• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
15

تغییر مسیر فعلی مذاکرات صدای همه مردم است، به زودی این صدا در حجمی بلندتر شنیده خواهد شد

  • کد خبر : 57
  • 10 خرداد 1394 - 8:20
تغییر مسیر فعلی مذاکرات صدای همه مردم است، به زودی این صدا در حجمی بلندتر شنیده خواهد شد

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در بیانیه ای به تحلیل روند کنونی مذاکرات پرداخت است: به گزارش روابط عمومی «اتحادیه انجمن اسلامی مستقل»؛ در بخشی از این بیانیه آمده است: دولت بداند همه کسانی که امروز نسبت به روند مذاکرات اعتراض دارند دلسوزان نظام و حامیان تیم مذاکره کننده هسته ای هستند، اینها کسانی […]

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در بیانیه ای به تحلیل روند کنونی مذاکرات پرداخت است:

به گزارش روابط عمومی «اتحادیه انجمن اسلامی مستقل»؛ در بخشی از این بیانیه آمده است: دولت بداند همه کسانی که امروز نسبت به روند مذاکرات اعتراض دارند دلسوزان نظام و حامیان تیم مذاکره کننده هسته ای هستند، اینها کسانی هستند که یک تار موی محمد جواد ظریف را با میلیارد میلیارد وعده های نقد کشورهای غربی عوض نخواهند کرد؛ چه رسد به وعده هایی نسیه ای که در آن هم دبه می کنند. و برای دفاع از نمایندگان جمهوری اسلامی پیش مرگ آنها خواهند بود، کمااینکه در این دو سال گذشته با همه مشقت ها و سختی ها دست از حمایت تیم هسته ای کشور بر نداشته اند؛ لکن بایستی بگوییم که چه مذاکرات بر اثر زیاده خواهی طرف غربی به نتیجه نرسد و چه این مذاکرات به نتیجه برسد؛ ملت ایران با دولتهای مستکبر جهان هیچگونه صلح و آشتی نخواهد داشت

متن و عنوان بیانیه به شرح زیر است:

بیانیه تحلیلی شماره ۲ اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور در خصوص مذاکرات هسته ای

خطاب به ملت شریف ایران، دولت محترم و دیگر مسئولین و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران

ملت شریف و بزرگوار ایران

سلام علیکم

بیش از بیست ماه است که شما ملت صبور، مستحکم و آزاده چشم بر مذاکرات هسته ای با ۵+۱ دوخته اید و امیدوار به وعده دولت محترم جمهوری اسلامی ایران هستید که از طریق مذاکرات مسائل اقتصادی و معیشتی کشور حل شود و از طرفی عزت ملی و اقتدار اسلامی ایران نیز محفوظ بماند و البته از همان ابتدا در پیام های مختلف و اجتماعات گوناگون از روز قدس تا بیست و دو بهمن، این پیام را که از تیم هسته ای کشور حمایت می کنید و خواهان انعقاد یک توافق خوب هسته ای هستید که هم منجر به «رفع همه تحریم ها» شود و هم «پیشرفت های حاصله در مسئله هسته ای را محفوظ دارد» تاکید کرده اید. خدا را شاهد می گیریم که شما لحظه ای از حمایت تیم مذاکره کننده عقب ننشستید و در این برهه دو ساله همه نقدها، دلواپسی ها و تذکرات شما ملت بزرگ ایران از سر خیرخواهی و بهتر نتیجه دادن مذاکرات هسته ای بوده است.

اما امروز بعد از گذشت ماه ها نتیجه حاصل شده از این مذاکرات، اثبات چند باره حقانیت ایران برای ملتها و دولتهای جهان، پایبندی ایران به تعهدات و همچنین اهل مذاکره و صلح طلب بودن ایران عزیز بوده اما اهداف اصلی این مذاکرات که بنا به وعده دولت محترم، همانا حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و رفع همه تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران، ادامه فعالیت و پیشرفت در حوزه هسته ای و اقتدار و عزت ملی ایران بوده؛ نه تنها حاصل نشده بلکه در برخی موارد هم تحریم ها افزوده شده و هم گستاخی و زیادهخواهی طرف آمریکایی افزون گشته است.

