• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
21
احمدی؛دبیر کل اتحادیه مستقل:

برنامه‌های انتخاباتی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تشریح شد/ از نشست با نامزدهای احتمالی تا توصیف دولت مطلوب بر مبنای شعار اتحادیه

  • کد خبر : 13248
  • 13 اردیبهشت 1400 - 0:04
برنامه‌های انتخاباتی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تشریح شد/ از نشست با نامزدهای احتمالی تا توصیف دولت مطلوب بر مبنای شعار اتحادیه
دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل برنامه‌ها و اولویت‌های این اتحادیه دانشجویی ویژه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل به نقل از خبرگزاری دانشجو،سید ایمان احمدی دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ضمن تشریح برنامه‌های انتخاباتی این اتحادیه، گفت: برنامه‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل ویژه انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر شهر و روستا در ۳ مرحله شامل برگزاری جلسات مطالبه گری تخصصی، برگزاری نشست با احزاب سیاسی و گفتگو با کاندیدا‌های احتمالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیش بینی و تا کنون بخشی از این برنامه‌ها نیز اجرا شده‌اند.

برگزاری ۲۵ جلسه مطالبه‌گری

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۵ جلسه مطالبه‌گری با هدف احصاء نظام مسائل کشور با حضور یکی از اعضای شورای نگهبان، نمایندگان مجلس، اساتید دانشگاه، کارشناسان و یکی از اعضای شورای شهر تهران برگزار شده؛ افزود: در این جلسات مسائل شورای نگهبان با حضور آقای طحان نظیف عضو این شورا، مسائل نظام مالیاتی با حضور خاندوزی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، اصلاح ساختار بودجه با حضور زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بررسی شدند. همچنین در یک جلسه عملکرد شهرداری و شورای شهر تهران با حضور محمد جواد حق شناس عضو شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. مضاف بر این جلساتی نیز با کارشناسان و اساتید دانشگاه برگزار شده اند که بازتاب رسانه‌ای نداشته‌اند.

برگزاری نشست‌های انتخاباتی با احزاب سیاسی

احمدی با اشاره به اینکه پس از برگزاری جلسات مطالبه‌گری تخصصی ما به مجموعه‌ای از نظام مسائل کشور دست یافتیم و این نظام مسائل را با مجموعه‌ای از راهبرد‌ها درآمیختیم، تصریح کرد: ما معتقدیم که انتخابات سال ۱۴۰۰ نباید حول اشخاص و بازی‌های سیاسی بین آن‌ها پیش برود بلکه باید حول ایده‌ها و برنامه‌ها برای اداره کشور باشد. بر همین اساس در مرحله دوم برنامه‌های انتخاباتی این اتحادیه سلسله جلساتی با دبیر و یا سخنگوی احزاب سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا اعم از جامعه روحانیت مبارز، جبهه پایداری، شورای وحدت اصولگرایان، شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب، حزب ندای ایرانیان، اعتمادملی، مجمع روحانیون مبارز، نهاد اجماع و ساز اصلاح‌طلبان و کارگزاران سازندگی برگزار شد و ما از نظرات این افراد نسبت به نظام مسائل احضاء شده توسط اتحادیه و همچنین نسبت به موضوع انتخابات آگاه شدیم همچنین این نشست‌ها موجب شد تا ما تصوری از آرایش سیاسی احزاب و شخصیت‌ها پیدا کنیم.

برگزاری نشست با نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری با محوریت تحریم‌ها

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: در مرحله سوم برنامه‌های انتخاباتی این اتحادیه ما به سراغ کاندیدا‌های احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رفتیم و تا کنون با حسین دهقان، رستم قاسمی، محمد عباسی، ناظمی اردکانی، سعید محمد، عزت الله ضرغامی و پزشکیان جلساتی را با محوریت بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اداره کشور با فرض بودن تحریم‌ها است برگزار کردیم تا ببینیم که آیا نامزد‌ها اعتقادی به این سیاست دارند و اگر دارند با فرض بودن تحریم‌ها برنامه آن‌ها برای اداره کشور و خنثی سازی تحریم‌ها چیست.

برنامه‌های انتخاباتی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تشریح شد/ از نشست با نامزدهای احتمالی تا توصیف دولت مطلوب بر مبنای شعار اتحادیه

احمدی اظهار داشت: علاوه بر برگزاری نشست‌هایی با نامزد‌های احتمالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، برگزاری نشست با علی نیکزاد، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محمدرضا عارف و احتمالاً محسن هاشمی، محسن رضایی و سعید جلیلی از دیگر نامزد‌های احتمالی برگزار خواهد شد.

