• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
3

نمی‌توان با حقوق‌ها و برج‌های نجومی درد طبقات مستضعف را فهمید/ اینکه بازار اقتصاد کشورهای دیگر شویم اسمش تعامل با دنیاست؟

  • کد خبر : 5761
  • 18 اسفند 1395 - 22:27
نمی‌توان با حقوق‌ها و برج‌های نجومی درد طبقات مستضعف را فهمید/ اینکه بازار اقتصاد کشورهای دیگر شویم اسمش تعامل با دنیاست؟

همایش «دولت-ملت یا دولت- فامیل؟» به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد و با سخنرانی دکتر سعید جلیلی عضوشورای عالی امنیت ملی برگزار شد. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دکتر جلیلی عصر دوشنبه شانزده اسفندماه در همایش «دولت-ملت یا دولت- فامیل؟» در دانشگاه شاهد گفت: مهم ترین ویژگی انقلاب اسلامی اسلامیت آن است که مانع […]

همایش «دولت-ملت یا دولت- فامیل؟» به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد و با سخنرانی دکتر سعید جلیلی عضوشورای عالی امنیت ملی برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دکتر جلیلی عصر دوشنبه شانزده اسفندماه در همایش «دولت-ملت یا دولت- فامیل؟» در دانشگاه شاهد گفت: مهم ترین ویژگی انقلاب اسلامی اسلامیت آن است که مانع ارتجاع انقلاب می شود.

 

وی افزود: انقلاب اسلامی برای ایجاد تغییر فقط در یک نظام سیاسی نبود بلکه برای تغییر در تمام مناسبات بود. ریشه انقلاب اسلامی اسلام است و به همین علت یک شجره طیبه ای است که مانند بسیاری از انقلابهای جهان بعد از مدتی به قبل خود باز نمی گردد.

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: بر همین اساس امام خمینی (ره) در آخرین سال حیات خود مکرر نسبت به خطر اسلام امریکایی در برابر اسلام ناب هشدار میدادند زیرا اگر به اسم اسلام کار دیگری شود  خطر این مساله از اندیشه های غیر اسلامی نیز بیشتر خواهد بود. بر این اساس در چارچوب  اسلام ناب، مفاهیم معنای خاص خود را دارند و اگر مثلا از تعبیر مستضعف استفاده میشود یعنی فردی که قابلیت های رشد را دارد اما افرادی مانع آن شده اند و این مفهوم با تعبیری مثل قشر آسیب پذیر بسیار متفاوت است.

 

جلیلی تصریح کرد: اگر مناسباتی از جنس اسلام امریکایی شکل بگیرد خروجی آن مانند آل سعود است که مناسبات فعلی جهان را مانند وجود یک کدخدا در جهان می پذیرند و خود را رعیت آن تعریف میکنند و همین مناسبات «کدخدا- رعیت» را داخل کشور نیز بازتولید میکنند.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «نمیشود گفت باید پیشرفت کنیم و همزمان عده ای نیز زیر چرخ دنده های توسعه له شوند»، گفت: مناسبات غلط اسلام امریکایی را چه در سطح خارجی و چه در سطح داخلی نباید پذیرفت بلکه باید به سمت نقطه مطلوب و تشکیل سازو کارهای اسلام ناب حرکت کرد.

 

وی ادامه داد: دو شاخص اصلی برای تشکیل مناسبات صحیح بر پایه اسلام ناب، «ایمان» و «عمل صالح» است و در همه سالهای بعد از انقلاب هر جا مانند دفاع مقدس این دو مولفه با هم جمع شده موفقیت ها و اثرات عینی آن نیز دیده شده است و برعکس هر جا از این دو شاخص فاصله گرفتیم مشکلات متعدد خود را نشان داده است.

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: برای آسیب شناسی این وضعیت و حرکت به سمت مطلوب، یکی از کارویژه های دانشجویان و افکار عمومی باید مطالبه و رصد باشد تا هیچ کجا  دچار استثنائات و ملاحظات خاص برای آقازاده ها و مناسبات فامیلی و … نشویم. در طول تاریخ انسان های زیادی  در برابر جبهه حق ایستادگی کردند اما خداوند در قرآن کریم وقتی می خواهد در این باره مثال بزند از همسران لوط و نوح که دو پیامبر خدا بودند نام می برد و زمانی نیز که از جبهه حق مثال زده می شود، از همسر فرعون  نام برده می شود زیرا قرار است مناسبات خانوادگی و فامیلی کنار زده شود و به جای آن معیارهای اصلی ایمان و عمل صالح جایگزین شود.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امروز بعضی ها از «سیاست ورزی» سخن می گویند و منظورشان این است که مثلا مدل دوحزبی امریکا را در ایران هم شکل دهیم، تاکید کرد: این کارغلط است  و به جای این اقدامات باید به مناسبات اصیل دینی بازگشت نه تقلید از مدل هایی که ترامپ آن را «فلج» توصیف کرد و دیگر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیز گفتند معضل امروز ما شکاف ۱% و ۹۹% است که نشان می دهد این معضل ناشی از ناکارآمدی سیستم امریکاست.

