• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

به شافیت متعهد باشید

  • کد خبر : 12972
  • 29 بهمن 1398 - 21:01
به شافیت متعهد باشید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مستقل؛ ۱۸۷ تشکل و سه اتحادیه‌ی دانشجویی با انتشار نامه‌ای به ابتکار انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف، از نامزدهای انتخابات خواستند با مراجعه به سامانه‌ی “مجلس‌نما” به صورت داوطلبانه تعهد خود را به شفافیت نشان دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مستقل؛ ۱۸۷ تشکل و سه اتحادیه‌ی دانشجویی با انتشار نامه‌ای به ابتکار انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف، از نامزدهای انتخابات خواستند با مراجعه به سامانه‌ی “مجلس‌نما” به صورت داوطلبانه تعهد خود را به شفافیت نشان دهند.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

باسمه تعالی
“سرچشمه‌ی دستور شفافیت از اسلام است. کسانی که ادعا می‌کنند ما هرچه حرف خوب است از غربی‌ها یاد گرفته‌ایم، اینها قـرآن و معـارف اسـلامی را مطالعه نکرده‌اند.” مقام معظم رهبری

مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی، تبلور مردم‌سالاری دینی و رکن قانون‌گذار در نظام جمهوری اسلامی ایران است. مردم از طریق شرکت در انتخابات آزاد و در چارچوب قوانین کشور، نمایندگانی را انتخاب و روانه مجلس می‌کنند.با توجه به قدرت و اختیارات فراوانی که بر اساس قانون اساسی به #مجلس_شورای_اسلامی و نمایندگان آن تفویض شده‌ است، اعمال نظارت بر عملکرد نمایندگان توسط نهاد‌های ناظر و مردم امری ضروری به نظر می‌رسد، چرا که تجمیع قدرت و اختیارات، اگر در کنار پاسخگویی و اعمال نظارت نباشد، به انحراف و فساد کشیده می‌شود. علاوه بر این، اطلاع از عملکرد نمایندگان، از حقوق مسلم مردم بر اساس رابطه‌ وکالت است، چرا که نمایندگان مجلس وکلای مردم در ساختار حکمرانی کشور هستند. شفافیت عملکرد نمایندگان مجلس به معنای انتشار اطلاعات عملکردی در زمان و قالب مناسب، به شکلی که قابل دسترس برای عموم مردم باشد، از مواردی است که امکان #نظارت_مردمی بر نمایندگان مجلس را فراهم می‌کند و بدون تردید منجر به بهبود عملکرد نمایندگان و کاهش انحرافات و فساد در مجلس شورای اسلامی خواهد شد. در کنار این مسائل، شفافیت منجر به افزایش سرمایه‌ اجتماعی این نهاد می‌شود که نیاز بی‌بدیل قوه‌ مقننه در پیشبرد وظایف خود است. هم‌چنین با در دسترس قرار گرفتن اطلاعات عملکردی نمایندگان در شاخص‌های مناسب، امکان انتخاب آگاهانه در دوران انتخابات مجلس، به جای تصمیم‌گیری بر اساس فضاسازی‌های تبلیغاتی، فراهم خواهد شد و مردم ضمن مشارکت بیشتر، افراد شایسته‌تری را برای حضور در مجلس برخواهند گزید.

با توجه به مطالب بیان شده و توجه به این موضوع که در حال‌حاضر هیچ‌ الزام قانونی در حوزه‌ انتشار اطلاعات مذکور برای عموم مردم وجود ندارد، ضروری است نامزد‌های #انتخابات_مجلس ‌شورای‌اسلامی در آغاز این حرکت، از طریق انجام اقداماتی داوطلبانه از سوی خود، فرآیندهای شفافیت را ارتقا بخشیده و اطلاعات را به صورت مستمر و با رعایت موازین شفافیت در معرض دید و ارزیابی عموم مردم قرار دهند. در همین راستا جمعی از دغدغه مندان این حوزه اقدام به راه‌اندازی پویشی با عنوان پویش #شفافیت_داوطلبانه کرده‌ اند که در آن با نگارش تعهد‌نامه‌ای بین مردم و داوطلبان نمایندگی مجلس در انتخابات دوره‌ یازدهم، حرکت مجلس شورای‌ اسلامی را به سمت مجلسی مطلوب‌تر و کار‌آمدتر سرعت بخشد. مطالبه‌ی جدی امضاکنندگان این نامه از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی این است که با مراجعه به سامانه مجلس‌نما در این پویش شرکت کرده و تعهد خود را به مفهوم شفافیت اثبات کنند.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=12972

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.