• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
17
گفتگو انجمن اسلامی دانشجویان مستقل رفسنجان با مهندس کهنوجی، رئیس منطقه ویژه اقتصادی :

آن قدر که شماها ناامید هستید من ناامید نیستم من مشارکت در رأی‌دهی را زیر پنجاه درصد نمی‌بینم.

  • کد خبر : 13434
  • 19 خرداد 1400 - 17:56
آن قدر که شماها ناامید هستید من ناامید نیستم من مشارکت در رأی‌دهی را زیر پنجاه درصد نمی‌بینم.
مشکلاتی وجود داشته‌است اما در حرکت چهل و دوساله نظام خیلی موفق بوده‌است. در بحث زیرساخت‌ها مثل راه‌ها بنادر سدها تولید برق و صنعت گاز و... که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم خیلی پیشرفت داشته‌ایم. در خصوص تولید، تولید ناخالص کشور در حوزه صادرات غیرنفتی و بحث‌های ساخت و مونتاژ خودرو، بحث‌های پتروشیمی و فولاد خام و صنایع فلزی دیگر می‌بینیم که پیشرفت خوبی داشته‌ایم. همین‌طور در بحث بنزین و خودکفایی بنزین هم خوب عمل کرده‌ایم. و همچنین کشور در حوزه علم و فناوری و تحصیلات دانشگاهی جهش بسیار بالایی داشته‌است. کمتر کسی مشاهده می‌شود که تحصیلات دانشگاهی نداشته باشد. آمار تحصیلات بسیار بالاست. در بحث مقالات ISI، ساخت هواپیما و بالگردهای سبک و نیمه سبک، پرتاب ماهواره، نظامی و... می‌بینیم که حرکت بسیار خوبی داشتیم . همین‌طور در بخش‌های کشاورزی به‌خوبی حرکت کرده‌ایم. این‌ها را که کنار بگذاریم می‌بینیم که چهل سال قبل و اکنون چه اتفاق‌هایی افتاده‌است متوجه می‌شویم که خوب حرکت کرده‌ایم.

کارآمدی نظام :

اگر بخواهیم به‌طورکلی به چهل و دو سالی که از انقلاب گذشته‌است نگاه کنیم، که آیا نظام کارآمد بوده‌است یا نه یا کاری صورت‌گرفته؟!

با توجه به آمار و ارقام متوجه می‌شویم که خیلی‌خوب حرکت کرده‌ایم.
مشکلاتی وجود داشته‌است اما در حرکت چهل و دوساله نظام خیلی موفق بوده‌است.
در بحث زیرساخت‌ها مثل راه‌ها بنادر سدها تولید برق و صنعت گاز و… که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم خیلی پیشرفت داشته‌ایم. در خصوص تولید، تولید ناخالص کشور در حوزه صادرات غیرنفتی و بحث‌های ساخت و مونتاژ خودرو، بحث‌های پتروشیمی و فولاد خام و صنایع فلزی دیگر می‌بینیم که پیشرفت خوبی داشته‌ایم. همین‌طور در بحث بنزین و خودکفایی بنزین هم خوب عمل کرده‌ایم. و همچنین کشور در حوزه علم و فناوری و تحصیلات دانشگاهی جهش بسیار بالایی داشته‌است.
کمتر کسی مشاهده می‌شود که تحصیلات دانشگاهی نداشته باشد. آمار تحصیلات بسیار بالاست. در بحث مقالات ISI، ساخت هواپیما و بالگردهای سبک و نیمه سبک، پرتاب ماهواره، نظامی و… می‌بینیم که حرکت بسیار خوبی داشتیم . همین‌طور در بخش‌های کشاورزی به‌خوبی حرکت کرده‌ایم. این‌ها را که کنار بگذاریم می‌بینیم که چهل سال قبل و اکنون چه اتفاق‌هایی افتاده‌است متوجه می‌شویم که خوب حرکت کرده‌ایم.
این‌ها کلیت چیزی است که در نظام اتفاق افتاده‌است و وظیفه ما این است که آن را به مردم ابلاغ کنیم.
این اتفاق‌ها که می‌بینیم یک نفر می‌آید و یک نفر می‌رود یکی هشت سال خراب کرد و دیگری با برجام نطنز را خراب کرد این‌ها یک پله پائین‌تر است.
اگر ما می‌خواهیم سرعت بگیریم، با یک دولت کارآمد و با یک مجلس بسیار انقلابی و کاردرست، حتی مبارزه با فساد از طریق قوه قضاییه، می‌توان حرکت خوبی داشت.
این سه را هم هر سه قوه باید با هم کمک کنند. نمی‌شود گفت که دولت آقای حسن روحانی الان این کار را کرد، خب قوه قضاییه چه کرد؟! آن‌هم می‌بایست با فساد مبارزه می‌کرد.
چقدر توانست جلوی فساد را بگیرد؟
با حرکت دو سال گذشته که افتاده‌است می‌بینیم که می‌توانست خیلی اقدامات از سوی قوه قضاییه صورت بگیرد که به این نقطه نمی‌رسیدیم. این یک بحث کلی است. چالش‌هایی هم که در نظام هست باعث شد نتوانند که در مسائل اقتصادی به‌خوبی عمل کنند. راه نجات اقتصاد مملکت را در چند پارامتر می‌توان جای داد.
یکی تصدی‌گری دولت بر شرکت‌های دولتی که باید آزاد شود. تقریباً حدود دویست شرکت از سیصد و بیست شرکت موجود دارای بیلان منفی هستند و زیان می دهند. بودجه کشور در سال ۱۳۹۹ پونصد هزار میلیارد تومن است بودجه این سیصد و بیست شرکت ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان است. حقوق‌های نجومی در این شرکت‌ها اتفاق می‌افتد و این شرکت‌ها دستشان باز است هیئت‌مدیره دارند و می‌توانند یکسری کارها را انجام دهند.
شرکت‌های دارای بیلان منفی ضرر می‌دهند پس باید به بخش خصوصی بروند، اما با سازوکار درست!
اگر ما در این ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان ده‌درصد صرفه‌جوئی کنیم که امکان‌پذیر هم هست، ۱۵۰هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی می‌شود.
بودجه نفت تقریباً ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است. با وجود همه تحریم‌هایی که از آن صحبت می‌کنند. مثلاً اگر می‌گوییم نفتمان از سه هزار بشکه به سیصد بشکه رسیده‌است و همه‌چیز به تحریم‌ها گره خورده‌است، اما می‌بینیم که با یک صرفه‌جویی ساده می‌توان جلوی آن را گرفت.
در سال۱۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم. ۹۰٪ توسط صد نفر شخص حقیقی و حقوقی است. پس اگر قوه قضاییه و مجلس بیایند و با همکاری هم این صد نفر را مؤاخذه کنند، پول یک قسمت از بودجه عمومی کشور که در مدت یک‌ سال هست تأمین می‌شود.

