• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
14
نامه انجمن اسلامی مستقل دانشگاه شریف به رئیس مجلس:

نامه به ریاست مجلس حول تاسیس وزارت بازرگانی

  • کد خبر : 15600
  • 13 تیر 1401 - 19:46
نامه به ریاست مجلس حول تاسیس وزارت بازرگانی
موافقت دولت با تشکیل وزارت بازرگانی در جلسه هیئت وزیران در سکوت خبری مطلق و به دور مباحثات کارشناسی رقم خورد و قطار دولت با حرکت در ریل غلط سیاستگذاری دولت قبل به دنبال فدا کردن تولید به بهانه ی تنظیم بازار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شریف طی نامه انتقادات خود حول تاسیس وزارت بازرگانی را بیان کردند.

متن نامه به این شرح است:

جناب آقای دکتر قالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسالمی
با سلام؛
همانطور که مستحضر هستید موافقت دولت با تشکیل وزارت بازرگانی در جلسه هیئت وزیران در سکوت خبری مطلق و به دور مباحثات کارشناسی رقم خورد و قطار دولت با حرکت در ریل غلط سیاستگذاری دولت قبل به دنبال فدا کردن تولید به بهانه ی تنظیم بازار است. دولتی که با ادعای اجرای عدالت و حمایت از تولید داخلی سرکار آمد، هماکنون در مظان اتهام بازگشت از شعارهای انتخاباتی خویش است.
تأسیس مجدد وزارت بازرگانی مغایر با قانون تمرکز وظایف و اختیارات کشاورزی در بخش کشاورزی مصوب سال ۱۳۹۱ است که طی سالهای اجرا باعث خودکفایی نسبی در تولید محصوالت کشاورزی و کاهش واردات محصولات اساسی گشته است. قانونی که باعث تثبیت بازار نهاده های تولید و به حداقل رساندن رانت و مفسده در بازار و تشویق تاجران برای صادرات انواع محصوالت کشاورزی به جای واردات شده است. تصویب این طرح باعث از بین رفتن ثمرات این قانون مترقی خواهد شد .

تشکیل این وزارت خانه ، با بند “الف” ماده )۲۸ )قانون برنامه ششم توسعه که بر کاهش حجم، اندازه و ساختار مجموع دستگاه های اجرایی تأکید دارد، مغایر است. همچنین تفکیک دو وزارتخانه مذکور در طرح، مستلزم ایجاد تشکیلات جدید و اقداماتی است که منجر به افزایش هزینه ها گشته و از این جهت با اصل )۷۵ )قانون اساسی و بند )۱۶ )سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز مغایر است.
تا پیش از تصویب قانون تمرکز، وظایف و اختیارات بخش کشاورزی بین وزارتخانه های بازرگانی، صنایع و معادن و بازرگانی چند پاره بود و ا ین چند پارگی باعث عدم پاسخگو یی واحد بوده است و باعث شد مجلس شورا ی اسلامی را به راهکار منطقی پایان دادن به این تشتت مسئولیتی و تصویب قانون تمرکز برساند و طی آن مسئولیت کل زنجیره تولید غذا را به وزارت جهاد کشاورزی بسپارد که با تصویب طرح موردبحث، دوباره
این موضوع با چالش روبه رو خواهد شد.
برای شفاف سازی چند سؤال جهت تنویر افکار عمومی مطرح است:
۱ .در دولتی که به دنبال ریل گذار ی تولید داخل است و در سند تحول دولت مردمی خود تأکید بر حمایت از تولید دارد، تشکیل وزارتی که معروف به وزارت واردات است، چه جایگاهی دارد؟
۲٫وزارت جهاد کشاورزی که به دنبال اجرای منویات مقام معظم رهبری در دستیابی خودکفایی است، چگونه میتواند بدون مدیریت واحد زنجیره ارزش و در اخت یار نداشتن مدیریت بازار، به حمایت از بخش کشاورزی که سال ها از تصمیمات غلطی چون ارز ۴۲۰۰ تومانی آسیبدیده بپردازد؟

۳٫در شرایطی جنگ اقتصادی که نیازمند چابک سازی دولت هستیم، تشکیل وزارت خانه ای که ایجاد ساختار و نیروی انسانی برای آن حداقل ی ک سال زمان خواهد برد و کشور را معطل کردن خواهد کرد چه معنایی دارد؟
۴ .هم اکنون که وزرای صمت و کشاورزی به علت وجود مدیریت واحد در زنجیره، پاسخگوی حوزه عملکرد خود هستند، ایجاد یک ساختار جدید که باعث فرافکنی در مسئولیت میشود چه معنایی دارد؟
۵ .در شرایطی که دنیا در بحران امنیت غذایی به سر میبرد و عمالً امکان واردات ارزان قیمت و پا یدار برای کالاهای اساسی وجود ندارد و تمامی کشورها ذخایر احتیاطی خود را افزایش داده اند و ممنوعیت صادراتی ایجاد کرده اند ،تاسیس این وزارت خانه چه جایگاه ی می تواند پیدا کند؟
متأسفانه دولت مدعی این است که تشکیل وزارت بازرگانی باعث تجمیع ابزارهای نظارتی دولت بر قیمت ها میشود، درصورتیکه پادگانی کردن بازار و قیمتها در شرایطی که تولیدکنندگان در عرصه جهاد اقتصادی با تورم هزینه تولید افسارگسیخته مواجه هستند نتیجه ای جز سرکوب کردن تولید و در بلندمدت نتیجه ای جز وابسته کردن کشور به واردات نخواهد داشت.
الزم به ذکر است تجربه ثابت کرده است گرانی ها با ایجاد وزارت بازرگانی تشدید خواهد شد زیرا سود واردکنندگان در افزایش واردات است و با افزایش واردات، تقاضای ارز نیز افزایش پیدا میکند و افزایش تقاضای ارز،امکان افزایش قیمت ارز را در پی خواهد داشت و درنتیجه کنترل قیمت ها نیز از دست خواهدرفت و رئیس دولتی که مدعی است که” نه حق عقبگرد داریم و نه حق درجا زدن” را شرمنده خدا و خلق خدا خواهد کرد.
همانطور که طرح تأسیس وزارت بازرگانی در دولت قبل در مجلس شورای اسلامی مطرح گردید و با افزایش دامنه مخالفت نمایندگان این طرح از دستور خارج شد و اصرارهای مکرر دولت قبل بر تشکیل این وزارتخانه باوجود مخالفت کارشناسان و تولیدکنندگان، مؤید نبود صدق نیت در مطرح کنندگان این طرح است. در این شرایط مجلس شورای اسلامی باید همانند گذشته به وظیفه اصلی خود به عنوان وکیل مردم عمل کند.

و من اهلل توفیق
امیرعباس جعفری
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=15600

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.