• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3
در هفدهمین اردوی آموزشی-تشکیلاتی جهاد اکبر:

برگزاری همایش بین المللی جبهه مقاومت علیه استکبار + گزارش تصویری

  • کد خبر : 11057
  • 17 بهمن 1397 - 13:41
برگزاری همایش بین المللی جبهه مقاومت علیه استکبار + گزارش تصویری

نشست بین‌المللی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در هفدهمین اردوی آموزشی تشکیلاتی «جهاد اکبر» در مشهد مقدس که بزرگترین گردهمایی انجمن‌های اسلامی دانشجویان کشور نیز محسوب می‌شود با حضور چهره‌های برجسته‌ی جهان اسلام و حوزه‌ی سیاست با عنوان «همایش بین المللی جبهه مقاومت علیه استکبار» برگزار شد. در این نشست که با حضور بیش از […]

نشست بین‌المللی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در هفدهمین اردوی آموزشی تشکیلاتی «جهاد اکبر» در مشهد مقدس که بزرگترین گردهمایی انجمن‌های اسلامی دانشجویان کشور نیز محسوب می‌شود با حضور چهره‌های برجسته‌ی جهان اسلام و حوزه‌ی سیاست با عنوان «همایش بین المللی جبهه مقاومت علیه استکبار» برگزار شد.

در این نشست که با حضور بیش از ۵۰۰ فعال دانشجویی از سراسر کشور برگزار شد، منوچهر متکی وزیر خارجه ابق کشور، سیدمحمدعلی حسینی سفیر سابق ایران در ایتالیا، مسعود شجره رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس و دختر شیخ زکزاکی سخنرانی کردند.

دختر شیخ زکزاکی: حرکت اسلامی نیجریه از قیام اسلامی الگو گرفت
دختر رهبر شیعیان نیجریه گفت: در اطراف ۱۹ هجری نیجریه تحت استعمار بود. این استعمار به صورتی بود که کشورهای اروپایی آمده بودند قسمت های مختلف آفریقا را تحت استعمار خودشان قرار داده بودند و آفریقا را بین خودشان تقسیم کرده بودند. این گسسی که بود، این بود که آن ها آمدند و تمام فرهنگ منطقه را از بین بردند و جایگزین کردند با فرهنگ خودشان و دین خودشان، و بیشتر فعالیت هایی می کردند که بگویند ما برتریم در برابر شما و فرهنگ و تاریخ را از بین ببرند تا تاریخ خودشان و فرهنگ خودشان و دینشان را جایگزین کنند.

وی افزود: یکی دیگر از کارهایی که کردند این بود که رهبران مناطق آفریقا را از مردم جدا و آن ها را کنار زدند و اشخاصی که دست نشانده خودشان بود بعنوان وحدانیت برای مردم گذاشتند.

دختر شیخ زکزاکی ادامه داد: حتی زبان های جدیدی را ارائه کردند و این باعث شد که حتی اشخاصی که تحصیلات داشتند، یک شبه توانایی اینکه جزو اشخاصی باشند که بتوانند بخوانند و بنویسند از بین رفت؛ این باعث شد که طرز تفکر آن ها را هم تحت کنترل خودشان قرار بدهند.

وی تاکید کرد: چون همه چیز را در تعلیم و تربیت خودشان گرفتند باعث شد تا اشخاص به راحتی تفکرهای آن ها را به عنوان تفکرات خودشان قبول کنند. این ادامه پیدا کرد تا به جایی رسید که این ها مجبور شدند که استقلال کشور ها را بدهند و سال ۱۹۶۰ نیجریه ها استقلال خودشان را بدست آوردند. این استقلال، استقلال واقعی نبود، دولت انگلیس استقلال به آن ها داد اما مجدد برنامه ریزی هایش ادامه پیدا کرد تا خود را برتر بداند و یکجور سیستم را پیاده کند که استکبار را ادامه دهد.

دختر رهبر شیعیان نیجریه تصریح کرد: با اینکه استقلال داده بود و از یک جنبه ای کنترلش را تا حدودی از دست داده بودند، ولی هنوز آن سیستم استعمار پیاده می شد و سیستمی که گذاشته بودند یک سیستم انگلیسی بود که باعث میشد این سیستم باز حاکم باشد.

