• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8
نامه مشترک اتحادیه های تشکل های دانشجویی انقلابی کشور به کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی:

در این مجلسِ فاقد شفافیت، مسئولیت سیاست حذف ارز ترجیحی را تا قبل از اعمال آن بپذیرید!

  • کد خبر : 14734
  • 03 اسفند 1400 - 18:35
در این مجلسِ فاقد شفافیت، مسئولیت سیاست حذف ارز ترجیحی را تا قبل از اعمال آن بپذیرید!
پیش از این جمع‌های متعددی از تشکل‌های دانشجویی مختلف، با بیان ادله‌ی خود در رد سیاست حذف ارز ترجیحی از مسیولین تصمیم‌گیر در این حوزه درخواست کردند که با اولویت قرار دادن معیشت مردم، این سیاست را که تاثیر تورمی فزاینده بر قیمت کالاهای اساسی خواهد داشت، اعمال نکند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل طی نامه‌ای مشترک با اتحادیه‌های دانشجویی کشور مطرح کرد:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

اعضای محترم کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم؛

پیش از این جمع‌های متعددی از کارشناسان دل‌سوز و تشکل‌های دانشجویی مختلف، با بیان ادله‌ی خود در «رد حذف ارز ترجیحی» در شرایط کنونی اقتصادی کشور، از مسئولین تصمیم‌گیر در این حوزه درخواست کردند که با اولویت قرار دادن معیشت مردم، حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی را تا فراهم شدن شرایط لازم اجرا نکنند.

چنانچه در نامه‌های تفصیلی گذشته تاکید شد که در شرایط فعلی هزینه حذف ارز ترجیحی بیشتر از فواید آن خواهد بود؛ چرا که در قدم اول جایگزینی یارانه نقدی، با وجود تورم بالا تاثیر عینی و عملی بر معیشت مردم نخواهد داشت و به سرعت ارزش خود را از دست خواهد داد. از طرفی میزان تورم ناشی از این سیاست، که توسط دولت پیش بینی شده، با واقعیت‌های کارشناسی موجود متفاوت است و فراتر از برآوردهای موجود خواهد بود، مضاف بر اینکه علاوه بر تورم عمومی، گرانی ناشی از اجرای این طرح مستقیما و به صورت جهشی بر روی قیمت کالاهای ضروری مردم اثرخواهد گذاشت. این تاثیرات تا جایی است که به گواه گزارش های خود مراکز دولتی، قیمت برخی از آنها را دو تا سه برابر خواهد کرد. واضح است که هرگونه افزایش جهشی قیمت کالاهای اساسی در شرایط فعلی، موجب وارد آمدن شوک به مردم، افزایش فزاینده‌ی نارضایتی عمومی و افزایش قابل توجه آمار شهروندان بی‌بضاعت و زیر خط فقر خواهد شد، چرا که اساسا اعمال این سیاست به معنای کوچک‌تر کردن سفره‌ی مردم خواهد بود که برخلاف ادعاهای مکرر مسئولین، گویا این سفره خط قرمز آقایان نیست.

اکنون که تصمیم و اصرار عجیب برخی از اعضای تیم اقتصادی دولت را در حذف بی‌پشتوانه‌ی و به یک‌باره ارز ترجیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مشاهده می‌کنیم، انتظار می‌رود تا وظیفه خود در نظارت بر اقدامات دولت را به نحو احسن انجام دهید و با مد نظر قرار دادن تاکیدات بی‌شمار کارشناسان و مطالبات مستمر تشکل‌های دانشجویی انقلابی، مانع از اعمال این سیاست اشتباه در شرایط کنونی و به صورت دفعی گردید.

در شرایط کنونی توصیه اکید جریان دانشجویی آن است که اگر دولت محترم و یا برخی از دستگاه های دولتی که متوجه عواقب اجتماعی تصمیمات خود نیستند، شما نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، وظیفه دارید که دغدغه‌های مردمی که آنها را نمایندگی می‌کنید، به ایشان منتقل کنید.

از سوی دیگر تاکید می شود حذف یک‌باره همه اقلام مشمول ارز ترجیحی باعث وارد شدن شوک بزرگی به مردم خواهد شد تبعات اجتماعی اقتصادی فراوانی در پی خواهد داشت. لذا لازم است که این سیاست به صورت تدریجی و قلم به قلم و با فراهم کردن شرایط آن، یعنی تامین گسترده کالا و پرداخت یارانه کالایی به طبقات پایین جامعه و همچنین اطلاع رسانی شفاف، گسترده و اقناع کننده اجرا شود.

در آخر تاکید می‌شود در صورت تصویب سیاست حذف یک‌باره ارز ترجیحی، به عنوان نهاد تصمیم‌گیر در این حوزه و در این مجلس فاقد شفافیت، موضع خود را در این خصوص، صریح و بی‌پرده بیان کنید و مسئولیت اعمال این سیاست‌ را تام و تمام بپذیرید. اظهار بی‌اطلاعی و بیان مخالفت پس از اجرای این تصمیم از جانب شما، دیگر برای جامعه‌ی مخاطب مردم ایران پذیرفته نخواهد بود.

امضاکنندگان:
اتحادیه‌ انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور
اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی
اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان
اتحادیه دفتر تحکیم وحدت

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=14734

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.