• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
18
یادداشت علی محمولی، قائم مقام واحد بین‌الملل اتحادیه دانشجویان مستقل در خصوص تحولات اخیر منطقه؛

بازی مرکب

  • کد خبر : 14005
  • 22 آبان 1400 - 16:49
بازی مرکب
علی محمولی قائم مقام واحد بین‌الملل اتحادیه دانشجویان مستقل، در یادداشت خود پیرامون تحولات اخیر در منطقه گفت: اتاق جنگ دشمن، تنها راه مقابله با استراتژی دولت ابراهیم رئیسی را ایجاد چالش های منطقه ای برای ایران یافت و از این چالش ها می‌توان به آذربایجان، افغانستان و عراق اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل، علی محمولی، قائم مقام واحد بین الملل اتحادیه دانشجویان مستقل، در یادداشت خود، پیرامون تحولات اخیر منطقه گفت: عدم موفقیت پروژه فشار حداکثری در به زانو درآوردن ایران، عملا تنها برنامه میان مدت غربی ها و اسرائیل علیه ایران را با شکست مواجه کرد. با پیروزی دکتر رئیسی در انتخابات و برگزاری مراسم تحلیف، اتاق جنگ دشمن مطمئن شد که دولت ابراهیم رئیسی، عبور از غرب و گسترش همکاری ها با همسایگان، آفریقا و شرق را اولویت خود قرار داده است و تنها راه مقابله با این استراتژی را ایجاد چالش های منطقه ای برای ایران یافت. آنها به این نتیجه رسیدند که اگر ایران در این مناطق با چالش های مختلف مواجه باشد، هم توان صادرات و تقویت اقتصاد خود را نخواهد داشت، و هم تمرکزش بر فعالیت های منطقه ای و حمایت از یارانش کم خواهد شد. بستر بسیاری از این چالش ها هم طی دوران تاریک دیپلماتیک و اقتصادی هشت سال اخیر شکل گرفته است.

یکی از این چالش های منطقه ای دولت جدید، موضوع آذربایجان است. پس از جنگ اخیر قره باغ که به لطف دیپلماسی ناکارآمد و غیرموثر ظریف به ضرر ایران تمام شد، علی اف که با کمک های اسرائیل و ترکیه توانسته بود ارمنستان را شکست دهد، با تحریک صهیونیست ها دچار این توهم شد که میتواند با آزار رانندگان ترانزیت ایرانی، انتقال تروریست ها از سوریه به مرز ایران با کمک ترکیه و ارتقا روابط با اسرائیل برای ایران هم دردسر درست کند. هرچند که این رفتار مدتی برای ایران چالش برانگیز خواهد بود، ولی با ایجاد کریدور تجاری جدید تاتو-اغوانی در ارمنستان (که از کریدور گوریس-کاپان آذربایجان بصرفه تر خواهد بود) عواقب این رفتار در آینده به ضرر اقتصاد آذربایجان تمام خواهد شد. از طرف دیگر، علی اف در آینده خواهد فهمید که تعمیق روابط با رژیم صهیونیستی به نفع هیچ کشور مسلمانی تمام نمیشود و در کشوری که اکثریت جمعیت آن شیعه هستند و خود را ایرانی میدانند، او عملا دست به یک خودکشی زده است!

چالش دیگر، افغانستان است. بااینکه فرار آمریکا از این کشور پیشرفت محسوب میشود، ولی این کشور میتواند یک مشکل امنیتی در مرزهای شرقی ایران باشد. هم اکنون داعش خراسان درحال احیا شدن توسط آمریکا و ترکیه با پشتیبانی اسرائیل است؛ اگر برای مقابله با این تهدید، طالبان قدرت بگیرد توان نابود کردن داعش را دارد، ولی وضعیت مردم افغانستان به دوران اسفناک گذشته بازگشته و میتواند در آینده خودش به تهدیدی علیه ایران تبدیل شود. از طرف دیگر، اگر طالبان قدرت نگیرد و در برابر درخواست های به حق مردم و فشار جامعه بین المللی کوتاه بیاید، بخش نسبتا بزرگی از اعضای این گروه که اعتقاداتی شبیه به داعش دارند در هدف گروه شک کرده و به داعش میپوندند که خطر بسیار بزرگتری محسوب میشود. بنابراین، ایران باید رابطه خود با طالبان را حفظ کند و پیگیر دولت فراگیر باشد، و بصورت همزمان رابطه اش را با نیروهای ضدطالبان را حفظ کرده و از طریق کشورهایی که از احیای تروریسم در این منطقه آسیب میبینند – مانند چین، روسیه و ازبکستان – به مبارزه با هسته های داعش در منطقه بپردازد.