در مورد بحث قاچاق کالا می‌خواهیم صحبت کنیم. تحقیق و تفحصی که مجلس در این‌ باره انجام داد و بررسی کرد که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ بین ۲۱ تا ۲۵ میلیارد دلار قاچاق داریم. یعنی حدود شش میلیون میلیارد تومان!
جوانان مؤمن و انقلابی نظام باید تدبیری بیندیشند تا از این اتفاقات جلوگیری شود و این بند را بگیرند.
ما نیروی انسانی کاردرست و متخصص و نخبه در مملکت زیاد داریم. عده‌ای از آن‌ها به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند و وقتی بررسی می‌شود می‌بینیم که کسی آن‌ها را تحویل نمی‌گیرد.
زیرا حوزه فناوری از همین‌جاست!
حوزه وصل کردن علم و صنعت از همین‌جاست! حوزه دور زدن تحریم‌ها از هم اینجاست!
خیلی از جاها که مارا محتاج خارج از کشور می‌کند همین‌جا وجود دارد!
حوزه خام‌فروشی همین‌جا وجود دارد اما در خارج از کشور به‌دنبال آن می‌گردیم. هر بار بخواهیم به تولید علم و فناوری برسیم و آن را به صنعت وصل کنیم یک قدم در جدایی از خارج از کشور جلوتر می‌رویم. پس باید به قسمت‌های مختلف بها داد تا رشد کنیم و با دنیا رقابت کنیم .
در حوزه فرهنگی، آموزش‌وپرورش و سایر نهادهای انسانی هم اگر یکسری زیرساخت‌ها تغییر کند نتیجه شگرفی حاصل می‌شود.

سوال: امسال که انتخابات است خیلی‌ها بی‌اعتماد شده‌اند و وقتی از آن‌ها در مورد رأی دادن می‌پرسی می‌گویند مگر دیوانه‌ام که رأی بدهیم. هیچ‌چیز تغییر نخواهد کرد. راهکار چیست؟! چه کنیم که مشارکت حداکثری رخ دهد ؟

اگر بخواهیم کوتاه‌مدت در نظر بگیریم، تغییر این طرز فکر خیلی سخت است. اعتمادی که از دست می‌رود را به‌سختی می‌شود جمع کرد. باید بنشینیم و یک برنامه خاص تدوین کنیم تا به مردم بفهمانیم که با عقب‌نشینی کار بجایی نمی‌بریم و چیزی درست نمی‌شود. اگر یک دولت انقلابی روی کار بیاید در طولانی‌مدت می‌تواند تغییراتی انجام دهد. به‌شرط آنکه به فرمایشات حضرت آقا لبیک گوید. آن‌هم به شرطی که از یک نیروی جوان و کارآمد و انقلابی استفاده کند. مثلاً در اوایل انقلاب خیلی از نیروها جوان بودند مانند آقای لاریجانی که از نوزده‌سالگی روی کار بودند. جناب آقای زنگنه اوایل انقلاب پست خوبی داشته‌اند و اکنون هم وزیر نفت هستند. می‌گویند که حاج‌قاسم سلیمانی شصت سال داشتند و آن‌قدر کارآمد بوده‌اند اما انصافاً چگونه خودتان را با حاج‌قاسم قیاس می‌کنید؟ شما حاضر نیستید در رده‌های پایین یک اداره در رفسنجان پستی را به جوانی سی‌ساله بسپارید. می‌گویید او قادر نیست که این پست را بچرخاند. به صوت حضرت آقا استناد می‌کنیم، این صوت آنجایی استناد پیدا می‌کند که ما برای انتخابات‌ها کمک بدهیم و کارها را انجام دهیم و اگر جایی خیز برداشتیم، شما بلافاصله دنبال پست و مقام هستید. این نیرو را کجا باید پرورش دهیم؟ این نیرو کجا باید یاد بگیرد که باید مدیریت کند؟ چگونه بوده که جوانی بیست‌ ساله می‌توانسته است وزیر شود و اکنون خیر.
درد اینجاست!
پس چاره در تشکیل دولت جوان انقلابی است. او می‌تواند در درازمدت امید را به مردم برگرداند. زیرا انگیزه، تعهد و روحیه‌ی جهادی دارد. زمان برایش اهمیتی ندارد. پس همه این پتانسیل‌ها، نیروی جوانی، وقت گذاشتن و… در این پارامترها تعریف می‌شود.
شما کارهای چهارساله آقای احمدی‌نژاد را ببینید!
تا آنجایی‌که من در جریان هستم در جنوب استان کپرها برداشته شده‌اند. نتیجه آن شد که در سال ۸۸ بالای نود درصد از مردم به آقای احمدی‌نژاد لبیک گفتند و به او رأی دادند. از سال ۸۸ تا ۹۲ هم که آقای احمدی‌نژاد به جاده خاکی رفت، نتیجه شد دو دولت آقای روحانی! یعنی مردم تشخیصشان درست است. اگر خدمت بکنید اعتماد می‌کنند و پای رکابتان هم می‌آیند.

