• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
20
پناهی؛دبیر کمیته بین الملل اتحادیه مستقل:

پیوند زدن توافق راهبردی چین با پیوستن به FATF سیاسی است

  • کد خبر : 13235
  • 13 اردیبهشت 1400 - 4:49
پیوند زدن توافق راهبردی چین با پیوستن به FATF سیاسی است
دبیر کمیته بین الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور گفت: پیوند زدن توافق راهبردی چین با پیوستن به FATF کارشناسی نیست و صرفا جنبه سیاسی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل به نقل از خبرگزاری تسنیم،امیرحسین پناهی، قائم مقام سیاسی و دبیر کمیته بین الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور، در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم با اشاره به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه در بستر مجازی درباره سند همکاری ۲۵ ساله با چین و تاثیر FATF بر رابطه اقتصادی ایران و چین اظهار داشت: آقای ظریف اعلام کرد ارتباط با چین و ضمانت اجرایی سند همکاری در گرو پیوستن ایران به FATF است. باید توجه داشت عدم عضویت ایران در FATF تاثیری بر روابط اقتصادی این دو کشور نداشته است. کما اینکه تا قبل از امضای این سند همکاری مراودات اقتصادی ایران و چین با مشکل جدی روبرو نبود.

وی ادامه داد: تنها نکته قابل توجه در این زمینه، بیانیه وزارت دارایی کشور کانادا مبنی بر پرریسک بودن معاملات با مقصد و مبدا ایران بوده که تنها افزایش نظارت‌ها را در پی خواهد داشت و به هیچ عنوان ممنوعیتی در انجام معاملات وجود نخواهد داشت.

این فعال دانشجویی با اشاره به بالا گرفتن تنش‌‌های سیاسی-اقتصادی بین چین و آمریکا و تحریم های متقابل این دو کشور علیه هم ، گفت: این مسئله زمینه را برای ایران فراهم کرده است که به دور از تحریم های آمریکا و بی توجه به آن، یک شریک اقتصادی مناسب به نام چین داشته باشد. فلذا باید توجه داشت تحریم‌های آمریکا نیز تاثیر چشم گیری بر مراودات اقتصادی دوجانبه ایران و چین نخواهد داشت.

پناهی با اشاره به هدف از این اظهارات تصریح کرد: پروژه اصلی دولت در هشت سال اخیر، شرطی سازی اقتصاد ایران نسبت به رویدادهای مختلف خارج از کشور بوده و هست. انعقاد برجام در اوایل دولت آقای روحانی و تمدیدهای دوره ای آن توسط ترامپ و سرانجام خروج آمریکا از برجام و اکنون پیوستن یا نپیوستن به FATF نمونه هایی از این شرطی سازی برای اقتصاد کشور است.

وی با اشاره به عواقب این گونه رفتارها گفت: مهمترین پیامد این شرطی سازی نسبت به مسائل برون مرزی، سلب امنیت اقتصادی در داخل و از بین رفتن اطمینان و سردرگمی سرمایه گذاران خارجی و داخلی است. در این فرایند نظرات و موج های رسانه ای غیر کارشناسی و متضاد با واقعیت بسیار، از سوی دولت منتشر شده است.

دبیر کمیته بین الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در ادامه با اشاره به تصمیم گیری احتمالی مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تصویب لوایح CFT و پالرمو طی روزهای آینده خاطرنشان کرد: تصویب این لوایح تنها دو بند از action plan 41 بندی مد نظر نهاد FATF برای ایران بوده و هیچ تضمینی برای خروج ایران از لیست سیاه FATF نیست. با توجه به روشن نبودن باقی بندهای ACTION PLAN ایران، پیوستن به این کنوانسیون ها اقدام مناسبی نیست.

پناهی ادامه داد: تصویب این لوایح، تکمیل کننده پازل تحریم های هوشمند و نقطه زن آمریکا در قبال ایران است که با پیوستن کشور به این نهاد نظارتی و رصد تمام تراکنش های مالی کشور تمامی راه‌های دور زدن تحریم‌ها عملا بسته خواهد شد.

این فعال دانشجویی افزود: با توجه به قوانین بین المللی، تصویب مشروط FATF معنایی ندارد و به هیچ عنوان این نهاد حق شرطی برای ایران قائل نخواهد شد، کما اینکه در متون FATF به وضوح به اجرا کردن ACTION PLAN بدون هیچ نقص و شرطی اشاره شده است. همچنین نظر به سازوکار تصمیم‌گیری این نهاد، اجماعی بودن آن و حق رای گرفتن کشوری مانند عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی عملا اخذ تصمیم به نفع ایران دور از ذهن است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین ویژگی های نهاد نظارتی FATF پویا بودن تعهدات الزامی کشورهای ذیل این نهاد است که در صورت پیوستن ایران به این نهاد، تضمینی وجود ندارد که شرایط جدید و محدودیت های بیشتر برای حوزه های مختلف از جمله دفاعی اتفاق نیفتد.

این فعال دانشجویی ادامه داد: پیوستن و عدم پیوستن به FATF ارتباطی به برداشتن تحریم های آمریکا ندارد. به استناد داده های کارشناسی تاثیر FATFبر اقتصاد ایران ناچیز بوده و در برابر محدودیت های تحریمی سهم چندانی ندارد.

پناهی افزود: داشتن تبادلات دو جانبه با کشورهای مختلف به خصوص چین ارتباطی با برجام و FATF ندارد و عدم عضویت ایران در این نهاد، ممنوعیتی در مبادلات اقتصادی برای کشورها نخواهد داشت.

این عضو اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل اضافه کرد: پیوند زدن توافق راهبردی ۲۵ ساله با چین به پیوستن به FATF در آستانه تصمیم گیری آن، هیچ پشتوانه کارشناسی نداشته و صرفا جنبه سیاسی دارد. موضع اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور در قبال این موضوع، رد این لوایح و نپیوستن به کنوانسیون های CFT و پالرمو است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=13235

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.