توصیف دولت مطلوب بر مبنای شعار اتحادیه

وی در ادامه با بیان اینکه شعار اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان با عنوان تحول در حکمرانی، عدالت و کارآمدی برای اولین‌بار در اردوی آموزشی تشکیلاتی این اتحادیه در بهمن ماه سال گذشته مطرح شد، افزود: بر اساس این شعار می‌توان در دو بخش تحول و گفتمان محوری به توصیف دولت مطلوب اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در سال ۱۴۰۰ پرداخت. در واقع ما بر اساس این شعار در یک بخش رویکرد دولت مطلوب را با محوریت تحول مطرح می‌کنیم و در بخش دیگر به گفتمان غالب دولت مطلوب که دو مسئله عدالت و کارآمدی را در بر می‌گیرد می‌پردازیم.

مردم از آشفتگی اقتصاد و مشکلات معیشتی گله‌مندند

احمدی بیان کرد: وضعیت آشفته اقتصاد و مشکلات معیشتی باعث شده تا حدودی امید مردم به حاکمیت دچار خدشه شود؛ البته اتفاقات و تجربه‌ای مثل حضور پرشور مردم در تشییع پیکر شهید سلیمانی نشان می‌دهد که این شکاف یک شکاف عمیق و ایدئولوژیک نیست؛ بلکه یک گله مندی و نارضایتی از وضع موجود است؛ از این رو راه حل برون رفت از این وضعیت روی کار آمدن یک دولت فعال، حزب اللهی، معتقد به اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی، معتقد به عدالت و مختصات عدالت، کارآمد، پویا و فعال و دارای رویکرد و روحیه تحول گرایی، تحول خواهی و تحول آفرینی است.

شاخص تحول‌خواهی معیاری برای انتخاب رئیس جمهور مطلوب

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه ما در اتحادیه به توصیف دولت مطلوب برای لایه‌های مختلف از جمله مردم پرداخته ایم، تصریح کرد: خواسته ما از مردم این است که اگر می‌خواهند در انتخابات ۱۴۰۰ معیار کلانی برای ارزیابی نامزد‌ها و برنامه‌های آن‌ها برای اداره کشور داشته باشند باید ببینند که آیا این افراد اهل تحول خواهی بوده‌اند یا نه، چون هر کسی که تحول‌گرا باشد قطعاً تا پیش از انتخابات اقدامات تحول خواهانه‌ای در سابقه و عملکرد او ثبت شده و این تحول به معنای ایجاد یک تغییر محسوس، قابل لمس، بزرگ و ارزشمند در حوزه‌های فعالیت این افراد است. مضاف بر این در بخش گفتمانی مردم باید ببینند که کاندیدا‌ها روی چه حوزه‌هایی اعم از سیاست خارجی، عدالت و کارآمدی متمرکز شده‌اند.

احمدی تصریح کرد: بخش دیگری از مخاطبین که ما در اتحادیه به توصیف دولت مطلوب برای آن‌ها پرداخته‌ایم اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در سراسر کشور هستند؛ همچنین ما از اعضای خود خواسته‌ایم تا توصیف دولت مطلوب را فرهنگ‌سازی و آن را به یک مطالبه عمومی تبدیل کنند.

کاندیداها به جای منافع حزبی رویکرد عدالت، تحول و کارآمدی را مد نظر قرار دهند

وی با بیان اینکه ما در لایه سوم از نامزد‌های ریاست جمهوری می‌خواهیم که رویکرد عدالت، تحول و کارآمدی را به عنوان رویکرد خود مد نظر قرار دهند، افزود: در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ باید کیفیت ایده‌ها و راه حل‌ها به جای منافع شخصی، حزبی و پدرسالارانه در اولویت قرار بگیرند.

استراتژی مذاکره محکوم به شکست است

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: ما امروز در کشور با چالش نگاه به داخل و نگاه به خارج برای حل مسائل کشور مواجه‌ایم از این رو تجربه برجام به ما نشان داد که ورود به مذاکرات با غربی‌ها اگر قرار باشد تحت هر شرایطی صورت بگیرد و از طرفی مذاکره تنها استراتژی جمهوری اسلامی باشد این استراتژی محکوم به شکست است؛ پس ما باید راه حل مشکلات کشور را در داخل جستجو کنیم. معتقدم کسانی که از آب خوردن مردم، مرغ، گوشت و چه بسا امنیت را به سیاست خارجی گره می‌زنند خائنین به کشور هستند.

احمدی اضافه کرد: امروز ما در کشور با چالش‌های دیگری همچون تبعیض و بی عدالتی مواجه هستیم و مسئله فساد و رفع تبعیض یک مسئله جدی به شمار می‌روند. معتقدم که سیاست‌های تکنوکراتی غلط دولت ضریب جینی را در بدترین شرایط خود پس از انقلاب قرار داده است؛ از این رو مطالبه ما رفع تبعیض برای برقراری عدالت به نفع مردم و انقلاب اسلامی است.

