• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
18
در مناظره نمایندگان چهار کاندیدای ریاست جمهوری در دانشگاه یزد؛

نماینده روحانی: بسیاری از کارخانه‌ها با برجام رونق گرفت/ نماینده رئیسی: پنج وعده محقق شده روحانی را نام ببرید/ نماینده قالیباف: دولتی که ذاتش فساد است نمی‌تواند با آن مبارزه کند +تصاویر

  • کد خبر : 6256
  • 17 اردیبهشت 1396 - 9:16
نماینده روحانی: بسیاری از کارخانه‌ها با برجام رونق گرفت/ نماینده رئیسی: پنج وعده محقق شده روحانی را نام ببرید/ نماینده قالیباف: دولتی که ذاتش فساد است نمی‌تواند با آن مبارزه کند +تصاویر

مناظره «کلید دار بعدی پاستور» به میزبانی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد و با حضور نمایندگان چهار کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مجتبی توان پور نماینده سیدابراهیم رئیسی، سیدعلی پاکزاد مقدم نماینده حسن روحانی، سیدسالار قریشی نماینده اسحاق جهانگیری و محمدرضا کردلو به نمایندگی از محمدباقر قالیباف مهمانان دعوت […]

مناظره «کلید دار بعدی پاستور» به میزبانی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد و با حضور نمایندگان چهار کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مجتبی توان پور نماینده سیدابراهیم رئیسی، سیدعلی پاکزاد مقدم نماینده حسن روحانی، سیدسالار قریشی نماینده اسحاق جهانگیری و محمدرضا کردلو به نمایندگی از محمدباقر قالیباف مهمانان دعوت شده برنامه مناظره بودند.

مناظره با اظهارات علی پاکزاد مقدم، درزمینه های سیاست خارجی، اقتصاد و مردم سالاری و دلایل کاندیدای مورد پسند خود و اینکه چرا به دیگر کاندیدها رای نخواهند داد، آغاز شد.

در مناظره نمایندگان چهار کاندیدای ریاست جمهوری در دانشگاه یزد

سیدعلی پاکزاد مقدم نمانیده حسن روحانی در همین خصوص گفت: دکتر روحانی به عنوان دبیر عالی شورای امنیت ملی در دولت های سازندگی و اصلاحات و تجربه ی ایشان درتدوین امورسیاست ها، موافقت خود را دردولت یازدهم  با ادامه ی این سیاست ها نشان داده است. امروز بعد از چهار سال میبینیم که سیاست خارجه ی ایشان دربرنامه هایشان پرنگ ترین نقش راداشته است.

وی با بیان اینکه ایشان اعتقادی به قطع روابط سیاسی با کشور خارجی نداشته و سعی در پایدار نگه داشتن و پر رنگ کردن آنها دارند و حل مشکلات را در گرو همین موضوع میدانند، افزود: ایشان دراین دولت و این دوره چهارساله به رابطه ی خوبی با دولت های خارجی رسیده اند. برجام یکی از اتفاقاتی بود که دردولت ایشان محقق شد که در مسئله برجام فقط بده بستان ها مدنظر نیست بلکه چارچوب مورد تایید رهبر هم مدنظراست.

پاکزاد مقدم در ادامه گفت: این را می دانیم که رهبری رضایت خود را در مسئله برجام اعلام کردند و در واقع با امضای این قرارداد توسط دولت موافق بوده اند. و کسانی که مخالف دولت روحانی هستند اطلاعی از مسائل مربوط به برجام و جزئیات آن و خود برجام نداشته اند.

در مناظره نمایندگان چهار کاندیدای ریاست جمهوری در دانشگاه یزد

نماینده ستاد روحانی ادامه داد: در زمینه ی اقتصادی برجام باعث شد که افراد جامعه سود بیشتری نسبت به قبل به دست بیاورند و بسیاری از کارخانه ها و مراکز مختلف با امضای برجام و برداشته شدن تحریم ها رونق گرفته اند و همچنین موسسات مختلفی که توسط نهادهای خاصی اداره میشوند و به نوعی دراقتصاد ایران دست دارند با مسئله برجام بسیار سود کنند و تعداد رسانه های ملی وهزینه هایشان نشان دهنده ی این موضوع است.

