• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

از ابتدا موافق وزیر شدن زنگنه نبودم/ قطعا برخورد با دانشجویان تجمع کننده مقابل وزارت نفت کار غلطی بود/ شرایط استیضاح فراهم شود پای کار خواهم بود

  • کد خبر : 2407
  • 16 بهمن 1394 - 14:01
از ابتدا موافق وزیر شدن زنگنه نبودم/ قطعا برخورد با دانشجویان تجمع کننده مقابل وزارت نفت کار غلطی بود/ شرایط استیضاح فراهم شود پای کار خواهم بود

مستقل: در آخرین روز از اردوی آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبر؛ دهقان نماینده ی مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه ی مجلس سخنرانی کرد. دهقان ابتدا به آزادی و استقلال که از برکات انقلاب اسلامی است اشاره کرد و گفت: آن چه که در یمن امروز اتفاق می افتد برای ما ملموس است چرا که […]

مستقل: در آخرین روز از اردوی آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبر؛ دهقان نماینده ی مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه ی مجلس سخنرانی کرد.

دهقان ابتدا به آزادی و استقلال که از برکات انقلاب اسلامی است اشاره کرد و گفت: آن چه که در یمن امروز اتفاق می افتد برای ما ملموس است چرا که آنان نیز مطالبه ای هم چون ایران دارند؛ ۱۰ الی ۱۲ سال است که آل سعود مردم یمن را به خاک و خون می کشند و آن ها برای همین مبحث آزادی و استقلال کشته می دهند و نمی خواهند زیر یوغ امریکا و آل سعود بروند.

وی افزود: آن ها هزینه می دهند تا بتوانند انتخابات و حق رای داشته باشند خواسته ی اضافه ای هم ندارند نمی خواهند سفیر آمریکا بیاید و به آنان بگوید چه کسی باشد و چه کسی نباشد.

وی در ادامه گفت: چون ما در وسط میدان جنگ هستیم و اطرافمان پر است از درگیری اما ما چون در امنیت کامل هستیم توجه مان به نارسایی ها و مشکلات است حال آنکه امروز ما در اوج اقتدار هستیم.

وی در خصوص امنیت ایران گفت: برخی متوجه نمی شوند کشور ما از امن ترین کشورهاست و دشمنان بشریت، آمریکا و این ها چقدر دوست دارند ایران را از امنیت خارج کنند. آنها نمی توانند از طریق نظامی به ایران ضربه بزنند و به همین دلیل امروز چشم طمع به انتخابات دارند تا از این طریق نفوذ کنند.

وی در خصوص نفوذ در مجلس با اشاره به مجلس ششم افزود: این که رهبر انقلاب هم مسئله ی نفوذ را بیان میکنند و راجع به مجلسی می گویند که با دشمن هم صدا شده است به نظرم مجلس ششم است.

عضو هیئت رئیسه مجلس در خصوص شرکت همه مردم در انتخابات گفت: این انتخابات حساس است و شرکت همه ی مردم باعث آبروی نظام است و تفاوت این نظام را با نظام های دیگر و دموکراسی را نشان می دهد این ها برای به هم خوردن وحدت اجتماعی و ضربه خوردن به امنیت کشور انتخابات را وسیله قرار می دهند یا نیروهایی به مجلس نفوذ می دهند تا جنجالی در مجلس شورای اسلامی و خبرگان به پا کنند.

وی در خصوص عملکرد لاریجانی مجلس نهم گفت: به نظرم نگاهشان این است که خودشان را در حد وسط نگاه دارند، این برداشت من است و خودشان این را نمی گویند، اما رفتارشان به گونه ای است که خیلی به طرف اعتدال و اصول لطمه ای نزند و اما اینکه اهداف آینده از این رفتار چیست را خودتان حدس بزنید .

وی در خصوص کار جمعی گفت: عادت کنید که هر کاری در هر جا به دستتان افتاد، گروهی کار کنید، در کار فردی تک روی میشود و به کار جمعی لطمه می زند؛ مثلا در مجلس ۲۹۰ نفر هستند و اگر کار تشکیلاتی انجام ندهند، اگر یک نفر نباشد، همه چیز بر هم می ریزد و هیچ کاری جلو نمی رود و یارگیری در مجلس هم ضوابطی دارد و تک روی ها به یارگیری کمک نمی کند و به آن ضربه هم می زند؛ به این خاطر در مجلس بنابر تشکیلاتی بودن است، اما تصمیم نهایی فرق می کند و در مجلس کسی موثر است که کار تشکیلاتی انجام دهد، در غیر این صورت از رده خارج می شود.

