• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
12
زینب تأملی_دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی:

هیچگاه نمیتوانند ۱۳ آبان را از تحقیر به تحریم تغییر دهند!

  • کد خبر : 10294
  • 13 آبان 1397 - 17:37
هیچگاه نمیتوانند ۱۳ آبان را از تحقیر به تحریم تغییر دهند!

۱۳ آبان ۱۳۵۸ برای آمریکایی ها یادآور خاطرات خوشی نیست.تسخیر سفارت ایالات متحده آمریکا در تهران به دست دانشجویان انقلابی آن سال ها “آغاز شکست ابهت آمریکا در دنیا” بود. تسخیر لانه جاسوسی آمریکا یا به تعبیر امام خمینی (ره) “انقلاب بزرگتر از انقلاب اول” واقعه ای بود که حتی برروی انتخابات ریاست جمهوری آن […]

۱۳ آبان ۱۳۵۸ برای آمریکایی ها یادآور خاطرات خوشی نیست.تسخیر سفارت ایالات متحده آمریکا در تهران به دست دانشجویان انقلابی آن سال ها “آغاز شکست ابهت آمریکا در دنیا” بود.
تسخیر لانه جاسوسی آمریکا یا به تعبیر امام خمینی (ره) “انقلاب بزرگتر از انقلاب اول” واقعه ای بود که حتی برروی انتخابات ریاست جمهوری آن زمان آمریکا به طور مستقیم تاثیرگذار بود و باعث ریزش آرا عمومی کارتر،رئیس جمهور وقت آمریکا در انتخابات پیش رو شد.
شاید بپرسید چگونه؟؟؟
کارتر باید کارکنان سفارت آمریکا در ایران را که به دنبال تسخیر سفارت گروگان گرفته شده بودند را به کشورشان باز میگرداند.
چرا که تحویل اتباع هر کشوری از کشور دیگر مسئله مهمی برای دولتمردان است.
نشستند برنامه ریزی کردند،خواستند با تجاوز نظامی به هدف خود برسند و گروگان هارا فراری دهند اما حرکت شن های طبس باعث رقم خوردن افتضاح “شکست در صحرا” برای دولت کارتر شد.
پس از آن هم وقتی قرار شد براساس قرارداد الجزایر (داستانش مفصله) در قبال امتیازاتی گروگان هارا تحویل دهیم با زیرکی امام روند تحویل را کمی(درحد چنددقیقه) طولانی کردیم تا نشود آنچه کارتر میخواهد. تا گروگان ها در لحظاتی که کار برای کارتر دیگر تمام شده بود(دیگر رئیس جمهور نبود) و کلید کاخ سفید را به رونالد ریگان تحویل داده بود به آمریکا برسند.
اینگونه بود که انقلاب نوپای ایران توانست آمریکارا تحقیر کرده و در سرنوشت سیاسی آن تاثیرگذار باشد.

حال این آمریکا پس از گذشت ۳۹ سال قصد دارد در ۱۳ آبان ۱۳۹۷ تحقیر را به تحریم تغییر دهد…
اما آیا واقعا میتواند؟؟
تحریم هایی که آمریکا امروز دم از بازگشت آنها میزند به نوعی هیچگاه برداشته نشده بودند. تمام این گزافه گویی ها “جنگ روانی” بیش نیست.اهدافشان هم از به راه انداختن این جنگ روانی ، *ایجاد خطای ادراکی و محاسباتی و تغییر رفتار* ، *کنار گذاشتن حمایت از امام و ولی جامعه* ، *عقب نشینی از اصول و تزلزل پایه های حکومت* و بالاخره *تفرقه و چندقطبی سازی جامعه ایران* است.تلاششان خشکاندن ریشه “امید” است.
واقعیت این است که تحت لوای برجام این تحریم ها برداشته نشده بود،آمریکا به عهد خود وفا نکرده بود و وضع دوباره تحریم ها هم اکنون تاثیر چندانی براقتصاد کشور ندارد.کافیست دولت مردان ما کمی بیشتر به فکر مردم و بازار باشند.
۶ماه تلاش کردند تا سهم ۲ملیون و ۵۰۰هزار بشکه ای نفت یکی از فروشندگان اساسی نفت جهان یعنی ایران را در روز ۱۳ آبان به صفر برسانند.اما…
الان شاهد آن هستیم که ۲روز مانده به ۱۳ آبان در حالی که وزیر امور خارجه شان از وضع موجود ناراحت است و به نوعی قهر میکند ،در جمع خبرنگاران حاضر می شوند و در یک “عقب نشینی آشکار” از معافیت ۸ کشور از تحریم نفت ایران سخن میگویند تا رسما سیاست به صفر رساندن فروش نفت ایران با شکستی بزرگ مواجه شود. گفتنی است این ۸ کشور هم عمده خریداران نفت ایران هستند.
البته این شکست دلایل مختلفی از جمله عدم توانایی جایگزینی نفت ایران توسط عربستان ،چالش در محیط قیمت جهانی نفت و…را دارد که در این یادداشت نمیگنجد.
در کل این بازی هم،برای شیطان بزرگ شکست به همراه داشت. آمریکای امروز به مراتب ضعیف تر از آمریکای سال های قبل است. انقلاب اسلامی ایران در طول این ۴۰ سال دسیسه ها،مشکلات و فرازونشیب های زیادی به خود دیده است که به لطف خدا همه آنهارا با موفقیت پشت سر نهاده.
طبق تحلیل برخی اقتصاد دانان کشور ۸۰درصد اقتصاد ایران وابسته به توان داخلی است و فقط ۲۰ درصد آن به خارج بستگی دارد.پس کافیست از اینجای راه همه چیز کشور را لنگ خارجی ها نکنیم ،چشم به توان داخل داشته باشیم و اقتصاد خود را به حدی برسانیم که با یک حرف از بیرون مرز ها به خود نلرزد.
پس از آن وقت برای گفتگو با پشتوانه قدرت بسیار است.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=10294

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.