پاکزاد مقدم افزود: سخنرانی های برجام درطی دو سال و سیاست های خارجی مربوط به این قضیه در دوره ی آقای روحانی آگاهانه و توسط افراد متخصص در این حوزه انجام شد در حالی که دردولت های قبلی فقط حرفش زده میشد ولی دردولت اقای روحانی محقق شد و بسیاری ازتحریم ها اعمال شده برمردم دردوره ی ایشان برداشته شد و چرخه های دولت به سوی موفقیت حرکت کرده اند.

نماینده ستاد روحانی در پاسخ به این سوال که آیا همه تحریم ها برداشته شده اند و شما درخصوص برجام چه کاری انجام داده اید؟ گفت: باید بگویم که همه ی تحریم ها برداشته نشده چرا که برجام مربوط به موضوع هسته ای بوده است و تحریم های دیگری که برداشته نشده اند مربوط به مسائل دیگرهمچون مسئله ی حقوق بشر، موشکی و…می باشد. در مسئله ی برجام ایران برای اولین بارتوانست برسرمیز مذاکره با شش کشور مطرح دنیا در زمینه ی هسته ای به موفقیت های بزرگی برسد.

در مناظره نمایندگان چهار کاندیدای ریاست جمهوری در دانشگاه یزد

پاکزاد مقدم با بیان اینکه مجموعه اصلاح طلبان خیلی نگران آمار و ارقام نیستند، ادامه داد: سال ۸۴ را نگاه کنید. کاندیدایی در انتخابات رای آورد که همیشه در آمارهای ارائه شده نفر اول از آخر بود، حتی بین آمارهای که شما می فرمایید ۳۵۰ درصد ۴۰۰ درصد منفی برای اصلاح طلبان خیلی هم نیست. یک بحث دیگر پیرامون برجام هم که گفتید توافق با ۵، ۶ کشور بزرگ دنیا خیلی مهم نیست، به نظر شما که، یا در ایران زندگی نمی کنید یا اگر زندگی می کردید شرایط جامعه را نمی دانستید .من به عنوان یک دندانپزشک می گویم اتفاقی افتاد که من برای مشکلات معیشتی خودم به هزار تا وام نیاز داشتم، شما که به آقای روحانی اعتراض می کنید، مگه چیزی مانده از اقتصاد کشور طی آن هشت سال اتفاق افتاد که الان انتظار داریم آقای روحانی معجزه کند معجزه آقای روحانی کم شدن تورم و ساختن زیرساخت هایی که اتفاق افتاده اند و اینکه با نفت ۵۰، ۶۰ دلاری کشور را اداره کردن هست.

نماینده روحانی با بیان اینکه اگر بخواهیم در مورد اقتصاد صحبت کنیم، بحث اول این است که همه نظام به طور مشخص بتواند با معیارهای خود این رکود را از بین ببرند، افزود: دولت آقای روحانی در این زمینه تنهاست. نیمی از اقتصاد کشور دست بنگاه های خصوصی است که مالیات نمی دهند، طبیعی است وقتی دکتر روحانی راجع به وام ۱۰ میلیونی صحبت می کنند آنها بگویند ۲۰ میلیون می دهیم. راجع به یارانه با وجود اینکه چه ضربه هایی به اقتصاد کشور وارد کرده، خیلی راحت سه برابرش می کنند و این اتفاق نخواهد افتاد. در مورد برجام و پسا برجام، سوئیفت می گویند که آیا تمام مشکلاتش حل شد؟ معلوم است که نه، مگر سوئیفت لوله گاز است. از دستاوردهای دولت روحانی کم شدن فساد هست. در آمارهای بین المللی در ۲۰۰۳ رتبه ایران چه تغییری کرد؟ ما رتبه ۱۴۴ را داشتیم.۱۳۱ رسیده است.