نامزدها به جای دعواهای سیاسی به ارائه راهکارهای خود برای اداره کشور بپردازند

وی افزود: آنچه که باید مورد توجه داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری قرار بگیرد این است که به جای دعوا‌های سیاسی حول افراد و احزاب، پروپاگاندای رسانه‌ای و رقابت‌های بعضا ناسالم و سیاست زده بین گروه‌های مختلف که منفعت‌های خود را دنبال می‌کنند باید به سمت ارائه راهکار‌ها و ایده‌ها برای اداره کشور بروند. به هر روی ما باید ببینیم که نامزد‌ها چه برنامه‌ای برای جبران کسری بودجه، کاهش فاصله طبقاتی، رونق تولید و اصلاح ساختار بانکی مالیاتی و یارانه‌های کشور دارند.

احمدی تصریح کرد: مشکلات کشور باید فارغ از جنجال‌ها و حاشیه‌ها و از طریق تحول و تمرکز بر مسئله عدالت و کارآمدی حل شوند و البته ما امیدواریم که با روی کار آمدن یک دولت جوان و حزب اللهی در انتخابات ۱۴۰۰ شاهد تغییرات به نفع مردم و در جهت آرمان‌های انقلاب اسلامی باشیم.

وی اظهار داشت: آنچه که به عنوان تحول در شعار اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل مطرح شده به‌معنای کنار گذاشتن شیوه‌های سنتی کارآمدی نیست؛ بلکه منظور ما از تحول ابتکار، خلاقیت، بازسازی، بازتعریف و نوگرایی در سیاست‌ها، روند‌ها و ساز و کار‌ها است. تحول نیازمند عزم و همت است با این وجود دولتی که تحول گرا نباشد در مواجهه با مشکلات و پیچیدگی‌ها ناگزیر به نشان دادن رفتار‌های سطحی و معمولی می‌شود و این در حالی است که ما در جنگ هوشمند نیازمند رفتار‌های هوشمند هستیم.

برنامه‌های انتخاباتی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تشریح شد/ از نشست با نامزدهای احتمالی تا توصیف دولت مطلوب بر مبنای شعار اتحادیه

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: تحول دارای مختصاتی است به گونه‌ای که تحول نباید منجر به آنارشیسم و هرج و مرج شود و چنین تحولی مدنظر ما نیست. ما معتقدیم که تحول در کنار امید معنا پیدا می‌کند با این وجود اگر کاندیدایی در اظهارات خود نشان بدهد که فرد امیدواری برای حل مسائل کشور نیست قطعاً او تحول‌گرا هم نخواهد بود.

احمدی افزود: تحول نیازمند به زمان، صبر و ایستادگی است، چون لزوماً تحول به صورت آنی اتفاق نمی‌افتد. از طرفی تحول باید در مسیر آرمان‌ها و بر اساس هویت اصلی انقلاب اسلامی رقم بخورد. به هر روی تمام بخش‌ها نیازمند روحیه تحولی هستند، اما هرگاه این تحول از مسیر هویت ناب انقلاب اسلامی منحرف شود به ضد خود تبدیل خواهد شد و این تحول مد نظر ما نیست.

وی بیان کرد: قطعاً تحول یک حرکت بی فکر، بی‌برنامه و سلیقه‌ای نیست بلکه تحول سازنده و درست صاحب یک پشتوانه علمی و نظری است و از دل آن ایده حکمرانی و مجموعه‌ای از برنامه‌ها برای عملیاتی سازی ایده‌ها بیرون می‌آید. معتقدم ترسو‌ها نمی‌توانند تحول‌گرا باشند از این رو این افراد حتی نباید ادعای تحول را هم داشته باشند. تحول نیازمند شجاعت و گرفتن تصمیمات بزرگ ذیل پشتوانه فکری علمی و نظری است.

دولت مطلوب باید برای استفاده از ظرفیت دانشگاه برنامه داشته باشد

احمدی تصریح کرد: به فرموده امام خمینی دانشگاه مبداء همه تحولات است و رهبر معظم انقلاب نیز اهمیت دانشگاه را به اندازه اهمیت آینده کشور دانسته‌اند؛ لذا دولت مطلوب باید برای استفاده از ظرفیت دانشگاه و در جهت تحول جامعه برنامه داشته باشد و در واقع دانشگاه را جدی بگیرد.