دختر شیخ زکزاکی  تاکید کرد: بعد از یک مدتی آمریکا  آمد جایگزین انگلیس شد از نظر قدرت حتی در حال حاضر از نظر سیاسی مردم نیجریه امکان اینکه خواسته های خودشان را بتوانند پیاده کنند، ندارند. خواسته های آمریکا اولویت خیلی بیشتری دارد تا خواسته های مردم ما.

وی خاطرنشان کرد: نیجریه در حقیقت جایگزین ایران شده همان طور که ایران، زمان شاه تمام امکانتش برای آمریکا بود و آن ها سو استفاده می کردند، نیجریه هم در آن حالت است.

دختر رهبر شیعیان نیجریه همچنین ابراز عقیده کرد: حرکت اسلامی نیجریه از قیام اسلامی الگو گرفت و روی آوردن عده ی زیادی از نیجریه ای ها به آن به دلیل این بود که این حرکت یک حرکت اسلامی بود،  برای اینکه یک اسلام حقیقی و سیاسی را ارائه کرد و عده ی زیادی از نیجریه ها به آن روی آوردند و دلیل اصلی این هست که ایشان امام و انقلاب اسلامی این امکان را داد به پدرم که به این فکر کند که می توانیم اسلام را برگردانیم و به وسیله اسلام آرزو و آینده مردم را .

مسعود شجره: اکنون نوبت شماست و شما باید از ما بهتر باشید
رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس گفت: مبارزه مسئله ایست که از ابتدای زمان وجود داشته است، تمامی ائمه ی ما مبارز بودند و این یک الگو برای ماست. ما شیعیان که میخواهیم به طناب الهی تکیه کنیم و راه اسلام محمدی را پیش ببریم به غیر از مبارزه راه دیگری نداریم.

وی افزود: در غرب بحث این است که میگویند ما میخواهیم کار فرهنگی کنیم، کار فرهنگی مبارزه دارد، اگر مبارزه جزء کار فرهنگی نباشد از راه عقلی دور شده ایم، اگر ما شما کار هنری کنید و مبارزه جز آن نباشد، ما از راه عقلی دور شدیم.مبارزه باید جز اصلی تمام برنامه های ما باشد.

شجره گفت: مبارزه حتی در فکر ما وجود دارد، استعمار فقط در تفنگ و جنگ و گرفتن یک مملکت استعمار خود را پیاده نمیکند، استعمار از فکر شماهم استفاده میکند، یعنی اگر استعمار وارد فکر شما شود و فکر و مغز شما را کنترل کند میتواند برنامه ی خود را بدون شلیک یک گلوله پیاده کند و در خیلی از جاها نیز پیاده کرده است.

شجره تاکید کرد: یکی از مبارزان آفریقای جنوبی که در اداره ی پلیس به قتل رسید میگوید فکر شما مهمترین عامل و اسلحه در دست مستکبرین است که اگر فکر شما را کنترل کند تمام زندگی شمارا کنترل میکند.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس همچنین تصریح کرد: تمام اطلاعات و علم دنیا و اکثر رشته ها را وقتی نگاه می کنیم میبینیم که تمام منابعی که در دانشگاه های دنیا تدریس میشود، این منابع از شش کشور آمریکا، انگلیس و سایر کشورهای اروپایی و غربی است گویی که تمامی دانشمندان و عالمان و متفکر در هیچ جا به جز اروپا و غرب وجود نداشته در صورتی که اسلام پایه گذار بیشتر علوم در دنیا بوده است.

وی ادامه داد: این به این علت است که تمامی اعتماد به نفس شما و سایر کشورها را از بین ببرد. آنها دنیایی بوجود آورده اند که نشان دهند تنها آنها برتر هستند و دیگر کشور ها پایین تر است. اعتماد به نفس را وقتی از بین بردند آنگاه استکبار آنها پیاده می‌شود. متاسفانه ما به این مسائل فکر نمیکنیم و در دانشگاه ها و فکر های خودمان این برتری را پیاده میکنیم.

