• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
8
در بیست و یکمین دوره‌ی آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبر

کار تشکیلاتی ضرورت است نه انتخاب

  • کد خبر : 16755
  • 27 بهمن 1401 - 11:27
کار تشکیلاتی ضرورت است نه انتخاب
پیام مرادی ادوار اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در بیست و یکمین دوره‌ی آموزشی- تشکیلاتی جهاد اکبر به شبکه‌سازی در تشکیلات پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل؛ پیام مرادی در همایش سیاسی جهاد اکبر گفت: ما انجمن را به دو شکل تعریف می‌کنیم؛ گاهی انجمن را به عنوان تشکل مطرح می‌کنیم و گاهی هم در جریان دانشجویی مطرح می‌شود. اول؛ تشکل مبتنی بر فعالیت گروهی است. دوم؛ در تشکل نظم از پیش تعیین شده وجود دارد. سوم؛ در یک تشکل اصالت بر تصمیم جمعی است. هر وقت این عناصر در هر تشکلی بیشتر باشد؛ آن تشکل قوی‌تر است.

وی در رابطه با کارکردهای یک تشکل عنوان کرد: تربیت فردی و تمرین کار گروهی جزء آن است و سه مورد در تفاوت کیفیت زندگی افراد و موفقیت و عدم آن اثر دارد: استعداد فردی، توانمندی ذاتی و شرایط محیطی. مهارت‌های فردی مثل: حل مسئله،اقناع دیگران، گفت‌وگو، تحمل دیگران، یادداشت‌نویسی، مطالعه، کنترل هیجانات، برنامه‌ریزی و … ‌. بخش اول کمتر مورد کنترل شماست. بخش دوم تا حدودی تحت کنترل و بخش آخر هم کاملا تحت کنترل شماست.

پیام مرادی ادامه داد: نقش عنصر مهارت فردی بسیار پررنگ است. میزان قابل قبولی از موفقیت در دستان شماست. تشکل را اینگونه نگاه کنیم که مهارت‌های شما را بالا می‌برد و انسان توانمند‌تری می‌سازد؛ نه فقط در کار تشکیلاتی، بلکه در زندگی شما هم اثر دارد. جریان دانشجویی سه مورد را شامل می‌شود: اول؛ همگرایی بخش قابل توجهی از جامعه است. به هویت جمعی شناخته می‌شود و زمینه‌ی فعالیت اجتماعی را فراهم می‌کند. دوم؛ با همدیگر اشتراکات فکری و گفتمانی دارند و شبیه هم هستند؛ پس هدف مشترکی در آن‌ها وجود دارد. سوم؛ ظهور و بروز اجتماعی دارند. جریانات اجتماعی فکری؛ مادر جریانات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هستند. از منظر کنشگرانش دسته‌بندی می‌کنند؛ تشکل از جریانات دانشجویی است.

آرمان‌گرایی و مطالبه‌گری دانشجو

کارکرد اصلی جریانات دانشجویی آرمان‌گرایی و مطالبه‌گری است. همه‌ی انسان‌ها ذاتا و فطرتا آرمان‌دوست هستند و فقر آزار‌دهنده است، چون همه‌ی انسان‌ها روحیه‌ی آرمانی دارند. عدالت و آزادی را دوست دارند. گرایش به آرمان‌ها به معنای این است که انسان آرمان‌دوستی که در قالب جریان اجتماعی فعالیت می‌کند؛ انسان آرمان‌گرایی می‌شود. بخشی از عوامل محیطی و فردی را در قالب جریان دانشجویی می‌توان بهبود بخشید. انسان آرمان‌گرا باید دو تا ویژگی مسئولیت‌پذیری و مهارت‌‌افزایی را داشته باشد. تشکل یعنی تربیت انسان‌‌ برای رسیدن به آرمان‌های هدفمند و والا. تشکیلات انسان‌هایی مسئولیت‌پذیر و توانمند می‌سازد که بی‌تفاوت نیستند و بار تحولات بزرگ اجتماعی را به دوش می‌کشند. ارزیابی وضعیت داخلی و بین‌المللی به دو دسته تقسیم می‌شوند: اول؛ وضعیت سیاسی-اجتماعی است و دوم؛ تحولات بین‌المللی را شامل می‌شود.

 

وی ادامه داد: اگر قرار است آرمان‌گرایی کنیم؛ قرار هست کاری کنیم که در آخر کار همگی خوب باشد؛ بالاخره در هر جامعه‌ای یک میزان بی‌عدالتی وجود دارد. قبلاً این تفکر وجود داشت که مقصر مشکلات جامعه وزیر یا مسئول است و اگر آن فرد عوض شود، مشکلات حل می‌شود. آن وزیر است که باعث ایجاد مشکلات می‌شود. اوست که نالایق است و نمی‌تواند کار سودمندی انجام دهد. آیا صرفا افراد مؤثر هستند؟ خیر. اینگونه نیست؛ بلکه افراد با افکارشان موثرند. وقتی افراد بخواهند اثر بگذارند، موانعی برای آن‌ها وجود دارد که این موانع اجازه نمی‌دهند که موفقیتی حاصل شود. این اندیشه وجود داشت که موانع صرفا به اراده اشخاص است و اگر آن تغییر کند؛ خیلی از موارد تغییر پیدا می‌کنند. یک شروطی برای این مورد وجود دارد؛ اینکه بدانید تفکرها به چه صورت است و مهارت افراد به چه میزان است. گفتمان‌ بیشتر بیانگر اعتقاد است و گفتگو نیست. به مجموعه اعتقادات و افکاری که به اندیشه‌ی ما جهت می‌دهند؛گفتمان می‌گویند.