در مناظره نمایندگان چهار کاندیدای ریاست جمهوری در دانشگاه یزد

در ادامه مجتبی توان پور نماینده سیدابراهیم رئیسی گفت: از نظر ما مدیریت کشور سه نگاه دارد: ۱) اصولگرا، ۲) اصلاح طلب، ۳) انقلابی. امروز که ۹۰ نفر از معدن چی ها محبوس شدند، آقای روحانی و جهانگیری کجا بودند؟

نماینده رئیسی در ادامه با تشریح نگاه انقلابی گفت: نگاه انقلابی آمده است تا شرایط را به نفع مردم تغییر دهد دیگر اصولگرا و اصلاح طلب بس است. مهم ترین شاه کلید، خواسته های مردم و تنگناهای اقتصادی و معیشتی است. روحانی قول داد که تمام نحریم ها برداشته می شود. ۵۰ تحریم علیه جمهوری اسلامی اتفاق افتاد. بایدبه خود متکی باشیم.

توان پور افزود: از نگاه آقای رئیسی اقتصاد دو بخش دارد: ۱)اقتصاد پولی و مالی، ۲)معیشتی

وی در ادامه افزود: سیاست خارجی باید تغییر نام و تغییر کارکرد داشته باشد. باید بشود سیاست خارجی و روابط بین الملل.

نماینده رئیسی با اشاره به اینکه گفته شد که احمدی نژاد هشت سال رئیس جمهور بود و وضع کشور را بدتر کرد، افزود: با توجه به اینکه ۳۸ سال از انقلاب گذشته است شما آن ۳۰ سال را چه می کردید؟ هشت سال نبودید، ۳۰ سال دیگر چه؟

وی در ادامه با بیان اینکه عدالت اقتصادی یعنی همه مسکن داشته باشند، افزود: پسر وزیر راه، مسکن آنچنانی نداشته باشد و در مقابل یک عده بی مسکن باشند. شخصی که ثروتمند است در شرایطی قرار می گیرد که به سمت مصرف گرایی نرود. اگر تایید مالیاتی اتفاق افتد، مسکن های خالی پر می شوند و دهک ها به هم نزدیک می شوند.

در مناظره نمایندگان چهار کاندیدای ریاست جمهوری در دانشگاه یزد

وی افزود: مهم ترین مبحث، اشتغال است. باید ثبات شغلی داشته باشیم یعنی امنیت شغلی باشد. آقای رئیسی می گوید: «طبق قانون هر یک سال باید یک میلیون اشتغال ایجاد کنیم» به طور مثال اختلاف مصرف شیر در کشور سوئد و ایران حدود ۳۰۰ کیلوگرم است. وقتی یک کیلوگرم شیر اضافه شود ۶۰۰۰۰۰۰۰ هزار شغل ایجاد می شود. در شهر بوشهر این پتانسیل وجود دارد که با حمایت خود مردم فقط برای خرید شناور و ۶۰ درصد مردم جویای کار هستند. با پول خود شغل ایجاد می کنند.

توان پور در فرصت ۳۰ ثانیه ای خطاب به نماینده روحانی گفت: پنج وعده ای که آقای روحانی در سال ۹۲ دادند و الان محقق شده است را بگویید. ایشان وعده زیاد شدن یارانه ها را داده بودند. اگر روحانی بخواهد افزایش دهد باید آن ها را شش برابر کند.

وی پیرامون بحث تولید گفت: واحد ذوب آهن اصفهان یا باید بهسازی شود یا جایگرین که اشتغال قبلی از بین نرود و اشتغال جدیدی هم انجام شود. نقدینگی بالا است و فقط در دست عده خاصی ست. قدرت خرید مردم یک سوم شده است.

در مناظره نمایندگان چهار کاندیدای ریاست جمهوری در دانشگاه یزد

توان پور با تبیین چند لایه بودن فساد، گفت: ۱) فساد سیستماتیک؛ قانون فساد دارد که این اشکال با همراهی مجلس قابل حل است. و ۲) نفوذ زیر نفوذان؛ پول ستاد انتخاباتی را از کجا می آورند؟ و کدام ستادها هزینه گزاف دارد؟!

