• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
11
نامه اتحادیه مستقل پیرامون مصوبه مولد سازی شورای عالی هماهنگی اقتصادی

عدالت را برای مردم تعریف کنید

  • کد خبر : 16513
  • 13 بهمن 1401 - 14:23
عدالت را برای مردم تعریف کنید
با حضور در جمع دانشجویان به پرسش‌وپاسخ و تبیین در خصوص این تمرکز و شخصی‌سازی قدرت بپردازید.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی مستقل، اتحادیه‌‌ انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در خصوص مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی (مولد سازی) طی نامه‌ای به حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، رئیس جمهور محترم کشور اعلام کردند:

 

جناب آقای رئیسی

رئیس محترم جمهوری اسلامی

 

باسلام و احترام؛

بی‌مقدمه باید گفت انتشار مصوبه جلسه شصت و هفتم شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با محوریت مولدسازی اموال راکد دولت، ضربه مهلکی بر بدنه نیمه‌جان حکمرانی کشور بود. اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل بنا بر رسالت خود انتقادات خود ناظر به این مصوبه حضورتان اعلام می‌دارد:

 

چطور میتوان تصمیم یک شورای ۷ نفره که از قضا دارای مصونیت قضایی نیز می‌باشند را در راستای تحقق امر جمهوریت که همواره مورد تایید امامین انقلاب نیز بوده است، دانست؟ شفافیتی که مورد تاکید دولت در این طرح می‌باشد، چطور پیگیری خواهد شد؟ آیا شفافیت فرایند واگذاری‎‎‌ها بدون امکان پیگیری تخلفات احتمالی، مصداق عدم صداقت با مردم و کار نمایشی نیست؟

 

جناب آقای رئیسی! تعلیق دو ساله‌ی قوانینی که مانع این طرح می‌باشند، چیزی جز بی‌اعتبار کردن ۴۴ سال قانون‌گذاری در جمهوری اسلامی نیست. شما با این فرایندی که در پیش گرفته‌اید، عملا در حال زیر سوال بردن و توهین به قوانین جمهوری اسلامی هستید.

 

از ایرادات ساختاری و زیرساختی وارده به طرح مولدسازی که بگذریم، باید بگوییم که حقاً دستان توانمندی در دورزدن ساختارهای تقنینی کشور را می‌توان در دولت دید. اکنون پس از گذشت یک سال و نیم از روی کار آمدن دولت سیزدهم می‌توانیم متقن‌تر و صریح‌تر از گذشته، عملکرد قابل‌پیش‌بینی دولت را به انتقاد گذاشت. بررسی عملکرد یک سال و اندی دستگاه اجرا به‌خصوص در یک سال گذشته دو ایراد بزرگ و اصلی را در دستگاه محاسباتی دولت نشان می‌دهد که به‌اختصار حضورتان مطرح می‌گردد:

 

نخستین مسئله‌ای که از قضا محدود به دستگاه اجرا نیست و ریشه آن را می‌توان آن را در دستگاه نظری و نظام فکری حاکمیت یافت و ثمره آن را در عملکرد بدون پشتوانه نظری دستگاه‌های مختلف من‌جمله دولت و مجلس و … دید، نداشتن تعریف مشخص از مقوله عدالت است. در سالیان گذشته جریان دانشجویی به‌کرات مسئله ضعف نظری جمهوری اسلامی را در زمینه داشتن تعریف مشخص و نقشه ذهنی بیّن در زمینه‌های مختلف مثل عدالت و آزادی اشاره کرده است. درست همان مسئله‌ای که در یک سال گذشته باعث سردرگمی دولت در عرصه عمل شده است.

 

تصمیمات کلیدی و سرنوشت‌ساز به اسم عدالت و در پوستین مبارزه با تبعیض، اما به کام دیدگاه‌های لیبرالی و اومانیستی در یک سال گذشته، رئیس‌جمهور ضدفساد و تبعیض در ذهن مردم را به فردی دور از عدالت بدل کرده است. حذف ارز ۴۲۰۰ در ابتدای راه دولت به بهانه حذف یارانه‌ها بدون توجه به تبعات آن در تورم انتظاری و سفره مستضعفین، آزادسازی قیمت آرد و گندم از یک سو و افزایش حقوق بی‌سابقه دستمزد کارگری ثمرات آن بر قیمت تمام شده کالا در کشور از سوی دیگر فشار مضاعف را بر مستضعفین وارد کرد. غلبه نگاه مادی و بازاری به امر آموزش‌وپرورش و ابلاغ آیین‌نامه‌هایی با درون‌مایه و محوریت خصوصی‌سازی به بهانه عدالت تربیتی بدون شک به ضد خود بدل خواهد شد. تخصیص تخفیف تناسبی به قبوض گاز و بهره‌مندی بیشتر مشترکان پرمصرف از بیت‌المال نشان از نداشتن تعریف مشخص از مقوله عدالت و سردرگمی در تحقق عدالت است.

 

دوم آنکه ماهیت شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصمیم‌گیری در خصوص مواردی با فویت بالا و حساس در شرایط سخت اقتصادی است و نباید آن را ابزاری برای دور زدن مجلس و نمایندگان مردم در آن دانست. با فرض محال اینکه طرح مولدسازی اموال راکد دولت بدون نقص و ایراد (که نیست) باشد، نحوه تصویب آن به‌طورقطع مورد انتقاد جدی است. محل و فرایند درست و قانونی این‌گونه تغییرات در فرایندهای حکمرانی بی‌شک مجلس شورای اسلامی است و نمی‌توان از شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سو استفاده کرد. به حاشیه راندن نمایندگان مردم برای هر تصمیم‌گیری نداشتن سازوکار شفاف و مشخص برای طرح مسائل مختلف با درجه اهمیت متفاوت در شورا باعث پایه‌گذاری رویه‌های نادرست می‌شود که بی‌شک آینده اتمسفر سیاسی و حکمرانی کشور را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.

 

جناب آقای رئیسی!

پایه‌گذاری بدعت‌های نسنجیده در پیشبرد کشور و جامعه و کم‌رنگ کردن نقش مستقیم و غیرمستقیم مردم در امر حکمرانی نتیجه‌ای جز سیاست‌زدایی از جامعه و دانشگاه و خمودگی بیشتر آن و در نهایت مرگ مردم‌سالاری دینی خواهد بود. پیشنهاد می‌شود با شفاف‌کردن فرایندها و سازوکار شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و استفاده حداقلی از آن و رجوع حداکثری به مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان خانه ملت، مانع از آسیب‌های فوق شوید. هرچند بحث در خصوص طرح موسوم به مولدسازی بسیار است که دراین‌خصوص از حضرتعالی دعوت به عمل می‌آید با حضور در جمع دانشجویان به پرسش‌وپاسخ و تبیین در خصوص این تمرکز و شخصی‌سازی قدرت بپردازید.

 

در آخر باید گفت عدالت به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اهداف تشکیل نظام اسلامی باید همواره نصب العین حکمرانان کشور باشد. اکنون ما دانشجویان انقلابی در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور از شما تقاضا داریم، تا بار دیگر عدالت را برای مردم معنا کنید.

 

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=16513

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.