• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
16
نمایندگان اتحادیه در نشست با وزیر علوم مطرح کردند:

مطالبه جدی تشکل ها از وزارت علوم ، اجرای عدالت و توجه به بیانات رهبر در این مورد است.

  • کد خبر : 14383
  • 24 آذر 1400 - 15:25
مطالبه جدی تشکل ها از وزارت علوم ، اجرای عدالت و توجه به بیانات رهبر در این مورد است.
وزیر علوم،تحقیقات و فناوری دکتر محمدعلی زلفی‌گل در نشست نمایندگان اتحادیه‌های تشکل‌های اسلامی و سازمان بسیج دانشجویی گفت: از ویژگی‌های دانشجویان آن است که منفعت‌طلب نیستند و حرف‌های آنها در کمال صداقت، صراحت، شجاعت، عاقلانه، آرمان گرایانه و مطالبه گرایانه بیان و به همین دلیل یک نعمت محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل، آقایان  پناهی، دبیر اتحادیه و  دشتبانی، دبیر روابط عمومی اتحادیه و خانم ها علیزاده دبیر کمیته بین الملل اتحادیه، شوندی ، دبیر سیاسی اتحادیه ، درنشستی صمیمی با وزیر علوم فناوری و تحقیقات ، دکتر زلفی گل پرسش ها و  انتقاداتی را با ایشان مطرح کردند. در ادامه بخش‌هایی از نکات مطرح‌شده توسط نمایندگان اتحادیه دانشجویان مستقل ، در این نشست را می‌خوانید.

موافق یکی شدن آموزش پزشکی با وزارت علوم هستم ، اما آیا زیرساخت های لازم وجود دارد؟

امیرحسین پناهی، دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در این نشست گفت: «یکی از بحث‌هایی که باید مطرح شود درخصوص مسائل مالی و مشکلات پیش روی وزارتخانه است. غلامی، وزیر علوم قبلی گفته بود نزدیک به ۸۰ درصد بودجه وزارتخانه برای بحث حقوق و دستمزد است، وقتی ۲۰ درصد از بودجه وزارت علوم باقی می‌ماند نمی‌توان از دانشگاه‌ها توقع داشت که از نسل دوم عبور کرده و به نسل سوم وارد شوند، حتی برای مقاله‌محوری که در دانشگاه‌ها وجود دارد بودجه کافی درخصوص آن پژوهش‌ها وجود ندارد.»

پناهی ادامه داد: «بودجه برای پژوهش، آموزش، مسائل صنفی و… وجود ندارد و تورم ۶ برابر شده است و وام‌های دانشجویی در بهترین حالت دوبرابر می‌شود. در بحث حقوق و دستمزد علمی نیز باید گفت درحال‌حاضر یک نوع مصونیت برای اعضای هیات‌علمی قائل هستیم که اگر یک استاد دانشگاهی عضو هیات‌علمی شد، حتی اگر هیچ‌خروجی‌ای برای کشور نداشته باشد، هیچ نوع پیش‌بینی و اقدامی برای تقلیل از مرحله هیات‌علمی برای او وجود ندارد.»

او اضافه کرد: «عضو هیات‌علمی چه کار کند و چه نکند سقف حقوق خود را دریافت می‌کند. معتقدم مصونیت هیات‌علمی باید شکسته شود. شما رئیس شورای اسلامی شدن دانشگاه هستید و از سال ۹۲ تاکنون شاهد بوده‌ایم که این شورا هرسال تقریبا پنج مصوبه شورا داشته است. برنامه شما برای این شورا و دمیدن روحی دوباره در آن چیست؟»

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: «بحث اولویت بخشیدن به علوم انسانی در وزارت علوم مبحث دیگری است که باید به آن پرداخته شود. یکی از معضلات کلان کشور بحث فقدان نظریه در حوزه علوم انسانی است که علاوه بر ارتباط حوزه و دانشگاه بحث اولویت بخشیدن به مسائل علوم انسانی مطرح است.»

