• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
3

«کپی – پیست» های صدا و سیما ادامه دارد…

  • کد خبر : 2766
  • 06 فروردین 1395 - 18:01
«کپی – پیست» های صدا و سیما ادامه دارد…

روندی که صدا و سیما در سال گذشته داشت و شاهد آن بودیم به هیچ وجه قابل قبول نبوده و با آغاز روزهای ابتدای سال این روند ” کپی – پیست” همچنان ادامه دارد و پرونده تقلید را قطور تر کرده است. ضعف کمی و کیفی برنامه های صدا و سیما آنچنان مشهود است که […]

روندی که صدا و سیما در سال گذشته داشت و شاهد آن بودیم به هیچ وجه قابل قبول نبوده و با آغاز روزهای ابتدای سال این روند ” کپی – پیست” همچنان ادامه دارد و پرونده تقلید را قطور تر کرده است.

ضعف کمی و کیفی برنامه های صدا و سیما آنچنان مشهود است که وقتی تیزر برنامه جدیدی پخش می شود مخاطب با دیدن آن تیزر متوجه می شود تقلید کدام برنامه از شبکه های ماهواریی است و دیگر جذب مخاطبی ندارد وفقط  در حال پر کردن زمان هایست که باید برای مخاطب انجام دهد.

به جرات می توان گفت در تمام برنامه های تولیدی سال گذشته این سازمان عریض و طویل به نیاز سنجی، تاثیر در خانواده، نحوه چینش در ساعات مختلف، عدم استفاده از مجری های حاشیه دار و موارد مشابه توجه نشد و فقط پول و نیروی انسانی در بیت المال اسراف شد.

در بسیاری از برنامه های سال ۹۴ دکور، زمان پخش، حتی کاراکتر و بازیگران را طوری گریم می کردند که با شخصیت تقلیدی چندان تفاوت نکند و سعی می شد همان را دقیقا بسازند.

سریال «جاده قدیم» برنامه ای بود که شبکه اول سیما آن را پخش کرد و موضوع خانوادگی و جامعه را داشت؛ اما با ورود یک بازیگر جدید به آن محتوای برنامه عوض شد و تبدیل به  سریال «برکینگ بد» شد و بازیگر آن را یعنی «والتر وایت» با بازی «برایان کرنستون» نیز با گریم بدون تغییر وارد برنامه کردند.

اما این تنها تقلید فوق حرفه ای صدا و سیما نبود، ماه رمضان نیز سریال «هفت سنگ» در همان قسمت اول شگفتی مخاطبانش را از لحاظ شباهت به سریال «modern Family» برانگیخت.

محتوای این سریال ضد خانواده و ارزش های اجتماعی بود به طوری پدر خانواده  منفی ترین نقش و بی کاربردترین فرد در این سریال بود و تمام اعضای خانواده او را تمسخر می کردند و چه بسا که این فیلم تاثیری بر خانواده های ایران نیز داشته باشد.

اما ماجرای صدا و سیما به اینجا ختم نمی شود و تولید مسابقاتی چون «فرمانده» که به تقلید از برنامه های مسابقه ای آمریکا بود نیز صدای بسیاری را درآورد ولی این سازمان همچنان با قوت به کار خود ادامه داد.

در سال گذشته بسیاری از شبکه های سیما به پخش برنامه های خوانندگی و انتخاب برترین های آنان نیز روی آوردند.

برنامه «شب کوک» که از شبکه نسیم پخش می شود به نوعی پرورش و کشف استعداد جوانان برای خوانندگی را رسالت خود قرار داده است چیزی که  ناخودآگاه آکادمی گوگوش، خواننده مبتذل و فراری را یادآور می‌شود که چرا رسانه ملی باید از چنین مرکزی تقلید  کند؟!

و یا تقلید از برنامه «استیج» که بعداز آکادمی گوگوش و افشاگری های شرکت کنندگان در مورد ابتذال در این برنامه در شب های زمستان از شبکه «من و تو» که وظیفه اصلی آن تولید برنامه های «ضدانقلاب» است انجام گرفت.

«شب کوک» آنچنان “کپی – پیست” است که حتی دکور آن نیز دقیقا تکرار شده است و مجری برنامه تمام کارهای مجری «استیج» و در مرحله ی دوم برنامه «شب کوک» شاهد این بودیم که هر خواننده با دو نفر از داوران تمرین می کنند که قبل ترها این سناریو و این سبک را در برنامه ی استیج دیده بودیم.

اما از هفته پیش برنامه ای با حضور جمعی از نام آوران عرصه طنز از جمله مهران مدیری به نام «دور همی» از شبکه نسیم آغاز به پخش کرده است که همان رویه قبلی را در این برنامه نیز شاهد هستیم.

سازندگان این برنامه در طراحی دکورها، نورپردازی، شیوه روایی و حتی شخصیت ها از یک برنامه گفتگو محور هندی به نام «Comedy nights with Kapil» به شکل جز به جز ایده گرفته اند، و مهران مدیری بارها حتی لباسی را که آن مجری هندی پوشیده است بر تن می کند.

برنامه «سه شو» نیز که با حاشیه های رفتن جواد رضویان از آن به نیمه راه رسید نیز درجریان برنامه اقدام به پخش نماهنگ های خوانندگی  می کند.

صدا و سیما با قرار گرفتن در برابر هزاران شبکه ای که در حال ساخت و تولید برنامه علیه انقلاب اسلامی، ترویج بی اخلاقی، گسیختگی بنیان خانواده گی، گسترش خشونت و … باید آن چنان محتوا داشته باشد که بتواند نه تنها برای جامعه ایران بلکه برای تمام دنیا برنامه تولید کند نه اینکه پازل های شبکه هایی که خط و مشی آن ها مشخص است را تکمیل کند.

عضو سابق انجمن اسلامی مستقل

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=2766

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.