وی در خصوص مبارزه با فساد گفت: رهبر معظم انقلاب فرموند: سکوت  و بی تفاوتی، هم دستی با فساد است؛  ما در مجلس چند طرح برای مبارزه با فساد مطرح کردیم که انواع مسئولین (شهردار، استان دار و غیره) که تمام اموالشان را طبق آیین نامه به قوه قضاییه اعلام کنند.  طرح بعدی نظارت بر رفتار مسئولان  و نمایندگان بود؛ طرح بعدی تشکیل نهاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بود.

وی افزود: مجلس قوانین ضد فساد خوبی را تصویب کرد که اگر اجرا بشود خوب است و حمایت ما از این طرح لازم و ضروری است چون ما هیچ مرجعی که کار ویژه اش، مبارزه با فساد در کشور باشد را نداریم که در این راستا دو کار لازم است صورت گیرد؛ اول شفافیت ؛ و دوم وجود یک متولی که کار ویژه اش مبارزه با فساد می شود.

دهقان اضافه کرد: ما شفافیت نداشتیم که با طرح بنده حاصل می شد اما مجمع تشخیص مصلحت نظام تغییراتی را در طرح من داد؛ اما بنده این طرح را در مجلس پیگیری می کنم.

دهقان در خصوص وحدت گفت: امام ره همیشه بر وحدت تأکید می کرد. وحدت بین تمام شیعه و سنی. دشمنان انقلاب اسلامی می خواهند انتخابات را بستری برای بر هم زدن وحدت اجتماعی کنند و پایین آوردن صلابت کشور همین کاری است که در سال ۸۸ به وود آوردند. دشمنان اگر بتواننند کارهای سال ۸۸ را تکمیل کنند حتما این کار را می کنند.

وی در خصوص جبهه بندی های انتخابات گفت: شاید هم از اول انقلاب در هیچ دوره ی انتخاباتی اینگونه جبهه بندی محکمی بر دو طرف وجود نداشت. آنها می گویند اگر بتوانیم بخشی از مجلس خبرگان را تصرف کنیم، خیلی خوب می شود و اگر نتوانستیم حداقل نوعی مظلوم نمایی در جامعه ایجاد کنیم که بستری برای ریاست جمهوری در جامعه فراهم کنیم و مهمترین کاری که الان نیروهای انقلابی می کنند مسئله ایجاد بصیرت و اطلاع رسانی است.

وی در خصوص اولین وظیفه نماینده مجلس طبق قانون اساسی که دفاع از انقلاب و نظام است گفت: این در حالی است که عده ای این را قبول ندارند مثل همان افرادی که در مجلس ششم این را قبول نداشتند و اکثرشان رد صلاحیت شدند و حدود پنجاه نفر از نمایندگان هشتم و نهم هم رد صلاحیت شدند و از دلایل آن اینست که اصل ۶۷ را رعایت نکردند و روی قسمشان نمانده اند.

وی در خصوص دفاع از شورای نگهبان گفت: خداوند امام خمینی را رحمت کند که از شورای نگهبان بسیار دفاع کرد. اینها ضد شورای نگهبانند. در کشور یا باید شورای نگهبانی باشد که سوابق افراد را بسنجد یا اطلاعات ریز و درشت کاندیداها را به مردم بدهد تا آنها تصمیم بگیرند. ممکن است مردم بر اساس انتخاب همشهری بودن فردی ناصلاح را انتخاب کنند که به همین دلیل در کشور اسلامی شورای نگهبان وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا زنگنه تأیید صلاحیت شد و وقتی شد چرا استیضاح نشد؟ چرا برجام بیست دقیقه ای تصویب شد که با این نحو تصویب یعنی ایران محتاج برجام بود و شأن مردم زیر سؤال رفت؟ گفت: ما هم مخالف رأی آوردن آقای زنگنه بودیم. تلاش هم کردیم و با آقای زنگنه هم صحبت کردیم و دلیل رد ما سیاسی نبود به خاطر کرسنت بود. یکی دوبار مجلس برای استیضاح زنگنه آماده شد اما آنچه که پیش بینی می شد این بود که رأی بیاورد برای همین هم لغو شد چرا که وظیفه باید معطوف به نتیجه باشد. چرا که اگر وزیری بعد از استیضاح رأی بیاورد به ضرر دولت و کشور تمام می شود و بالاخره این هم قاعده دارد ولی من به او رأی ندادم.

