• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

انتظار ملت از شورای نگهبان، ایستادگی در مقابل رفتارهای خلاف قانون افراد است

  • کد خبر : 1916
  • 25 دی 1394 - 20:30
انتظار ملت از شورای نگهبان، ایستادگی در مقابل رفتارهای خلاف قانون افراد است

حمید نظریان، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در بیرجند، گفت: یکی از دلیل‌های اصلی که افراد را وادار می‌کند که قانون را دور بزنند یا به قانون تمکین نکنند، همین مسئله تمایز قائل شدن بین خود و دیگران است. وی افزود: تمایز قائل شدن بین خود و […]

حمید نظریان، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در بیرجند، گفت: یکی از دلیل‌های اصلی که افراد را وادار می‌کند که قانون را دور بزنند یا به قانون تمکین نکنند، همین مسئله تمایز قائل شدن بین خود و دیگران است.

وی افزود: تمایز قائل شدن بین خود و دیگران، در بین اقشار مختلف جامعه قابل مشاهده است و منحصر در گروه و قشر خاصی نیست که موارد فراوانش را هم در همین امورات روزمره اطراف خود می‌توانیم مشاهده کنیم از تخلفات رانندگی گرفته تا رفتارهای خلاف قانونی که در ادارات ممکن است، رخ دهد.

دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند، تصریح کرد: زمانی که به ماجرا توجه می‌کنیم می‌بینیم ریشه بسیاری از این رفتارهای غیر قانونی  تمایز گذاشتن بین خود و دیگران است. به عنوان مثال، با خودمان فکر می‌کنیم که قانون لازم الاجرا است و همه باید آن رعایت کنند؛ اما در رابطه با خودمان قابل اغماض است و می‌گوییم چنانچه یک یا دو باری آن را رعایت نکنم طوری نمی شود! یا به علت موقعیت اجتماعی یا شغلی که دارم می‌توانم از التزام به یک سری قوانین خود داری کنم.

نظریان افزود: چنانچه این تفکر غلط در برخی مسئولین و افرادی که از شهرت اجتماعی بالایی برخوردار هستند رخ دهد، می‌تواند زمینه ساز رفتارهای غیر قانونی بسیاری شود که ممکن است امنیت و آرامش جامعه را به خطر اندازد.

وی با بیان این‌که یکی از اتفاقات مهمی که تا آخر سال ۹۴ به وقوع خواهد پیوست مسئله انتخابات خبرگان رهبری و انتخابات مجلس شورای اسلامی است، گفت: قانون فرایند و نحوه‌ی برگزاری یک انتخابات سالم را چه برای خبرگان و چه برای مجلس شورای اسلامی مشخص کرده که نهادهایی هم برای اجرا و نظارت بر صحت اجرای همین قوانین انتخابات مشخص شده‌اند؛ اما مشکل از زمانی آغاز می‌گردد که عده‌ای به هر دلیلی دلشان نمی‌خواهد در این مسیر قانونی حرکت کنند.

دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند، یادآور شد: یکی از همین موارد خلاف قانون، رفتار برخی از کاندیداها در مسئله بررسی صلاحیت‌های علمی کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری است؛ علی رغم تمهیداتی که شورای نگهبان بر اساس قوانین جهت برگزاری آزمون و احراز صلاحیت علمی داوطلبان خبرگان دیده بود، عده‌ای به هر دلیلی از شرکت در آزمون خودداری کردند.

نظریان افزود: بدیهی است که این افراد نمی‌توانند انتظار داشته باشند که صلاحیت علمی شان توسط شورای نگهبان تایید شود و چنانچه فردی در این مورد معترض شورای نگهبان شود از همان مصادیق تافته جدا بافته دانستن خود است.

وی با بیان اینکه در قوانین مربوط به انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی به صراحت شرایط افراد جهت احراز شدن صلاحیت‌شان مشخص شده است، گفت: این حراز صلاحیت‌ها هم بر اساس قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان بوده و انتظار ملت از شورای نگهبان، اجرای دقیق قانون و ایستادگی با شجاعت و صراحت تمام در مقابل همه هجمه‌ها و رفتارهای خلاف قانون افراد است.

دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند، تصریح کرد: یکی از جاهایی که دشمنان انقلاب، چشم طمع به آن دارند همین انتخابات است؛ چرا که سرنوشت این ملت، توسط همین نمایندگانی که قرار است انتخاب شوند تعیین می‌گردد.

نظریان بیان داشت: انتخابات خبرگان با توجه به وظایفی که بر اساس قانون اساسی برعهده دارد از حساسیت بالایی برخوردار است و همه این موارد، دشمن را حریصتر می‌کند تا هر طور که شده بر نتیجه این دو انتخابات مهم تاثیر بگذارد و منافع خودش را دنبال کند.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با رفتارهای دولت در این روزها و شائبه انتخاباتی بودن آن‌ها چند نکته رو باید مورد توجه قرار داد، گفت: هر گونه تلاش دولت برای تاثیر گذاری در نتیجه انتخابات از سوی ملت به شدت مذموم تلقی خواهد شد چرا که رئیس جمهور به عنوان منتخب مردم در راس قوه مجریه و به تبع آن سایر مسئولین قوه مجریه که بخشی از حاکمیت را در جمهوری اسلامی تشکیل می‌دهند و بر اساس قانون اساسی مسئول اجرای قوانین و امور جاری کشور هستند.

دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند افزود:  هرگونه اقدامی از سوی دولت برای تاثیرگذاری و نفوذ بر سایر قوا از جمله قوه مقننه خلاف مصالح نظام و ملت است.

نظریان تاکید کرد: دولت باید از هرگونه رفتار شائبه بر انگیز دوری کند؛ اما متاسفانه خواسته یا نا خواسته از سوی دولت رفتارهایی بروز می‌کند.

وی با بیان اینکه این رفتارها بر سلامت انتخابات تاثیر می‌گذارد و قطعاً از مصالح نظام به دور است، گفت: انتظارها از دولت تدبیر و امید به خصوص از جناب رئیس جمهور که خود سال‌ها در امنیتی ترین نهاد‌های کشور فعالیت داشته‌اند و به خوبی با این حساسیت‌ها آشنایی دارند، بیشتر از این‌هاست.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=1916

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.