سوال: چه فرقی بین مجلس حال حاضر و مجلس‌های قبلی می‌بینید؟

از نظر بنده این مجلس قوی‌تر است. وقتی به مجلس و کمیسیون‌های تخصصی آن نگاه می‌کنیم می‌بینیم از نظر سطح سواد دانشگاهی و کارهای اجرایی در هر حوزه تخصصی که باید انجام دهد همگی با هم همخوانی دارد. در بحث بودجه، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و یکسری حوزه‌ها ورود کردند مانند بحث برجام و این‌ که اجازه ندادند هر حرکتی انجام شود، این‌ها حرکت‌های اساسی برای نظام به حساب آمده‌اند. اما ازآنجاکه متأسفانه نماینده مجلس در میان مردم این‌گونه جا افتاده‌است که به‌جای آنکه امورات جاری در شهر و حوزه خود را در قانون‌گذاری و نظارت انجام دهد، دارد در بحث تک و دو کردن برای مردم انجام می‌دهد. این وظیفه دولت است و شاید هم ناکارآمدی دولت باعث شده‌است که این‌ها در این زمینه ورود کنند.
اما وعده وعیدهایی که داده‌اند چون در حوزه تخصصی مجلس نبود، اجرایی نشد. و الان هم آمده‌اند و می‌بینند که نه نمی‌شود! چون در دولت پولی نیست و اختیارات کم است و حال می‌گویند که باید دولت عوض شود.
به‌نظر بنده بعدش هم نمی‌شود کاری کرد!
زیرا دولت باید عوض شود مشکلات را حل کند و قطاری که از ریل خارج‌شده را به ریل برگرداند. تا آن موقع دوره آقایان تمام می‌شود. پیشنهاد من این است که در همان حوزه نظارتی خود فعالیت کنند تا این‌که در حوزه اجرایی کاری انجام دهند.
سوال: یکی از کاندیدها گفته‌اند که هدفم تولید ارز دیجیتال ایرانی است که آن را بین‌المللی کنند. می‌خواهیم بدانیم که با توجه به بی‌ارزشی ریال در بین‌الملل آیا این کار شدنی است؟!

بنده اعتقاد دارم که در حوزه دور زدن تحریم‌ها باید یکسری اقدامات انجام شود. اصل قضیه و مشکل ما در تولید ناخالص کشور است. حمایت از تولید است. اگر حمایت از تولید صورت بگیرد و تولید انجام شود باعث می‌شود که ارزش پول ملی ما بالا برود. به‌نظر می‌آید که این‌ها باید بروند و اصل قضیه را درست کنند. باور کنید که ما نیروهای متخصصی داریم که این کار را می‌تواند به‌راحتی انجام دهد. زمانی‌که زیرساخت‌های فضای مجازی را می‌بینیم متوجه می‌شویم که مثلاً همین آقایان برنامه‌ی شاد را در عرض چهار پنج ماه بالا می‌آورند. وقتی می‌بینیم این برنامه شاد چه امکاناتی دارد و در بحث آموزش‌وپرورش چه خدماتی را ارائه می‌کند، دیگر متوجه می‌شویم که اصلا واتس آپ و اینستاگرام برای چه هستند؟!
پس رمز ارزها را هم می‌توان تولید کرد و با این سطح دانش در ایران کار پیچیده‌ای نخواهد بود. مثلاً برنامه روبیک‌ها خیلی امکانات در اختیار می‌گذارد اما این‌گونه تبلیغ می‌کنند که زیرساخت‌ها ضعیف است و با این برنامه‌ها هیچ کاری نمی‌توان کرد. می‌توان در ارز دیجیتال اقداماتی انجام داد اما بحث اصلی ما تولید است. ارز دیجیتال می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند.

دانشجو: خیلی از مردم می‌گویند که رأی نمی‌دهیم اما همین انقلابیون، شما و سایر گروه‌ها در فضای مجازی باید گروه‌هایی تشکیل دهیم تا برای رأی دادن تبلیغات انجام دهیم. اعتماد مردم بسیار کم شده است. حال شما که دست اندرکار هستید در فضای مجازی گروه‌هایی تشکیل دهید. درست است که کرونا هست و نمی توان فعالیت های حضوری زیادی انجام داد.

سوال: با وجود گروه های مختلف چپ و راست و… چه تضمینی می‌توانیم برای مردم بدهیم که دولت بعدی به هر اسم می‌آمد چه اصول‌گرایی چه تجمل‌گرایی و… بشود به آن اعتماد کرد و مانند دولت آقای احمدی‌نژاد در سال های ۸۸ تا ۹۲ نشود.
چرا در جوامع غربی هم چین اتفاقی نمی افتد؟!
اما در کشور ما شاهد آن هستیم که به راحتی اختلاس و رانت اتفاق می افتد، اما کسی پاسخ گو نیست. سوال این است که به مردم چه تضمینی می‌توانیم بدهیم که آن ها را مجاب کنیم این دوره رأی بدهند و هشت سال آینده آن‌ها از نظر معیشتی تضمین باشد؟!

بحث دموکراسی دنیا می‌گوید ایران در آن ضعیف است، از نظر من قوی‌تر است . ما قضیه را باز گذاشته.ایم هر کسی جلو می‌آید و کاندید می‌شود و از فیلترهای مختلف می‌تواند عبور کند. اما در کشورهای دیگر مانند آمریکا و سایر نقاط دنیا از پیش تعیین می‌کنند که چه کسی قرار است کاندید باشد.
در بحث مبانی و استراتژی‌های اصلی هیچ مشکلی ندارند. در بیس اولیه فرقی بین رئیس جمهور آمریکا و آن‌ها نیست. هیچ مشکل خاصی ندارند. مثلاً باید از رژیم صهیونیستی حمایت کنند می‌بینیم که همه آن ها بلااستثناء حمایت می‌کنند. ایران و امثال ایران و جهان اسلام مبارزه کنند، پس مبارزه می‌کنند با هر شگردی که بتوانند. در این قسمت است که ما لنگ میزنیم. ما در چهارساله اول دولت احمدی‌نژاد کار را دیده‌ایم. و در نهایت خود آقای احمدی‌نژاد زاویه گرفت اما کابینه‌اش آن طور نبود که زاویه بگیرد. بنده هم یکی از کسانی بودم که در بدنه اجرایی بوده‌ام. شاهد بودیم که در استانداری استاندار و معاون استاندار بعد از نماز صبح می‌آمدند و مشغول می‌‌شدند وقتی هم که می‌رفتند ساعت دوازده شب بود. یا آنکه استاندار هر هفته یک سفر به قسمت های مختلف استان چه شمال چه جنوب داشتند. که البته بیشتر به جنوب می‌رفتند. و ما این ها را حرکت می دیدیم یعنی واقعاً کار می‌شد. و شاخص‌ها هم نشان می‌داد که واقعاً کار دارد صورت می‌گیرد. اما متأسفانه این دولت خیلی خراب کرد. یعنی حداقل‌ها را هم نگه نداشت که من الان بتوانم پاسخ بدهم که چه تضمینی می‌دهید. باید بگویم توکل به خدا ان شاءالله خدا کمک می‌کند. امام زمان هم کمک می‌کند که این‌ها منحرف نشوند یعنی یک ذره این‌ها حواسشان جمع باشد
که جاده خاکی نروند و همه‌اش هم به شاخص اصلی نگاه کنند که همان ولی فقیه است تا به انحراف نروند. ما انحراف را در این دولت از همه دولت ها بیشتر دیدیم.

