• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

تحریم ها برداشته نمی شود/ رییس جمهور عصبانی برخورد نکند

  • کد خبر : 1315
  • 25 آبان 1394 - 4:47
تحریم ها برداشته نمی شود/ رییس جمهور عصبانی برخورد نکند

وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت فعلی، تحریم ها برداشته نخواهد شد، برجام یک متن دارد و ضمیمه های آن که اگر با دقت آن را بررسی کنیم متوجه می شویم که بخش بسیار اندکی از تحریم ها در زمان اجرا و مابقی برای هشت و یا ۱۰ سال آینده مد نظر است. نماینده […]

وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت فعلی، تحریم ها برداشته نخواهد شد، برجام یک متن دارد و ضمیمه های آن که اگر با دقت آن را بررسی کنیم متوجه می شویم که بخش بسیار اندکی از تحریم ها در زمان اجرا و مابقی برای هشت و یا ۱۰ سال آینده مد نظر است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: تنها جنبه ایران هراسی را که ما دنبال می کردیم دیگر وجود ندارد و نشان دادیم که جمهوری اسلامی ایران با منطق و اصول صحبت می کند ولی نتوانستیم امتیاز ویژه ای را بگیریم زیرا سند غیر کارشناسی تنظیم شد و هر لحظه امکان بازگشت تحریم ها وجود دارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در این سند عنوان شده که آژانس هر کجا را که علاقه داشته باشد طی ۲۴ ساعت باید بازدید کند و همچنین حق استفاده از کالاهای دوگانه نیز برای ما وجود ندارد که به گفته کارشناسان در مباحث توسعه علمی این موضوع بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

زاکانی با بیان اینکه سند امروز با سند دوره گذشته تفاوت فراوان دارد، خاطرنشان کرد: بخشی از سند امروز مربوط به مباحث موشکی و نظامی است که دولت اعلام کرده آن را اجرایی نخواهیم کرد اما متضرر خواهیم شد که در این میان تفاوت با سندهای قبلی این است که در تنظیم این سند خودمان مشارکت کردیم و خودمان هم نمی خواهیم اجرا کنیم اما در سندهای قبلی دیگر کشورها مباحث را اجرایی نمی کردند.

وی با اشاره به اینکه روحانی نباید عصبانی با موضوعات برخورد کند، گفت: رئیس جمهور نه شعاری و نه عصبانی به این مباحث نگاه کند چرا که همانگونه که دولت و مجلس آمریکا با یکدیگر برای تامین مصالح ملی هماهنگ بودند ما نیز باید هماهنگ می شدیم که متاسفانه چنین نشد.

نماینده تهران تاکید کرد: دولت از پنج سند موجود، سه سند را در اختیار ما قرار نداد و هیچ کس هم از آن مطلع نیست که این جای تاسف دارد.

وی تصریح کرد: این ادعا را دارم که نامه رئیس جمهور نادرست بود چرا که از چهار  بند آن سه بند غیر واقعی و نادرست و یک بند هم ارتباطی با برجام نداشت.

آمریکا در منطقه بازنده است

زاکانی با بیان اینکه نگاه های مختلف در اطراف برجام وجود دارد، گفت: یک نگاه تاکید مذاکره با آمریکا بود، نگاه دوم حل مشکلات پس از مذاکره با آمریکا وجود داشت در حالی که آمریکا امروز در منطقه بازنده است و آنها نیاز به مذاکره با ما دارند و اگر قرار بود آنها مشکلی حل کنند مشکلات خود را حل می کردند.

وی با بیان اینکه پیش فرض ما در مذاکرات استفاده از تجربیات همگان بود، گفت: اعتقاد داریم که تمام مذاکره کنندگان زنجیره ای به هم پیوسته هستند که باید اشکالات دوره های قبل را برطرف و روند پیشرفت را پی بگیرند اما نگاه دولت این بود که مذاکره کننده های قبلی تنها به فکر صدور بیانیه بودند.

نماینده مردم تهران با اشاره به صحبت های آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز افزود: چندی قبل هاشمی رفسنجانی بیان کرد که آنها از ما شفافیت می خواهند و حال اینکه ایشان یادشان افتاده که در دهه ۶۰ به دنبال بمب اتم بودیم جای تعجب دارد و نمی دانم این سخنان چه ارزشی دارد.

زاکانی ادامه داد: یکی دیگر از مباحثی که دولت برای انجام مذاکره مستقیم عنوان کرد ناتوانی در اداره مملکت و تهدیدات بین المللی بود و حتی آقای ظریف در کمیسیون اعلام کردند که با توجه به تحریم های نفتی توان اداره کشور را نخواهیم داشت که البته این وضعیت و این نگاه درست نبود.

صادرات شش میلیون بشکه نفت هنر نیست

رئیس کمیسیون بررسی برجام مجلس شورای اسلامی افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت ذیل فصل هفت نبوده و هیچ شخصی به دنبال جنگ با ما نیز نبود چرا که هیچگاه به عنوان تهدید بین المللی مطرح نبودیم و از طرفی امروز آقایان به دنبال صادرات شش میلیون بشکه نفت هستند که این هم هنر نیست و آنان باید به دنبال فراورده های نفتی باشند نه اینکه نفت خام را از کشور صادر کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوال دانشجویی در خصوص آینده مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اگر اصولگرایان در کنار هم باشند مجلس آینده اصولگرا خواهد بود.

زاکانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر نحوه عملکرد دولت در مقابل کشور سوریه نیز تاکید کرد: سیاست دولت احمدی نژاد و دولت روحانی در قبال سوریه کاملا نادرست بود اما مهم این است که بحث سوریه موضوع دولت نیست و کار سوریه نیز مربوط به بالاتر از دولت است که به خوبی اجرا می شود.

علیرضا زاکانی یکشنبه شب در جمع دانشجویان دانشگاه شیراز افزود: آنچه که وظیفه مجلس بود انجام دادیم که آن حمایت از دولت و رفع نواقص مذاکرات و برجام بود اما متاسفانه دولت نگاه رقابت محابانه دارد.

گفتنی است این برنامه به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز برگزار شد.
لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=1315

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.