• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
3
محمد صادقی

۱۳آبان سالروز اتفاقات مهم در کشور

  • کد خبر : 4168
  • 07 آبان 1395 - 13:39
۱۳آبان سالروز اتفاقات مهم در کشور

۱۳ آبان ماه سالروز سه اتفاق مهم در تاریخ کشورمان است که هرکدام به نوبت خود از اهمیت خاصی برخوردار است. دولت اسدالله علم کاپیتولاسیون آمریکایی را به عنوان یک لایحه قانونی در هیئت دولت تصویب کرد، قانونی که ریشه در استعمار دارد و کشورهای استعمارگر بر کشورهای تحت سلطه خود این قانون را به […]

۱۳ آبان ماه سالروز سه اتفاق مهم در تاریخ کشورمان است که هرکدام به نوبت خود از اهمیت خاصی برخوردار است.
دولت اسدالله علم کاپیتولاسیون آمریکایی را به عنوان یک لایحه قانونی در هیئت دولت تصویب کرد، قانونی که ریشه در استعمار دارد و کشورهای استعمارگر بر کشورهای تحت سلطه خود این قانون را به اجرا در می آوردند. پس از این اقدام دولت، امام خمینی (رحمه الله علیه) طی یک نطق وسخنرانی تاریخی، ابعاد و زوایای این لایحه ننگین را بر مردم آشکار کردند.
فرازهایی از سخنرانی ایشان چنین بود: « … دولت با کمال وقاحت از این امر ننگین طرفداری کرد، ملت ایران را از سگ‌های آمریکایی پست‌تر کردند. اگر چنانچه کسی یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد، بازخواست از او می‌کنند؛‌ اگر شاه ایران یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد بازخواست می‌کنند و اگر چنانچه یک آشپز آمریکایی شاه ایران را زیر بگیرد، مرجع ایران را زیر بگیرد، بزرگترین مقام ایران را زیر بگیرد، هیچ کس حق تعرض ندارد…». رژیم که در طول دو سالی که امام قیام کرده بودند، نتوانسته بود با هیچ شیوه‌ای، ایشان را آرام کند، تنها یک راه پیش پای خود می‌دید و آن تبعید امام بود. در شب ۱۳ آبان ۱۳۴۳، صدها کماندو به همراه مزدوران ساواک به منزل امام در قم حمله‌ور شدند ایشان را دستگیر و به تهران منتقل کردند و سپس با یک هواپیمای نظامی ایشان را به ترکیه تبعید کردند. این سرآغار هجرتی بود که ۱۴ سال بعد پیروزی انقلاب اسلامی را به بار آورد.
کم کم انقلاب به روزهای سرنوشت ساز خود نزدیک می شد و هر کسی در هرجای این مملکت در تلاش وتکاپو برای ایفای نقش و وظیفه الهی خود بود.
در این میان دانش آموزان که از روحیه و نیروی جوانی بالایی برخوردار بودند، یکی از این پیشروهای مبارزه با رژیم فاسد شاهنشاهی بودند.
در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷ دانش آموزان برای اینکه صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند، مدارس را تعطیل کرده و به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند.
این جوانان پر شور و خداجو، گروه گروه، داخل دانشگاه شدند و به همراه دانشجویان و گروه‌های دیگری از مردم در زمین چمن دانشگاه اجتماع کردند. ساعت ۱۱ صبح، مأموران،‌ ابتدا چند گلوله گاز اشک‌آور در میان این جمعیت خروشان پرتاب کردند؛ اما، اجتماع کنندگان در حالی که به سختی نفس می‌کشیدند، صدای خود را رساتر کرده و با فریاد الله‌اکبر، لرزه بر اندام مأموران مسلح شاه افکندند. در این هنگام تیراندازی آغاز شد و جوانان و نوجوانان بی‌گناه، یکی پس از دیگری، در خون خود غلتیدند. در این روز، ۵۶ نفر شهید و صدها نفر مجروح شدند. حضرت امام(ره) در پیامی به همین مناسبت فرمودند: «… عزیزان من صبور باشید، که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است … ایران امروز جایگاه آزادگان است… من از این راه دور، چشم امید به شما دوخته‌ام … صدای آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی شما را به گوش جهانیان می‌رسانم.» به خاطر گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دانش‌آموز، این روز در تاریخ انقلاب اسلامی به نام روز دانش‌آموز نام‌گذاری شده است.

و ۱۳ آبان ۱۳۵۸ ، روز تسخیر لانه جاسوسی ، روز مبارزه با استکبار ستیزی
دانشجویان دانشگاه های تهران، صنعتی شریف، پلی تکنیک و … در ابتدای انقلاب و در زمان حکومت دولت موقت دور هم جمع شده و تصمیم گرفتند به منظور وادار کردن آمریکا به استرداد شاه و اموال ملت ایران، تصمیم به تسخیر سفارت آمریکا در تهران گرفتند.
به همین منظور طی یک راهپیمایی تا سفارت آمریکا از دیوارهای سفارت بالا رفته و علیرغم مقاومت محافظین و آمریکایی‌ها، سفارت را به تصرف کامل درآوردند.
در این زمان آمریکایی ها به سرعت در حال نابودی اسناد ومدارک توطئه ها، تجاوزات، دخالت ها وغارت های خود بودند که با ورود دانشجویان مانع از نابودی تمامی اسناد ومدارک شدند، اسنادی که کمی بعدتر منتشر و در اختیار عموم قرار داده شد. مردم با دیدن اسناد ومدارک به حمایت از دانشجویان پرداختند و جلوی سفارت آمریکا با خشم وتنفر نسبت به آمریکایی ها، تجمع کردند.
امام خمینی‌(ره) نیز در پیامی این حرکت را انقلاب دوم و بزرگ‌تر از انقلاب اول نامیدند. این حرکت دانشجویان معترض، خشم آمریکایی‌ها را برانگیخت و آنها که ناتوان از درک ملتی استقلال‌طلب و آزادی‌خواه بودند، دست به اقداماتی بر ضد جمهوری اسلامی ایران زدند؛ از آن جمله فشار آوردن به مجامع بین‌المللی مانند سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی، شورای امنیت و …، ایجاد جو منفی تبلیغاتی علیه دانشجویان مسلمان و برخی اقدامات دیگر از جمله آنهاست.
اما پس از بی‌ثمر ماندن، آنها به اقدامات جدی‌تری روی آوردند؛ از جمله قطع کامل روابط سیاسی در ۲۰ مهر ۱۳۵۹، حمله نظامی به ایران و تجاوز به خاک کشورمان که به شکست مفتضحانه آنها در صحرای طبس انجامید و نیز محاصره اقتصادی و بلوکه کردن دارای‌ها و اموال ایران و… که هیچ‌کدام تاکنون درعزم ملت ایران برای مقابله با ظلم و بی‌عدالتی جهانی ومنشا اصلی آن در جهان یعنی استکبار جهانی و آمریکا خللی وارد نکرده است. و این‌گونه نام روز ۱۳ آبان برای همیشه در تاریخ ایران ماندگار شد.
محمد صادقی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شیراز

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=4168

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.