• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
در دیدار اعضای اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل صورت گرفت؛

تصویب اولین سند گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان توسط رهبر انقلاب

  • کد خبر : 9151
  • 13 اسفند 1396 - 10:50
تصویب اولین سند گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان توسط رهبر انقلاب

اسفند برای اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور یکی از روزهای فراموش نشدنی است؛ روزی که این اتحادیه برای سومین بار بصورت اختصاصی با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد.

پدیده‌ دوم خرداد که یکی از پیامدهایش دگرگونی فکری و تغییر خطی مشی اعتقادی بسیاری از سیاسیون مذکور به طور ناگهانی بود به دلیل پیوندی که میان احزاب و گروه های سیاسی با دفتر تحکیم وحدت ایجاد شده بود؛ قسمتی از انجمن‌های اسلامی را به حیاط خلوت بازی‌های سیاسی احزاب تبدیل کرد. این دفتر را نیز کم کم دستخوش تغییرات و دگردیسی‌های تئوریک کرد، البته این تغییرات و دگردیسی‌ها به یکباره در روز دوم خرداد ۷۶ صورت نگرفت، بلکه از چند ماه قبل از آن و به صورت تدریجی آغاز شد و ظرف سال‌های ۷۸ و ۷۹ به اوج خود رسید.

از همان سال ۷۶ که انحراف نوک پیکان دفتر تحکیم وحدت بر دیده‌ها عیان شد، برخی از انجمن‌های عضو این دفتر مانند انجمن اسلامی علوم پزشکی اهواز، شهید چمران اهواز، علوم پزشکی و بوعلی همدان اعلام کردند انجمن‌های اسلامی باید بر مسیر مرام خود حرکت کند و حاضر به همراهی کردن دفتر تحکیم وحدت در این مسیر انحراف نیستند.البته این انجمن‌ها که از اعضای اصلی و از انجمن‌های فعال دفتر تحکیم وحدت نیز بودند (برای مثال انجمن اسلامی شهید چمران اهواز در کنار دانشگاه تهران تنها عضو دارای سه حق رای در دفتر تحکیم بود. سه حق رأی، حداکثر میزان حق رأی و نشانگر فعالیت بالای آن انجمن در تشکل مطبوع خویش است.) بسیار کوشیدند تا از انحرافاتی که این دفتر را تهدید می‌کرد، جلوگیری کنند اما سایر اعضای این دفتر گویا نه تنها حاضر به بازگشت به مسیر اصلی نبودند، بلکه برای به تسلیم در آوردن انجمن‌های مخالف نهایت تلاش، اجبار و حتی توسل به وزارت علوم را به کار بستند و این گستاخی و وقاحت به جایی رسید که حتی دفتر تحکیم وحدت به غصب کردن قلدر مآبانه ظرفیت این انجمن‌ها و دفاتر و امکانات آنها توسط عوامل دست نشانده خود  اقدام کرد.

سرانجام و پس از درگیری‌ها و کش‌وقوس‌های فراوان، اعضای انجمن‌های به تاراج رفته موفق شدند برخی از انجمن‌های دانشگاه‌های دیگر کشور که از زمان تاسیس دفتر تحکیم وحدت (سال ۵۸) هیچ وقت عضو آن دفتر نشده بودند را نیز با خود همراه کنند و به جمع خود پیوند دهند. (مانند دانشگاه شاهد تهران، تربیت معلم تهران، سمنان، علوم پزشکی بابل، علوم پزشکی ایلام، علوم پزشکی سبزوار و…)

این انجمن‌ها که در مجموع  ۱۸ انجمن اسلامی را تشکیل می‌دادند، توانستند در ۱۳ آبان ۷۸ در قالب اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور اعلام موجودیت نمایند.