سوال: راهکارهایی که اعتماد مردم به دست بیاید چه چیزهایی هستند؟

آن قدر که شماها ناامید هستید من ناامید نیستم من مشارکت در رأی‌دهی را زیر پنجاه درصد نمی‌بینم.

سوال: چرا مشارکت بالای پنجاه نباشد؟

نه بحث این است که اکنون دشمن می‌آید و می‌گوید مشارکت زیر سی درصد است اما من هم چین چیزی را نمی‌بینم و کسانی هستند که پای این انقلاب ایستاده‌اند و می‌آیند و محکم رأی می‌دهند. در همین جمع بچه انقلابی‌ها که می گویند بعضی‌ها نمی‌آیند رأی بدهند و اسم نمی‌برید، خواهند آمد آن مشکلی نیست، اما اگر می‌گویید حق به جانبه‌شان هست یا خیر من می گویم هست!
بله دولت کاری کرده است که اکنون شرمنده زن و بچه‌اش است. با این حداقل حقوق نمی شود زندگی کرد. حتی بعضی‌ها این را هم ندارند در جامعه. هنوز با همان یارانه آقای احمدی نژاد می چرخند‌. با حداقل حقوق چهار میلیون تومن واقعاً نمی‌شود زندگی کرد آن هم به شرطی که یک مسکن داشته باشند، یک خودرو هم داشته باشند والا این چهار تومان کفاف نمی‌دهد. پس یک زمانی بچه‌ای چیزی دلش می‌خواهد به میوه فروشی می‌رود به پدرش می‌گوید این را برای من بگیر اگر هم نگیری دلخور می‌شود و اگر بگیری هم کفاف مالی نمی‌دهد. پس مجبور می‌شوی خانواده را محدود کنی که بیرون نرود چیزی دلشان نخواهد. پس پدر خانواده نمی‌تواند طاقت بیاور حالا هرچقدر هم انقلابی باشد خب که چه؟!
امیدوارم دولت بعد این طور نباشد همه که نمی‌توانند صورت خود را با سیلی سرخ نگه دارند، نمی توان گفت که مقصر همه‌اش نظام است فقط همین چهار سال دولت اخیر را نبینید، هشت سال دفاع مقدس را هم ببینید! حال که این قضیه ظریف اتفاق افتاده است می‌خواستند جنگ سنگینی بین ما راه بیندازند.
یعنی می‌خواستند بگویند ما هیچ کار نکرده‌ایم و همه چیز تقصیر رهبری بوده است. همین الان هم دشمن دارد کار می‌کند، سید حسین مرعشی می‌گفت در بحث‌های کلان و سیاست‌های خارجی دولت کاره‌ای نیست، رهبر است که کاره‌ای است. اما رهبری دارد به صراحت می‌گوید بله شورای امنیت هرچه مصوب کند آقای ظریف باید مجری باشد. اما شما مصوبات شورای امنیت را که می‌بینید بعد بررسی می‌کنید متوجه می‌شوید آقای ظریف کارهای دیگری کرده است، خلاف کرده است بعد می‌آید یک جنگ روانی حساس را راه اندازی می‌کنند مردم هم که خوش باور هستند اگر مردم بر اساس این جنگ روانی جلو بروند به این تیم رأی می‌دهند. ما آخرش می‌توانیم از میهن دفاع کنیم و به سوریه برویم. سهم ما چیست؟ سهم ما از دولت چیست؟ که ما هم در این میدان قرار بگیریم و بگوییم که آی مردم ما آمده‌ایم خدمت کنیم! قصه قصه حضرت علی است. وقتی که مالک اشتر رفت در چند قدمی معاویه که رو بزنند قرآن‌ها را سر نیزه کردند. اکنون هم باید از مردم گلایه کنیم. می‌گویند که من شک دارم با این بازی که آقایان راه انداخته‌اند با مذاکراتی که کرده‌اند آیا می‌خواهند یک موج روانی ایجاد کنند؟ این‌ها نمی‌گذارند ما با برجام جلو برویم. دیدید که دلار شد بیست تومن سپاه آمد با پارس نیوز مصاحبه‌ای کرد، دلار شد بیست و دو تومن! اگر سکوت کنید مردم آگاه نمی‌شوند، اگر سکوت نکنید، این‌ها دارند بازی انجام می‌دهند.

سوال: بچه های علوم پزشکی می‌گویند که چرا اصلا باید رأی بدهیم! من به عنوان کسی که طرفدار رأی دادن هستم واقعاً نمی دانم چگونه آن ها را قانع کنم. به نظر شما اصلاً باید به آن‌ها چه بگویم؟ اگر بگویم رأی بدهید که می‌گویند سال ۹۲ هم رأی دادیم که تغییر کند اما تغییری نکرد.

شما باید بگویید ۴۰ سال در مملکت چه رخ داده است؛ ما درواقع تحول عظیمی پیدا کردیم.
دوم اینکه ما واقعاً در خط مقدم جبهه‌ی مقاومت قرار گرفتیم و تنها کشور ایران است که چنین عملکردی دارد، یعنی دشمن زیاد به ما حمله می‌کند و این طور نیست که ما بتوانیم مثل سایر کشورها حرکت کنیم؛ بنابراین ما یا باید زیر سلطه‌ی آمریکا بمانیم یا خیر!
سوم اینکه باید آمار و ارقام بدهید که چه اتفاق افتاده است؛ در حوزه‌ صنعت، کشاورزی، پتروشیمی، علم و … ما چه کارهایی کردیم؟! و به چه جایگاهی رسیدیم؟!
وقتی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که حرکت ما بسیار خوب بوده‌است.
یعنی کشتی که در این دریا حرکت می‌کند هم سالم است و هم به سمت جلو حرکت می‌کند، حال آنکه داخل این کشتی یک درگیری هست، این‌ها باید سر و سامان بگیرد؛ این وظیفه مردم است که با انتخاب یک شخص مناسب و رأی درست به این درگیری سامان دهند.
عملکرد ۸ ساله‌ی آقای احمدی‌نژاد واقعاً الگو ست.
ما به آقای احمدی‌نژاد کاری نداریم که چقدر زاویه گرفته‌اند، اما کابینه و حرکتشان درست بوده‌است.
وقتی چند هفته پیش شنیدم که آقای روحانی می‌خواهد عملکرد ۱۰۰ روز آخر داشته باشد، پیش خود گفتم: «ای کاش حداقل خاموش می‌شدند، چرا که این رفتارها بیشتر برای مردم ناراحت‌کننده است.»
یکی دیگر از عواملی که وجود دارد، نفوذ است.
این نفوذ همه جا رخنه کرده‌است، خصوصاً در فضای مجازی، که آنجا القا می‌کنند که وضع خراب است و کسی مشارکت نمی‌کند و رأی نمی‌دهد.
اما ما هم وظایفی داریم… باید عملکرد ۴۲ ساله‌ی نظام را استخراج کنیم و تشریح‌اش کنیم، درست است که کار سختی است چرا که اعتماد از بین رفته‌است، اما باید کار کنیم.
با این حال من مشارکت را خوب می‌بینم، انشاالله ما هم تلاش کنیم تا مشارکت خوبی داشته باشیم.

