• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
11
کیانوش بدنکی، دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی و حرفه ای کرمانشاه:

کودتای ایرانی در پوستین شیلی!

  • کد خبر : 10702
  • 10 دی 1397 - 0:05
کودتای ایرانی در پوستین شیلی!

اوائل حوادث بعد از انتخابات ۸۸ اولین کاری که شد، تردیدافکنی در کار مسئولین رسمی کشور بود؛در کار شورای نگهبان،در کار وزارت کشور. این تردیدافکنیها خیلی مضر است؛ دشمن این را میخواهد. این سخن از رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از فتنه ی سال ۱۳۸۸ بود. اما حال سوالی مطرح می شود که آیا قبلا […]

اوائل حوادث بعد از انتخابات ۸۸ اولین کاری که شد، تردیدافکنی در کار مسئولین رسمی کشور بود؛در کار شورای نگهبان،در کار وزارت کشور. این تردیدافکنیها خیلی مضر است؛ دشمن این را میخواهد. این سخن از رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از فتنه ی سال ۱۳۸۸ بود.
اما حال سوالی مطرح می شود که آیا قبلا در تاریخ شاهد چنین کودتایی بوده ایم.
نمی دانم که تا حالا از پروژه شیلی سازی چیزی شنیده اید یا خیر.در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی که اوج حکومت ها و دولتهای پدید آمده توسط کودتای آمریکایی در منطقه آمریکای‌لاتین بود برخلاف خواسته آمریکا در شیلی رئیس جمهوری مردمی روی کار آمد که نام آن سالوادور آلنده بود‌.دولتها و نظامیان وابسته به آمریکا که از حمایت سازمان اطلاعاتی آن برخوردار بودند با شعار مبارزه با کمونیسم و مبارزه با شوروی همه حکومتهای مردمی رو قلع و قمع می کردند اما استثنائا در شیلی به مشکل برخوردند.سرنخ کودتا ها و توطئه‌ها هم طبق معمول درسفارت آمریکا بود.آلنده با آگاهی از این مسئله راه‌های ارتباطی با سفارت آمریکا رو محدود کرده بود.او با پشتوانه مردم به رهبری قدرتمند در منطقه آمریکای لاتین تبدیل شده بود. بطوریکه ارتش هم از او حمایت میکرد و کسی با آلنده مخالف نبود. در این شرایط تمام راه های کودتا بسته شده بود و آمریکا در این کشور به مشکل بر خورده بود طوریکه غربی‌ها شیلی را هم به مثل کوبا از دست رفته می پنداشتند.اینجا بود که سازمان سیا،موقتا فرمول انقلابات‌ رنگین و مخملی را تعطیل کرد و از راه مکر و تزویر وارد شد.سیا با استخدام افراد نفوذی و استفاده از جاسوسهایی که در بدنه‌ دولت‌آلنده داشتند،هزینه خدمات را در کشور بالا بردند. خدماتی مثل درمان، سوخت، تحصیل، بهداشت و… .هدف آنها ایجاد قحطی‌های مصنوعی در کشور شیلی بود. نفوذی ها برای فقرا صف های طولانی جهت پرداخت کوپن‌های غذا و یا یک کاسه سوپ و یا سبدکالا ترتیب می دادند و طی آن افرادی را وارد صف‌ها می کردند تا به آلنده فحاشی کنند. آنها مرتب به مردم القا میکردند که سایه جنگ بر کشور سایه افکنده‌ و خطر قحطی‌ها و گرسنگی‌های کشنده، بزودی و قریب الوقوع خواهد بود و تقصیر تمام این بدبختی ها به گردن رهبر اعتقادات ضد آمریکایی است.
نفوذی‌های سیا،سوبسیدها (یارانه‌ها) را برداشتند و قیمت ها را لحظه‌به‌لحظه بالاتر می بردند. آنها آلنده را که در اوج محبوبیت بود مسئول این قحطی‌ها و کمبودها معرفی می‌کردند.قیمت آب و برق را بالا بردند، نان و مایحتاج مردم در انبارها عمدا از بین می رفت ولی بدست مردم نمی رسید. ‏رادیوی اسپانیایی زبان آمریکا دلیل این مشکلات را دکتر آلنده معرفی کرد و به مردم القا می کرد که سیاستهای غلط و ضدآمریکایی او کشور را به ناکجا آباد برده و مردم اگر خواهان برآورده شدن خواسته های حداقلی برای زنده ماندن خود هستند باید دست از حمایت از آلنده بر دارند.
آمریکایی ها، آلنده را با دروغ کاسب تحریم معرفی می کردند که از کنار تحریم های اقتصادی آمریکا به ثروت هنگفتی رسیده‌اند. آنها با انواع و اقسام شیوه‌های تبلیغاتی آلنده را ناکارآمد معرفی می کردند. کار به جایی رسید که مردم و انقلابیون شیلی به خیابان ها ریختند و فریاد می‌زدند: عدالت، آزادی و برابری نمی خواهیم، ما فقط نان می خواهیم تا از گرسنگی نمیریم.
مردم با هدایت پینوشه که نظامی شیلیایی مامور سیا بود به کاخ ریاست ‌جمهوری حمله‌ ور شدند و رهبر شیلی را سر بریدند.
معترضان که روزی حامی آلنده بودند با چاقو و چوب به رهبرشان هجوم بردند و سرش را از بدنش جدا کردند. دولت مردمی آلنده سقوط کرد و پینوشه بلافاصله با کشتاری تاریخی که در شهر سانتیاگو به راه انداخت قدرت را بدست گرفت و ابتدا همان مردمی را که سر آلنده را بریده بودند کشت و سپس برای زهرچشم گرفتن حکومت ‌نظامی اعلام کرد و هزاران نفر دیگر از مردم را به جوخه های تیرباران سپرد‏.
این پروژه نیز در سال ۱۳۶۰ هم قرار بود توسط بنی صدر در ایران اجرا شود که انقلابیون بدرستی دست بنی‌صدر را خواندند و در تظاهرات‌ هایی بر‌ علیه او در گوشه و کنار کشور برگزار شد.البته که باز هم نفوذی هایی در ایران هستند که با توجه به موقعیت ویژه ایران نظر به انجام اقداماتی داشته و دارند.
امیر المومنین علی(ع) در رابطه با اهمیت مطالعه تاریخ می فرمایند:درست است که من به اندازه پیشینیان عمر نکرده‏ ام اما در کردار آنها نظر افکندم و در اخبارشان اندیشیدم و در آثارشان سیر کردم تا آنجا که گویا یکى از آنان شده‏ ام،بلکه با مطالعه تاریخ آنان،گویا از اوّل تا پایان عمرشان با آنان بوده‏ ام.
بله به درستی که تاریخ تکرار می شود و فقط چهره اشخاص عوض خواهد شد.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=10702

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.