 

اولین دیدار اختصاصی این اتحادیه با رهبر انقلاب در سال ۱۳۷۹ برگزار می‌شود که رهبری انقلاب از اعضای انجمن‌های اسلامی بعنوان «موتورهای پیشبرنده جامعه» یاد می‌کنند. ایشان در این دیدار غیر از احساسات و تفکر و فهم انقلابی و دینی که از ویژگی‌های اعضای انجمن اسلامی دانشجویان مستقل می‌دانند؛ سه ویژگی را برای جمع حاضر می‌شمرد که هر کدام را به نوبه خود مهم می دانند. این ویژگی‌ها عبارت است از «جوان بودن»؛ «دانشجو بودن» و «عضو انجمن اسلامی بودن».

اما دیدار بنا به گفته حاضرین دیدار ۱۳ اسفند ماه ۱۳۸۳ حال و هوایی دیگر دارد. دیداری که پایان آن منتهی به تصویب «سند گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان» از سوی رهبر انقلاب می‌شود. سندی که اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل بعنوان ، مانیفست فکری خود آن را مهندسی کرده بودند و بعد از عرضه به رهبر انقلاب با افزوده شدن یک بند از سوی ایشان به عنوان «سند گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان» به جنبش دانشجویی معرفی شد.

شنیدن گوشه‌ای از خاطرات سید محمدرضا حسینی؛ دبیر اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نمی‌تواند خالی از لطف باشد:

از مدتها قبل بود که خیلی پی‌گیر یک دیدار خصوصی با مقام معظم رهبری بودیم تا اینکه چند روز قبل از روز سیزدهم اسفند ماه ۱۳۸۳ آقای وحید تماس گرفت و گفت برنامه دیدار اختصاصی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل برای روز ۱۳ اسفند ماه قطعی شده است وقتی خبر دیدار را به دوستان شورای مرکزی دادیم شور و شعف عجیبی مجموعه را فرا گرفت به سرعت به انجمن‌های عضو اعلام کردیم که آماده چنین دیداری باشند این سومین دیدار اختصاصی ما با مقام معظم رهبری بود اولین دیدار در سال ۷۹ و دومین دیدار در سال ۸۰ اتفاق افتاده بود.

این دیدار در آستانه انتخابات نهم برگزار می‌شد و کمتر از ۴ ماه بعد قرار بود انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود؛ ضمن اینکه ما پس از ۵ سال فعالیت رسمی خیلی مشتاق بودیم نظر معظم‌له را در مورد اتحادیه و فعالیت‌هایی که تا آن زمان انجام داده است جویا شویم بر همین اساس قرار شد دوستان در شورای مرکزی متنی گزارش گونه که هم شامل دیدگاه‌های حاکم بر اتحادیه در مورد فضای کشور می‌شد را تهیه و تنظیم نمایند تا در محضر رهبر معظم انقلاب قرائت شود.

پس از اینکه متن تهیه شد قرار بر این شد برای اینکه بتوانیم نظرات معظم له در مورد دیدگاه‌های خودمان در همان جلسه دریافت کنیم این متن را قبل از برگزاری دیدار به محضر ایشان برسانیم تا مقام معظم رهبری با نگاه دقیق‌تری به مواضع و دیدگاه‌های ما که در آن متن آمده بود ما را راهنمایی بفرمایند  بر همین اساس متن تهیه شده را که به امضای دبیر تشکیلات وقت اتحادیه یعنی برادر پرویز امینی رسیده بود؛ تحویل دفتر معظم‌له دادم و از ایشان خواستم که حتما تا قبل از جلسه دیدار به استحضار معظم‌له برسد.

در روز قبل از دیدار مسئول برنامه ملاقات گفت حضرت آقا جلسه را بعد از نماز ظهر و عصر حدود ساعت ۱۳ شروع می‌کنند عرض کردم پس نماز اول وقت که حدود ساعت ۱۲:۱۵ می‌باشد به تاخیر می‌افتد ایشان گفت حضرت آقا فضیلت نماز ظهر را نیم ساعت تا سه ربع بعد از اذان می‌دانند گفتم خوب ما حداقل ۱۰ الی ۱۵ دقیقه وقت می‌خواهیم تا دبیر اتحادیه گزارش کار اتحادیه و دیدگاه‌های ما در حوزه‌های مختلف ارائه کند تا بتوانیم نظر معظم‌له را در این موارد بدانیم، ایشان گفت جلسه برنامه‌ریزی شده است و بعید است که امکان تغییر وجود داشته باشد، بعد از این صحبت با حجت الاسلام و المسلمین قمی که در آن زمان مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها بودند تماس گرفتم موضوع را با ایشان در میان گذاشتم و گفتم دفتر آقا وقتی را برای گزارش دبیر اتحادیه در نظر نگرفته است و از ایشان خواستم موضوع را پی‌گیری کنند که وقتی برای گزارش لحاظ شود.

