• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
18
بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند به مناسبت ۱۶ آذر:

  • کد خبر : 7803
  • 18 آذر 1396 - 9:59

«این جنبش دانشجویی در کشور ما در تاریخ ثبت شده و شناخته شده‌ خود، همیشه ضد استکبار، ضد سلطه، ضد استبداد، ضد اختناق و به‌ شدت عدالتخواه بوده است. این ممیزات جنبش دانشجویی ما از روز اول است تا امروز. اگر کسی مدعی جنبش دانشجویی باشد، اما این ممیزات را نداشته باشد، صادق نیست.» رهبر […]

«این جنبش دانشجویی در کشور ما در تاریخ ثبت شده و شناخته شده‌ خود، همیشه ضد استکبار، ضد سلطه، ضد استبداد، ضد اختناق و به‌ شدت عدالتخواه بوده است. این ممیزات جنبش دانشجویی ما از روز اول است تا امروز. اگر کسی مدعی جنبش دانشجویی باشد، اما این ممیزات را نداشته باشد، صادق نیست.»

رهبر معظم انقلاب (مدظله)

جنبش دانشجویی همیشه به عنوان یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین جریان های مستقل از همان ابتدای تاسیس در مقابل استکبار، سلطه ، اختناق و ظلم ایستادگی کرده و توانسته نقش بیدارکننده و جریان ساز را در جامعه ایفا کند. ۱۶ آذر به مثابه‌ی نقطه‌ی عطفی در تاریخ انقلاب به عنوان روز جنبش دانشجویی مسلمان شناخته می شود. جنبشی که شاخصه ی اصلی آن استکبار ستیزی بر مبنای مولفه‌ی عدالت و به صورت مستقل بوده است. جریان‌های دانشجویی پس از انقلاب وظیفه‌‌ی اصلی خود را حفظ دستاورهای انقلاب قرار داده، استقلال، آزادی بر مبنای نظام اسلامی همیشه به عنوان آرمان جنبش دانشجویی مطرح بوده و این جریان دانشجویی مستقل در حد توان خود در مقابل هر گونه مشکلات و فسادها که خللی در رسیدن به این آرمان های بزرگ انقلاب ایجاد کرده، موضع گیری کرده و سعی در ارائه راه برون رفت از این پیچ و خم ها را داشته است.

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند به عنوان بخشی از جنبش دانشجویی مسلمان ضمن گرامی داشت ۱۶ آذر ماه و روز دانشجو و تبریک ولادت حضرت محمد (ص) و امام صادق (ع)، بر خود فرض دانسته تا طبق وظیفه ی همیشگی خود نکاتی را پیرامون مسائل مهم و کلان کشور بیان کند.

سیاست داخلی و خارجه

۱- بدون شک قدس شریف متعلق به فلسطین بوده و هست و هیچ مجمع وسازمانی حق اظهار نظر در مورد آن را ندارد، چه برسد به اینکه رئیس جمهور معلوم الحال یک کشور مستکبر به تنهایی آن را به عنوان پایتخت اسرائیل معرفی کند؛ ادعای آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل در دوره‌ی روسای جمهور قبلی آمریکا هم مطرح بود و فقط انتظار میرفت یک احمق بیاید و آن را به رسمیت بشناسد؛ علت این ادعا نیز شکست‌های سخت سیاسی و اقتصادی ایست که متوجه دولت ایالات متحده‌ی آمریکا شده است؛ این اقدام از سوی ترامپ، نوید تحقق وعده‌ی مقام معظم رهبری را می دهد که فرمودند:« ان شاءالله تا ۲۵ سال دیگر چیزی به نام رژیم صهیونیستی وجود خواهد داشت»؛ امروزه با گسترش روزافزون فرهنگ و روحیه‌ی مقدس مبارزه با دشمنان اسلام از جمله اشغالگران قدس شریف، تردیدی نیست که ارتقا فهم عمومی نسبت به شیطنت شمر زمان می‌رود تا به‌زودی این سرزمین مقدس را از وجود این دشمنان پاک کند و آرامش را  به این کشور مقدس برگرداند.