احمدی بیان کرد: در حوزه عدالت نیز مشخص است که فاصله طبقاتی افزایش یافته و توزیع عادلانه امکانات و فرصت‌ها در کشور دچار چالش جدی شده با این وجود می‌توان گفت که امروز مسئله عدالت مسئله اول کشور است؛ البته در انتخابات هر کسی نمی‌تواند از گفتمان عدالت حرف بزند و آن را نمایندگی کند، چون نخبگان و ذهنیت جامعه باید به این نتیجه برسند که این فرد با توجه به سخنرانی ها، عملکرد، اطرافیانش و در نگاه‌هایی که داشته می‌تواند گفتمان عدالت را نمایندگی کند و اگر مردم به این باور برسند پای صندوق‌های رای می‌آیند.

پرداخت هزینه ناکارآمدی‌های دولت یازدهم و دوازدهم از سوی مردم

وی اظهار داشت: در خصوص گفتمان کارآمدی به عنوان بخش دیگری از شعار اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل یک سوال اصلی وجود دارد مبنی بر اینکه آیا با وجود تحریم‌ها و مشکلات نمی‌شد کشور را بهتر از وضع موجود اداره کرد؟ دولت یازدهم و دوازدهم چالش جدی در زمینه کارآمدی داشتند و از طرفی این دولت تمام مسائل را به سیاست خارجی گره زد و در نهایت به بن‌بست رسید و در این موقعیت نیزهیچ راهکاری برای اداره کشورارائه نداد. به هر روی ما امروز در حوزه‌های مختلف نظیر کشاورزی، بهداشت و درمان، مسائل اقتصادی، اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام یارانه‌ها، بورس، خصوصی‌سازی، تولید و کارآفرینی، آموزش و پرورش، صنایع و معادن می‌توانیم به مشکلات جدی و اثر‌گذاری اشاره کنیم که هیچ ربطی به تحریم نداشته‌اند؛ اما با ناکارآمدی دولت یازدهم و دوازدهم در این حوزه‌ها با چالش‌های جدی مواجه شده‌ایم و به تبع آن امروز این مردم هستند که هزینه‌های این ناکارآمدی‌ها را می‌دهند.

احمدی بیان کرد: نگاه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به کارآمدی مبتنی بر نگاه تکنوکراتی و لیبرالی نیست؛ چون اگر کارآمدی و عدالت به درستی با هم تنظیم نشوند منجر به توزیع فقر و افزایش بیشتر فاصله طبقاتی خواهند شد و این مد نظر ما نیست.

گفتمان مرکزی انتخابات ۱۴۰۰مبتنی بر عدالت و کارآمدی باشد نه مذاکره

وی با تاکید بر اینکه گفتمان مرکزی انتخابات ۱۴۰۰ باید مبتنی بر عدالت و کارآمدی باشد و نه مسئله سیاست خارجی و مذاکره افزود: ما اصلاً معتقد به دوگانه مذاکره عدم مذاکره نیستیم و آن را یک زمین بازی غلط، خطرناک و فریبنده می‌دانیم. ما در سیاست خارجی معتقد به توافق خوب- توافق بد هستیم و معتقدیم که نباید همه مسائل و سرنوشت کشور به سیاست خارجی و خارج از مرز‌های کشور گره بخورد، چون با این سیاست ممکن است با آمدن و رفتن یک فرد سرنوشت یک کشور تغییر کند و مردم دچار مشکل شوند؛ البته اینکه امروز آقایان مجدد از مذاکره دم می‌زنند به خاطر تفاوت‌هایی است که بین ترامپ و بایدن قائل می‌شوند و این درحالی است که بین دموکرات و جمهوری‌خواه تفاوتی وجود ندارد و برای ما دشمن، دشمن است.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: کسانی که طی این سال‌ها تلاش کردند تا ادبیات دشمن را از نظام گفتمانی کشور حذف کنند ساده‌لوحانه و چه بسا خائنانه بیشترین ظلم را به مردم و انقلاب کردند. یقیناً تعامل موثر با دنیا بر اساس هویت و عزت ملی هیچ تناقضی با عدالت و کارآمدی ندارد، اما هر کسی که در انتخابات ۱۴۰۰ بخواهد مرکزیت گفتمان خود برای اداره کشور را به سمت مسیر شکست خورده سیاست خارجه و مذاکره هدایت کند مردم باید او را بشناسند و بدانند که اگر به این گفتمان رای بدهند هر آنچه را که در این ۸ سال تجربه کرده‌اند در دولت آینده بدتر از آن را تجربه خواهند کرد.

احمدی افزود: هیچ یک از مسائل کشور با مذاکره حل نمی‌شوند؛ البته اگر می‌شود بر اساس سیاست قطعی جمهوری اسلامی که مبتنی بر رفع تحریم‌ها است تحریمی را برداشت نباید یک لحظه نیز درنگ کنیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=13248

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.