خاطرم نیست ایشان چه گفت علی‌ایهاالحال روز پنج شنبه سیزدهم اسفند ماه راهی بیت شدیم  بعضی از دانشگاه‌های عضو از شب قبل به تهران آمده بودند حول و حوش ساعت ۱۱ در حسینیه امام خمینی(ره) استقرار یافتیم فضای بسیار زیبایی از شور و شعور مثال زدنی اعضای انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور در حسینیه امام خمینی(ره) حاکم شده بود.

همه صف‌های نماز جماعت بر پا شده بود تا پس از حضور حضرت آقا نماز جماعت اقامه شود، حضرت آقا تشریف آوردند و دانشجویان اوج احساسات و ارادت خود را در آن فضای معنوی و ملکوتی نثار مولا و مقتدای خویش نمودند. نماز را حضرت آقا اقامه فرمودند و برای اولین بار خیل دانشجویان عضو انجمن‌های اسلامیِ اتحادیه مستقل همه با هم نماز جماعت ظهر و عصر به یاد ماندنی را به مولایشان اقتدا نمودند تا این دیدار با شکوه نقطه عطفی در مسیر حرکت متعالی انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در دانشگاه‌ها باشد.

نماز تمام شد و این دغدغه همچنان من را آزار می‌داد که در دیداری به این عظمت و شکوه کاش دبیر اتحادیه به نمایندگی از دانشجویان ارادت قلبی جمع را برای حضرت آقا در جمع حضار بیان می‌کرد.

پس از اتمام نماز دو گام به جلو برداشتم و دستان مقام معظم رهبری را که همچنان بر روی زمین و در حال سجده بعد از نماز بود بوسیدم، ایشان از سجده برخاستند و خدمت ایشان عرض سلام و ادب و ارادت نمودم، خدمت ایشان عرض کردم اگر اجازه بفرمائید دبیر اتحادیه مطلبی را که دو روز گذشته تقدیم کرده‌ایم قرائت کنند، ایشان فرمودند من تمام آن مطلب را خوانده‌ام همه آن مطالب مورد تائید من است حالا زمانی که صحبت کنم به دانشجویان هم خواهم گفت. عرض کردم پس اگر اجازه بدهید دبیر اتحادیه از جانب دانشجویان کوتاه و مختصر و چند کلمه‌ای صحبت کنند. ایشان فرمودند اشکالی ندارد چند دقیقه‌ای صحبت کنند، بنده هم تشکر کردم به سر جای خودم برگشتم و چند نفر آن طرف‌تر آقای مقدم را دیدم و به ایشان گفتم آقای امینی با اجازه حضرت آقا چند دقیقه‌ای گزارش می‌دهند.

آقای امینی  پشت تریبون قرار گرفت و فکر می کنم ایشان تحت تاثیر فضای معنوی جلسه ابتدا فرازهایی از زیارت ناحیه مقدسه را با چشمانی اشکبار قرائت نمود:

السلام علی الشیب الخضیب

السلام علی …….

و سپس با عرض تشکرو ذکر جملاتی صحبت‌های خود را به پایان برد.
سپس مقام معظم رهبری به ایراد سخن پرداختند و مهمترین فرازهایی که از فرمایشات ایشان را در ذهن من مانده است را خدمت شما عرض می‌کنم. ایشان فرمودند من مطاب شما را مطالعه کردم تمام موارد این متن مورد تائید من است حتما این مطالب را تکثیر کنید و در اختیار سایر دانشجویان قرار دهید فقط یک نکته ای را به آن اضافه کنید . «خودسازی»

بعد از این جلسه متن مذکور که در تاریخ ۱۳ اسفندماه ۱۳۸۳ در  مورد آن تائیدات بی‌نظیری داشتند تحت عنوان سند گفتمان جنبش دانشجویی مسلملن تدوین گردید و هم اکنون ۸ سال است این سند به عنوان یک سند راهبردی که تمام مطالب آن به تائید معظم له رسیده  است در انجمن های عضو مورد دقت و مرور قرار می‌گیرد.

