• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
19
انجمن اسلامی دانشگاه یزد در بیانیه خود در رابطه باتوزیع عادلانه صنعت استان یزد مطرح کرد؛

هر مصوبه، لایحه و تصمیم دولت باید «پیوست عدالت» داشته باشد

  • کد خبر : 14385
  • 24 آذر 1400 - 12:56
هر مصوبه، لایحه و تصمیم دولت باید «پیوست عدالت» داشته باشد
انجمن اسلامی دانشگاه یزد در بیانیه خود در خصوص توزیع عادلانه صنعت استان یزد بیان کرد :در همین جا اعلام میکنیم که جنبش دانشجویی استان یزد از اجرایی شدن هرگونه پروژه و طرحی که دارای پیوست عدالت خواهی و کار کارشناسی باشد و به کاهش ضریب جینی وحشتناک استان و کاهش فاصله‌ی مناطق کمتر توسعه‌یافته‌ی استان با مناطق بهره‌مند استان بینجامد و به افزایش خدمات‌رسانی به مناطق و مردم مستضعف و محروم ختم شود، حمایت تمام قد می‌نماید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد به همراهی جمعی از تشکل‌های استان در خصوص توزیع عادلانه صنعت استان یزد مطرح کرد: در همین جا اعلام می‌کنیم که جنبش دانشجویی استان یزد از اجرایی شدن هرگونه پروژه و طرحی که دارای پیوست عدالت خواهی و کار کارشناسی باشد و به کاهش ضریب جینی وحشتناک استان و کاهش فاصله‌ی مناطق کمتر توسعه‌یافته‌ی استان با مناطق بهره‌مند استان بینجامد و به افزایش خدمات‌رسانی به مناطق و مردم مستضعف و محروم ختم شود، حمایت تمام قد می‌نماید.

متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

هر مصوبه، لایحه و تصمیم دولت باید «پیوست عدالت» داشته باشد.
مقام معظم رهبری۶/شهریور/ ۱۴۰۰
چندروز پیش روز دانشجو بود و ما در حالی از روز دانشجو فاصله میگیریم که در آن جلسه مشخص شد جنبش دانشجویی با همه ی تنوع سلیقه های سیاسی و اجتماعی بیش از هر زمان دیگری دغدغه ی عدالت خواهی و حمایت از مردم محروم را دارا می‌باشد و در زمینه‌ی تحقق عدالت اجتماعی با احدی شوخی ندارد کما اینکه این جنبش در راه مبارزه با استکبار خارجی و استبداد داخلی شهدا و شخصیت های بسیاری را تقدیم نموده است، اما هرگز از موضع عدالتخواهانه خود کوتاه نیامده است
اما بعد، در طی ساعات اولیه‌ی روز ۲۰ آذر ماه اخباری شنیده شد مبنی بر اینکه شورای محترم شهر اردکان تمام جلسات خود را تا اطلاع ثانوی تعطیل نموده و حتی شنیده‌هایی مبنی بر حمایت امام جمعه محترم اردکان و نماینده‌ی مردم شریف اردکان از این تصمیم هم به گوش رسید که لازم به تحقیق بیشتر است اما علت این همه هیاهو چه بود؟
طبق شنیده‌ها استاندار محترم یزد دکتر مهران فاطمی قصد دارند ۲۱ آذر ماه کلنگ ایجاد یک پهنه‌ی صنعتی را در منطقه ی محروم و مستضعف نشین خرانق به زمین بکوبند و ظاهرا اعتراض‌ها با دو کلید واژه پیگیری میشود یکی بحث دیده نشدن مسائل محیط زیستی و دیگری عدم هماهنگی با مسئولین شهرستان و استان، خب با توجه به همین مساله‌ی گفته شده شاید بد نباشد اگر چند خطی نیز موضع جنبش دانشجویی استان پیرامون این مساله را از نظر بگذرانیم
همانگونه که همگان مطلع‌اند طی سالیان متمادی سرمایه گذاری های سنگینی در بخش صنعت و معدن استان یزد صورت گرفته است ابرپروژه‌هایی نظیر طرح های توسعه‌ای معدن چادرملو و زنجیره ی تولید فولاد ، صدها کارخانه ی کاشی‌، نساجی و ده‌ها کارخانه و بنگاه بزرگ و کوچک اقتصادی در قالب شهرک های صنعتی صورت گرفته است که بعضی از این بنگاه‌های اقتصادی فقط در یک سال بیش از ۱۷/۵۰۰ میلیارد تومان سود خالص داشته اند!
و همچنین لازم به یاداوری نیست که بعد از انقلاب افزایش خدمات‌رسانی‌های بسیاری در زمینه‌ی پروژه های گاز‌، آب و برق رسانی و مخابرات و مجموعه‌ی راه سازی‌ها و گسترش خدمات بهداشتی و آموزشی در کشور و استان یزد صورت گرفته است اما متاسفانه این رویکرد توسعه‌ای چون پیوست عدالت خواهی و جامعه شناختی نداشته است گاها در موارد بسیار زیادی حجم انبوهی از پروژه‌ها که سرمایه‌گذاری‌ها نصیب یک بخش کوچک از استان شده است و قسمت های بسیاری از مناطق محروم استان عملا هیچ عایدی‌ای از این مواهب نداشته‌اند و مردم محروم و مستضعف‌اند یا مجبور به مهاجرت شده‌اند و یا با فقر و عدم توسعه یافتگی دست و پنجه نرم میکنند در حالی که این مردم ولی نعمتان انقلاب‌اند.
و این فرایند معیوب عملا باعث ایجاد و تشدید گسل‌های وسیع اقتصادی و اجتماعی فی مابین مناطق مختلف استان شده است. به نحوی که در بعضی مناطق از بس که کارخانه و کارگاه و ابرپروژ‌ه‌های مختلف معدنی و فولادی وصنعتی در یک محیط محدود اجرا شده است از شدت الودگی هوا مردم شریف آن مناطق نفس نمیتوانند بکشند و در بعضی دیگر از مناطق استان اصلا نمیشود باور کرد که انها هم‌جزیی از استان فول صنعتی یزد هستند و فقط پاکی هواست که موج میزند در بین همه ی فقر و تورم و نداری‌ای که نصیبشان شده است! و بد تر از شکاف‌های بین شهرستانی شکاف‌های درون شهرشتانی است که دل هر دلسوزی را به درد می‌آورد و این مساله ریشه در عدم توجه به بحث تحقق عدالت اجتماعی در طرح ریزی برنامه‌های توسعه‌ای استان و نفوذ چند ده ساله ی مسئولین اهل یک یا چند شهرستان خاص در استان و تشکیل باندهای قدرت و ثروت منبعث از آن دارد.
اگر از یک سو با انباشت سرمایه و صنعت و کارخانه و اشتغال مواجه‌ایم و در سوی دیگر با برهوت سرمایه‌گذاری و بی‌توجهی و تورم و بیکاری و فقر این مساله عادی نیست و حتما برای در هم شکستن آن بایستی اندیشه‌ای کرد
مگر میشود پذیرفت در یک سو بنگاههای صنعتی و اقتصادی با سودهای چند ده هزارمیلیارد تومانی انباشته شود و از سوی دیگر بخشی در همان شهرستان حتی یک کارخانه ی متوسط و حتی لوله کشی گاز نداشته باشد و این امر را طبیعی دانست؟! بله خرانق را میگوییم و ده ها منطقه‌ی مثل آن!
حال اما سوالی که پیش میاید این است که فریادهایی که امروز و بنا بر مدعای زیرپا گذاشته شدن اصول محیط زیستی و عدم هماهنگی‌های استانی و شهرستانی بلند میشود و انشالله از سرخیرخواهی هم باشد در هیچ کدام از زمان‌های دیگر و وقتی که کلنگ ده‌ها و صدها پروژه و ابرپروژه در دشت یزد اردکان به زمین زده می‌شد نوایی برای اعتراض به شرایط محیط زیستی و هماهنگی‌های لازم نداشت؟!

