• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

کجراهه های امروز؛ نق نق های الکی و جشن های بی معنی

  • کد خبر : 236
  • 27 تیر 1394 - 11:17
کجراهه های امروز؛ نق نق های الکی و جشن های بی معنی

بالاخره بعد از گذشت ۱۲-۱۳ سال جدال بر روی مسئله هسته ای و ۲۲ ماه مذاکرات جدی در ژنو و لوزان و وین ، جمع بندی توافق نهایی بین ایران و ۱+۵ دیروز به پایان رسید و بایستی متن جمع بندی برای بررسی و تائید به کنگره آمریکا و مجلس ایران برده شود تا در […]

بالاخره بعد از گذشت ۱۲-۱۳ سال جدال بر روی مسئله هسته ای و ۲۲ ماه مذاکرات جدی در ژنو و لوزان و وین ، جمع بندی توافق نهایی بین ایران و ۱+۵ دیروز به پایان رسید و بایستی متن جمع بندی برای بررسی و تائید به کنگره آمریکا و مجلس ایران برده شود تا در حالت خوش بینانه و بدون دبه در آوردن های آمریکا حداقل دو ماه دیگر شاهد امضای نهایی توافق و ورود به مرحله اجرا باشیم .

تجربه­ای که ژنو و لوزان برای ما داشت امر می کند که در این برهه از اعمال افراطی دوری کنیم و واقع بینانه و کارشناسانه به تجزیه تحلیل متن نهایی بپردازیم. دو رویکرد غلط امروز می تواند جامعه را به کجراهه بکشاند؛ اول نق نق های الکی و دیگری جشن های بی معنی…

دیشب باز هم عده ای از مردم که اکثراً از یک سوم بالایی شهر تهران بودند به خیابان ها ریختند و به پایکوبی مشغول شدند که توافق شده و همه چیز خوب می شود و البته بسیاری مطالبات مشروع و نامشروع حاشیه ای دیگر . البته تقصیری هم ندارند ، بالاخره وقتی حل تمام مشکلات مملکت به رفع تحریم ها گره بخورد باید هم عده­ای برای اینکه زین پس؛ آب خوردنشان مشکلی نخواهد داشت به جشن و سرور بپردازند . حال نوبت دولت مردان و مشکلات مملکت است.

البته قطعا مذاکره با زبان نفهمانی چون آمریکا بسیار دشوار است و ما نیز به تیم مذاکره کننده به جهت اینکه نهایت تلاششان را برای پیاده کردن منویات رهبری ، سیاست های نظام و حفظ منافع ملی کردند، خسته نباشید و خداقوت میگوییم .

با نگاهی اجمالی به نظر میرسد متن جمع بندی نهایی از بیانیه های ژنو و لوزان بهتر بوده و قابلیت دفاع بیشتری دارد  ، اما باید دید که غرب و علی الخصوص آمریکایی که در لحظه لحظه مذاکرات با دبه درآوردن چوب لای چرخ مذاکرات گذاشتند در مقام اجرا چگونه عمل خواهند کرد. (که به دلیل اینکه آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و باتوجه به اظهارات رئیس جمهور آمریکا بعد از قرائت بیانیه مشترک ، دور از ذهن نیست که این دبه درآوردن­ها در مرحله اجرای تعهدات هم ظاهر شوند .)

نکته مهم و درخور توجه درایت و هوشمندی رهبری در رهنمودهای ایشان و تعیین خطوط قرمز ، دستور به عدم محرمانه بودن مفاد مذاکرات ، همچنین استفاده از ظرفیت منتقدین بود که بار دیگر مشتی را که تیم مذاکره کننده در ژنو و لوزان خالی کرده بود ، پر کرد .

فکر می­کنم با به وجود آمدن جریان اخیر در مذاکرات دولتمردان نیز فهمیده باشند که آنجایی که لحن مذاکره از دیپلماسی خنده به لحن انقلابی تغییر میکند تمام معادلات دشمن به هم خورده و مجبور به عقب نشینی و کوتاه آمدن از مواضع­شان میشوند.

عده ای که رویای آمریکا را در سر میپروراندند و با به نتیجه رسیدن این مذاکرات نیز توهماتی جدید برشان داشته بدانند که کنار آمدن در مسئله مانند هسته با غرب ، ذره ای از انزجار و نفرت ما نسبت به “اتَمّ مصادیق استکبار ” کم نخواهد کرد و جوانان این مرز و بوم در حال آماده شدن برای ادامه مبارزه با استکبار هستند .

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=236

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.