در جواب سؤال دوم باید بگویم که این کار آقای لاریجانی اشتباه بود. ما هم درباره آن بحث و گفتگو کردیم وقتی برجام را می خواستند بفرستند شورای امنیت ملی، بنده با هیئت رئیسه با آقای بذرپاش و صادقی به عنوان سه مخالف اصرار کردیم و دلایل حقوقی مان را گفتیم. آقای لاریجانی اظهار کرد که از لحاظ حقوقی صحبت های آقای دهقان درست است ولی چون کمیسیون برجام با هم اختلاف دارند و ما هم می خواستیم که کار پیش برود پس آن را به کمیسیون امنیت ملی فرستادیم.

به آقای لاریحانی گفتم که بیا موارد اختلافی را با هم حل کنیم اما آقای لاریجانی تمایل نداشت که این طرح در کمیسیون برجام مطرح شود و اختلافات جدی شد. ما سه نفر بودیم و رأی دادیم که برجام برود به کمیسیون برجام ولی بقیه چون با لاریجانی هماهنگ بودند رأی دادند که برود به کمیسیون امنیت ملی.

روز آخر از شورای امنیت ملی به آقای زاکانی گفته بودند که این اختلافات در مجلس به نفع مجلس نیست و شما هرکاری از دستتان بر می آید در مجلس انجام بدهید بقیه اش را نظام حل می کند. حتی ظاهر را هم رعایت نکردند و سریع برجام را تصویب کردند. ما هم سعی کردیم که نواقص را برطرف کنیم.

ما ابتدای مجلس نهم صدنفر بودیم که به لاریجانی رأی ندادیم و ۱۷۰ نفر هم بودند که به او رأی دادند از این صد و هفتاد نفر برخی به فراکسیون اصولگرایان نزدیک شده و برخی نه. آبستراکسیون کردن هم تأثیرات مثبتی دارد و این را مایی که در میدان هستیم متوجه می شویم و فضا را می بینیم. شما هم نقد کنید ولی اینگونه هم نباشد که کار با تندروی پیش برود. بالاخره فراکسیونی هست که تصمیم می گیرند و کار مجلس هم نزدیک به کار تشکیلاتی است و گاهی هم در این کار اشتباه می شود و گاهی باید بررسی گردد.

سوال دیگر دانشجویان این بود که به خاطر مصلحت اندیشی و مسئله یارگیری برای ائتلاف اصولگرایان از طرح ابستراکسیون فراکسیون استفاده نکردید، ایا در مجلس گذشته مهم تر از برجام برنامه ای وجود داشته است ؟ چرا بیشتر از اینها پافشاری صورت نگرفت؟ و سوال دوم من راجع به شفافیتی است که شما عرض کردید آیا به شفافیت دانشجویان شریف پیوستید اصلا آیا آن را مؤثر می دانید؟ و سوال سوم این است که طبق مصوبات آقای روحانی که خود کاندیدای مجلس خبرگان است نمی توانند از تریبون سخنرانی ۲۲ بهمن استفاده کنند، مجلس برای جلوگیری از این مسئله برنامه ای دارند؟

دهقان در پاسخ گفت: راجع به برجام توضیح دادم؛ من نگفتم که آبستراکسیون به خاطر مصلحت اندیشی و… تعطیل شده به هرحال فراکسیونی هست که راجع به این مسئله تصمیم گیری می کند براساس مجموع اطلاعات و اخبار؛ برای ما و مجموعه ای که پشت صحنه بودند و کمک می کردند که این مجموعه به سامانی برسد، اینها از اول به دنبال اختلاف نبودند بلکه به دنبال این بودند که با کمترین درگیری و اختلاف درونی این را به سامان برسانند.  جریاناتی که داخل کشور پیرامون مذاکرات وجود داشت این گونه بود که یک جریانی مخالف مذاکره بود، یک جریانی غالب طرفدار مذاکره اند و برخی هم مثل هاشمی رفسنجانی با رفتارهایش مثل حرف هایی که اول مذاکرات زد و خاطراتی که نقل کرد از امام که امام هم موافق مذاکرات بود جوری دنبال دو قطبی کردن فضا هستند که یک قطب بگویند ما دنبال مذاکره ایم و اکثریت باشند و قطب دیگر بگویند ما مخالف مذاکراتیم و اینها که اکثرا بچه حزب الهی ها هستند در اقلیت باشند. خوشبختانه رهبری این خط را کور کرد و دوقطبی شدن را کور کرد و خود مدیریت قضیه را در دست گرفتند و پیشنهاد من این است که شما هم خود را مقابل این جریان نبینید چرا که این به صلاح نیست. مقام معظم رهبری زبانا گفتند که نباید جامعه دوقطبی شود. این خطی بود به بجه حزب الهی ها که نروند در آن مسیر.