۲- در فضای منطقه غرب آسیا و شما آفریقا امروز کلید قدرت در دستان جمهوری اسلامی ایران است. استکبار جهانی و در راس آن شبکه جهانی صهیونیسم و برخی از کشورهای منطقه در مقابل این قدرت ، از سر عجز و ناتوانی به سراغ احیا جریان تکفیری رفته اند و بازهم در اقدام ابلهانه‌ی رئیس جمهور آمریکا این عجز را متوجه شدیم. از اقدامات آنها انحراف بیداری اسلامی و کشاندن درگیری ها در مرزهای فلسطین و لبنان به سمت عراق و مرزهای ایران است. استحکام دیپلماسی ما در مذاکرات هسته‌ای، مدیون الهام بخشی انقلاب اسلامی و اقتدار دفاعی و امنیتی نظام مردمی ماست، نه آنکه امنیت نظام اسلامی‌مان دست‌آورد مذاکرات دو ساله‌ی اخیر باشد.

۳- در عرصه ی سیاست خارجه امروز تحولاتی مهمی در حال رخ دادن است مسئله ی مذاکرات جمهوری اسلامی با کشور های گروه ۵+۱ می باشد.

فرهنگ

در جهان معاصر، هویت و شخصیت حقیقی ما مسلمانان، در پرتو فرهنگ آسمانی مان رقم‌ می‌خورد، به این معنا که در آن سوی کره زمین اگر چه نمی‌توان به سخن دشمن خوشبین بود، اما به هر منظوری که باشد شناسنامه ما را، با مباحث عرفانی و معارف الهی ترسیم‌ می‌کنند.

امروز، اگر غرب با تکنولوژی پیشرفته‌اش شناخته‌ می‌شود، اسلام نیز با معنویت و انسانیت، اخلاق و عاطفه، و با فلسفه و حکمت و ایدئولوژی متافیزیکی و روحیه ظلم ستیزی اش، هویت‌ می‌یابد. و این همان چیزی است که به ذائقه دشمنان ما تلخ‌ می‌آید و قرنها است که در برابر آن صف آرایی کرده اند.

رهبر انقلاب فرهنگ را به عنوان یکی از سه عنصر اصلی اقتدار آفرین برای کشور بیان کردند. آنچه بر ما مشهود است این است که رهبری از همان ابتدای انقلاب نسبت به فعالیت‌های فرهنگی دغدغه‌ی ویژه‌ای داشتهاند و همیشه به صورت مداوم نسبت به فرهنگ و تهاجم فرهنگی هشدارهای جدی دادهاند.

«مساله فرهنگ در یک جامعه یک مساله ی حیاتی است. فرهنگ به معنای یک چیز زیاد و تجملاتی برای جامعه نیست ؛ فرهنگ، اساس است.» ‘مقام معظم رهبری’

در ذیل نکاتی چند در رابطه با عملکرد دستگاه های اصلی جریان فرهنگی کشور و بازوان اجرایی شورای عالی انقلاب فرهنگی با در نظر گرفتن دغدغه ها و شاخصه های فرهنگی رهبر معظم انقلاب، از نظر میگذرانیم:

۱- با توجه به اینکه رهبر انقلاب (مدظله) در سخنرانی خود در جمع جوانان و نخبگان استان خراسان شمالی نسبت به طرح سبک زندگی یا همان فرهنگ زندگی به عنوان بخش حقیقی ، متنی ، اصلی ، اساسی و نرم افزاری تمدن نوین اسلامی که هدف انقلاب اسلامی اقدام کردند، اما چه میزان دستگاه های نخبگانی نسبت به تبیین این مسئله ی مهم و مغفول اقدامات لازم را انجام داده اند؟

امروزه در عرصه‌ی دانشگاهی بی حجابی و بی فرهنگی به شدت موج می‌زند و اقدامات دانشجویان مومن انقلابی برای جلوگیری از بی بندوباری توسط مسئولین فرهنگی دانشگاه سرکوب می شود. بدون شک چنین مسئولینی باید عوض شوند، چه در حوزه‌ی دانشگاهی و چه در مجلس و چه در هر مقام دیگری.

۲-  اما امروزه آنچه که با وجود جبهه‌بندی تمام عیار دشمن در برابر صفوف فشرده ملت و افزایش فشارها نیاز است به جامعه تزریق شود، چیزی جز تواصی به حق و تواصی به صبر نیست. اکنون با اولویت قرار گرفتن «اقتصاد مقاومتی»، نقطه اصلی آسیب ما از ناحیه سبک زندگیِ رفاه‌زده و تجمل‌گرا به چشم می‌خورد؛ آن‌گونه که فرهنگ‌سازی در گفتمان «مقاومت» از فرهنگِ کار گرفته تا فرهنگ قناعت و دوری از اسراف و «اصلاح الگوی مصرف» را تبدیل به ضرورتی انکارناپذیر کرده است. از طرفی رسوخ سبک زندگی غربی در جامعه نتیجه­ای جز ظاهرگرایی نداشته و در پاره ای از مسائل «جز پوستینی از اسلام باقی نمانده است».