 

جلیلی ادامه داد: حتی سندرز دموکرات نیز پیش از انتخابات ریاست جمهوری امریکا گفت امروز ۹۰% از امکانات امریکا در اختیار  یک دهم درصد از آن ۱% است!

 

وی افزود: قرار نیست کسانی با لابی قدرت  و ثروت سرنوشت جامعه اسلامی را رقم بزنند و ما هم آن مدل را تکرار کنیم.

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: در هر عرصه ای از جمله انتخابات نیز باید مردم را به سمت حق دعوت و «اقناع فکری» کرد نه «اغوا». دعوت به حق باید مبتنی بر «صبر بصیر» باشد  نه صبر توخالی که ابتدا گفته شود مشکلات اقتصادی در ۱۰۰ روز اول حل می شود و سپس بعد از ۱۰۰۰ روز هم مشکلات ادامه دارد و مردم به صبر تشویق شوند!

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اینکه عده ای حقوق نجومی بگیرند و بقیه ملت به صبر در برابر مشکلات تشویق شوند، «صبر توهمی» است.

 

در ادامه این نشست جلیلی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان گفت: اقتصاد یک عرصه جدا از سایر عرصه ها نیست؛ مثلا اقتصاد مقاومتی الزاماتی از جمله سیاست و فرهنگ مقاومتی دارد. مثلا برای حل معضل بیکاری فقط نمی توان در اقتصاد تمرکز کرد بلکه باید برای حل این مساله باید در سیاست خارجی و فرهنگ هم تمرکز کرد.

 

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: می گویند برای حل مشکل بیکاری باید سیاست خارجی مان فعال شود و با تعامل با دنیا این مشکل را حل کنیم اما باید مشخص شود منظور از دنیا و تعامل با آن چیست؟ آیا ۳ یا ۴ کشور خاص تمام دنیا هستند یا اینکه طوری عمل کنیم که بازار اقتصاد کشورهای دیگر شویم تا جایی که تولید داخلی فلج شود، اسمش تعامل با دنیاست؟

 

جلیلی در پاسخ به سوال دیگری درباره «وحدت» نیز گفت: تفکر انقلابی در همه زمینه ها باید از اقتصاد و بانکداری تا فرهنگ و هنر و … برای اجرا حرف داشته باشد و برای این امر نیز باید به صورت جبهه ای با مردم ارتباط برقرار کرد اما برای این کار باید «باور مشترک» داشت و نمی توان حرفهای متضاد زد و بعد مردم را هم اقناع کرد!

 

وی افزود: اینکه صرفا چند نفر کنار هم بنشینیم و فکر کنیم بعد از آن مردم حرف ما را می پذیرند درست نیست زیرا ابتدا باید خودمان به یک باور مشترک برسیم.

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی  در پاسخ به سوال دیگری درباره برجام گفت: واقعیت این است که با برجام چه موافق باشیم و چه مخالف، امروز این توافق روی دست ملت وجود دارد لذا در آینده باید نسبت به برجام هوشیاری ملی داشت و نسبت به طرح مطالبات مان از طرف مقابل، «هوشیاری مقتدرانه» داشته باشیم که آنها تصور نکنند هرچه خواستند ما انجام می دهیم ولی او هیچ کاری نمی کند.

 

جلیلی در پاسخ به سوال دیگری نیز بیان داشت: روابط خارجی با کشورهای مختلف باید مبتنی بر یک شالوده و سیاست واحد باشد. خیلی ها می گفتند باید به مساله واقع بینانه نگاه کرد چون دنیا یک کدخدایی دارد و شاخ و شانه کشیدن برخی کشورها نیز به این خاطر است که ما با کدخدا رابطه نداریم و اگر این اتفاق بیفتد مشکلات ما با خیلی از کشورها نیز خود به خود حل خواهد شد اما اتفاقا امروز باید واقع بینانه نگاه کرد چرا بعد از چند سال  مذاکره با امریکا، کشوری مثل جیبوتی نیز برای ایران شاخ و شانه می کشد؟ مگر قرار نبود با پذیرش مناسبات کدخدا، مشکلات حل شود؟ پس چرا برخی کشورها در همین سه سال گستاخ شده اند؟