ملت عزیز ایران،

راه طی شده با توجه به تجربه گذشته و با تمرکز بر قوه عاقله برای چند صدمین بار معین و مشخص کرده که اعتماد به آمریکایی ها غیر از خیانت آنها به ملت ایران نیست و اگر عینک واقع بینی بجای خوش بینی متوهمانه قرار گیرد؛ نتیجه ای حاصل نمی شود، غیر از آنکه مسیر برون رفت کشور از مشکلات حاضر؛ با جلو بردن مذاکرات بدین شیوه اتفاق نمی افتد؛ چنانچه در چند روز گذشته خوشبینان مذاکرات با آمریکا بر این امر معترف شده اند که «آمریکایی ها دبه کرده اند»؛ کاری که نه امروز بلکه در هر مذاکره ای که طرفین ایران و غرب به جمع بندی رسیده بودند؛ از آمریکایی ها سر زد و مذاکرات را بهم ریخت.

چهارچوب بیانیه لوزان از سوی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل و بسیاری از نخبگان و اندیشمندان کشور، یک چهارچوب خوب برای یک توافق جامع نیست؛ چنانچه نه حقوق هسته ای ایران در آن رعایت می شود، نه تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران برداشته می شود و نه قابل بازگشت است که اگر طرف مقابل دچار نقض عهد شد – که این امر امروز از طرف غربی متداول است – راهی برای ادامه کار وجود داشته باشد. از طرف دیگر زیاده خواهی های طرف مقابل برای بازرسی از مراکز نظامی و بازجویی از دانشمندان هسته ای که حیثیت و عزت ملی را مورد خدشه قرار می دهد و امنیت ملی را با مخاطره مواجه می کند؛ به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

اصولی که تجربه، منطق و عقل مبتنی بر نگاه به واقعیت ها می گوید که بایستی در توافق رعایت شود؛ تا ایران به یک توافق خوب دسترسی پیدا کند عبارت اند از:

۱- تمام تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران بصورت یکجا و همزمان با عقد توافق لغو شود؛ در این مسیر هیچ شرط و پیش شرطی نبایستی گذاشته شود! و البته نباید ترجمان لغو در توافق نهایی تعلیق، توقف موقت و… باشد! صرفا «لغو یکباره همه تحریم ها».

۲- هیچ یک از دستاوردهای هسته ای کشور که برای دستیابی به آن، ملت شریف خون ها داده است نباید از دست رود و همه پیشرفت های هسته ای بایستی محفوظ بماند.

۳- مسیر پیشرفت هسته ای کشور که همانا از گذرگاه تحقیق و توسعه حاصل می شود؛ به هیچ وجه نباید مسدود و یا محدود باشد.

۴- هر آنچه به عنوان نظارت در توافق مطرح می شود مطابق با عرف بین المللی و روند های متعارف سازمان باشد و هیچ گونه زیاده خواهی در بازرسی های ویژه نظامی یا غیر نظامی حساس که ارتباطی با مسئله هسته ای ندارد و یا بازجویی از دانشمندان هسته ای پذیرفته نیست.

۵- راستی آزمایی تعهدات نباید در اختیار نهادی قرار گیرد که همواره بر علیه جمهوری اسلامی گزارش داده و از سوی دیگر بایستی ساز و کار بازگشت پذیری توافق در صورت نقض تعهد طرفین مشخص باشد.

اما خطاب به دولت محترم و دیگر مسئولین و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران

اشتباه استراتژیک دولت از ابتدای روی کارآمدن تا هم اکنون، گره زدن مذاکرات هسته ای با اقتصاد کشور بود، در حالی که امروز همه کارشناسان اقتصادی چه منتقدان دولت و چه موافقان دولت بر این امر صحه گذاشته اند که متوقف ماندن اصلاح وضعیت اقتصادی کشور به مذاکرات هسته ای هم غلط است و هم غیر عقلانی؛ حال آنکه بنا به اظهارات وزیر محترم اقتصاد و دارایی بخش حداقلی مسئله اقتصادی مربوط به تحریم ها بوده و در شعارهای انتخاباتی دولت محترم هم همواره تکرار می شد که ریشه مشکلات اقتصادی در داخل است، نه در وجود تحریم ها؛ پس دولت جمهوری اسلامی بایستی برای وضعیت فعلی هم راهکاری اقتصادی داشته باشد؛ که متاسفانه امروز این امر را شاهد نیستیم. به نظر ما مشکل اصلی این دولت و همه دولت های پس از جنگ آن است که از ظرفیت های خالی اقتصادی استفاده نکرده اند؛ توجه بیش از حد به جذب سرمایه های خارجی و تغییر فرهنگ مصرفی که منجر به واردات بی رویه شده است؛ بی اعتمادی نسبت به توانمدی مردم در داخل خصوصا جوانان و نخبگان کشور مشکلاتی است که اگر توجه درستی بدان ها شده بود، مسائل اقتصادی خیلی زودتر از این حل می شد.