 

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور

رهبر معظم انقلاب در دیداری که با  اعضاى اتحادیه انجمن‏‌هاى اسلامى دانشجویان مستقل دانشگاهها در سال ۸۳ داشتند، نسل جوان دانشگاهىِ متدین را بهترین، قابل اعتمادترین و کارآمدترین عناصر انسانى براى انجام دادن کارهاى بزرگ خواندند و افزودند: این نسل جوانِ آگاه و خوش‏عاقبت، مؤثرترین عنصر شکل دهنده هویت و تاریخ ملت ایران است.

حضرت آیت‏‌اللَّه خامنه‏‌اى انسجام و تعمیق نظرى و نیز پیگیرى منطقى، اصولى و مجدانه را، براى تحقق شعارها، آرمانها و ایده‏ها، کاملاً ضرورى برشمردند و با تأکید بر توجه کامل به خودسازى اخلاقى و دینى افزودند: عبور از صراط پرفراز و نشیب این جهان، نیازمند تقوا و خودسازى مستمر و توصیه متقابل برادران دینى به یکدیگر است.

رهبر معظم انقلاب با انتقاد شدید از سخنان برخى مقامات امریکایى درباره مجاز بودن دخالت در دیگر کشورها افزودند: ملتهاى مستقل با هجوم پنهان و آشکار نظام سلطه روبرو هستند چرا که دولتمردان امریکایى تصور مى‏کنند کدخداى دهکده جهانى‏اند و همه ملتها باید از خواستهاى آنان اطاعت کنند.

ایشان، خاورمیانه را یکى از نقاط اساسى چالش بزرگ جهانى خواندند و در تبیین استعمار فرانوینى که در حال شکل‏گیرى در منطقه است افزودند: امریکایى‏ها در تحقق نقشه کاملاً استکبارى خاورمیانه بزرگ، درصددند حکومتهایى را در خاورمیانه روى کار بیاورند که داراى بزک دمکراسى باشند و در عین حال صددرصد در پنجه سیاستهاى امریکا و کمپانیهاى سرمایه‏دارى غرب باشند و متأسفانه برخى کشورهاى خاورمیانه نیز که طعمه همین دام هستند به واشنگتن در تحقق این اهداف شوم کمک مى‏کنند.

رهبر معظم انقلاب، جوهره چالش موجود در جهان را تلاش سرمایه‏‌داران صاحب قدرت براى سیطره بر سراسر جهان خواندند و افزودند: جنگ فقر و غنا که امام بزرگوار، سالها پیش مطرح کردند، واقعیتى است که این روزها، کاملاً ملموس است.

حضرت آیت‌‏اللَّه خامنه‏‌اى با اشاره به استفاده نظام سلطه از ابزارهاى رسانه‌‏اى و هنر براى تحقق استعمار فرانو و سیطره کامل بر جهان تأکید کردند با وجود همه تلاش‌هاى سلطه‏‌گرانه، امریکا در تحقق اهداف خودناکام خواهد ماند به شرط آنکه ملتها با آگاهى، افزایش قدرت تحلیل و عزم راسخ در صحنه مقابله با نظام سلطه حاضر باشند.