 

وی ادامه داد: در سیاست خارجی فرصت ها از اصول مشترک و تهدیدها هم ناشی از اختلافات بین کشورهاست و امروز هم هوشمندی دیپلماسی در آن است تا مبتنی بر نقاط مشترک با سایر کشورها از فرصت ها استفاده کنیم نه آنکه دنیا را محدود به چند کشور خاص کنیم.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان درباره «طرح رسیدگی به دارایی مقامات و مسؤولان» که چندی قبل در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گرفت، گفت: این قانون ابتدا در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و هنگامی که به خاطر یک ایراد قانون اساسی که شورای نگهبان به آن گرفت به مجمع تشخیص آمد ولی چون بر اساس قانون، مجمع تشخیص اجازه تغییر در محتوای آن را نداشت در نهایت مقرر شد تا اموال و دارایی مسئولان برای دستگاه های نظارتی شفاف شود.

 

وی افزود: البته همان موقع در جلسات مجمع نیز بنده اعلام کردم که این قانون کافی نیست چون دارایی و اموال مسئولان محرمانه یا از اسناد طبقه بندی شده نیست و باید برای عموم مردم نیز شفاف باشد تا در نهایت شاهد پدیده هایی مثل حقوق های نجومی نباشیم. بحثی که بنده درباره موضوع شفاف سازی  در مجمع ارائه کردم بسیار فراتر از مصوبه مجلس بود.

 

جلیلی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون مصوبه جنجالی اخیر مجلس درباره سقف حقوق مدیران گفت: ما با هیچ فرد و جریان سیاسی عقد اخوت نبسته ایم و اگر یک دولت یا مجلسی هر عنوانی که داشته باشد ولی اشتباه کند، باید در برابر آن ایستاد. نباید بین طبقات مختلف جامعه فاصله معنادار باشد و حتی اگر قانون نیز دولت را ملزم نکرده باشد خود دولت باید برای «شفاف سازی» پیشقدم باشد.

 

جلیلی ادامه داد: نمی توان با حقوق ها و برج های نجومی درد مردم طبقات مستضعف را فهمید و مطالبات مردمی از جمله اتفاقی که اخیرا پیرامون مصوبه مجلس درباره سقف حقوق مدیران بوجود آمد اتفاق بسیار مثبتی بود که باعث عقب نشینی مجلس شد؛ هر چند هنوز هم این کافی نیست.

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال دیگری درباره انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ نیز گفت: مردم در هر انتخاباتی به دنبال یک پاسخ معتبر برای سوال خود هستند و سال ۹۲ نیز در پاسخ به سوال بیکاری و تورم و سایر مشکلات اقتصادی عده ای گفتند اگر رابطه مان را با دنیا درست کنیم و لبخند بزنیم مشکلات حل میشود! این مساله را آقای روحانی خیلی واضح مطرح کرد اما برخی دیگر نیز که در ظاهر در جناح مقابل بودند این حرف را تایید کردند و در نتیجه مردم به این باور رسیدند که واقعا مشکلات با تغییر رویکرد در سیاست خارجی حل می شود!

 

جلیلی افزود: البته بنده همان سال ۹۲ اعلام کردم که این راه غلط است و باید با اتکا به درون و استفاده از ظرفیت های داخل کشور مشکلات را حل کرد اما حالا باید مشخص شود که آیا روشی که در ۳ سال و نیم گذشته بکار گرفته شده، جواب داده یا خیر؟

 

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری پیرامون لغو برجام نیز گفت: وقتی در یک توافق ما به همه تعهداتمان عمل کرده ایم و طرف مقابل تعهداتش را انجام نداده ما نباید خواستار لغو آن توافق شویم چون ضرر بیشتری خواهیم کرد بلکه باید مطالبات واقعی مردم را مطرح و پیگیری کنیم.

 

جلیلی در پایان پیرامون سوال یکی دیگر از دانشجویان گفت: نباید عرصه حکومت و دولت محملی برای منافع اقتصادی مدیران شود؛ چگونه فردی که در تمام سالهای بعد از انقلاب مسئولیت داشته امروز ۱۵۰ شرکت خانوادگی دارد؟ بزرگترین خطر این است که فزونی ثروت  مجرای تاثیر بر قدرت شود.

 

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=5761

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.