سوال: بهتراست از بحث‌های کلان خارج شویم، شما به عنوان رئیس منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در این چند سال چه کارهای مثبتی انجام دادید، که مردم بخواهند به واسطه‌ی شما در انتخابات شرکت کنند؟!
دو مسئله‌ی مهم در رفسنجان قطعی برق و خام فروشی مس است، وقتی که ما می‌توانیم جوانان بااستعداد را مشغول به کار کنیم، چرا این اتفاق نمی‌افتد، نظر شما در این مورد چیست؟

در مورد منطقه‌ی ویژه اقتصادی اگر اتفاقی افتاده به یاری خدا و همت همکاران بنده بوده‌است، اما اگر بخواهم گزارشی عرض کنم؛ از سال ۹۳ که زیرساخت‌های اولیه آماده شد، تا کنون ۲۵ شرکت به بهره‌برداری رسیده‌است، هزار نفر مشغول به کار شدند، ۵ هزار میلیارد جذب سرمایه که بیشتر آن هم توسط شرکت‌های خارجی انجام شده‌است، ۶ شرکت دانش‌بنیان تأسیس شده و همچنین تأسیس ۱۰ شرکت که حاصل ارتباط دانشگاه و صنعت بوده‌است.
این‌ها گوشه‌ای از فعالیت یک مدیر شهرستانی در گوشه‌ای از مملکت است که یک بیابان را به این جا رسانده و انشاالله تا ۲ سال آینده، ۲۵ کارخانه دیگر بهره‌برداری می‌شود آن هم با مشکلات اقتصادی که همه از آن باخبر هستند؛ پس می‌شود کار کرد!

در زمینه ارز دیجیتال توضیحاتی عرض کنم.
قیمت ارز دیجیتال قیمتی جهانی است و روزی که شروع کردند قیمت جهانی بیت کویین ۸ هزار دلار بود و نرخ برق هنوز مشخص نشده بود و فکر می‌کردند که صنعتی باشد و قیمت تمام شده آن ۴ هزار دلار بود، آن‌ها سریع برنامه‌ریزی‌ کردند و جلو آمدند و قیمت فروش برق مصوبه هیئت وزیران، قیمت متوسط فروش صادراتی شد و از طرف دیگر سیر نزولی پیدا کرد و به ۳.۴۰۰ دلار رسید.
قیمت تمام شده آن روز به ۷ هزار و خرده‌ای رسید و سرمایه‌گذاری خارجی بدون آنکه پشت سرش را نگاه کند، به کشورش برگشت.
اما این یکدفعه تکان خورد و در مهرماه به ۱۰ هزار دلار رسید.

اما بعد دوباره به ۶ هزار دلار رسید و این دفعه دیگر کسی ریسک نکرد، اما بعد از آن قیمت یکدفعه بالا رفت، و یک چیزی در حدود ۵۰۰ میلیارد هزینه زیرساخت برق شد.
بعد طرف نگاه کرد که دیگر سرمایه‌ای ندارد که هزینه کند و اگر هم هزینه کند و دولت قیمت برق را عوض کند چه! و این شد که سرمایه‌گذار دید که ریسک کار بالا است.
و یک آن رسیدیم به اوج سرما و مشکلاتی در زمینه گاز رخ داد و نتوانستند برق را در کل کشور تامین کنند و قطعی رخ داد و این قطعی بین کل کشور توزیع شد.
درواقع این خط، ارتباطی به خود شهرستان ندارد و کشوری است و این یک جوسازی بود که اتفاق افتاد و گفتند اختلاس صورت گرفته!
از طرفی در کشور می‌توانیم ۸۵ هزار مگاوات برق تولید کند در حالی که پیک مصرف در تابستان حدود ۵۵ تا ۶۰ هزار مگاوات است نه بیشتر، که ما چون مازاد داریم نیروگاه را از خط خارج می‌کنیم.
آن روزی که این اتفاق افتاد، مصرف ۴۲ هزار مگاوات بود که نسبت به سال قبل هزارمگاوات مصرف در کشور زیاد شد و خب این نیاز به تولید داشت.
و این بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی داشت که سرمایه‌گذار را دلسرد کند.
ما همین کار را از طریق افغانستان به عراق، با همین قیمت انجام می‌دهیم، البته که آنها به علت تحریم‌ها نمی‌توانند پول را برگردانند.
این مشکلات هم هست…
این‌ها حجمه‌های سنگینی است.
الان هم که برق را از اول اردیبهشت به علت قیمت ارز، ۲ برابر کردند و برنامه‌های جدیدی مبنی بر خاموشی در پیک مصرف دارند.
نه مشکل خاصی نیست…
یک سری مشکلات داخلی از سمت سیاسیون رفسنجان هست و مشکل دیگر هم مشکلات کشوری است‌.
در واقع در حال حاضر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی هستند و ما هم آمادگی داریم که به هر کسی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری باشد، زیر‌ساخت بدهیم.
صنعت نفت بحث های ذخایر گاز طبیعی و تولید بنزین و فراورده های گازی و… ، بحث حوزه علم و فناوری است ،بحث تحصیلات دانشگاه و مقالات و ساخت هواپیما و بالگرد های سبک و سنگین و بحث پرتاب ماهواره و…. است ، بحث های پیشرفت صنعت است ، بحث های پیشرفت صنعت نظامی و دفاعی است و بخش کشاورزی

سوال: خود شما در جذب شرکت‌های دانش بنیان رفسنجان چقدر فعالیت داشتید؟ در صحبت‌ها گفتید که ۶ شرکت دانش بنیان بوده‌اند می‌خواستیم بدانیم که جذب این شرکت.ها چگونه بوده‌است؟

