• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2

دولت یازدهم مفهوم “عقلانیت” در سیاست خارجی را به درستی درک نکرده است

  • کد خبر : 1898
  • 25 دی 1394 - 19:05
دولت یازدهم مفهوم “عقلانیت” در سیاست خارجی را به درستی درک نکرده است

محمدامین شهسواری، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل در گفتگو با خبرنگار سیاسی «نسیم آنلاین» پیرامون  اقدامات اخیر عربستان در منطقه و در قبال ایران اظهار داشت: حدود ۱۰ ماه از روی کار آمدن حاکمان جدید عربستان می گذرد و در این مدت شاهد رفتارهای متفاوتی نسبت به قبل از آن ها […]

محمدامین شهسواری، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل در گفتگو با خبرنگار سیاسی «نسیم آنلاین» پیرامون  اقدامات اخیر عربستان در منطقه و در قبال ایران اظهار داشت: حدود ۱۰ ماه از روی کار آمدن حاکمان جدید عربستان می گذرد و در این مدت شاهد رفتارهای متفاوتی نسبت به قبل از آن ها هستیم؛ برخلاف گذشته که عربستان چهره ای محافظه کار از خودش نشان می داد و با ظاهر سازی سعی بر حفظ وجهه بین المللی خود داشت، در حال حاضر این ظاهرسازی تبدیل به رفتارهای افراطی شده و حاکمان سعودی سیاست خارجی ماجراجویانه ای را دنبال می کنند.

وی افزود: موفقیت های جمهوری اسلامی در منطقه و نیز در سطح بین المللی هم مزیدی بر علت شده تا عربستان تبدیل به یک بازنده در معادلات سیاسی  شود.

شهسواری خاطرنشان کرد: به همین دلیل حکام بی تجربه سعودی مدتی است که سیاستشان در منطقه، ایجاد دوقطبی و تنش زایی است.رفتارهایی از قبیل مشکل تراشی های پی در پی در جریان حل بحران سوریه، آغاز جنگ با یمن و یا همین اقدام اخیر، یعنی اعدام آیت الله نمر، رهبر شیعیان عربستان، همگی نشان از عمق اشتباهات محاسباتی این کشور و نگاه غیر واقع بینانه آنها به عالم سیاست دارد.

این فعال دانشجویی پیرامون هدف عربستان از ایجاد فضای سیاسی متشنج در منطقه اظهار داشت: عربستان در حال حاضر هم در صحنه داخلی و هم خارجی به شدت با بحران مواجه است. از طرفی در داخل پادشاه جدید این کشور تأثیر چندانی بر تصمیمات سیاسی ندارد و همین مسأله خود نوعی خلأ در مرکز قدرت به وجود آورده که منجر به ایجاد یک رقابت شدید میان ولیعهد و پسر پادشاه شده است و از طرف دیگر هم در عرصه بین المللی تمام محاسبات عربستان اشتباه از آب درآمده و حتی همگرایی با ترکیه و اسرائیل هم نتوانسته در این زمینه به آن ها کمک کند؛

وی در همین زمینه افزود: در نقطه مقابل ایران که همواره به عنوان رقیب عربستان در خاورمیانه شناخته می شود، به زعم اکثر ناظران بین المللی پیروز رقابت های منطقه ای شده است. همچنین به نظر می رسد افکار عمومی دنیا هم امروز به این نتیجه رسیده که ایدئولوژی وهابیت، تروریست آفرین است و ریشه تمام گروه های تکفیری به داخل عربستان باز می گردد.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: مجموع این دلایل باعث شده تا آن ها با اتخاذ سیاست های تنش زا و تلاش در جهت ایجاد اختلافات مذهبی و فرقه ای در منطقه به دنبال کاهش اثر گذاری ایران بر سیاست های خاورمیانه و به دست آوردن جایگاه از دست رفته خودشان باشند. بر همین اساس هم سعی شان بر این است که با تحریک جمهوری اسلامی زمینه ورود مستقیم و نه نیابتی ایران به بحران های منطقه را فراهم کنند که البته این هم یک اشتباه دیگر از آن هاست و به نظر نمی رسد ایران وارد این دام شود.

