• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

چرا عربستان شیخ نمر را شهید کرد؟

  • کد خبر : 1870
  • 21 دی 1394 - 11:35
چرا عربستان شیخ نمر را شهید کرد؟

خبر شهادت روحانی مجاهد شیخ نمر که توسط رژیم سعودی اعدام شد به تیتر یک رسانه ها تبدیل شد، شیخ نمر در عربستان سعودی نماد شیعیان مبارزی بود که از سوی رژیم سعودی مورد تبعیض های مختلف قرار گرفته اند و هیچ یک از مسائل حقوق بشری در مورد آنها رعایت نمی شود و شیخ […]

خبر شهادت روحانی مجاهد شیخ نمر که توسط رژیم سعودی اعدام شد به تیتر یک رسانه ها تبدیل شد، شیخ نمر در عربستان سعودی نماد شیعیان مبارزی بود که از سوی رژیم سعودی مورد تبعیض های مختلف قرار گرفته اند و هیچ یک از مسائل حقوق بشری در مورد آنها رعایت نمی شود و شیخ نمر در واقع به عنوان نماد اعتراضی به اینگونه مسائل شناخته می شد.

در این میان مسلما رژیم سعودی از واکنش شیعیان عربستان، شیعیان دیگر کشورها، اهل سنت و آزادیخواهان جهان و ححتی کشورهای غربی تحت لوای حقوق بشر مطلع بوده است اما چرا دست به این کار یعنی اعدام یک نماد اعتراضی زده است.

۱- بن بست در مسائل سوریه

عربستان سعودی در حال حاضر در منطقه در چند جبهه مختلف درگیر است و احتیاج دارد خود را از درون حوادث بیرون بکشد.

شورای امنیت سازمان ملل با کمک همه کشورهایی که میتوانستند در سوریه نظر بدهند من جمله ایران قطعنامه ای تصویب می کند که روند صلح و آتش بس در سوریه شکل بگیرد در این قطعنامه داعش و جبهه النصره بعنوان گروه های تروریستی شناخته می شوند که هر کشوری به آنها کمک معنوی یا مادی انجام دهد باید مجازات شود بنابراین عربستان و ترکیه به عنوان حامیان تروریسم در سوریه و عراق تحت فشار بین المللی قرار می گرفتند. به همین دلیل دیدار اردوغان و ملک سلمان برای تدبیر درباره این موضوع مهم اتفاق می افتد.

در واقع عربستان با اعدام شیخ نمر افکار عمومی و موضع گیری مجامع بین المللی و کشورهای مختلف را بجای حمایت عربستان از داعش و جبهه النصره در سوریه و عراق به سمت اعدام شیخ نمر هدایت کرده است و در رابطه با حمایت از داعش و جبهه النصره در برار مجامع بین المللی برای خود و ترکیه زمان می‌خرد تا بتواند به یک راهبرد صحیح برسد و از زیر فشار حمایت از تروریسم در برابر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل فرار کند.

۲- حمله به یمن

منصور الهادی رئیس جمهور یمن که مورد حمایت رژیم سعودی قرار داشت در برابر فشارهای مردمی که جنبش انصار الله یمن آن را نمایندگی می کرد استعفا داد و به عربستان پناهنده شد و نیروهای مردمی در یمن تشکیل دولت دادند اما عربستان نتوانست چنین مسئله ای را تحمل کند و به بهانه حاکم شدن شیعیان در یمن و در حمایت از منصور الهادی به یمن حمله کرد.

حمله عربستان و ائتلاف تحت رهبریش به عربستان تا این لحظه راه به جایی نبرده است و موفقیت آمیز نبوده اما از انجا که انصارالله یک جنبش مردمی ضد عربستان سعودی است حمله به یمن حتی با تمام هزینه هایی که دارد یک مسئله مهم برای حاکمان سعودی است تا نگذارد در همسایگی اش یک دولت ضد سعودی تشکیل شود.

اگر چه در اکثر مواقعی که عربستان به یمن حمله کرده مجامع بین المللی سکوت کرده اند اما وقتی آمار کشته شدگان به بیش از ۷۵۰۰ تن رسید اندک اندک فشارهای بین المللی بر عربستان وارد شد تا جایی که مجامع بین المللی در پی آتش بس در یمن برآمدند اگرچه این مهم تا کنون ناموفق بوده است ولی به هر حال فشارهای وارده بر عربستان قابل توجه بوده است تا جایی که امکان دارد پرونده عربستان به شورای حکام ارجاع داده شود این فشارها باعث نمی شود که رژیم سعودی دست از حملاتش بردارد آنها قاعدتا چرا که اگر یمن را به حال خود رها کند قطعا نیروهای مردمی و انصار الله دولتی ضد سعودی تشکیل خواهند داد و این به مصلحت عربستان نخواهد بود.

بنابراین آنها به دنبال راه فراری می گردند تا بتوانند از زیر بار فشارهای بین المللی بیرون بیایند با اعدام شیخ نمر توجه سازمان های بین المللی به این موضوع و سرکوب شیعیان معترض جلب می شود بنابراین بجای یک مسئله برون مرزی رژیم سعودی با یک مسئله داخلی روبرو خواهد شد که فشارها را کاهش خواهد داد.

لازم بذکر است که از روز گذشته عربستان آتش بس یمن را لغو کرده است و حمله به یمن را آغاز کرده است.

۳- بحران شیعیان عربستان

شیعیان عربستان که بخش اعظم آنها در قطیف ساکن هستند یک بحران برای عربستان سعودی محسوب می شوند جمعیت آنها ۴ میلیون نفر تخمین زده می شودو با اکثر تصمیمات و راهبردهای عربستان سعودی مخالف هستند مخصوصا در تصمیمات بین المللی مانند حمایت از تروریسم و حمله به یمن و در برابر این تصمیمات دست به مخالفت می زنند.

بنابراین یکی از گروه های موثر، پر قدرت و منسجم در عربستان که از نظر سیاسی اپوزوسیون حاکمان سعودی محسوب می شوند شیعیان هستند پس عربستان به دنبال فرصتی برای سرکوب شیعیان است بنابراین با به شهادت رساندن روحانی مجاهد شیخ نمر که نماد شیعیان مبارز است شیعیان را وادار به واکنش و اقدامات سخت می کند به این ترتیب راه حلی برای سرکوب گسترده شیعیان پیدا خواهد کرد.

این سه مرد بهره ای است که عربستان می تواند از اعدام شیخ نمر ببرد اما برای ناکام گذاشتن عربستان سعودی اولا جریان های مردمی نباید سکوت کنند و در مقابل این اقدام عربستان باید واکنش داشته باشند از طرفی دولت های اسلامی مخصوصا دولت جمهوری اسلامی و مخالفین جهانی عربستان مانند روسیه و حتی سوریه باید در مجامع بین المللی راه فرار رژیم سعودی از فشارهای بین المللی را ببندند و علاوه بر فشارهای گذشته در موضوع شیخ نمر هم فشارهای جدیدی را وارد آورند بنابراین دولت جمهوری اسلامی در مواجهه با این موضوع باید یک موضع فعال و مقتدرانه داشته باشد و از عملکرد انفعالی که مثل فاجعه منا داشت بپرهیزد.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=1870

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.