ما چند کار انجام دادیم، حداقل با دانشگاه ولی‌عصر به عنوان محور که مرکز رشد دانشگاه ولی‌عصر بود شاید دو الی سه جلسه داشتیم و به دانشگاه چند پیشنهاد دادم که پیشنهاد اول این بود که دانشگاه در آن‌جا خودشان یک زمین داشته باشند و زیرساخت‌ها را آماده‌ کنند و استاد خود دانشگاه یا دانشجویی که طرحی دارد ۲ سال زیر ساخت مثل سوله و اب و برق و…. را از حوزه دانشگاهی خارج کند و در حوزه نیمه صنعتی این اتفاق بیفتد که انجام نشد! یعنی از ما گفتن و از آن‌ها دنبال نکردن،
درواقع آن حوزه را دنبال کردند ولی آن جوری که پیگیری باید انجام می‌شد انجام نشد بعد یک جلسه دیگر گذاشته شد و گفتن ما اساتیدمان را جمع کردیم و این اساتید اگر شما کمک دهید می‌توانند بیایند آن جا و مستقیم این کار را انجام بدهند و به جای کاری که قصد دارید به دانشگاه بسپارید، آن کار را مستقیم به خودشان بدهید و ما این کار را انجام دادیم و ۸ نفر دعوت کردیم و از این ۸ نفر، ۵نفر استقبال کردند، زمین را نصف قیمت به آن‌ها واگذار کردیم و ۵ ساله قسط‌هایش را پرداخت کنند.

سوال: این امکان وجود دارد که اگر کسی بخواد بیاد …

ما پیشنهاد دادیم و آن‌ها باید حرکت کنند این طور که من گفتم، دانشگاه بیاید زیر ساخت‌ها را آماده‌ کند شما بدون هزینه به سوله می‌رفتید و اگر کارتان می‌گرفت سراغ من می‌آمدید و اکر کارتان نگرفت میگفتید خوب حالا من ۵۰تومان هزینه کردم و نشد اشکالی ندارد.
سوال: یعنی شما حمایت انجام دادین و آن‌ها …

بله ما حمایت می‌کردیم ولی پروژه عوض کردند و آمدند گفتند حالا آقای شریف یکی از کسانی است که داخل آزمایشگاه کار کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که شما کمک‌شان کنید که ایشان نسبت به بقیه فرق کنند و ما گفتیم که ایشان را معرفی کنید و این‌کار انجام شد و تقریبا زمین متری۳۰هزار تومن را به صورت اقساطی به ایشان بدهیم و تقریبا یک چیزی بود که من بتوانم تایید هیئت مدیران را بگیرم که در سال۹۲ تحویل دادیم، در سال۱۴۰۰ هیچ مشکل خاصی وجود ندارد، اگر دانشگاه یک برنامه بگذارد و بگوید این ۵ نفر را می‌خواهیم معرفی کنیم، تقریبا شرایط مشابه را انجام می‌دهیم ولی طرح ما فرق می‌کرد، چطور است که در دانشگاه آزمایشگاه در اختیار شما قرار میدادند تا بیایند کار انجام بدهند حالا شما اگر میخواستید آزمایشگاه برای خودتون احداث کنید، این اتفاق تخصصی که نمیتوانست بیفتد و من گفتم این را هم اضافه کنیم تا بتواند یک کاری انجام بدهد.

سوال: یعنی زیرساخت ها از نظر شما آماده است یا خیر و خود دانشگاه باید زیرساخت‌ها را آماده کند؟!

دانشگاه باید آماده کند مثلا ۱۰ عدد سوله کوچک می‌خواست بسازد حدود ۲ الی۳ میلیارد تومان میبایست هزینه کند که زمینش را ما رایگان می‌دادیم و خب این یکی از کارها بود که اینجا نتوانستیم انجام بدهیم و شرکت مس توانست مرکز نوآوری شهید ستاری را ایجاد کند که این پیشنهاد را به مرکز نوآوری دادیم و آن‌ها قبول کردند و الان درحال پذیرفته شدن نقشه‌ها و عقد قرارداد هستیم که واگذار بشود و اگر واگذار بشود میخواهند ۳۰ عدد مجموعه بسازند و در اختیار دانشگاه‌ها و اساتید محترم قرار بدهند که اگر موفق بشویم به آن هدفی که داشتیم رسیده‌ایم.

سوال: به عنوان فعالیت اقتصادی، طرح اقتصادی که خودتان داخل رفسنجان پیاده کردین چگونه بوده؟ و چگونه ارزیابی میکنین؟ اصلاً طرحی بوده که در رفسنجان صورت بگیرد یا خیر؟

ما از ۲۵ الی۲۶ شرکتی که آن‌جا داریم ۲۳ شرکت را ما با ۱۰۰ درصد درم رنج و ۲ شرکت در میانگین هستند این هم به خاطر بحث‌های اقتصادی که یکی از آن‌ها مشکلات اقتصادی است که نتوانست خودش را داخل بازار جا بیندازد والا وضعیت خیلی خوب است.

سوال: چندتا از این طرح‌های اقتصادی را نام می‌برید؟

جواب: بله، یک طرح داریم که تولید پودر کاتریج است که داخل پرینتر استفاده می‌شود و در دنیا ۵ کشور با ایران صاحب این تکنولوژی شدند که منجر به تولید خود پرینتر می‌شود که الان به سمت تولید تونر میرود.
تولید لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن، تولید فیبر نوری نسل جدید، تولید اتصالات و لوله‌های pvc حوزه برق و ساختمان و صنعت، منتاژ و تعمیرات ماشین‌آلات معدنی سنگین، توزیع ارز دیجیتال، تولید فرو کروم، تولید روغن‌های خوراکی ۱۰ شرکت در حوزه کود که اکثرا بچه‌های دانشگاه ولی عصر هستند که کار می‌کنند شاید بیش از ۶۰ محصول تولید میکنند و در بازار عرضه می‌کنند، تولید لعاب کاشی، بسته بندی خشکبار.