عراق نیز جدیدترین چالش ایران محسوب میشود. در انتخابات پارلمانی اخیر عراق که برای اولین بار بصورت الکترونیکی برگزار شد و سرور دستگاه ها هم در کشورهایی همچون امارات (که اخیرا اسناد هک کردن و حملات سایبری علیه مخالفینش با کمک شرکت اسرائیلی NSO افشا شد) قرار داشت، نتایجی بوضوح غیرواقعی بدست آمد که حاصل آنها تضعیف جریانات شیعی عراق بود. بدنبال این نتایج، اعتراضاتی قانونی و مسالمت آمیز شکل گرفت که سبب بازشماری آرا در بعضی صندوق ها و تغییر نتایج به نفع جریان مقاومت شد. در یکی از این اعتراضات مسالمت آمیز، نیروهای امنیتی دولتی به جمعیت شلیک کرده و بیش از ۱۶۰ نفر کشته و زخمی شدند. پس از این اتفاق، یک مطالبه عمومی شکل گرفت که اوامر و عوامل این حمله مشخص شوند و انگشت اتهام به سمت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق گرفته شد. پس از آن، بلافاصله یک حمله مشکوک به خانه خالی الکاظمی شد که درب آن را شکست ولی شیشه ها را سالم گذاشت!

سفر روز گذشته سردار قاآنی به عراق هم در همین رابطه است. دو تئوری درباره این موضوع وجود دارد: یا این حمله توسط خود الکاظمی طرح ریزی شده تا صرفا اتهامات را به حاشیه رانده و مظلوم نمایی کند، یا اینکه توسط اتاق فکر آمریکایی-اسرائیلی طراحی شده و هدف آن فراتر از موضوع اتهامات الکاظمی و بدنبال ایجاد جنگ شیعی-شیعی و نقطه آغاز ترورهای بیشتر است و نهایتا بدنبال خلع سلاح مقاومت و تجزیه عراق است؛ تئوری دوم با توجه به توییت اخیر دریادار شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در رابطه با آغاز فتنه جدید جریان غربی-عبری در عراق بسیار محتمل تر است. در همین رابطه، جریان مقاومت و مردم عراق نباید از مطالبه شفاف شدن عوامل سرکوب تظاهرات اخیر کوتاه بیایند و همزمان باید پیگیر موضوع تخلف انتخاباتی و ایجاد یک ائتلاف جهت کنترل ناسیونالیسم افراطی که به راحتی توسط آمریکا هدایت میشود، باشند. همچنین، اگر تئوری دوم درست باشد، این احتمال نیز وجود دارد که ترورهای دیگر علیه رهبران مقاومت و حتی رهبران غیرهمسو با مقاومت نیز رخ دهد که آگاهی نیروهای امنیتی و مردم عراق را میطلبد که در آن صورت، ایران نیز میتواند در محافظت از این اشخاص به عراق کمک کند.

هرچند که تمام این چالش ها کنترل خواهند شد و احتمالا در آینده، رژیم صهیونیستی و ایالات متحده چالش های جدیدی در دیگر کشورهای همسایه چون پاکستان، گرجستان و کشورهای آفریقایی، مخصوصا کشورهای آفریقای زیر صحرا مثل سودان، سنگال، موریتانی و اوگاندا، برای ایران ایجاد خواهند کرد، ولی ایران ثابت کرده که با تکیه بر خدا و تفکر مقاومت، همواره بر چالش ها فائق آمده و موفق بوده است.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=14005
  • نویسنده : علی محمولی
  • منبع : پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.