امروز دولت به جز مذاکره و توافق راهکار دیگری ندارد و همین امر باعث شده دست مذاکره کنندگان کشور نیز در نبرد دیپلماسی بسته باشد؛ حال آنکه اگر توجه درستی به مسئله اقتصاد و راه حل های داخلی حل مشکلات اقتصادی می شد؛ امروز هم چرخ سانتریفیوژها می چرخید، هم چرخ اقتصاد و هم مذاکره کنندگان کشور از موضعی مقتدارنه تر با طرف غربی مذاکره می کردند. اگرچه شواهد و قرائن از وضعیت دولت مشخص است که برای روزگار برداشته شدن تحریم ها هم راهکار اقتصادی مناسبی وجود ندارد.

امروز در کشور همه خواهان یک توافق خوب هسته ای هستند اما جامعه بر این امر هم واقف شده اند که «توافق به هر قیمتی» گزاره ای است غیر منطقی و غیر عقلانی؛ و همچنین می دانند که با «عدم توافق هسته ای» دنیا به آخر نمی رسد. وضعیت موجود تغییر نمی کند مگرآنکه مسیر فعلی مذاکرات و رویکرد دولت تغییر کند و بجای تمرکز صد در صدی بر مذاکرات به رفع مشکلات اقتصادی از دریچه پیشرفت درون زا و تکیه بر نیروی داخلی همت گمارد.

دولت در این دو سال مذاکره سرعت چرخش سانتریفیوژ ها را کُند کرد و چرخ کارخانه ای هم از مسیر مذاکرات به چرخش در نیامد؛ پس بایستی به این جمع بندی رسیده باشد که حل مشکلات از این مسیر نیست! حرفی که امروز از جای جای ایران شنیده می شود.

دولت محترم جمهوری اسلامی ایران بداند که خیل عظیم مردمی که اعتراضشان به مسیر فعلی مذاکره از مشهد بلند شد و بعد از آن به اصفهان و شیراز و کرمان و بوشهر و سیستان و خوزستان و… رسید، صدای همه مردم کشور است که خواهان تغییر مسیر فعلی مذاکرات اند و سخن شان این است که: «حل مشکلات اقتصادی را از مسیر مذاکرات جدا کنید»، «توافقی را امضا کنید که همه تحریم ها را یکجا لغو نماید»؛ «توافقی را امضا کنید که پیشرفت های هسته ای کشور را تضمین نماید» و «توافقی را امضا کنید که عزت و حیثیت ملی و امنیت کشور را به همراه داشته باشد» و این نوید را به دولت می دهیم که همچنان که گوشه ای از آن را در نمازجمعه این هفته دیدند؛ به زودی این صدا در پایتخت با حجمی بسیار بلند تر شنیده خواهد شد.

جناب آقای روحانی و رئسای دیگر قوا؛

همه مردم می دانند که در مسئله اقتصادی اگر همت جدی برای مبارزه با فساد در دستگاه های مختلف کشور وجود داشته باشد و به توان داخلی و منابع ملی اتکا شود، مشکلات اقتصادی کشور حل می شود و در این راه توجیهی ندارد که دولت با رفتارهای اقتصادی مثل نرخ سود بالای بانکی چوب لای چرخ کارخانه های کشور کند.

دولت بداند همه کسانی که امروز نسبت به روند مذاکرات اعتراض دارند دلسوزان نظام و حامیان تیم مذاکره کننده هسته ای هستند، اینها کسانی هستند که یک تار موی محمد جواد ظریف را با میلیارد میلیارد وعده های نقد کشورهای غربی عوض نخواهند کرد؛ چه رسد به وعده هایی نسیه ای که در آن هم دبه می کنند. و برای دفاع از نمایندگان جمهوری اسلامی پیش مرگ آنها خواهند بود، کمااینکه در این دو سال گذشته با همه مشقت ها و سختی ها دست از حمایت تیم هسته ای کشور بر نداشته اند؛ لکن بایستی بگوییم که چه مذاکرات بر اثر زیاده خواهی طرف غربی به نتیجه نرسد و چه این مذاکرات به نتیجه برسد؛ ملت ایران با دولتهای مستکبر جهان هیچگونه صلح و آشتی نخواهد داشت و به قول امام “تا ظلم هست؛ مبارزه هست و تا مبارزه هست؛ ما هستیم”

والسلام علیکم و الرحمه الله و برکاته

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=57

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.