• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

مناظره دکتر محمدحسن قدیری ابیانه و دکتر مهدی مطهرنیا

  • کد خبر : 982
  • 13 آبان 1394 - 18:10
مناظره دکتر محمدحسن قدیری ابیانه و دکتر مهدی مطهرنیا

در ابتدا آقای مرادی دبیر انجمن اسلامی مستقل ضمن خوش آمدگویی به مهمانان اشاره به سخن مقام معظم رهبری در مورد کرسی های آزاداندیشی کرد و گفت: یکی از آرمان های دانشجویی شرکت در کرسی آزاداندیشی است. رهبر معظم انقلاب بارها از اساتید درخواست کردند و با لحنی تند بیان داشته اند: صد بار گفته […]

در ابتدا آقای مرادی دبیر انجمن اسلامی مستقل ضمن خوش آمدگویی به مهمانان اشاره به سخن مقام معظم رهبری در مورد کرسی های آزاداندیشی کرد و گفت: یکی از آرمان های دانشجویی شرکت در کرسی آزاداندیشی است. رهبر معظم انقلاب بارها از اساتید درخواست کردند و با لحنی تند بیان داشته اند: صد بار گفته ام چرا این کرسی ها را در دانشگاه برگزار نمی کنید.

وی افزود: با توجه به صحبت های آقای روحانی که گفتند دوران تریبون ها یک طرفه گذشت بر آن شدیم تا کرسی برگزار شود تا فضای یک طرفه بودن برداشته شود و تحلیلی درست به دست دهد.

در ادامه آقای مرادی به معرفی بخشی از فعالیت های انجمن پرداخت و به پهپاد ساخته شده در انجمن اشاره کرد و مراسم رونمایی آغاز گردید.

دکتر محمدحسن قدیری ابیانه:

قدیری ابیانه در پاسخ به این سوال که آیا برجام راه امنی برای نفوذ استکبار است، گفت: اصل منافع است آمریکا ۱۸۰۰۰ میلیارد دلار یعنی بیش از ۱۵ برابر نفت ایران بدهی دارد اقتصاد آمریکا رو به افول است. جهان در حال عبور از تک قطبی به سمت چندقطبی شدن است. آمریکا حاضر نیست اقتصاد رو به افول خود را بپذیرد در حالی که اروپا، روسیه و چین در مواردی از آمریکا جلو هستند. همچنین برزیل در حال پیشرفت سریع است و بیداری اسلامی در کشورها شکل می گیرد که ایران پرچم دار آن است. آمریکا به دنبال تصاحب منابع انرژی در منطقه است تا اقتصاد رو به زوال خود را نجات دهد. هدف آمریکا سرنگونی جمهوری اسلامی ایران است و می خواهد ایران را تجزیه کند و بر ما حاکم شود دست دادن و لبخند آنها با ایران دلیل نمی شود که آنها با ما دوست اند و از اهداف خود صرف نظر کنند.

سفیر سابق ایران در مکزیک، گواتمالا، بلیز و استرالیا تصریح کرد: اسناد لانه جاسوسی نشان می دهد که آمریکا به دنبال کودتا و تجزیه و دامن زدن به قومیت ها و ایجاد تفرقه بوده است، حال آیا برقراری رابطه منجر به کنار گذاشتن خصومت آمریکا با ایران می شود؟ مگر روسیه با آمریکا رابطه نداشت که آمریکا الان به دنبال تجزیه روسیه است. عراق هم با کویت رابطه داشت.

وی اشاراتی به فعالیت های آمریکا در جهت تجزیه کشورها کرد و افزود: آمریکا از هر عاملی برای ضربه زدن به ایران استفاده کرده و خواهد کرد.

کارشناس عالی امور استراتژیک نقدی به صحبت های آقای روحانی که گفته بودند منطق ما در برجام پیروز شد کرد و گفت: اگر ما ۱۹۰۰۰ سانتریفیوژ نداشتیم و اگر چهارمین قدرت موشکی دنیا نبودیم و اگر از موضع قدرت حرکت نکرده بودیم، حاضر نبودند به ما لبخند بزنند.