آیا به یکباره و با روی کار آمدن دولت جدید و رویکرد توجه به مناطق محروم این صداها بلند شد؟!
ما به عنوان جنبش دانشجویی دردمند و انقلابی استان بنای ورود به حاشیه ها را نداشتیم و آن را سم مدیریت کلان استان
میدانیم اما واقعیت آن است که روحیه‌ی عدالتخواهی جنبش دانشجویی مانع از آن شد که این چند خط را ننویسیم؛
لذا در همین جا اعلام میکنیم که جنبش دانشجویی استان یزد از اجرایی شدن هرگونه پروژه و طرحی که دارای پیوست عدالت خواهی و کار کارشناسی باشد و به کاهش ضریب جینی وحشتناک استان و کاهش فاصله‌ی مناطق کمتر توسعه‌یافته‌ی استان با مناطق بهره‌مند استان بینجامد و به افزایش خدمات‌رسانی به مناطق و مردم مستضعف و محروم ختم شود، حمایت تمام قد می‌نماید و حمایت ما از اجرایی شدن پروژه ی پهنه‌ی صنعتی خرانق که توسط استاندار محترم کلنگ زده خواهد شد نیز در همین راستا میباشد.
و البته لازم به ذکر است که پروژه ی خرانق یک نمونه است و اصل بحث بر سر این است که هرکدام از مسیولین اجرایی و تقنینی استان مادامی که طرح و پروژه را مبتنی بر کارکارشناسی و با پیوست عدالت خواهی عملیاتی نمایند مورد حمایت این جنبش قرار خواهند گرفت و بدیهی است که در صورت تخطی از این مرام و رویه نیز مورد نقد جدی جنبش دانشجویی قرار خواهند گرفت.
در حال حاضر ذکر این نکته ضروری است که ما ضمن دعوت مخالفان این طرح به دور از هیاهوی رسانه‌ای و سیاسی از آنها در خواست میکنیم که هرگونه استدلال و مدارک خود پیرامون اشتباه بودن این تصمیم را در اختیار جنبش دانشجویی و مسئولین ارشد اجرایی استان و رسانه‌های مستقل قرار دهند تا مورد توجه و بررسی قرار گیرد وگرنه برداشت کلی افکار عمومی این است که این همه هیاهو برای چیست؟ ایا منافعی در خطر قرار گرفته است؟ البته که انشالله این‌چنین نیست و همه‌ی آقایان دلسوز و انقلابی و عدالتخواه‌اند!
و اما نهایتا باید اعلام نماییم که خرانق که یک‌نمونه است اما ما با رویکرد عدالتخواهانه و مردم دوستانه و محرومیت زدایی و تحول‌خواهی استاندار محترم دکتر مهران فاطمی مادامی که به اصول امامین انقلاب و تحقق عدالت اجتماعی پایبند باشد موافق‌ایم و این رویکرد شدیدا استحقاق حمایت جنبش دانشجویی را دارا میباشد آن هم از باب حمایت از مردم محروم و مستضعف و ولی نعمتان اصلی انقلاب حتی اگر این مردم محروم نه رای چندانی در انتخابات‌ها داشته باشند نه نفوذ سیاسی‌ در مدیریت شهرستان و استان داشته باشند اما حقوق بر زمین مانده‌ی انها برگردن همه‌ی مسئولین استان میباشد.
ما بار دیگر نیز اعلام میکنیم از این رویکرد مدیریت استان در هر پروژه و طرح دیگری(‌از مسکن سازی تا اجرای پروژه های خدماتی و صنعتی و انتصابات مدیریتی) نیز که به تحقق امر مقدس عدالت در فضای اقتصادی و سیاسی استان کمک کند مادامی که خود استاندار محترم نیز به این مرام پایبند باشد حمایت جدی خواهیم نمود و از همه ی تشکلها و نهاد های دانشجویی و دانشگاهی و مردم نهاد نیز میخواهیم که به این پویش حمایت از رویکرد عدالتخواهانه‌ی مدیریتی استان بپیوندند.
در انتها ذکر این جمله از علی ع فصل الخطاب است: خدایا تو میدانی که ما نه به دنبال متاع دنیا بودیم و نه رغبتی به قدرت داشتیم فقط میخواستیم اصلاح و آبادانی را در شهرهایت بگسترانیم و حقوق مردم ستم دیده‌ات را باز ستانیم.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=14385

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.