۴- امروز فرهنگ در کشور ما نیازمند مدیریت جهادی یک پارچه ی و هماهنگ همه ی دستگاه های فرهنگ ساز است و مدیریت جهادی در عرصه ی فرهنگ باید امروز تعبیر همان جمله ی رهبر انقلاب باشد که فرمودند: فرهنگ آن چیزی است که حاضرم جان خود را فدایش کنم.

۵- در حوزه‌ی فرهنگ آن‌چه کارگزاران نظام اسلامی ناظر به جایگاه خدمتگزاری‌شان باید سرلوحه منش و رفتار خویش قرار دهند، همانا ارتباط مستقیم و بی‌واسطه با بدنه مردم است و پرهیز از روحیه اشرافی‌گری است. همان چیزی که سبب شد مردم پس از ۸ سال تجربه این‌چنینی در سال ۷۶ فردی را روی کار آورند که چهره‌ای مردمی از خود نشان می‌داد و دوباره در سال ۸۴ نیز به کسی رأی دادند که در صفوف نماز جمعه در کنارشان حاضر می‌شد. توجه به روایت «الناس علی دین ملوکهم» این مهم را ضروری‌تر جلوه می‌دهد؛ چرا که مردم بر آیین فرمانروایان‌شان‌اند. امروز هم بدون شک مردم، به دنبال مسئولی هستند که طعم درد و رنج آن‌ها را چشیده باشد و برخاسته از میان خودشان باشد و آلام ایشان را به خوبی فهم کند.

۶- عرصه ی فضای مجازی به عنوان یکی از عرصه هایی شناخته می شود که امروز فرهنگ جامعه را بسیار تهدید می کند. عدم تشکیل جلسات شورای فضای مجازی، عدم اجرای سیاست های این عرصه، عدم توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب سبب این شده که تهدیدات آن افزایش یابد.

۷- به طور حتم یکی از راه‌های افزایش بینش و تربیت انسان‌هایی فرهیخته و فهیم در جامعه، تلاش برای گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی‌ست. دستگاه‌های متولی فرهنگ هم‌چنان‌که نقش کلیدی در گسترش نشر کتاب به صورت کمی و کیفی دارند، باید خود را در ترویج فرهنگ کتابخوانی نیز موظف و مسؤول بدانند. این که کتاب به جزئی لاینفک از سبد مصرفی خانوار تبدیل شود علاوه بر زمینه‌های اقتصادی و در عین حال که اقتصاد تولید کتاب و چاپ و نشر باید مورد توجه قرار گیرد، کاهش قیمت تمام‌شده‌ی کتاب برای مصرف کننده نیز باید در کنار سایر روش‌های تبلیغی و فرهنگ‌سازی قرار گیرد. ایجاد بسترهای مناسب و پایگاه‌هایی در سطح محلات در قالب نمایشگاه‌های مناسبتی و غیر آن و عرضه کتاب‌های خوب و متناسب با ادبیات انقلاب اسلامی با تخفیفات ویژه، حداقل انتظارات از دستگاه‌های مسؤول فرهنگی‌ست.

۸- در حوزه‌ی سینما وتئاتر، نخستین قدم برخورد اصولی و منطقی با هنرمندان است، بدین نحو که بودجه و حمایتی از سوی دولت به اثری تعلق نگیرد، مگر آن‌که آن اثر دارای سطح مطلوبی از معیار‌های ارزشی انقلاب اسلامی را داشته باشد. اصلا چه کسی و کدام نهاد، دستگاه‌های دولتی را وادار کرده که به هر نحو ممکن و با نگاهی کمی به تولید هرچه بیشتر اثر پرداخته و جشنواره و نمایشگاه برگزار کنند؟ باید ملاک‌هایی متناسب با آرمان‌های انقلاب اسلامی از جمله امیدبخشی به جامعه، ترویج الگوهای مذهبی، تحکیم بنیان خانواده و از این دست ممیزی‌ها تعریف کرد و متناسب با آن از اثر نهایی و نه طرح اولیه‌ی اثر، حمایت کرد و در این راه به هیچ فرد یا گروهی نیز باج نداد.