شجره گفت: چای انگلیسی توی دنیا معروف است ولی تو تمام انگلیس یه بوته چایی وجود ندارد و نخواهد داشت ولی از همه دنیا چایی رو دزدیدند و این شده چایی انگیلیسی. ما باید فکرمان را باز کنیم باید فکر این را بکنیم که در دانشگاه فوردووا کتابخانه هایی را آتیش زدند و کتاب هایی که به اصطلاح درباره فیزیک و جبر و… بود را کنار گذاشتند و تمام کتاب هایی که در مورد فرهنگ، پیشرفت علمی  و… بود همه را سوزاندند برای اینکه بگویند شما وجود ندارید.

شجره تاکید کرد: ما نباید اجازه دهیم تاریخ و فکر ما را از ما بگیرند ما نباید اجازه دهیم که یک موقعیت پیش بیاد که فکر کنیم  چشم آبی ها و مو بورها از ما متفکر ترند چون برنامه این هست و این را بین ما  پیاده کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: اعتماد بنفس تان را از دست ندهید ما متفکرانی داشتیم و داریم، در حال حاضر شما نگاه کنید تمام آمارهایی که در چند هفته اخیر ارائه میشود نشان میدهد انقلاب  پیشرفت  داشته است در تمام قسمت ها و ما باید به این ها افتخار کنیم  انقلاب ما و اسلام ما مرز ندارد این برکتی که خداوند به ما داشته است.  ما باید با اعتماد به نفس به آن توجه کنیم برای اینکه اسلام را در تمام دنیا بگسترانیم و لطف و مرحمت الهی را در تمام دنیا پیاده کنیم ما باید اعتقاد به آن ها داشته باشیم

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس  با اشاره به سخن امام خمینی(ره) گفت که امام فرمودند: افراد حکومت اسلامی اگر بفکر ایجاد حکومت اسلامی نباشند خائن و خطر سازند حتی اگر به مردم خدمت کنند.خیلی مهم است ما آمده ایم که با آوردن اسلام محمدی به خلق خدمت نماییم.

شجره در پایان افزود: اکنون نوبت شماست و شما باید از ما بهتر باشید چون ما در گذشته الگویی نداشتیم اما شما خیلی از ما جلوتر هستید، شما پشتوانه هایی دارید که ما نداشتیم برخیزید برای یک همچین حرکتی با اعتماد به نفس و اعتماد به خدا.

سیدمحمدعلی حسینی: مقاومت تنها برگ برنده است
سفیر سابق ایران در ایتالیا و سخنگوی سابق وزارت امور خارجه گفت: دیپلماسی مقاومت قطعا در ذیل دولت مقاومت اتفاق افتاده است. از آنجایی که مقام معظم رهبری فرمودند جمهوری اسلامی دولت مقاومت است و علت آن این است که نظامی تشکیل داده و دولتی بر سر کار آمده،دولتی که سیاست خارجه،نیروی نظامی و اقتصادی و همه ی آنچه که شامل یک دولت است را دارد،لذا این دولت،دولت مقاومت در جمهوری اسلامی است.

وی  در باب این که  دیپلماسی مقاومت یک بدعت نیست افزود: دیپلماسی مقاومت در ذات و جوهره ی جمهوری اسلامی ایران است و مواد ۱۵۲و ۱۵۳ و ۱۵۴ قانون اساسی و هم چنین رهنمودهای حضرت امام و مقام معظم رهبری بر اهمیت این موضوع دلالت دارد.

سفیر سابق ایران در ایتالیا بیان کرد: دیپلماسی مقاومت در مقابل سیاست خارجه دولت جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه به عنوان برگ برنده ی سیاست خارجه و پشتیبان و یک سرمایه بسیار ارزشمند و بنیادین برای اهداف ویژه سیاست خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور و دولت مقاومت دولت جمهوری اسلامی است. همچنین دیپلماسی مقاومت در عین صلابت منعطف است. انعطاف نه به معنا بریدگی از ارمانهاو ارزشهای انقلاب.انعطاف نه به معنا پشیمانی و اظهار ندامت از راه طی شده و پرافتخار گذشته و انعطاف نه به معنای عقب گرد در مسیری که قرار بوده بپیماییم بلکه انعطاف در بازسازی نیروی مقاومت برای ادامه مسیر است.

