• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
14

عقلانیت انقلابی یعنی نفی عقلانیت غربی

  • کد خبر : 12116
  • 18 مرداد 1398 - 11:20
عقلانیت انقلابی یعنی نفی عقلانیت غربی

دادستان کل کشور گفت: لازمه عبارت نفی عقلانیت غیرانقلابی یعنی داشتن عقلانیت انقلابی؛ درنتیجه باید مقاومت هوشمندانه داشته باشید.

محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در بیستمین نشست سالانه‌ی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور گفت با توجه به شعارتان با سخنی از امام هشتم شروع می‌کنم آن این است «عقل عطیه است.». عقل موجودی است که خداوند متعال به ما عطا کرده و شناخت حقیقت در عقل برای انسان مقدور نیست چون قابل‌درک و قابل‌تجزیه و تحلیل علمی نیست.

وی ادامه داد: در تعیین مفهوم عقل در جوامع مختلف از قدیم‌الایام تا به امروز اختلاف است. اگر ما عقلانیت را به سه دسته تقسیم کنیم: عقلانیت معرفتی، عقلانیت اخلاقی و عقلانیت افزایی. یکی از اصحاب امام ششم و نقل از کتاب شیخ ملینی می‌گوید که از امام صادق سؤال کردم «ما العقل؟ فرمودند العقل ما عبد به الرحمن واکتسب به الجنان» عقل امارت است از آن چیزی که از آن حقیقتی که خداوند در وجود انسان قرار داده.

 منتظری با تأکید بااینکه عقلانیت انقلابی یعنی نفی عقلانیت غربی و سکولاریسم افزود: در کتاب جمهوری اسلامی آمده که اگر شما بخواهید عقلانیت انقلابی را ابزار اسوه حرکتی خود قرار دهید، حتماً باید به این معنا توجه داشته باشید. عقلانیت انقلابی لازمه‌ی مبارزه با ستمگری، استکبار و ظلم‌پذیری است. در نظام جمهوری اسلامی وقتی‌که می‌خواهید تعریف کنید عملکردها را هیچ‌گاه در ذهنتان ملاک قرار ندهید.

دادستان کل کشور در پاسخ به این سؤال که در نظام جمهوری اسلامی عقلانیت انقلابی برای چیست، گفت؟ لازمه عبارت نفی عقلانیت غیرانقلابی یعنی داشتن عقلانیت انقلابی؛ درنتیجه باید مقاومت هوشمندانه داشته باشید. شما الحمدالله مشغول علم و تحصیل است نمی‌بینید وقتی ما اطلاعات که به دستمان می‌رسد دشمن با تمام سعی و تلاششان با ابزارهای مختلف به دنبال این است که این مقاومت فروکش شود؛ نه‌تنها مقاومت تسلیحاتی مقاومت‌های گوناگون در عرصه‌های مختلف ازجمله برنامه‌ریزی‌های بسیار کارشده، اندیشمندان بسیار دقیق در حال پژوهش هستند اینکه چگونه اعتقادات باورهای جوانان را که اساس بقا انقلاب را همین شما جوانان نگه‌داشته‌اید آنان هدف قراردادند آن‌قدر سرمایه‌گذاری می‌کنند. نفوذی که دشمن در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، هنری تلاش می‌کنند هزینه صرف می‌کنند. مقام معظم رهبری در ارتحال امام رحمه‌الله علیه بسیار جامع و عمیقی در این اساس داشتند امروز یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در زندگی‌مان به آن توجه کنیم بحث مقاومت است.

تلاش برای شکست مقاومت

محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور گفت: دشمن خواستار از بین بردن مقاومت ما است. یک سندی بنام ۲۰۳۰ تهیه کردند. رهبر دراین‌باره بشدت مخالفت کردند یک بخش آن علنی شد و بخش دیگر غیرعلنی. برای اینکه این مسئله از بین نرود. من به شما بگویم ما آثار و سند ۲۰۳۰ را در بخش‌های مختلف می‌بینیم من هشدار می‌دهم به بعضی از مسئولین مختلف در عرصه‌های فرهنگی، هنری، علمی و در نشستهای خصوصی به آن‌ها هشدار می‌دهیم برخورد قضایی می‌کنیم اما علنی نمی‌کنیم.

وی اضافه کرد: اینکه فیفا می‌آید در رسانه اعلام می‌کند که اگر چنانچه ورزش ایران اجازه‌ی ورود بانوان به ورزشگاه را ندهد ایران را محروم می‌کند! فیفا چه‌کار دارد در داخل کشوری که چند هزار تماشاچی برای فوتبال می‌روند اینکه گیر دادن در ورزشگاه‌های ایران زن هم حضورداشته باشد. آیا دلشان برای سالن‌های ورزشی ما سوخته؟! عدالت اجتماعی باید توسط قوه مجریان برقرار شود در جمهوری اسلامی یک اشتباهی که تصور کنیم عدالت را باید عدلیه اجرا کند در نظام جمهوری اسلامی ایران حاکمیت باید مادرانه باشد.

منتظری تصریح کرد: قرآن کریم دراین‌باره می‌فرماید: «و اذا حکمتم بین الناس فااحکموا بین العدل». لذا جمهوری اسلامی و مدیرانش از مدیران اجرایی تا قوه مقننه و قضائیه گرفته باید در مرز عدالت حرکت کنند. یکی از نکات و مطالبی که شما جوانان باید مروجش باشید این است که از مسئولین بخواهید و مطالبه کنید با توجه به شعار زیبای بیستمین نشست که شعار عدالت‌خواهی اخلاق مدارانه ذکرشده است باید در مطالبات خود نکات اخلاقی را رعایت کنید. ما باید برای اجرای یک حقی از حقوق الهی یا برای جلوگیری یک مذاکره بخواهید متوسل شوید.

وی در پایان گفت فضای مجازی ما بشدت آلوده است به آنچه در مجازی وجود دارد اتکا نکنید. هرگاه بخواهید در مورد برنامه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و. اطلاعاتی کسب کنید بین اعضای انجمن خود بشینید و بحث کنید سعی کنید خبر را از منبع صحیح به دست آورید و اگر ازهر ارگان مطالبی غیراخلاقی دیدید مطالبه گری کنید.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=12116

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.