محمدرضا کردلو نماینده قالیباف در ادامه گفت: در مورد شرایط حال حاضر بگوییم که شرایط کشور سخت و ناراحت کننده است و تا به حال ما چنین شرایطی را نداشته ایم که در روز کارگر که توسط خود دولت برگزار شد و کارگران را با اتوبوس آوردند بعد از ۳۸ سال برای اولین بار در حضور خود دولت مانع از سخنرانی رئیس جمهور شدند و شعار کارگران این بود عزا عزاست امروز روز عزاست امروز زندگی کارگر روی هواست امروز.

کردلو ادامه داد: به خاطر وضعی که آقای روحانی به وجود آورده اند این شعار برای آخرین بار رحلت امام شنیده شده بود؛ دوستان گفتند اگر مایلید درخصوص سیاست خارجه صحبت کنید اما من الزامی نمی بینم و از نظر من اقتصاد بسیار مهمتراست و دوستانی هستند که نماینده‌ی پوششی دارند و من نیمی از وقتم را می دهم که راجع به آمارهای غلطشان صحبت کنند وقتی از رشد ۸/۱۴ درصدی اقتصادی صحبت می کند کسی که تازه از خرید آمده و تلویزیون را می بیند می فهمد که این لطیفه ای بیشتر نیست.

در مناظره نمایندگان چهار کاندیدای ریاست جمهوری در دانشگاه یزد

نماینده قالیباف با بیان اینکه به نظر من بزرگترین رقیب آقای روحانی عملکرد خودشان است، گفت: وقتی که دولت توانایی و جرئت حضور تنها برای دفاع ازخودش را ندارد و کاندیدایی که رسما اعلام میکند که من کاندیدای پوششی اقای روحانی هستم بعید هم نیست دوستانی که الان حضوردارند و از بیرون امده اند فضا را به نفع کاندیدای خودشان رقم بزنند. من انقدر نقد از عملکرد اقای روحانی دارم که بنظر نمی رسد وقت به ارائه ی برنامه‌ی دیگر کاندیدها برسد.

وی با اشاره به خاطره یکی از زندانی های زمان انقلاب، گفت: آن زمان شرایط بسیار سخت بود و شکنجه ها بسیار شدید، روز عید  لحظه ی تحویل سال من دعای تحویل سال را خواندم: یا مقلب القلوب والابصار یا مدبر الیل و النهار یا محول الحول و الاحوال حول الحالنا حول الحالنا حول حالنا یکی از دوستان گفت چرا بقیه اش را نمی خوانی گفتم از وضع فلاکت باری که داریم بیرون بیایم بعدش مهم نیست.

کردلو در ادامه گفت: به خاطر شرایط تاسف باری که داریم بسیاری از کارخانه های بزرگ با برندهای ۸۰ ساله ۶۰ ساله ای مانند داروگر و کارخانه های بزرگ دیگر با برندهای ۸۰ ساله ۶۰ ساله ای مانند داروگر و کارخانه های دیگر ورشکست و بسیاری از کارگران بیکار شدند و به  بسیاری از شغل های کاذب روی آوردند.

نماینده قالیباف ادامه داد: اختلاف طبقاتی زیاد شد کارخانه ها دچار رکود شدند که ما شاهد آن هستیم. اگر ما در مورد دولت حال حاضر صحبت کنیم که صداقت باشد خیلی بحث ها حول این محور شکل می گیرد. باید بگوییم ما با یک دولت دروغگو روبه روهستیم دولتی که رئیس جمهور یک آمار می دهد رئیس جمهورسال قبل در یزد آمار میلیونی کار را اعلام کرد بعد در یک نشست خبری گفت ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کردیم، وزیر کار گفت ما سالی ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کردیم و طبق آمار مرکز آمار ۴۴۰ هزارشغل ایجاد شده است. و این جدای از کسانی است که بیکار شده اند. مردم هم اعتمادی به این آمارها ندارند. من بنا ندارم راجع به آمارها صحبت کنم آمده ام درد مردم را بگویم و از مشکلاتی که دولت دروغ فریب و ریا به وجود آورده که تکرار شدن آن مشکلات را دوچندان می کند.