وی با اشاره به رویکرد سیاست خارجه دولت یازدهم پیرامون مسائل منطقه ای تصریح کرد: بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و ابراز تمایل مکرر دولت بر بهبود روابط با کشورهای منطقه و مشخصا عربستان، انتظار نمی رفت که تا این حد روابط دو کشور به سردی بگراید.رویکرد دولت آقای روحانی را در قبال این تحولات چگونه ارزیابی می کنید؟

شهسواری در همین راستا اظهار داشت: بررسی سیاست خارجی دولت جناب روحانی مستلزم یک بررسی دقیق و طولانی است اما مختصرا باید گفت به نظر می رسد، دولت یازدهم مفهوم “عقلانیت” در سیاست خارجی را به درستی درک نکرده است.رفتارهای دولت در قبال تحولات خاورمیانه بیشتر منفعلانه بوده است تا عقلانی! عقلانیت یعنی اقتدار و جرأت مندی در عین مدارا و تدبیر.اما آنچه ما در طی این۲ سال از دستگاه دیپلماسی شاهد بودیم این طور نبوده است.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل  تاکید کرد: قطعا اگر دولت در قبال رفتارهای گذشته عربستان مثل فاجعه فرودگاه جده و یا حادثه منا و یا حتی برخی اظهارات گستاخانه وزیر خارجه عربستان، موضع مقتدرانه تری اتخاذ می کرد، اکنون شاهد این اتفاقات نبودیم.شما ملاحظه می کنید که حتی در قبال همین اتفاق اخیر در رابطه با سفارت ایران در یمن هم،دولت موضع قاطعانه ای نگرفت و صرفا به واکنش سخنگوی وزارت خارجه و نامه ای به سازمان ملل بسنده کرد.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که سیاست ایران در قبال کشورهای اسلامی همواره توام با نوعی متانت بوده و در شرایط حساس کنونی هرگونه واکنش عجولانه و احساسی، در واقع بازی کردن در زمین عربستان و به ضرر ایران است(مثل حمله به سفارت) اما در عین حال باید به این نکته هم توجه داشت که اتخاذ سیاست انفعالی  منجر به گستاخی بیشتر دشمنان کشور خواهد شد و تبعات خطرناکی برای منافع ما در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه رفتارهای اخیر در قبال سفارت عربستان در تهران و مشهد کار غلطی بوده و هیچ جای توجیهی ندارد تصریح کرد:  اما وقتی دولت یک کشور از طریق چارچوب های دیپلماتیک خود به درستی از خشم و احساسات مردمش نمایندگی نکند، بروز چنین رفتارهایی اجتناب ناپذیر است.

وی با اشاره به نقش جنبش دانشجویی در این مسائل اظهار داشت: جنبش دانشجویی در شرایط کنونی وظیفه بسیار مهمی به دوش دارد.همانطور که شاهد هستیم متأسفانه اقدام نسنجیده عده ای در حمله به سفارت عربستان باعث شد، مسأله اصلی که اعدام شیخ نمر بود به حاشیه رانده شود و مسائل فرعی جایگزین آن شود چنانکه هر روز شاهد خبرهایی در رابطه با قطع ارتباط دیپلماتیک کشورهای منطقه با ایران هستیم.دانشجویان به عنوان یک نیروی تاثیرگذار اجتماعی نباید اجازه دهند مسأله اصلی فراموش شود.

شهسواری با بیان اینکه نباید اسیر اشتباهات شد و از اصل قضیه که ابعادی فراتر از جهان تشیع و جهان اسلام پیدا کرده و حتی غیر مسلمانان هم آن را محکوم کرده اند، غافل شویم اظهار داشت: در این رابطه می توان تفاوت های فاحش  اسلام ناب و اسلامی که عربستان از آن نمایندگی می کند، را تبیین کرد و همچنین به این مساله اشاره کرد که عربستان به عنوان یکی از مرتجع‌ترین و مستبدترین حکومت های منطقه و پرچمدار وهابیتی که جز تروریسم ارمغان دیگری برای مسلمانان نداشته،یکی از هم پیمانان اصلی آمریکا در منطقه است.

وی در پایان گفت: تبیین چرایی این همگرایی میان عربستان سعودی و ایالات متحده، قطعا به درک بهتری از سیاست های آمریکا در منطقه و در قبال جمهوری اسلامی، کمک خواهد کرد.آن چه که این روزها بیش از هر زمان دیگری به آن نیازمندیم.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=1898

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.