 

ایشان ناکامى امریکا در ۲۶ سال توطئه برضدجمهورى اسلامى و ملت ایران را دلیل آشکارى بر نتیجه ‏بخش بودن آگاهى و ایستادگى ملتها خواندند و خاطرنشان کردند پیشرفت هاى بزرگ ملت ایران در زمینه‏‌هاى مختلف علمى، فن‏آورى، سیاسى، اقتصادى، اجتماعى و دیگر عرصه‏‌ها نشان مى‌‏دهد که اگر ملتى با وحدت و انسجام و آگاهى، براستقلال و آرمان‌هاى خویش ایستادگى کند امریکا قادر به هیچ کارى نخواهد بود.حضرت آیت‏‌اللَّه خامنه‏‌اى، خارج کردن ملت ایران از صحنه را مهم‏ترین هدف فشارها و تحرکات اخیر امریکا دانستند و افزودند: آنها تلاش مى‏‌کنند با ایجاد فضایى شبه‏‌ناک، ملت ایران را به این احساس برسانند که نباید و یا نمى‌‏تواند در مقابل نظام سلطه بایستد تا آن‌وقت زمینه براى تحقق اهداف استکبار در ایران فراهم شود، بنابراین همه دلسوزان باید در مقابله با این هدف امریکا، منطق مستحکم ایستادگى و پایدارى را در افکار عمومى گسترش دهند و تعمیق ببخشند.

رهبر معظم انقلاب با تأکید بر لزوم تقویت علم و دانش در کشور خاطرنشان کردند: امروز دانش به ابزار عمده سیطره غرب بر جهان تبدیل شده است و ریشه‏‌اى‏ترین کار در کشور، این است که جایگاه و قدرت علمى ایران را تا مى‌‏توانیم ارتقاء ببخشیم که در این زمینه، دانشگاه‌ها، مسئولیت سنگینى دارند.

حضرت آیت‌‏اللَّه خامنه‌‏اى با اشاره به خشم مستکبران از پیشرفت علمى ایران در فناورى هسته‌‏اى افزودند: امریکا و اروپا با وجود اختلافاتشان، در فشار به ایران براى دست برداشتن از غنى‏‌سازى اورانیوم، همراه و هم‏‌جهت هستند چرا که غنى‏‌سازى، راهى بسوى پیشرفت علمى است و اگر ملتى بتواند این راه را طى کند، تلاشهاى مستکبران در مقابل او، کم‏اثر مى‏‌شود.

ایشان تلاش براى عقب نگه داشتن ملت ایران را از دیگر دلایل مخالفت امریکا و اروپا با پیشرفت دانش فناورى در ایران برشمردند و افزودند: نظام اسلامى به برکت پشتوانه مردمى، در مقابل این فشارها مى‏ایستد و با حرکت به سمت عدالت اجتماعى و دیگر آرمانهاى خود، کشورى نو و مستحکم مى‏‌سازد که در آن همه مردم از امکانات زندگى برخوردار باشند.

حضرت آیت‌‏اللَّه خامنه‏اى، وحدت ملت ایران را یگانه راه تحقق اهداف ملى برشمردند و با اشاره به انتخابات آتى ریاست جمهورى افزودند: نقش دولت و نقش رئیس جمهور در پیمودن قاطع راه پیشرفت و تحقق اهداف انقلاب، نقشى بسیار اساسى است و یک قوه مجریه سالم و کارآمد مى‏تواند در حل مشکلات، کاملاً مؤثر واقع شود بنابراین در انتخابات آینده باید چشم‏ها را باز کرد و از خدا کمک خواست تا از آزمایش پرهیجان و دشوار انتخابات، سربلند بیرون آمد.

در این دیدار پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامى آقاى امینى دبیر اتحادیه انجمن‏‌هاى اسلامى دانشجویان مستقل دانشگاه‌ها برتداوم تلاش دانشجویان و دانشگاهیان براى تحقق اهداف انقلاب تأکید کرد.

سند گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان:

۱۷ بند این سند که به تایید رهبر معظم انقلاب نیز رسیده است به شرح زیر است:

۱) در گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان، حاکمیت از آن خداوند است و انگیزه آفرینش انسان در پناه اراده و اختیارش و با مددگرفتن از عقل و وحی به عنوان حجت درونی و بیرونی رسیدن به سعادت و کمال در دنیا و آخرت و در ابعاد مادی و معنوی و در حوزه های فردی و اجتماعی است.

۲) در گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان، حکومت از آن صالحین است و ولایت فقیه، به عنوان مدار نظام اسلامی در عصر غیبت مهمترین تجلی و مظهر این ایده می باشد.

