• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
10
سعید خطیب زاده؛ سخنگوی وزارت امور خارجه در بیستمین دوره‌ی جهاداکبر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل

از همه‌ی دستاوردهای هسته‌ای صیانت می‌شود

  • کد خبر : 14920
  • 21 اسفند 1400 - 23:15
از همه‌ی دستاوردهای هسته‌ای صیانت می‌شود
سخنگوی وزارت امور خارجه، در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی، ضمن پاسخ به سوالات دانشجویان بیان کرد: ما در گام دوم جز شما کسی را نداریم شما همه داشته این مملکت هستید و در بهترین روزها زندگی قرار دارید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی داشجویان مستقل،در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی، خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، در آغاز با بیانی پدرانه خطاب به مستقلیون گفت: ما در گام دوم جز شما کسی را نداریم شما همه داشته این مملکت هستید و در بهترین روزها زندگی قرار دارید. هر چیز که امروز در توبره‌ی خود قرار داده‌اید به دردتان می‌خورد و در ادامه مسیر از آن استفاده خواهید کرد. این تجربه من از نه دانش من. دنبال تحول در بیرون نباشید تحول از درون است. نظام بین‌المللی می‌خواهد به ما بگوید شما به اندازه کافی خوب نیستید و به اندازه کافی ندارید، قدر خودتان را بدانید به اندازه‌ی کافی دارید، هیچ چیز نمی‌تواند کامل کند تو را، مگر خودت. هر کس بیرون از خود به دنبال کمال و سعادت باشد به جای نمی رسد.سیاست خارجی که بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی و امام خامنه‌ای ترسیم کردن سیاست خارجه تراز، مستقل، مبتنی بر هویت عمیق برای مردمی با تاریخ و متمدن است.

وی در پاسخ به سوال« ما به شما اعتماد داریم و می‌دانیم تمام خطوط قرمز رهبری و ملت را رعایت می‌کنید اما اخیرا جناب آقای نبویان صحبت‌هایی کردند که نگرانی به وجود آمده ممنون می‌شوم شفاف در رابطه با خطوط قرمز صحبت کنید. مذاکرات متوقف شده علت آن را هم بفرمایید، عوامل بیرونی که سبب توقف مذاکرات شده چیست؟
مجلس اساره ملت و نمایندگان مجلس، نمایندگان ملت، همه مردم نظر و فکر مشابه ندارند و همه‌ی نمایندگان مجلس هم غدغه‌های یکی ندارند و شبیه هم نیستند. مجلس در جلسات علنی و غیر علنی متعددی موارد و نقدهایی را مطرح کردند که برخی از آنان وارد است و ما هم شنیده‌ایم و برخی هم در نقطه قرار داریم که اصلاً قابل بیان نیست و برخی نقد ها هم اصلاً وارد نبود.
او ادامه داد: تیمی که الان مذاکره می‌کند یک دستور کار مشخص دارد و برجام جدید نمی‌خواهد نوشته شود پس شما نمی‌توانید بیایید درباره برجام صحبت کنید که باید تغییر کند. اما واقعیت این است که دکتر باقری برای نوشتن برجام به مذاکرات نرفته، برای این است که اگر آمریکا بخواهد برگردد باید قول‌هایی که در برجام داده شده اجرایی شود و محقق شود حال هر چقدر دغدغه در رابطه با اصل برجام وجود داشته باشد. هر مذاکره یک دستور کار دارد این نکته اول.
نکته دوم؛ بارها گفته شده هیئت مذاکره در وین اگر قرار بود که خطوط قرمز را رد کند ماه‌ها قبل به نتیجه می‌رسید. وزارت امور خارجه مجری مذاکرات است و شورای عالی امنیت ملی که رئیس آن رئیس‌جمهور و پنج نماینده دولت و پنج نماینده رهبری دارد دستور مذاکرات را مشخص می‌کند.
همچنین افزود: من به شما قول می‌دهم در مذاکرات حداکثر رعایت حقوق شما و منافع تک تک شما در نظر گرفته شده، علت اینکه مذاکرات هم به تنفس خورده این است که نماینده اتحادیه اروپا (هماهنگ کننده مذاکرات) درخواست داده‌است روسیه می‌تواند درخواست بدهد و درخواست آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. اما هدایت‌گر ما در انجام امور برجام منافع ملی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال« موضع ایران در جنگ جهانی که امکان اتفاقش پایین است چیست؟
در حال حاضر همه تلاش می‌کنند رویارویی هسته‌ای اتفاق نیفتد. مقام معظم رهبری و وزارت خارجه هم موضع خود را مشخص کرده؛ مخالفت با جنگ و مردود کردن جنگ موضع ماست. هر چند این جنگ نشأت گرفته از توسعه طلبی ناتو حول آمریکا اتفاق افتاده. تلاش می‌کنیم گفت‌وگو صورت گیرد و این جنگ تمام شود.
او در رابطه با مسائل حل نشده برجام و منظور از تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی دقیق بیان کرد: مباحث اساسی که بین ما و آمریکا مطرح شده از جنسی است که باید انتفاع اقتصادی مردم ایران رعایت شود، یعنی تحریم‌هایی که مانع انتفاع اقتصادی هست. محل نزاع انتفاع است. تمام زنجیره تحریم‌ها ( نفت، پتروشیمی فلزات، بیمه، کشتیرانی، هوایی و…) باید برطرف شود، ما مذاکره برای این‌ها کردیم. اما آمریکا لیست زرد، سبز و قرمز ارائه داده‌است. لیست سبز رفع تحریم می‌شود؛ شبیه تحریم افراد. لیست زرد قابل مذاکره است و لیست قرمز اصلا قابل مذاکره نیست. همه مذاکرات به خاطر این است که ما بگوییم اصلا لیست قرمز قبول نداریم. تا الان مذاکره مستقیم نداشته‌ایم. راستی‌آزمایی هم برای اطمینان از رفع تحریم‌ها است که اگر روی کاغذ تحریمی بنا شد لغو شود عملی هم لغو شود. موضوع درگیری اخذ تضمین سیاسی اقتصادی و حقوقی است. در موضوع چگونگی اجرا؛ آیا آن‌ها باید آغازگر اجرا باشد، یکی از مسائل اصلی حفظ دستاورده‌ها است.

او افزود: بنده نمی‌توانم جزئیات توافق را بگویم چون هنوز توافقی صورت نگرفته اما مطمئن باشید همه دستاوردهای هسته‌ای صیانت می‌شود و مسئله برگشت پذیری سریع برنامه هسته‌ای ایران مطرح است و بلافاصله بعد از توافق و مذاکره عین متن روی سایت قرار می‌گیرد.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=14920

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.