• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
17
بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه خوارزمی به مناسبت روز دانشجو:

مشارکت سیاسی یکی از مهمترین و اساسی ترین مطالبات دانشجویی کشور است

  • کد خبر : 14320
  • 18 آذر 1400 - 18:10
مشارکت سیاسی یکی از مهمترین و اساسی ترین مطالبات دانشجویی کشور است
انجمن اسلامی دانشگاه خوارزمی در بیانیه ای به مناسبت روز دانشجو مطرح کرد: روز دانشجو نماد بیداری اسلامی و عینیت بخشیدن به آرمان های علمی و فرهنگی و تجلی بصیرت و مظهر اینار و استقلال و آرادی است؛ جنبش های دانشجویی همواره نقش تعیین کننده ای در مبارزات آزادی خواهانه مردم بیدار کشورمان داشته اند و حضور آگاهانه دانشجویان مسلمان همراه با مردم انقلابی اجازه نداده تا دشمنان در امور داخلی و خارجی کشورشان دخالت کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل،انجمن اسلامی مستقل دانشگاه خوارزمی در بیانیه ای به مناسبت روز دانشجو مطرح کرد: ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲، به عنوان روز مقاومت در برابر استکبار و نمایانگر روح استکبار ستیزی، استقلال طلبی و عدالت خواهی دانشجویان در پرتو اسلام است.

متن بیانیه به شرح زیر می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

روز دانشجو نماد بیداری اسلامی و عینیت بخشیدن به آرمان های علمی و فرهنگی و تجلی بصیرت و مظهر اینار و استقلال و آرادی است؛ جنبش های دانشجویی همواره نقش تعیین کننده ای در مبارزات آزادی خواهانه مردم بیدار کشورمان داشته اند و حضور آگاهانه دانشجویان مسلمان همراه با مردم انقلابی اجازه نداده تا دشمنان در امور داخلی و خارجی کشورشان دخالت کنند.

روز ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲، به عنوان روز مقاومت در برابر استکبار و نمایانگر روح استکبار ستیزی، استقلال طلبی و عدالت خواهی دانشجویان در پرتو اسلام و روز به اهتزار درآمدن لوای دشمن شناسی قشر بیدار و نخبه جامعه است و امروز نیز دانشگاهیان برای حفظ حرمت خون شهیدان و صیانت از اصول و آرمان های اصیل اسلام و انقلاب همچون شهدای جهاد علمی از بذل جان خویش دریغ نمی کنند مطابق بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره)، دانشگاه کارخانه انسان ساری است و رسالت اصلی دانشگاه اسلامی، تربیت انسان است و هدف اساسی دانشجو، رسیدن به کمالات والای انسانی است، در فرع این تربیت انسانی، دانشجوی مسلمان دو وظیفه مهم دیگر بر عهده دارد: نخست این که کوشش کند تا به بالیدگی علمی، آموزشی و پژوهشی برسد و جامعه دانشگاهی را سیراب کند و رسالت دیگر او هنگامی است که وارد جامعه شده و با رویدادها و مناسبات اجتماعی و سیاسی مواجه می شود دانشجو باید در قبال سرنوشت جامعه با کوله باری از تعهد و دانش، به نقادی و اصلاح بپردازد. گراردت این دو وظیفه، تامین آینده ای آباد برای خود و جامعه است.

یکی از اقشار و نیروهای تأثیرگذار در تحولات سیاسی و اجتماعی در نقاط مختلف جهان دانشجویان بوده و هستند، در کشور ما نیز دانشجویان نقش به سزایی در پیشبرد انقلاب و نقاط عطف أن داشته اند و به همین دلیل ۱۶ آذر ۱۳۳۲ روز دانشجو نام گرفته است، زیرا در این روز قشر دانشجو بود که در اعتراض به دخالت و نقش آمریکا در کودتای علیه دولت ملی دکتر محمد مصدق وارد صحنه شد و سه شهید تقدیم جریان مبارزه علیه استبداد و استعمار کرد. این نقش اثرگذار تا پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس نیز ادامه داشت و دانشجویان همواره تفش پیشرو را در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران پس از انقلاب ایفا کردند.

مشارکت سیاسی یکی از مهمترین و اساسی ترین مطالبات دانشجویی کشور است و مقام معظم رهبری همواره بر ضرورت فعالیت سیاسی دانشجویان و شرکت فعال و مثبت آن در مباحث سیاسی تاکید دارند. جنبش های دانشجویی ایران بر خلاف سایر جنبش های دانشجویی سه آرمان مهم دارد:استقلال طلبی، استکبار ستیزی و عدالت خواهی که تحقق این آرمان های مقدس جز با آگاهی از راه و آگاهی از دشمن امکان پذیر نخواهد بود. در غیر اینصورت همانگونه که تجربه های مکرر تاریخی نشان داده جنبش از اهداف آرمان های خویش منحرف و ابزاری برای استکبار جهانی و جریانات سیاسی قدرت طلب مبدل می گردد. هرگاه جنبش دانشجویی به جناح های سیاسی می پیوندد از هویت واقعی و تاریخی خود حمایت از مردم بوده است فاصله می گیرد از این رو دانشجو لازم است سیاسی بوده از بیتش و تحلیل سیاسی قوی و مشارکت سیاسی سازنده برخوردار باشد ولی از سیاست بازی و افتادن در دام جنجال های سیاسی و جناحی بپرهیزد. مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان می فرمایند در محیط دانشگاه محیط دانشجویی تقد منصفانه و متقابله نقدپذیری متواضعات

هر دو لازم است، نقد را با عیب جویی و با عصبانیت و بهانه گیری نباید اشتباه گرفت اما نقادی باید کرد، در عین حال نقدپذیر هم بود. انجمن اسلامی دانشگاه خوارزمی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان احمد قندچی، مهدی شریعت رضوی و مصطفی بزرگ نیا، شهدای سرافراز ۱۶ آذرسال۳۲، این روز بزرگ را به جامعه دانشگاهی، دانشجویان گرامی تبریک عرض نموده و از خداوند متعال خواستاریم تا همه ما بتوانیم با بصیرت و هوشیاری و با پیروی کامل از منویات مقام عظمای ولایت، حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی)، گام های موثرتری جهت تحقق اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برداریم

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=14320

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.