• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2
امید نیکو:

پایان طرح تحول سلامت؟

  • کد خبر : 7153
  • 03 آبان 1396 - 12:43
پایان طرح تحول سلامت؟

در دولت یازدهم پوشش بیمه سلامت به صورت رایگان برای آحاد جامعه و بخصوص برای افراد آسیب پذیر و ساکن در حاشیه شهرها محقق شد، طرحی که وزیر بهداشت آنرا عامل رای مردم به روحانی دانست و خبرگزاری دولت از آن بعنوان بزرگترین (و عملا تنها!) طرح دولت در رفاه اجتماعی خواند. اما مدیرعامل سازمان […]

در دولت یازدهم پوشش بیمه سلامت به صورت رایگان برای آحاد جامعه و بخصوص برای افراد آسیب پذیر و ساکن در حاشیه شهرها محقق شد، طرحی که وزیر بهداشت آنرا عامل رای مردم به روحانی دانست و خبرگزاری دولت از آن بعنوان بزرگترین (و عملا تنها!) طرح دولت در رفاه اجتماعی خواند. اما مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفته از مرداد تمام بیمه شدگان همگانی خدمات خود را اعم از مراقبت‌های اولیه، پزشکی عمومی، خدمات سرپایی و بستری را صرفا از مراکز دولتی دریافت می‌کنند‌. این صحبتها به معنی شکست دولت در اجرای طرح تحول سلامت است.

محدود شدن خدمات به مراکز دولتی درحالیکه این مراکز شلوغ و محدود هستند و در بسیاری از مناطق خود این مراکز نایاب بوده یا امکانات کافی پزشکی در این مراکز موجود نیست و محدود کردن خدمات به مراکز دولتی پایان عملی طرحی است که با هزینه زیاد آغاز شد و بدون تامین منابع مالی ثابت و معین ادامه یافت و موجب دریافتی نجومی گروههای خاص پزشکی شد و با بالا رفتن یک دفعه‌ای و غیرمنطقی تعرفه ها امروز وزارت بهداشت هم برای متعادل کردن تعرفه ها با مقاومت صنف های پزشکی مواجه میشود و حجم زیادی بدهی در بخش سلامت ایجاد شده که منابع فعلی پاسخگوی آن نیست.

درحالیکه طبق امار دولت، ۹ درصد از بیمه شدگان دارای سرپرست زن بوده‌اند، حدود ۴۹ درصد اجاره نشین بوده اند، ۴۰ درصد از بیمه شدگان قبل از بیمه سلامت فاقد هرنوع پوشش بیمه ای بوده اند و ۱۶ درصد از خانوارهای ثبت نام شده هیچ درآمدی نداشتند و ۶۷/۷ درصد از خانوارها نیز دارای درآمد ماهیانه زیر یک میلیون داشته‌اند، اما با تمام اینها مدیرعامل بیمه سلامت گفته کسانی که مایل به خدمت گرفتن از مراکز دیگر هستند باید حق بیمه پرداخت کنند!

این سخنان بدین معناست که دولت برای خدمات باکیفیت تر دست خود را مقابل حدود ۸۵ درصد بیمه‌شدگان بدون حقوق یا حقوق پایین دراز کرده! بنظر میرسد مشکلات اقتصادی دولت مانع ادامه تنها طرح دولت روحانی شده که سودی برای مردم محروم و مستضعف داشته و دولت بجای کنترل تعرفه‌ها و کاهش حقوق نجومی گروه‌های خاص بدلیل فشارهای سازمانهای صنفی پرقدرت تصمیم گرفته کمبود مالی طرح سلامت را از طریق محدود کردن امکانات برای مردم محروم و مستضعف بدون حامی جبران کند.

امید نیکو – دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی شیراز

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=7153

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.