علم و فناوری

۱- قطعا غلبه بر عقب‌‌ماندگی علمی فناوری به جا مانده از نسل های قبل از انقلاب، یکی از آرمانهای انقلاب اسلامی ایران بوده است. با تلاش های بسیار پس از انقلاب در این زمینه پیشرفت های چمشگیری رخ داده و کارنامه انقلاب درخشان بوده است

نکته ای که باید بدان اشاره کنیم که دانشگاه ها در همه ی جای این مرز وبوم باید، محل جوشش و پرورش و بالندگی دو جریان حیاتی برای نظام اسلامی باشد اول جریان علم و تحقیق؛ دوم، جریان آرمان گرائی ها و آرمان خواهی ها و هدف گذاری های سیاسی و اجتماعی.

۲- جریان علم و تحقیق عامل عزت وحیات واقتدار وهرکشوری است و باعث اقتدار سیاسی و بین المللی نظامی و اقتصادی ان کشور می شود. و این جریان در سال های پس  از پیروزی انقلاب اسلامی و به خصوص در چند سال اخیر که مسأله تولید علم و نهضت تولید علم، نهضت نرم افزاری، بازگشت به خود، اهتمام به تحقیق در دانشگاه ها، مطرح شده یک حالت جهشی در این حرکت به وجود آمده است؛ که هر روز شاهد رشد و پیشرفت در زمینه های علمی بوده ایم اما متاسفانه در برخی مواقع از جمله در دولت یازدهم و دوازدهم این روند رشد علمی کشور به دلیل ضعف مدیریتی مسئولین وزارت علوم و برخی انتصاب های نابه جا کند شده و سبب سقوط جمهوری اسلامی ایران از لحاظ رشد علمی شده است. با این وجود امیدواریم وزیر جدید علوم با اصلاح شیوه ی مدیریتی قبل و انجام  اقداماتی مانند ایجاد آرامش در فضای دانشگاه ها، افزایش تحقیقات و پژوهش در دانشگاه ها، و جهت دهی به تحقیقات علمی در راستای کمک به حل مشکلات کشور، توجه بیشتر به اقتصاد دانش بنیان، دوباره فضای را برای رشد علمی کشور فراهم کند.

۳- جریان دوم که باعث بالندگی نظام اسلامی می شود ارمان خواهی دانشجو است. لازم است مسئولین علمی کشور به ان توجه بیشتری کنند. دانشجویان و مسئولین نیز  باید مراقب این باشند که این ارمان خواهی دانشجو مورد سوء استفاده ی احزاب سیاسی قرار نگیرد و دانشگاه به جولانگاه احزاب سیاسی تبدیل نشود

نمود بیشتر این آرمان خواهی دانشجو در قالب تشکل های دانشجویی می باشد که در طول سالیان متمادی رقم خورده است. همین طور که در مراحل زیادی از تاریخ جنبش دانشجویی، دانشجویان با توجه به روحیه ی ارمان خواهی خود تاثیر بسیار را بر تاریخ کشور خود گذاشته اند و نمونه هایی همچون تسخیر لانه جاسوسی، تشکیل سپاه پاسداران و حضور فعال دانشجویان در سپاه، تشکیل جهاد سازندگی و توسعه آن، حضور دانشجویان در مواجهه و مقابله با عناصر مسلحی که دانشگاه را لانه خودشان کرده بودند، حضور در صحنه های مختلف دفاع مقدس و مناطق مختلف جنگی از کردستان تا جنوب به خوبی گواه بر تاثیر گذاری جنبش دانشجویی بر جامعه و مسائل کشور است.

باید بگوییم واقعیت امروز این است که بدنه  و بخش قابل توجه از جنبش دانشجویی همان آرمان های خود را حفظ کرده و سعی در انتقال این ارزش ها و آرمان هابه نسل های آینده ی انقلاب داشته و در این جهت تلاش میکند.

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند به عنوان بخشی از جنبش دانشجویی ضمن گرامی داشت ولادت حضرت محمد (ص) و امام صادق (ع) و ۱۶ آذر ماه و مناسبت روز دانشجو بیان می دارد که تا توان دارد به مانند قبل پای آرمان های اصیل انقلاب خواهد ایستاد و در مقابل هرگونه عملی خلاف این آرمان ها واکنش موثر خواهد داشت.

والعاقبه للمتقین

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=7803

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.