در مناظره نمایندگان چهار کاندیدای ریاست جمهوری در دانشگاه یزد

کردلو افزود: دولتی که در ذاتش فساد است نمی تواند با فساد مبارزه کند. آقایان بهتر است به فساد اخوی شان رسیدگی کنند. چطور یک خانم کارمند بانک توانست یکی از عاملان فساد را معرفی کند ولی دولت نمیتواند چنین کاری بکند، چون آقای روحانی معتقد هست که کسانی که فیش های نجومی میگیرند را به یک مسئله ملی تبدیل نکند.

همچنین سالار قریشی نماینده جهانگیری در این مناظره با بیان اینکه صحبت من پیرامون سیاست های خارجی است، افزود: شما یک فردی را در نظر بگیرید که مدام با اطراف خود در تنش است که به صورت خوداگاه و یا ناخوداگاه به صورت آرام و رسمی نابود می شود چرا چون نمی توانیم به صورت کامل با مشکلات مقابله کنیم به خصوص یک کشور در منطقه‌ی بسیار حساسی مثل خاورمیانه با وجود پتانسیل های شدید استراتژیک که ممکن است موجب ضربه های بیش از حد بشود.

وی افزود: آقای ولایتی به آقای جلیلی حرف خوبی زدند و گفتند که دیپلماسی کلاس فلسفه نیست و شما به طرف مقابل که یک ابر قدرت جهانی است، بگویید که ما فلان را می خواهیم بگویید چشم.

قریشی ادامه داد: ۸ سال تباهی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ به این کشور تحمیل شد که این ۸ سال تباهی به صورت کامل زیرساخت های اقتصادی یک کشور را نابود کرد و ۷۰۰ هزارمیلیارد درآمد نفتی عاید دولت پاک دستان شد که بعدها متوجه شدیم این ۷۰۰ هزارمیلیارد کجاها خرج شد به دست چه کسانی رسید و چه دکل هایی دزدیده شد و احمدی نژاد توموری درصحنه ی انتخابات بود که رد صلاحیت شدند و دوستانی که الان اینجا نشستند آن ۸ سال پیرو همان شخص بودند و تغییر عقیده دادند.

در مناظره نمایندگان چهار کاندیدای ریاست جمهوری در دانشگاه یزد

وی ادامه داد: در بحث ریا و فریب آقای احمدی نژاد من بحث نمی کنم زیرا که اگر بخواهیم بحث کنیم کار به حاشیه هایی می کشد که مناسب این جلسه نیست. دربحث اقتصاد باید بگوییم کشوری که بین ۳ تا ۴ سال مورد تحریم هایی قرار گرفته. عراق زمانی که قرار بود تحریم های سازمان ملل  از سرش برداشته شود ۱۳ سال طول کشید. بعضی ها اصلا به نصیحت های مرحوم رفسنجانی گوش نمی دهند. آقای رفسنجانی کاری کرد که روحانی رئس جمهور بشود. ایشان گفتند که فشاری که براین کشور وارد شده چیزی حدود ۱۵ سال طول می کشد که این زیر بناها بتوانند تقویت شوند.

قریشی با بیان اینکه در دولت آقای روحانی تشکل های سیاسی و آزادی بیان نسبت به قبل تا ۴۰ الی ۵۰ درصد افزایش داشتند، گفت: بحث نظام جمهوری که وسط می آید به این معنی است که آزادی شخصی شما حفظ شود. یک سری معنی آزادی سیاسی را قبل از دولت می دانند.
وی مدعی شد هزینه های ستاد آقای رئیسی از آستان قدس رضوی فراهم می شود. در آن هشت سال به ۱۱ نفر وام های هنگفتی دادند که اسامی آن در جیب آقای احمدی نژاد است. در جایی خوانده ام که برادر خانم آقای رئیسی در آستان قدس رضوی فساد مالی داشته اند.
شایان ذکر است نامبرده هیچگونه سندی بابت اتهامات مطرح شده ارائه نکرد.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=6256

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.