سوال: همه دوستان تقریبا اشاره کردند که راهکار برای حضور مردم در انتخابات، از نگاه یک مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی، لازم است مشارکت مردم در انتخابات چگونه باشد؟

جواب: من گفتم تلاشمان را بکنیم که به مردم بگوییم که ما در بحث کلان موفق بودیم و ما قیاس کنیم خودمان را با کجا؟! با دنیا! مثلاً با ترکیه

در بحث زیر ساخت‌ها، ما در سال ۵۷ مملکت را تحویل گرفتیم چقدر راه داشتیم؟ چقدر ریل داشتیم؟ چقدر فرودگاه و بحث های هوایی داشتیم؟ چقدر سد داشتیم؟ چقدر برق تولید می‌کردیم؟ بحث زیر ساخت‌های فیبر نوری چطور بوده؟ که این یکی است که الان چقدر رشد کردیم،
الان آن کسانی که می‌گویند دنیا پیشرفت کرده و ما پیشرفت نکردیم! ما با کجا قیاس بشویم مثلا ترکیه که ترکیه در ۴۰سال چه اتفاقاتی برایش افتاده و برای ما چه اتفاقاتی افتاده؟! اصلا در کشورهای خاورمیانه بحث کنیم که در آن‌ها چه اتفاقی افتاده، ما می‌بینیم در داخل حرکتمان، حرکت خوبی بوده یعنی نبوده که ما بیاییم و بگوییم ما کاری انجام ندادیم نه اینطور نیست ولی ما از بی عدالتی رنج می‌بریم، از فساد اداری و مالی رنج می‌بریم، از کارهایی که به راحتی انجام می‌شود مثل قاچاق و بحث هایی که در حوزه فرار مالیاتی شد و صرفه‌جویی که در بحث شرکت دولتی طبق اصل ۴۴ واگذار کردند آن هم به صورت صحیح، می‌شود کار کرد چرا این کار را نمی‌کنند؟! چرا ۷ تپه را به یک شخص که قضیه دارد، می‌دهید. شما جلوی این کارها را بگیرید مردم ما نشون دادند که اگر عدالت باشد، اگر فساد نباشد، اگر آقازادگی نباشد، حاضرند همراه هم با مسئولین گرسنگی بخورند و پای نظامشان باایستند، مشکل ما اینجاست.
کسی با من بحث می‌کرد، گفتم آقا همین شما می‌گویید من به روحانی رأی دادم به چه خاطر رأی دادید؟ گفتند هیچی! اگر این آقای رئیسی بیاید دیگر خیلی بیچاره‌ایم، سایه جنگ همه چیز را به فنا میدهد، گفتم الان چی؟! واقعا الان رئیسی به درد میخورد، خوب خودتان رأی دادید ما چه مقصریم.
خودروسازی که همه از آن گلایه داریم و جای گلایه‌اش هم هست و ما می‌توانیم پیشرفت کنیم به این نگاه می‌کنیم می‌بینیم که ۱۷ کشور در دنیا هست که در حوزه خودرو ورود کرده‌است وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم خیلی از جامعه ما که وضعیت مالی‌شان هم می‌لنگد به همین پراید هم رسیدند آن موقع تولید داخلی بوده و اگر نبود همین هم می‌لنگیدیم یعنی با قیاس کردن، یک کتاب بود اسمش را یادم نیست یک طلبه روحانی سی دی کتاب را ۴۲ سالگی نوشته بود این را اگر مطالعه کنید خیلی کمک می دهد.

سوال: جوان ایرانی که سال ۹۶ رأی نداده هیچ پشتوانه‌ای ندارد و هیچ چیز نمی‌داند از مسائل کارآمدی نظام، ما مثلاً می‌خواهیم به او بگوییم و سه دلیل بیاوریم که شما بیایید در انتخابات امسال شرکت کنید و این نتیجه را بگیرید!

اگر مصداقی جلو برویم و بگوییم که آقای رئیسی می‌آید و در این دولت آقایان هم آدم سفیدی نیست، واقعاً آقای رئیسی عملکردشان نشان می‌دهد که ما می‌توانیم حرکت کنیم خیلی خوب می‌توانیم دفاع کنیم الان هم قطعی شده در ظاهر دوستان دیگر هم گفته‌اند که ما می‌رویم کنار، یعنی امروز صبح که زنگ زدند آقای قالیباف کلاً تمام تیم ها را چیده که کمک آقای ریزی بدهد خودشان نمی‌آیند، اگر اینطور باشد واقعاً یکسری مبارزه با فساد تخصص آقای رئیسی است دیگر بحث عدالت اجتماعی تخصص ایشان است بعد اگر دوستان کابینه را خوب مشخص کنند یک قسمتی از کابینه را بگویند که چه کی است آن افراد کارنامه داشته باشند همین آقای سعید محمد اگر فرض کنید که یکی از وزرا باشد واقعاً به نظر می‌آید که خیلی امیدواری ایجاد می‌کند همین الان هم در دوستان و جوانان دیدم که آقای سعید محمد یک محبوبیت خاصی دارد بگویند که فرض کنیم او در کابینه است من یک راهکار را در بحث انتخاباتی کوتاه‌ ‌مدت می‌بینم، یعنی ما آمدیم یک کاری کردیم نمی‌توانیم جواب دهیم و به نتیجه رسانیم آخر شما می‌خواهید چی بگید که آقا چه کار بکنیم می‌گویم من هم مثل شما! یعنی اعتماد مردم را که خراب کردیم باید به دنبال راه چاره باشیم می‌گوییم بگذار آرایش را ببینیم اگر آرایش را دیدیم در این یک ماه چه کار بکنیم که بتوانید دفاع کنید، حالا اگر کسی مثل آقای رئیسی بیاید دیگر به نظر من چپ و راست و بالا و پایین و همه‌ی ایشان می‌گویند که ایشان دستشان پاک است قبولشان داریم، حالا از لحاظ تفکر سیاسی بخواهد که به این جریان رأی ندهد یک چیز دیگر است که ما دنبال فردی که این تفکر سیاسی را دارد که به این آقا رأی میخواهد بدهد،اصلاً نیستیم! ما این جریان انقلابی را داریم که رأی می‌دهد به آقای رئیسی، یک جریان مردمی داریم که آن را باید متقاعد شان کنید که بیایندپای صندوق رأی و رای خوب بدهند. که اگر آرایش اینطور باشد فکر می‌کنم قابل دفاع باشد.

سوال: در بحث حضور آیت الله رئیسی، بعضی از دوستان می‌گویند که مجلس آمده نامه زده به آقای رئیسی که بیاید بعد هم ایشان رئیس جمهور بشوند و بعد اگر اشتباهی کردند همین مجلس می‌آید یقه آقای رئیسی را می‌گیرد اشتباهش را بهش می‌گوید یا نه می‌گوید اینجا من نامه زدم دیگه شما پاکید و خوبید!