۳) در گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان، انقلاب اسلامی مظهر اراده الهی و تحقق آیه شریفه «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» و پاسخ اصلی و تاریخی به مطالبات انباشته شده ملت ایران در عصر کنونی است.

۴) در گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان، انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ ملت ایران و باشکوه ترین رویداد پس از قبول اسلام برای ایرانیان است که آثار و پیامد های فکری و سیاسی و فرهنگی آن مرزهای جغرافیایی را در نوردیده است و شکست اندیشه ای مکاتب مادی را جلوه گر ساخته است.

۵) در گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان، انقلاب اسلامی، آزادی، استقلال، مردم سالاری، خودباوری و غرور و عزت ملی بعنوان دستاوردهای ارزنده آن آیینه تمام نمای تحقق عینی مطالبات تاریخی و بر جامانده ملت و سکوی جهش به سوی پیشرفت، آبادانی و عدالت ایران و ایرانیان است.

۶) در گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان، امام خمینی(ره) پرچمدار تحولات تازه ای در عصر کنونی است که از یکسو به دوره حاشیه نشینی دین و ارزش های انسانی، موج نهلیسم و پوچی پایان بخشید و از دیگر سو، آغازگر عصر طلایی است که خداوند و معنویت به حیات انسانها باز گردیده است.

۷) در گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان، امام خمینی (ره) تفسیر حقیقی اسلام ناب محمدی (ص) است که ارزش های تازه و نوید بخشی را برای زیستی سعادتمند در پناه عقل وحی و اخلاق برای جامعه جهانی بحران زده و گرفتار در مرداب ماتریالیسم و مادی گری به ارمغان آورده است.

۸) در گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان، مردم سالاری دینی بر پایه و اساس وحدت عقل و وحی، پیوستگی علم و سیاست با دین، همگرایی قدرت و اقتصاد با اخلاق و سازگاری ارزش های دینی با آزادی و حقوق بشر و در هم تنیده بودن حوزه های مادی و معنوی زندگی فردی و جمعی انسان تجربه نوینی از حکومت داری است که با نگاه یکپارچه دینی علاوه برحل پارادوکس ها و تضادهای مفهومی، الگویی است از حکومت دینی که ریشه در مشروعیت الهی دارد و متکی به خواست و اراده مردم است.

۹) در گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان، ضمن اعتقاد راسخ به اصولگرایی و اصلاح طلبی و با قرار گرفتن در موضع منتقدانه نسبت به اصولگرایان واصلاح طلبان تفکیک مفهومی این دو را نادرست دانسته و آن را محصول استراتژی استحاله نرم افزاری جمهوری اسلامی و در راستای دو قطبی ساختن جامعه به جمهوری خواه و اسلام خواه، چپ و راست، آزادیخواه و اقتدارگرا می داند و معتقد است اصلاح طلبی بدون اصولگرایی نتیجه ای به غیر از هرج و مرج و آنارشیسم و بستر سازی برای فرصت طلبان نخواهد داشت و اصولگرایی بدون اصلاح گرایی به جمود و تحجر منجر خواهد شد و در حقیقت اصولگرایی و اصلاح طلبی همزاد همدیگر و غیر قابل تفکیک می باشند.

۱۰) در گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان، «هم انقلاب اسلامی»،  «امام و رهبری» و «مردم و قانون اساسی» بعنوان اصول خدشه ناپذیر و راهنمای عمل فعالیت های تشکیلات فکری و سیاسی – فرهنگی جریان دانشجویی است و هم نقد درونی سیاست ها و فرآیندهای تصمیم گیری، تصمیم سازی و رفتار و عمل کارگزاران نظام بعنوان رسالت اصلاح گرایانه اجتماعی جنبش دانشجویی بر مبنای این سه اصل وظیفه انقلابی و ملی آنان است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

۱۱) در گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان، «حاکمیت»؛ یعنی دین اسلام، انقلاب اسلامی و اصل جمهوری اسلامی از «حکومت»؛ یعنی روند ها و سیاست ها، تصمیمات و رفتار حاکمان و کارگزاران، تفکیک می شود و جنبش دانشجویی مسلمان با اعتقاد به حاکمیت در برابر حکومت «گفتمان انتقادی» را صورت می بخشد.

