• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
7

چند سوال کوتاه درباره جشنواره «روح الله»

  • کد خبر : 1381
  • 02 آذر 1394 - 19:37
چند سوال کوتاه درباره جشنواره «روح الله»

معاونت فرهنگی هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) تصمیم گرفت امسال جشنواره «آیینه و آفتاب» را پس از شش سال وقفه مجددا با نام جدید”روح الله”  برگزار نماید. پرداختن به جنبه های زندگی شخصیت بزرگ و موثر همچون بنیان گذار انقلاب اسلامی، آن هم در شرایطی که مقام معظم رهبری […]

معاونت فرهنگی هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) تصمیم گرفت امسال جشنواره «آیینه و آفتاب» را پس از شش سال وقفه مجددا با نام جدید”روح الله”  برگزار نماید.

پرداختن به جنبه های زندگی شخصیت بزرگ و موثر همچون بنیان گذار انقلاب اسلامی، آن هم در شرایطی که مقام معظم رهبری خطر تحریف شخصیت ایشان را هشدار داده اند، باید با حساسیت های بیشتری انجام گیرد.

انتخاب “محمد آفریده” به عنوان دبیر اولین جشنواره “روح الله” یادآوری چند نکته را خصوصا به تولیت موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) به عنوان بانی اصلی این جشنواره، ضروری به نظر می رساند .

“محمد آفریده” به عنوان مدیرعامل سابق انجمن سینمای جوان و ریاست مرکز گسترش سینمای مستند و تجربه؛ فهرست بلندبالایی از آثار و مستند های بعضا غیراخلاقی و ضدایرانی در کارنامه خود دارد.

 برای نمونه می توان به حمایت از ساخت فیلم غیراخلاقی «ازدواج موقت» (رضا سرکانیان۱۳۸۸) با روایتی بی شرمانه و حتی نشان دادن صحنه های مشروب خواری و جنسی اشاره کرد و یا فیلم «یادداشت بر زمین» (علی‌محمد قاسمی۱۳۸۴) فیلمی سراسر از فضای نهلیستی و پوچ گرایی، یا فیلم«آتشکار» (محسن امیریوسفی ۱۳۸۶) فیلمی سراسر اروتیک و البته توهین آمیز به مردم ایران و یا مستند توقیف شده‌ی «فصل باران‌های موسمی» (مجید برزگر۱۳۸۸) که به علت داستان غیر اخلاقی هرگز رنگ  پرده را هم به خود ندید.

همچنین می توان به حمایت از پخش مستند”چنارستان(هادی آفریده)”که اثری در ستایش از رژیم پهلوی است؛ به واسطه حضورش به عنوان اعضای اتاق فکر شبکه مستند نیز اشاره کرد.

هرچند تنها سابقه ی تهیه کنندگی فیلم “یک خانواده محترم” به عنوان فیلم ضدایرانی، برای رد صلاحیت او کافی است آن هم برای دبیری جشنواره ای که قرار است با محوریت امام خمینی(ره) برگزار شود.

چرا شورای سیاستگذاری جشنواره باید فردی با چنین پرونده هنری را به دبیری انتخاب کنند؟چه تضمینی برای ممانعت از تحریف امام(ره) در این جشنواره وجود دارد؟ اگر مدیریت ایشان منجر به ساخت آثار دیگری از این دست شود چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

چرا مسئولان تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) نسبت به این انتخاب سکوت کرده اند؟ آیا آن ها از سوابق ایشان باخبرند؟ آیا فیلم ” یک خانواده محترم” را دیده اند؟ آیا از محتوای مستند های “هفت زن فیلمساز نابینا “، “خاطره نی آوران” ،”پرو آخر” به عنوان مستندهای مورد حمایت سازمان تحت نظر ایشان خبر دارند؟

به هر حال یا مسئولان تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) از این سوابق و عملکرد مسئله دار ایشان بی اطلاع هستند که واکنشی به این انتخاب نشان نداده اند و یا اغراض دیگری همچون  تطهیر و کمک به ورود دوباره ایشان در عرصه مدیریتی وجود دارد . امیدواریم مسئولین مربوطه به این انتخاب پاسخگو باشند.

*دبیر فرهنگی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=1381

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.