پناهی در پایان گفت: «یکی شدن آموزش پزشکی با وزارت علوم از دیگر مباحث است. من موافقم که وزارت علوم، آموزش پزشکی را متقبل شود اما باید پرسید آیا زیرساخت‌های لازم در این خصوص وجود دارد یا خیر؟»

کشور نیازمند تربیت دانشجو برای حل مسائلش است./دانشجویان باید به معنای واقعی کارآفرین شوند

مهدی دشتبانی، عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در این نشست درخصوص نظام مدیریتی دانشگاه گفت: «مشخص نبودن نظام مدیریتی کشور ازجمله مسائلی است که باید به آن پرداخته شود، زیرا تکلیف دانشگاه‌ها از کشور مشخص نیست. اگر بخواهیم دانشگاه‌ها را در چند نسل خلاصه کنیم، نسل اول در حوزه رویکرد تامین و آموزش نیرو بوده است. نسل بعدی در حوزه تولید علم و پژوهش و مقاله محوری در نظر گرفته شده که همچنان دانشگاه‌ها در این مرحله متوقف شده‌اند.»

این فعال دانشجویی اضافه کرد: «کشور نیازمند تربیت دانشجو برای حل مسائلش است. من معتقدم دانشجویان باید به معنای واقعی کارآفرین شوند و این در حالی است که نظام مدیریتی کشور در بحث تولید علم، پژوهش و مقاله محوری متوقف شده است. درخصوص تحول در نظام مدیریتی کشور چندین بحث مورد تاکید است؛ بحث اول درخصوص تحول در نظام پذیرش و جذب هیات علمی است و این درحالی است که این پذیرش امروز بسیار سختگیرانه و نامعقول است.» دشتبانی خاطرنشان کرد: «محور دوم درخصوص حقوق و دستمزد اساتید است؛ این حقوق متناسب با میزان کارآمدی اساتید باید لحاظ شود. محور سوم بحث انعطاف‌پذیری سرفصل‌های تدریس است. شاهدیم که سرفصل‌های تدریس‌ها به‌روزرسانی نشده و نیاز است تغییراتی اساسی و متناسب با نیازهای کشور در آن دیده شود.»

او با بیان اینکه محور بعدی پذیرش دانشجو بر اساس نیاز کشور است، اظهار کرد: «تابویی ایجاد شده که هرسال یک تعداد مشخصی از دانشجویان در رشته‌های مختلف پذیرش شوند اما پذیرش دانشجو براساس نیاز کشور نیست و هرسال شاهد بیکاری بسیاری از فارغ‌التحصیلان هستیم. محور بعدی درخصوص پذیرش پروژه‌هاست. یکی از راهکارهایی را که باید در نظر گرفت، پذیرش پروژه‌هایی است که می‌توان با کسب درآمد از آنها مشکلات مالی را رفع کرد که درحال‌حاضر دانشگاه‌ها با آن دست‌به‌گریبان هستند.»

دشتبانی ارتباط بین حوزه دانشگاه و صنعت را محور بعدی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: «مشکلات روابط عمومی از محورهای دیگر است که درحال‌حاضر در این ساختار تغییراتی نیز ایجاد شده است.»

او با بیان اینکه یکی از مسائلی که درخصوص آن ابهام وجود دارد مساله بازگشایی دانشگاه‌هاست، ادامه داد: «همچنان شاهد اخبار مختلف از سوی افراد مختلف در این خصوص هستیم، درخواست داریم یک ساختار مشخص و خبر موثق از سوی سخنگوی وزارتخانه در این زمینه داده شود که البته باید گفت جای خالی یک نفر به‌عنوان سخنگو نیز در وزارت علوم احساس می‌شود.»

در شرایط کرونایی و آموزش مجازی، توانایی جذب حداکثری دانشجوی خارجی را داشتیم.

