• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7

اتحادیه مستقل، جان تازه‌ای به جنبش دانشجویی

  • کد خبر : 17358
  • 14 آبان 1402 - 14:41
اتحادیه مستقل، جان تازه‌ای به جنبش دانشجویی

بسم الله الرحمن الرحیم ۱۳ آبان در تقویم، با وقایع مهم و تاثیر گذاری در پیوند با شکل گیری انقلاب اسلامی و شکست توطئه های آمریکا گره خورده است. ۱۳ آبان ۱۳۴۳ امام خمینی(ره) به دستور محمدرضا پهلوی به ترکیه تبعید شد. به خیال شاه با تبعید امام به ترکیه فعالیت های مخالفان حکومت و […]

بسم الله الرحمن الرحیم

۱۳ آبان در تقویم، با وقایع مهم و تاثیر گذاری در پیوند با شکل گیری انقلاب اسلامی و شکست توطئه های آمریکا گره خورده است.
۱۳ آبان ۱۳۴۳ امام خمینی(ره) به دستور محمدرضا پهلوی به ترکیه تبعید شد. به خیال شاه با تبعید امام به ترکیه فعالیت های مخالفان حکومت و علی الخصوص امام متوقف خواهد شد، اما این تبعید سرآغاز جریانی بود که ۱۴ سال بعد منجر به سرنگونی رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی شد. رخداد دیگر کشتار دانش آموزان و دانشجویان در ۱۳ آبان سال ۱۳۵۷ در دانشگاه تهران بود که بر شعله خشم مردم نسبت به حکومت پهلوی افزود فرایند انحطاط حکومت پهلوی را تسریع بخشید.

اما شاید بتوان مهم ترین واقعه در صحنه سیاسی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی را تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ به دست جریان های دانشجویی قلمداد کرد. جریانی که با مهر تایید امام بر آن با عنوان (انقلاب دوم) تثبیت گردید. این اقدام ریشه در روحیه استقلال طلبی، عدالت طلبی و آزادی خواهی جریان های دانشجویی داشت. جریان های دانشجویی علی الخصوص انجمن اسلامی دانشجویان با همین روحیات در سال های پیش از انقلاب، در جهت رسیدن به آرمان هایی که در نظام جمهوری اسلامی تبلور می یافت، گام برمی داشت.

روزگار اما به کام تحکیمی ها نماند و زمان هرچه به پایان دفاع مقدس و ابتدا دهه ۷۰ نزدیک تر می شد از روحیه آرمان خواهی و عدالت طلبی عده ای از تحکیمی ها کاسته می شد. این مسئله ریشه در نفوذ افرادی با گرایشات فکری سکولاریستی و لیبرالیستی در دفتر تحکیم وحدت داشت. که باز هم این اتفاق، علتی همچون سقوط بلوک شرق و مطرح شدن غرب و به ویژه آمریکا به عنوان ابر قدرت نظام جهانی جدید داشت و باعث شد عده ای از اعضای دفتر تحکیم آمریکا رو به عنوان ابرقدرت بپذیرند.

این تغییرات در تفکر اعضای دفتر تحکیم، باعث ورود آنها به فضای انتخاباتی شد به طوری که آن ها با دولت آقای خاتمی و مجلس ششم همسو شده بودند. این همسویی از یک منظر باعث افزایش نفوذ و همچنین کاهش استقلال و آزادی در دفتر تحکیم شد به طوری که دفتر تحکیم از آرمان های اصیل خود، آرمان های جدا ناپذیر از جریان های دانشجویی بودند. آرمان هایی از جنس عدالت طلبی، آزادی خواهی و استقلال طلبی. در نهایت به دلیل اینکه دفتر تحکیم به احزاب سیاسی و اشخاص گرایش پیدا کرد و استقلال خود را از دست داد، جمعی از دفاتر دفتر تحکیم، و برخی از دفاتر تازه تاسیس انجمن اسلامی دانشجویان، در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۷۸ اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل را تاسیس می کنند.

در دوران تاریک ریاست جمهوری آقای خاتمی و مجلس ششم که بر استقلال و آزادی دفتر تحکیم خدشه وارد شده بود و دفتر تحکیم را از رسالت دانشجویی خود دور کرده بود، تاسیس اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، جان تازه ای به جنبش های دانشجویی بخشید.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=17358

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.