نه اگر آدم با روحیه جهادی و انقلابی باشد این دو تا را می‌تواند تفکیک کند هیچ بحثی ندارد که امروز یکی در کابینه کار خوب انجام داده باشد همینطور اصلاحات همین مجلس انقلاب اسلامی باید تقدیر و تشکر کند، این مجلس هم باید در مقابل کسی که دارد بد کار میکند محکم می‌ایستد و مصوبه می‌کند که نه نمی شود، امیدوارم که این اتفاق نیفتد اگر این اتفاق بیفتد اهرم نظارتی مجلس تضعیف می‌شود.

سوال: شما که اینقدر روشنگری‌تان خاص است و در حیطه دانشگاه هم هستید چرا با عامه مردم صحبت نمی‌کنید؟! درست است که الان این جلسه‌تان مثل مصاحبه رادیویی است با عامه مردم اما دانشگاه خاص است من فکر می‌کنم در رابطه با انتخابات خیلی مسئله مهمی است دانشگاه یک قشر خاصی است…

بله ما می رویم در میان مردم، و این کار را انشالله خدا توفیق دهد انجام می‌دهیم.

دانشجو: آقای مهندس ما هم کمکتان کنیم…

مهندنس کهنوجی: هیچ مشکل خاصی نیست فرض کنید که من نمیشناسم که بالاخره حرکت را شروع می‌کنیم در جریان باشید حرکت هم توسط شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و شورای وحدت صورت گرفته تیم ها چیده شده اقشار تقسیم بندی شده، کار شروع شده ولی مصداق هنوز برای ما نیومده حرکت را فقط تشکیلاتی انجام دادیم ما به نوبه خودمان در تشکیلات گفتیم کمک می‌دهیم.

سوال: دو سوال داشتم یکی بحث سلسله کارآمدی‌های نظام توسط انقلاب است و بحث انتخاباتی که وجود دارد، سوال اولم این است که خب شاید یک جایی احتیاج باشد که جریان انقلابی و جریان جوان انقلابی خودش را از جریان اصولگرایی سنتی جدا کند اول اینکه به نظر شما اصلا چنین مرزی بین جریان اصولگرای سنتی و جوان انقلابی در کشور ما وجود دارد؟! و آیا داخل این انتخابات هم باید انجام شود یا فعلا زود است برای رویش جدید جریان انقلابی؟!
و سوال دوم اینکه با توجه به اینکه تخصص اصلی شما و فعالیتی که انجام می دهید در حوزه اقتصاد است و بحث هایی که بچه ها مطرح کردند در خصوص موضوعات آقای سعید محمد چند روز پیش هم مطرح کرده بودند که ما می‌گوییم فرضاً تحریم‌ها را به وسیله ارز دیجیتال دور بزنیم آیا از نظر فنی این امکانش هست یا خیر؟!

می‌دانید که این بحث حضرت آقاست اگر دولت بعدی آمد و این عرصه را داد دست جوان‌های مؤمن انقلابی، عرض کنم که آیت الله رئیسی رای می آورد، انشاءالله بعد این عرصه را باز کرد حداقل آقا می‌گویند که در صحبت با دانشجوها، که من در بحث ریاست جمهوری و وزرا اگر نظرم ۳۵ سال نیست ولی مدیران میانی زیادی داریم که نظرم آنجاست که بتوانند کار را از جوانها بخواهند، این تفکیک تقریباً به نظر من عملاً صورت می‌گیرد و ما بی احترامی به جریان سنتی نمی خواهیم بکنیم ما از جریان سنتی انتظار داریم که به آقا اعتماد کنند و به جریان جوان بگوید می‌تواند کار کند و شما دیگر بنشینید آنجا و مشاوره بدهید نظارت کنید، هر کاری که می کنیید ولی عملیات اجرایی را بدهید به دست جوانان…
واقعاً شما وقتی نگاه می‌کنید می‌بینید که طرف داره روزی پنج تا قرص می‌خورد قلب و بحث های دیگر و یک سری مشکلات دارد، خب اینکه مشخص است دیگر من پدرم را که میبینم می گویم روزی چقدر کار میکرد الان نمی تواند من باید بروم کمک دستش این آقا با همین سن هنوز مدعی است که من مملکت را می.چرخانم، درست است شما باشید در جایگاه مشاوره‌ای میدان باید کنار جریان جوان باشید.

سوال: با توجه به اینکه ما جریان سنتی را در فعالیت های اخیر انتخاباتی می بینیم آیا امکانش هست که با وجود این دوستان در ستادها و غیره در سابقه‌ای که سراغ داریم در انتخابات های گذشته، در آینده بخواهند کار را بسپارند به جوانها یا نه؟!

نه من انتظاری از آنها ندارم غیر از این که دولت با یک بحث اینکه میدان به دست جوان‌ها بی‌افتد و اگر قضیه اینطور باشد بعد ۴۵ نفره می‌نشینند در اتاق های زیرزمینی خودشان و تصمیم می گیرند و می آورند و در بحث ۳۰ ۴۰ نفره بحث می کنند و بعد می‌گویند چگونه تصمیم بگیرید بحث ظاهری دارد که هنوز درست نشده و این چیزی که شما فکر می‌کنید درست نشده و این قضیه قرار نیست با این‌ها درست شود بحث دوم کارشناسان اینطور می‌گویند که اگر زیر ساخت خوبی را در کشور با توجه به اینکه گاز و برق مازادی که داریم خوب مدیریت بکنیم زیرساخت‌ها را آماده کنیم و سرمایه‌گذار جذب کنیم، بعد این را هدایت کنیم و در یک استخر بانک مرکزی که بتوانیم ازش استفاده کنیم، این باشد که ارز دیجیتال طرف می تواند این جا باشد بعد خودش در یک کشور دیگر باشد خب اینکه کیف پول خودش است و هیچ ربطی دیگر به کشور و اینها ندارد یعنی ما حداقل همان گاز صادراتی و آن بحث برق صادراتی مان را انجام دادیم ولی اگر بتوانیم بیاوریمش در یک استخر بانک مرکزی می‌گویم تخفیف می دهیم ۲۰ یا ۳۰ درصد اگر شما این را تحویل بانک مرکزی ما دهید ما چه کار بکنیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=13434

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.