حسینی با تاکید به این موضوع ادامه داد: انعطاف لازمه ی گذر از گردنه ها و پیچ های خطرناک برای نزدیک شدن به مقصد و اهداف انقلاب اسلامی است. انعطاف به موقع و به اندازه همراه با مقاومت و صلابت است که بتواند یک رزمنده یا ورزشکار را از میدان مبارزه پیروز خارج کند.

وی در جهت  یکی از وظایف دولت مقاومت در حوزه سیاست خارجه اظهار کرد: تمامی منابع و معادنی که سایر دیپلماسی ها در سایر کشورها از آن برخوردار می باشند، منابع و امکانات داخلی،نسل جوان،امنیت،موقعیت استراتژیک و تمام آنچه که سایر کشورها از آن برخوردارند و برای تامین منافع ملی و حفاظت از سرمایه های ملی استفاده می کنند،دولت مقاومت از آن بهره می گیرد و علاوه بر آن اعتقادات و ارزشها و باورهای دینی و انگیزه های دینی و اسلامی را به میدان می اورد. آنچه که ما در دفاع مقدس و بعد از آن شاهد بودیم به برکت حضور امام و رهنمودهای ایشان و بعد از ایشان مقام معظم رهبری این بود که با توجه به، به کارگیری و بهره برداری از همه ی این منابع،ارزشها و باورهای دینی هم به عنوان یک سرمایه و پشتوانه ی عظیم به میدان می آمد و معجزاتی  خلق کرد که مهمترین معجزه ای که امروز  مشهود است معجزه ی چهل سالگی انقلاب اسلامی در مقابل تمام توطئه هایی که مطرح بوده و هست  می باشد.

سخنگوی سابق وزرات امور خارجه با ذکر پرسشی که مقاومت چه زمانی شکل می گیرد خاطر نشان کرد: درست در زمانی که چالش ها و تنش ها وجود دارد مقاومت ایجاد می شود .به بیان دیگر مقاومت همزاد با چالشها و تنش ها می باشد. “ان الذین قالوا ربناالله،ثم استقامو…” تمام چالشها و تنشها در صدراسلام تاکنون هنگامی پدید آمد که همین یک جمله کوتاه و پرمعنا معنا شد،تا قبل از آن چالشی وجود نداشت. لذا استقامت خیلی معنا نداشت  اما چون “ربنا الله”و “لا الله الا الله” حکایت از این می کند که شما تنها حاکمیت الله را پذیرفته اید،تنها ارزشهای او را ارج می دهید و تنها اهدافی را دنبال میکند که مورد توجه و عنایت اوست،لذا با تمام قدرتها و طاغوتها چالش و تنش پیدا خواهید کرد و این بسیار طبیعی است و تا انتهای تاریخ ادامه خواهد داشت. منتهی راه غلبه ی بر این چالشها و مدیریت آنها،با اشاره به آیه ی فوق،”ثم استقاموا…”یعنی استقامت و مقاومت است.شما هیچ عامل دیگری را در این آیه ی شریفه و آیه ی دیگری در سوره ی احقاق نمی بینید.

وی گفت: پس مقاومت تنها یکی از برگهای برنده در دست دولت مقاومت نیست، بلکه تنها برگ برنده است و همه ی پیروزی ها و برگ های برنده دیگر منوط  به برگ مقاومت است. درصورتیکه  مقاومت به درستی تحقق پیدا کند، همه ی آن ارزشها و همه ی آن برگها کارایی خود را می تواند نشان دهد.