‌فاطمه علیزاده، دبیر کمیته بین‌الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز خطاب به وزیر علوم گفت: «نسبت به انتصاباتی که درحال رخ دادن است گلایه‌ها و نقدهایی وجود دارد. با آنکه ریاست حدود ۵۰ درصد از دانشگاه‌های کشور مشخص است اما حکم آنها صادر نمی‌شود که در این خصوص باید پاسخگو باشید. در بحث بین‌الملل وزارت علوم نیز باید گفت آنچه از عملکرد مشخص است لزوم تغییر در این فضا احساس می‌شود.» او اضافه کرد: «در شرایط کرونایی کشور که آموزش مجازی وجود داشت می‌توانستیم از این ظرفیت استفاده کرده و جذب دانشجوی خارجی را به حداکثر برسانیم. بحث دیپلماسی ضعیف علمی موضوع دیگری است که باید به آن پرداخته شود و از شما می‌خواهم در این مورد توضیح دهید که وزارت علوم برای تقویت دیپلماسی علمی چه برنامه‌ای دارد.» علیزاده با بیان این‌که یکی از اخبار ضدونقیض درخصوص انتصاب معاونت فرهنگی وجود دارد، اظهار کرد: «سه ماه از انتصاب شما به‌عنوان وزیر علوم گذشته است؛ معاونت فرهنگی با اینکه مشخص بود چه کسی است، حکم ایشان دیر صادر شد. الان مدیریت فرهنگی نیز در وزارت علوم مشخص نیست.» او با اشاره به یکی از معضل‌های وزارت علوم تصریح کرد: «در دانشگاه‌ها بحث رقابت بین معاونت فرهنگی با تشکل‌ها دیده می‌شود با همسویی و همکاری این معاونت با تشکل‌ها شاهد رقابت هستیم و برای خود رزومه جمع می‌کنند.»

اجرای عدالت در وزارت علوم مطالبه جدی تشکل های دانشجویی

شوندی ، دبیر سیاسی اتحادیه نیز در انتهای مراسم این نکته را خاطر نشان کرد : اجرای عدالت در وزارت علوم و توجه به بیانات رهبری در این زمینه  مطالبه جدی تشکل های دانشجویی از وزارت علوم است .

انتظار دارم وقتی مطالبه و انتقادی می‌کنید راهکار جدید نیز ارائه دهید.

همچنین دکتر محمدعلی زلفی‌گل در  این نشست صمیمانه ، ضمن تبریک هفته پژوهش و روز دانشجو، اظهار داشت: پاندمی کرونا نشان داد دانشگاه‌ها بدون حضور دانشجو کالبدی بیش نیست و روح ندارد. دانشگاه بدون دانشجو؛ معنا و مفهومی ندارد و امیدواریم در اولین فرصت از نعمت حضور دانشجویان بهره مند شویم.

وی افزود: از ویژگی‌های دانشجویان آن است که منفعت‌طلب نیستند و حرف‌های آنها در کمال صداقت، صراحت، شجاعت، عاقلانه، آرمان گرایانه و مطالبه گرایانه بیان و به همین دلیل یک نعمت محسوب می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: من از شما نمایندگان اتحادیه‌های تشکل‌های اسلامی و سازمان بسیج دانشجویی که جوانب مختلف آموزش عالی را صادقانه و شفاف با سلایق و دیدگاه‌های مختلف ارائه کردید سپاسگزارم و امیدوارم این چنین نشست‌های صمیمانه، حداقل فصلی یک بار برگزار شود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه «انتقادی زیباست که دارای راهکار باشد»، افزود: به عنوان یک معلم، انتظار دارم وقتی مطالبه و انتقادی می‌کنید راهکار جدید نیز ارائه دهید.

دکتر زلفی‌گل خاطرنشان کرد: مقالات به سه نوع بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای تقسیم می‌شوند. وزارت علوم تاکنون بیشتر به تحقیقات بنیادی توجه کرده است؛ امید است در آینده ضمن حفظ برج تولید علم که در منطقه خودنمایی می‌کند، سیستمی ایجاد شود که بخش قابل توجهی از پتانسیل تحقیقاتی کشور در راستای رفع نیازهای جامعه باشد.

وی با اشاره به اینکه در این راستا نظام ایده‌ها و نیازها «نان» طراحی شده است، افزود: در این سیستم تمام نیازهای شهروندان در آن نمایه و در دسترس اساتید دانشگاه قرار می‌گیرد.

گفتنی است؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست به مطالبات و سوالات نمایندگان اتحادیه‌های تشکل‌های اسلامی و سازمان بسیج دانشجویی پاسخ داد.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=14383

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.