• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
13
دکتر جهان‌بین در بیست و سومین نشست سالیانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور بیان کرد

آرمان‌گرای واقع‌بین؛ تغییر واقعیات به نفع آرمان‌ها

  • کد خبر : 15851
  • 26 مرداد 1401 - 17:40
آرمان‌گرای واقع‌بین؛ تغییر واقعیات به نفع آرمان‌ها
معاون فرهنگی، دانشجویی دانشگاه‌های آزاد کشور در بیست و سومین نشست سالیانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور به تشریح شاخص‌های حکومت اسلامی با تاکید بر حکومت امیرالمومنین(ع) پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل، دکتر فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی، دانشجویی دانشگاه‌های آزاد کشور در سومین روز بیست و سومین نشست سالیانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور به تشریح شاخص‌های حکومت اسلامی با تاکید بر حکومت امیرالمومنین(ع) پرداخت و گفت: برخی از انقلابیون که در دایره نظام اسلامی‌اند، پس از مدتی از اعتقاد خود روی‌گردان می‌شوند که سه دلیل دارد؛ اول مسائل شخصی و معنویتی بدان معنا که یک مشکل شخصی کوچک به کل نظام تعمیم داده می‌شود. البته به تعبیر امیرالمومنین هیچ فردی به خاطر مسائل شخصی از جبهه حق خارج نمی‌شود بلکه فتنه‌ها به گونه‌ای به وجود می‌آیند که انسان‌ها مسائل شخصی خود را تئوریزه می‌کنند. دوم دلایل معرفتی که ریشه‌ای هستند و سوم بی‌توجهی به اصولی که انسان را دچار خطا در تحلیل و محاسبات می‌کند.

جهان‌بین تشریح کرد: اولین اصل، پیچیدگی مسائل اجتماعی است. باید به این نکته توجه داشت که حتی حضرت امیرالمومنین نیز با پیچیدگی مسائل اجتماعی مواجه می‌شدند که به راحتی قابل حل نبود. اگر عنصر تشکیلاتی این واقعیت را درک کند، نگاه ساده انگارانه به مسائل نخواهد داشت که این تازه نقطه شروع کنشگری عاقلانه است.

وی ادامه داد: اصل دوم پرهیز از نگاه صفر و یکی است. حضرت امیرالمومنین فرمودند عدل در مقام حرف وسیع‌ترین و در مقام اجرا تنگ‌ترین است. اگر چه حضرت امیرالمومنین موفقیت‌های بسیاری داشتند اما نتوانستند همه آنچه غارت شده‌بود را بازگردانند؛ لذا باید از نگاه صفر و یکی و بحث این که نظام در عدالت کاملاً موفق یا کاملاً ناموفق بوده، بپرهیزیم. اگر به این بلوغ نرسیم که در کنار نقاط ضعف، نقاط قوت را بگوییم، در تحلیل نقاط ضعف و قوت، علت‌ها را بیان نکنیم و به جای صفر و یکی دیدن طیفی نبینیم، قطعا توان ایستادن در جبهه حق را نخواهیم داشت.

وی افزود: سومین اصل، تدریج و زمان بر بودن حل برخی مسائل است. همان‌گونه که حضرت امیرالمومنین می‌فرمایند، برای حل برخی امور باید زمان بگذرد. جمهوری اسلامی با چالش‌هایی اعم از چالش‌های پارادایمی، موقعیتی، ساختاری، وضعیتی و مدیریتی روبروست که حلشان نیازمند گذر زمان است.

جهان‌بین در ادامه به اصل پرهیز از ساده نگری اشاره کرد و گفت: طبق سخن امام(ره) یکی از راه‌های نفوذ شیطان، تغییر نظام محاسبات از طریق ساده سازی است. هیچ ملتی نمی‌تواند خود را بازسازی کند مگر اینکه مشکلات پیش روی خود را تحمل کند. این در حالی است که شیطان راه‌حل‌های آسان و ساده خودش را به انسان نشان می‌دهد که آسایش موقت به دنبال دارد.

وی افزود: اصل بعدی عدم کارآمدی سیستم آمریت و تابعیت در نظام اسلامی است. مردم برای اجرای امور باید قانع شوند و خودشان به درست و غلط امور پی ببرند. باید به مردم فرصت تجربه و رشد داد.

جهان‌بین گفت: اصل پایانی نیز توجه به محاسبات فرامادی است که متاسفانه ما در محاسباتمان آن را کنار گذاشته و فراموش می‌کنیم؛ در حالی که نصرت الهی وعده حق است.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه‌های آزاد کشور در پایان گفت: ما نباید محافظه‌کار و اهل توضیح باشیم؛ بلکه باید آرمان‌گرا باشیم. اما آرمان‌گرایی که پیچیدگی‌ها را می‌فهمد، ساده ساز نیست، مسائل را صفر و یکی نمی‌بیند، تدریج را می‌فهمد و محاسبات الهی را لحاظ می‌کند. این آرمان‌گرا یک آرمان‌گرای واقع‌بین است، نه واقع گرا چرا که واقع‌گرایی یعنی تسلیم واقعیت‌ها شدن. ما نباید به واقعیت‌ها تن دهیم بلکه باید واقعیت‌ها را عقلانی ببینیم و با توکل بر خدا واقعیات را به نفع آرمان‌ها تغییر دهیم.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=15851

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.