعالیت دارند که باید از آن استفاده شود؛ البته با توجه به اینکه استانداری نسبت به وزارت یک مدیریت میانی محسوب میشود بستر خوبی برای پرورش نیرو و مدیران آینده کشور است که از این جهت میتواند مورد استفاده قرار گیرد. با در نظر گرفتن این موارد میشود ترکیبی از جوانان و با تجربه‌ها را برای استانداری استان‌های مختلف انتخاب کرد.

عضو شورای مرکزی انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: ما برای انتخاب استاندار ماده قانونی نداریم که لزوما چه شرایط و سوابقی اجرایی داشته باشد و تشخیص این مورد به انتخاب وزارت کشور است از این جهت نمیتوان بر اساس یک معیار ثابت رویه انتخاب استانداران در دولت‌های مختلف را مورد نقد قرار داد، اما در انتخاب استانداران دولت سیزدهم برخی موارد مثل بومی بودن و سابقه حضور در ارکان دولت داشتن مشهود است که معیار‌های خوبی است. در عین حال مواردی نیز مشاهده میشود که سابقه علمی آن‌ها باعث شده که این سمت را به عهده بگیرند که با توجه به فضای اجرایی استانداری میتوان آسیب محسوب شود.

مزروعی بیان کرد: مهم‌ترین شعار دولت سیزدهم مردمی بودن بود که از این جنبه در طی چند ماه ابتدایی دولت سیزدهم میشود نمره قبولی داد، اما باید دید تا چه حد این امر ادامه پیدا میکند و تا چه مقدار به وعده‌هایی که در این حضور‌های میدانی به مردم داده میشود جدیتی برای اجرا وجود دارد چرا که اگر وعده‌های اینچنینی که در میان مردم مطرح میشود تحقق نیابد سطح نا امیدی را تا غیر سیاسی‌ترین مردم نیز خواهد کشاند و ان وقت موارد موفق نیز نمیتواند این ظرفیت اجتماعی را بازگرداند که از این جهت امر مهمی است و البته الان نمیشود آن را قضاوت کرد چرا که رسیدن به نتیجه نیاز به زمان دارد؛ اما حداقل آنچه که از انتخاب استانداران بر می‌آید این است که معیار جایگاه سیاسی افراد نبوده است و این خیلی میتواند به کارآمدی گزینه‌ها کمک کننده باشد؛ چرا که بسیاری از نام‌های سیاسی که نامشان در رسانه‌ها به عنوان گزینه‌های تصدی استانداری‌ها مطرح بود انتخاب نشدند.

وی تصریح کرد: بومی گزینی دیگر وعده‌ای بود که در این رابطه داده شده بود و دولت سیزدهم به این مورد هم متعهد ماند و طبق وعده عمل کرد. با توجه به مواردی که مطرح کردم به طور کلی انتخاب استانداران را در راستای تحقق شعار‌ها ارزیابی میکنم؛ و دولت سیزدهم را از این جهت موفق میدانم.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=13619

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.