نظم آرمانی در تشکل

یکی از دانشجویان از میان جمعیت برخاست و پرسید: آیا انجمن در نظر گرفته است که خروجی‌ خودش؛ انسان‌هایی با توانمندی و مهارت‌های خاصی باشند؟

مرادی در پاسخ به این سوال گفت: در انجمن‌ یک تعداد دانشجو هستند که آن را اداره می‌کنند. اگر چیزی هست خروجی فکر و ایده دانشجوهاست و اگر چیزی نیست شما باید به آن اضافه کنید. تشکیلات سازمان نیست؛ چون چیزی از قبل وجود ندارد و شما باید آن را بسازید. در اینجا سوال باید تغییر کند. ما چگونه می‌توانیم فضایی را به وجود بیاوریم که مهارت‌هایمان در آن رشد کند؟ تشکیلات کار جمعی است و ما باید آن را بسازیم.

یکی دیگر از دانشجویان سوال خود را مطرح کرد: کارکرد ما چیست و فهم این کارکرد چیست؟

مرادی در جواب گفت: ما نظم آرمانی داریم. هیچ فرقی بین نگاه‌های انسان‌ها در آرمان‌هایی مثل عدالت و آزادی است. انسان آرمان‌گرا کسی است که شخصا کار درست انجام می‌دهد. شما به صورت فردی انسان‌هایی آرمان‌گرا و پایبند به ارزش‌ها و اصول‌های الهی هستید. در تشکل این اصول رشد می‌کند. به عنوان یک فرد آرمانی وقتی جنگ هست؛ فرقی نمی‌کند من چه شخصی باشم چمران یا زین‌الدین باشم. الان شرایط اقتضا می‌کند که من برای آرمانم، جانم را هم بدهم. تشکل در هر دو بعد فردی و اجتماعی به شما کمک می‌کند.

هسته‌‌های پیشرو جمهوری اسلامی

دانشجوی دیگری بیان کرد: به نظر بنده انسان‌ها در آرمان‌هایشان یکسانند؛ اما در روش اجرا تفاوت دارند. این چگونه است؟

پیام مرادی در پاسخ گفت: یک جبری در سنت‌های الهی وجود دارد. اراده‌ی خدا در این قرار بگیرد که مثلاً آتش را بر ابراهیم سرد کند و این خاص است. یک قانونی وجود دارد که شما به صورت فردی نمی‌توانید کار بزرگ اجتماعی انجام دهید؛ پس کار گروهی و جریانی نیاز است. مثل پیامبر(ص)که جریان‌سازی و شبکه‌‌سازی انجام داد. در یک تشکلی که اهداف و اصولتان مشترک است؛ اما سلیقه‌ها و روش‌هایتان متفاوت است و راهش اصالت تصمیم‌گیری جمعی است. در تشکیلات فکرها پخته می‌شود و در آخر رأی‌گیری صورت می‌گیرد و نمی‌توان آن تصمیم را نفی کرد. وقتی که این کارها انجام نگیرد؛ قطعا آن جمع هم شکل نمی‌گیرد.

دانشجو دیگری سوال خود را اینگونه مطرح کرد: چرا در بین تشکل‌ها، انجمن اسلامی؟

مرادی در پاسخ به این دانشجو بیان کرد: انجمن به شما خیلی کمک می‌کند؛ چون اصطلاحا فضایش تخت است. یک نظم اجتماعی و منعطف دارد که در آن انسان باید قدرت اقناع خود را بالا ببرد؛ چون وقتی دبیر تشکیلات باشید هم باید دیگران را قانع کنید. خود مجموعه‌‌ی انجمن اسلامی ریشه‌دارترین تشکل دانشجویی بوده‌ است و قدمت دیرینه‌ای دارد. به تعبیر آیت‌الله خامنه‌ای که می‌فرمایند: انجمن اسلامی هسته‌های پیشرو جمهوری اسلامی بوده‌ است. نگه داشتن این هسته‌ها بسیار مهم است؛ چون در دهه هفتاد خیلی تلاش شد که انقلاب از اسلام جدا بشود. نگه داشتن این سنگر و عنوان خودش بسیار موضوعیت دارد. در دهه‌ی هفتاد تجدید‌ نظرطلبی می‌کردند. برخی از افراد از وجود انجمن مستقل خیلی عصبانی هستند. انجمن اسلامی عنوانی است که از سال ۱۳۲۰ شکل گرفته‌ است. ما تا قبل سال ۱۳۶۷ در دانشگاه‌ها، بسیج دانشجویی هم نداشتیم. صدها نفر از دفاتر انجمن‌ها به جبهه‌های جنگ اعزام می‌شدند. حفظ این عنوان و نگه داشتنش مهم است و از نظر فردی هم سختی‌ها و مشکلاتش بسیار است و شما را بیشتر رشد می‌دهد؛چون جنبش صددرصد دانشجویی است.

 

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=16755

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.