وی افزود: آنچه که ما از مسیر نظام متوجه شدیم این بود که در عین حال اینکه انتقاد بشود و جلوی زیاده خواهی های دشمن گرفته شود و نقد بدون جنجال نسبت به رفتارها صورت بگیرد اما تا حدی که  فضای جامعه دوقطبی نشود و یک عده بایستند و بگویند مذاکره و عده ای دیگر بگویند ضد مذاکره ایم.

وی در خصوص آبستراکسیون گفت: قطعا خط اشتباه را تقویت می کرد و اصلا به صلاح نبود و دقیقا خود زنی بود چرا که ما یک جریان اعتقادی و سیاسی هستیم و سیاستمان در مسیر اعتقادامان است. ما چنین برداشتی نداشتیم. بالاخره حداقل ما به عنوان برادران شما که آنجا هستیم و خطمان مشخص است و آقای حداد را محور فراکسیونمان کرده ایم بهتر از شما متوجه می شویم که چه کرده ایم چرا که ما یک جمعی هستیم و شما نباید بگویید که چه کردید و چرا اینگونه کردید؟ شما فقط می توانید پیشنهاد بدهید و الان که از آن گذشته ایم می بینیم که کار اشتباهی نکرده ایم و بهترین کار را کرده ایم.

در مورد شفاف سازی باید بگویم؛ بنده محور شفافیت هستم در مجلس. طرح رسیدگی به اموال مسئولین از  بسم الله مسئولش من بودم تا به نتیجه رسیدنش و شاید بگویم که طولانی ترین طرح قانونگذاری کشور بوده. نظارت به رفتار نمایندگان به توصیه مقام معظم رهبری انجام شد و مسئول و طراحش من بودم هر چند که به آنچه می خواستیم برسیم نرسیدیم اما باز هم همین روندی که پیش رفت خوب بود و شد الان طرح سازمان مبارزه با مفاصد اقتصادی. نظارت بر رفتار قضات قانون شده و طراحش من بودم و نظارت بر رفتار نمایندگان طرح رهبری بوده است و پیگیرش من بودم.  یک سازمان شفافیت عدالت هم درست کرده ایم که محور آن آقای توکلی است.

دهقان در خصوص لیست لیست ائتلاف اصولگرایان گفت: شورای ائتلاف اصولگرایان مذهبی و ولایتی اند و این لیست؛ لیست محوری است و من به شما توصیه می کنم اگر جایی خواستید طوری دفاع کنید که دینی به گردنتان نباشد از این شورای ائتلاف اصولگرایان دفاع کنید. شوراییست متشکل از افراد مذهبی ولایتی ای که معتقد به نظام و اصولگرا هستند با محوریت آقای حداد عادل است. من کاندیدای خراسان هستم و اگر من را در لیست گذاشتند که هیچ اگر هم نگذاشتند که بالاخره شیرینی پخش می کنم؛ می روم . چرا که نمایندگی برای ما کار ساده ای نیست.

وی افزود: آقای نادران به اصرار ما برای مجلس ثبت نام کرد. تعداد زیادی از افراد هستند که بر اساس اعتقادشان کار می کنند. من حاضر نیستم یک ساعت در مجلس بمانم. شما باور نمی کنید، نکنید.

وی در خصوص تجمع دانشجویان در مقابل وزارت نفت در خصوص قرار دادهای نفتی گفت: در مورد محتوای قرارداد های نفتی ما جلساتی گذاشتیم، دو جلسه هم با اقای زنگنه داشتیم و ایرادات قرارداد های نفتی را تشریح کردیم و ایشان هم بعضی از ایرادات را قبول داشتند و بعضی موارد نیاز به اصلاح داشت و در مورد بعضی موارد دیگر هم زنگنه ما را قانع کرد. قطعا کاری که نیروی انتظامی انجام داده، کار غلطی است و با عده ای از نمایندگان به وزیر تذکر دادیم. نظر لاریجانی هم که می گوید اعتراض کردن غلط است،اشتباه است.

وی در خصوص وضعیت صنعت کشور گفت: حرف های وزیر صنعت را ما متوجه نمی شویم ایشان مواضع مختلفی دارند و سلسله مواضع دارد و دولت هم می خواست او را چند بار عوض کند. نعمت زاده مناسبت وزارت صنعت نبود و مواضعش عجیب است؛ نگاه وی نگاه واردات محور است.

 

 

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=2407

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.