حسینی بر استقامت از منظر آیات قران تاکید کرد: چنانچه عظیم ترین سرمایه ها را در داخل کشور داشته باشید و غنی ترین منابع را در یک نظام داشته باشید ولی اهل مقاومت و پایداری نباشید هرگز نمی توانید از آنها به عنوان یک برگ برنده استفاده کنید. خداوند هم در قرآن استقامت را به عنوان رمز پیروزی معرفی می کند.بعد از اینکه ربنا الله را گفتیم،پای آن استادیم ، چالش ها و تنش ها را تحمل کردیم و مقاومت کردیم،استقامت اگر تحقق پیدا کرد،ملائکه الهی،نصرت الهی،ولایت الهی بر شما نازل خواهد شد،بعد هم سه بشارت می دهد.

وی با تاکید بر ایه الا تخافوا و لا تحزنو و ابشروا بالجنه … ادامه داد: بدین معنی که نه بترسید و نه محزون باشید ،از این مسیری که می روید و در آخرت هم بشارت جنت می دهد.

سفیر سابق ایران در ایتالیا  ادامه داد: یکی از شرایطی که برای استقامت بیان شده است،استمرار و ثبات قدم است و یکی از شرایط مهم دیگر این است که همزمان با مداومت از هر گونه انحراف و کج راهی جلوگیری می کند.به خاطر اینکه هر انحرافی مقاومت شما را تضمین خواهد کرد.

وی با تاکید بر این مهم با ذکر مثالی افزود: شما نماز را چه موقع میتوانید بگویید اقامه شد؟ قطعا زمانیکه  که تمام شرایط و احکام و رکون آن رعایت شود  و مقاومت  هم عینا همین است.

حسینی با اشاره به آیه ” لاتنکنوا الا الذین ظلموا”  خاطر نشان کرد: اگر یک انسان ظالم را یا یک رژیم ظالم را،مورد اتکا،اعتماد و اطمینان همراه با میل و رغبت قرار دهیم.چنانچه  وقتی آن رکن دولت شما شد،راه را برای نفوذ و انحراف باز خواهد کرد و به تعبیر قرآن آتش شماها را فرا می گیرد یعنی از دایره ی رحمت الهی خارج می شوید. در تنگناها چنانچه سراغ یک انسان ظالم بروید، و غیر خدا را رکن خودتان قرار دهید،فکر نکنید نصرتی غیر از خدا پیدا خواهید کرد. اتکا به یک نیروی ظالم باعث می شود نه نصرت اللهی داشته باشید نه از طرف ظالم مورد یاری قرار بگیرید.

وی در باب یکی دیگر از نکات مربوط به دولت مقاومت اضافه کرد: ویژگی تهدید زدایی است.تهدید زدایی توسط دولت مقاومت امکان ندارد الا با قدرت افزایی.در این جا استناد می کنیم به آیه ی ۶۰ سوره ی انفال،که می فرماید: هر چه در توان دارید به کار ببرید تا قدرت خود را افزایش دهید و این پیام و فرمان شامل همه افراد می شود یعنی تنها شامل دولت مقاومت و نظامیان نیست. قدرت افزایی نتیجه آن تهدید زدایی می باشد و تهدید زدایی نتیجه آن امنیت است.امنیت ما غیر از مسیر تهدید زدایی امکان ندارد که تثبیت شود و این یک امر طبیعی است که تمام پیشرفتها،شکوفایی ها،آسایش و رفاه و پیشرفت در هر عرصه ای در علم،تکنولوژی و کشاورزی و..همه این ها مدیون امنیت است.این ها مجموعه ای است کوتاه و مختصر از ویژگی های دیپلماسی مقاومت که ریشه در آیات قرآن و قانون اساسی دارد و نه یک بدعتی است و نه یک کار بدیعی است.

سخنگوی سابق وزرات امور خارجه در کلام اخر بیان کرد: معتقد هستیم اگر این مسئله به خوبی هم برای جوانان و هم برای کسانی که در حوزه های مختلف هستند تبیین شود،می توانیم به آنچه که نیت مقام معظم رهبری است در شکل گیری یک دولت مقاومت یا دیپلماسی مقاومت که هم در داخل کشور از آن بهره ببرند و هم در خارج از کشور هسته های مقاومتی که شکل گرفته به عنوان برگ های برنده هم محصول جمهوری اسلامی است وهم سرمایه های جمهوری اسلامی است در مناطق مختلف.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=11057

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.