۱۲) در گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان، مبارزه دائمی و پایدار با مظاهر ظلم و ستم و سمبل های استکباری دنیا – آمریکا و رژیم صهیونیستی – دفاع از حقوق مستضعفین و مظلومین جهان خصوصاً مسلمانان فلسطین، اصلی بنیادین و غیر قابل تغییر است و جریان دانشجویی لحظه ای در این راه دچار تردید نخواهد شد و با رسالت بیدارگری و حساسیت های دینی و انسانی چهره پیدا و پنهان حاکمان نظام سلطه را افشا و رسوا ساخته و با پیشتازی اولین صفوف مقاومت و ایستادگی در برابر قلدری ها و زیاده خواهی آنان را تشکیل می دهد.

۱۳) در گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان خواست و اراده دانشجویان به دلیل استقلال از روابط تولیدی و اقتصادی و مناسبات قدرت سیاسی نسبت به احزاب و گروه های فشار که کسب قدرت و ثروت، جهت گیری های اصلی آنان است به منافع ملی نزدیکتر و صادقانه تر است و پاسداری از این استقلال و پرهیز از تبدیل شدن به واحد جمعیتی جریانات سیاسی ماهیت انکار ناپذیر جنبش دانشجویی مسلمان است.

۱۴) در گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان، عدالت خواهی و تاکید بر توزیع متناسب و شایسته ثروت، قدرت و منزلت در جامعه محور آرمانگرایی و ایستادگی در مقابل نابرابری های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حقوقی و دفاع از حقوق مردم مخصوصاً پابرهنگان و کسانیکه از پشتوانه های نافذ قدرت و ثروت بی بهره اند، مبنای حق طلبی است.

۱۵) در گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان آزادی ودیعه الهی و گوهر تابناکی است که با صیانت در صدف عقل، منطق و اخلاق زمینه شکوفایی مادی و معنوی فرد و جامعه را فراهم می سازد و بزرگترین تهدید برای آزادی رفتار و کردار کسانی است که تحت لوای آزادیخواهی مرزهای عقیدتی، اخلاقی و انسانی جامعه را در نوردیده و چهره ای متعارض از آزادی با دینداری و اخلاق ترسیم می نمایند و بزرگترین ظلم و جور به آزادی از ناحیه کسانی است که آن را در برابر ارزش های مقدس انسانی و الهی می نشاند و آزادی را در مقابله وهجمه بر باورهای اصیل اسلامی جامعه تعریف می نمایند و سبب انزوا و گوشه نشینی آزادی می گردند، آزادی که در چارچوب حقیقت، عدالت و اخلاق مظهر تجلی حقوق بشر و از عناصر اصلی کرامت انسانی است با بستر سازی تضارب آرا و دیدگاه ها و تعامل افکار و اندیشه ها مسیر بالندگی و رشد یافتگی فرد و جامعه را شکل می دهد.

۱۶) در گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان، استقلال از مولفه های تجزیه ناپذیر و از عناصر اصلی و ذاتی جنبش دانشجویی مسلمان است که استقلال فکری به عنوان ضامن استقلال سیاسی و تشکیلاتی، ظرفیت کارآمدی و تحقق مسئولیت اجتماعی بیداری دانشجویی را بوجود می آورد و پناهگاهی است که صداقت و سلامت دانشجویی را تضمین می نماید و نقش روشنفکری و آوانگاردی اش در بستر استقلال امکان ظهور می یابد.

۱۷) در گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان، «معنویت» خودسازی و اهتمام جدی و مدام بر اصلاح درون، هم بستر ساز کمال و تعالی فردی است و هم ضرورت انکار ناپذیر جریان دانشجویی برای تحقق رسالت خطیر بیداری اجتماعی، تحقق عدالت، آزادی و پیشرفت عمومی و مصون ماندن از آسیب های فردی و تشکیلاتی پیش روی درونی و بیرونی است.

 

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=9151

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.