• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
10
رئیس کمیسیون امنیت ملی، در پرسش و پاسخ دانشجویی جهاداکبر بیستم؛

پشتوانه‌ی سیاست خارجی قوی، سیاست داخلی پایدار است

  • کد خبر : 14953
  • 23 اسفند 1400 - 19:32
پشتوانه‌ی سیاست خارجی قوی، سیاست داخلی پایدار است

به گزارش پایگاه خبری اتحادیه دانشجویان مستقل، وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ، عصر امروز در بیستمین اردوی جهاداکبر، پیرامون حذف ارز ۴۲۰۰ و تعریف سیاست خارجه گفت :سیاست خارجه را می‌توان ادامه سیاست داخلی دانست وهمه متغیرهای سیاست داخلی، مقدم بر سیاست خارجی است. وی افزود: […]

به گزارش پایگاه خبری اتحادیه دانشجویان مستقل، وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ، عصر امروز در بیستمین اردوی جهاداکبر، پیرامون حذف ارز ۴۲۰۰ و تعریف سیاست خارجه گفت :سیاست خارجه را می‌توان ادامه سیاست داخلی دانست وهمه متغیرهای سیاست داخلی، مقدم بر سیاست خارجی است. وی افزود: اگر ارز ۴۲۰۰ حذف شود و مردم برای اعتراض به خیابان‌ها بیایند قطعا این موضوع، به جای قوام، مذاکره کنندگان ما را در حوزه سیاست خارجی تضعیف می‌کند. حذف ارز ترجیحی  یک مقوله‌ی اقتصادی است و ارتباطی با بودجه ارزیابی ملی ندارد و ما زمانی ورود می‌کنیم که حذف این ارز تبعات امنیتی و اجتماعی برای ما ایجاد کند. با دستگاه‌های مربوطه که جلسه داشتیم اعتقادشان این بود که حذف ارز ترجیحی با برنامه‌ای که در نظر دارند تبعات شدید امنیتی نخواهد داشت و قابل کنترل می‌باشد. این ارز۴۲۰۰ یک پرونده رانتی است و ارز ۴۲۰۰ پشتوانه مذاکرات نیست و من یکی از افرادی بودم که به حذف ارز ۴۲۰۰ رأی دادم .

وی پیرامون قدرت سرویس‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: ما حداقل شانزده سرویس دشمن داریم که سرویس امنیتی ما دربرابر آن‌ها مقابله می‌کند و شما بعضا می‌شنوید که یک اتفاق امنیتی افتاده است در صورتیکه ده‌ها برابر آن خنثی شده است. وی خاطر نشان کرد: نباید حتی یکی از این سرویس‌ها به نتیجه برسد و برای ما نیز خوشایند نیست اما شما طرف مقابل را نادان فرض نکنید و بر این باور نباشید که سرویس‌های CIA،آمریکا،انگلیس و موصاد،  بی‌فکرو نابلد هستند و امکانات ندارند؛ سرویس‌های امنیتی‌ما روزانه ده‌ها تهدیدشان را خنثی می کنند.

وی افزود: قانون راهبردی یک عمل پیش دستانه بود. اگر این قانون نبود، ما امروز حرفی برای گفتن در حوزه مذاکرات نداشتیم کمیسیون ما کمیسیون پر خبری نیست؛ بسیاری از جلسات ما اصلا خبری نمیشود زیرا خبر آن جلسه در جامعه اثر منفی میگذارد؛ بعنوان مثال روز گذشته سپاه اربیل را زد. اگر ما هفته قبل جلسه‌‌‌ مان را علنی می‌کردیم به نفع سیاست‌های امنیت ملی ما نبود. ما در خصوص حملات اسرائیل  به اهداف‌مان در سوریه حساس شدیم، بنابراین با دستگاه‌ها جلسه گذاشتیم؛ در این جلسه به تعداد زیاد هواپیماها و موشک های فرستاده شده به سوریه و تدابیر ما که  قابل شرح نیست، اشاره شد . لذا باید برای کمیسیون ما با کمیسیون‌هایی که مسائلشان روشن‌تر و رسانه‌ای تر می‌باشد تفاوت قائل شوید.

او  اضافه کرد: نقشه‌ در جنگ قره باغ این بود که مرز ما با ارمنستان( دالان زنگزور) را کلا حذف کنند و از آنجا به نخجوان راهی پیدا کنند و آن مانور برای این بود که طرف مقابل بداند آن قصه خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است که هم بحث اقتصادی وهم بحث امنیتی دارد. همچنین گفت: در جدایی جمهوری ها از روسیه به امریکا هشدار می‌داد که در دهه‌ی اخیر این هشدارها قطعی شد و تهدید به حمله‌ی نظامی آن‌قدر ادامه داشت تا به وضعیت فعلی رسید.

جلال زاده پیرامون اتفاقی که در بودجه‌ جهت حذف ارز ترجیحی رخ می‌دهد گفت: ما در بودجه ۹ میلیارد تومان برای کالاهای اساسی تزریق کردیم.در بحث بنزین هم دو نکته وجود دارد که نکته اول عدم اطلاع رسانی و عدم اقناع مردم است .اگر مقام معظم رهبری آن موضع گیری را بعد ۳ روز انجام نمی‌دادند قطعا تبعات بیشتری رخ می‌داد و در بحث ارز ترجیحی نیز به دولت گفته شد بسته‌ی رسانه‌ای داشته باشید و مردم را توجیه کنید.

او افزود: در دولت دوم احمدی نژاد با هدفمندی یارانه‌ها بنزین و گاز گران شد و مردم واکنش نشان ندادند زیرا اطلاع رسانی شده بود و نکته‌ی دوم داشتن بسته‌ی امنیتی است به همین دلیل مجلس مانع  حذف ارز ترجیحی به سبک دولت شد و با وزرای دیگر وارد مذاکره شد.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=14953

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.