قدیری ابیانه نیز از ساخته شدن پهپاد در انجمن اسلامی مستقل ابراز خوشحالی نمود و به این نکته که آنها به دنبال نخبگان ایرانی هستند اشاره کرد و اظهار داشت: یک موقع خود نخبگان را می برند و یک موقع فکرشان را کنترل می کنند که این فرد را به دشمن ما تبدیل می کند. این یعنی نفوذ فرهنگی، ذهن جوان ما را منحرف می کنند که تا حدودی پیروز شدند.

وی در مورد سیاست های خاصی مبنی بر اینکه نباید هر چیزی را در مقابل دشمن گفت که این خود باعث پیشروی آن ها می شود مثالی زد و گفت: مثلا آقایان نباید وسط مذاکرات بگویند حتی آب خوردن ما هم به مذاکرات بستگی دارد و این منطقی نیست که بگوییم اگر برجام توسط طرف مقابل اجرا نشد ضرر نکردیم چون از جنگ خارج شدیم. در صورتی که مرکز پژوهش آمریکا اعلام کرده ناوگان های آمریکایی در روز اول جنگ از بین می رود. هدف آمریکا در رونمایی از موشک در بین مذاکرات رعب و وحشت اندازی در دل ملت و هیئت مذاکره کننده بوده است.

مدیر تاسیس انجمن نخبگان جهان اسلام بیان داشت: دنبال نفوذ بودن امری طبیعی است اما هدف از نفوذ مهم است. آنها می خواهند بر ما مسلط شوند اما ما دنبال مسلط شدن نیستیم. ظلم نکردن و نسبت به ظالم سکوت نکردن از استراتژی های ماست. اسلام می گوید اگر به قدرت رسیدی نباید به دنبال تجزیه ملت ها باشیم و باید از حق حاکمیت دفاع کرد. پیروزی ما در این است که چیزی را برای خودمان نمی خواهیم. امام حاضر نشد با شاه مذاکره کند و گفت شاه باید برود.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: اگر ما دغدغه شهید تهرانی مقدم را داشته باشیم می توانیم موشک بسازیم. دانشجوی صهیونیست هم برای مسلط شدن بر جهان درس می خواند. هرجا که موفقیتی بوده امید، تلاش و پشتکار هم بوده است. در جایی که تحریم بودیم، موفق شدیم.

سفیر سابق ایران در مکزیک، گواتمالا، بلیز و استرالیا به یکی از راه های نفوذ اشاره کرد و گفت: آن ها ذائقه مردم را به سمت خود می کشند و با تبلیغات جنگ روانی به راه می اندازند. حتی ابزار نظامی را به کار نمی برند بلکه از ابهتش استفاده می کنند. الان می گویند جلوی جنگ را گرفتیم، آیا واقعا جنگ بوده است؟

وی اظهار داشت: قبلا دلار آمریکا واحد پول بین المللی بود اما امروزه یورو جای دلار را می گیرد که حدود ۳۰ کشور از آن استفاده می کنند. اگر ما از حزب الله، سوریه و حماس حمایت نمی کردیم، داعش الان در ایران بود.

عضو شورای بین الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندشه اسلامی تصریح کرد: اسرائیل چراغ حیاتی برای آمریکاست. امام گفت آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. حزب الله می تواند به قلب اسرائیل بزند که اگر نباشد ۵۰ درصد احتمال حمله به ایران وجود دارد. ما اگر توان داشته باشیم باید بیشتر از این ها کمک کنیم تا کارهایی که داعش در سوریه انجام می دهد نتواند بیشترش را در ایران انجام دهد.

قدیری ابیانه در پاسخ به این سوال که آیا مذاکره ابزار پهلوانانه است، گفت: در صورتی که منافع ایران حفظ شود می تواند ابزار پهلوانانه باشد.

وی در انتها بیان داشت: نباید از اقتصاد برای مسائل سیاسی جناحی استفاده کنیم اما آقای روحانی این کار را انجام می دهد. کری هم گفته اگر مذاکره نمی کردیم تحریم ها فرو می پاشید. پس مذاکره کردیم تا تحریم ها بماند. چرا مرگ بر آمریکا نگوییم در صورتی که آنها می گویند ایرانی خوب، ایرانی مرده است.

دکتر مهدی مطهرنیا:

مطهرنیا در پاسخ به این سوالات که آیا آمریکا به دنبال نفوذ در ایران و منطقه است و آیا برجام را مأمنی برای ایران می­ دانید، سخن یکی از دانشمندان را نقل کرد: «علم از مفاهیم ساده شروع می شود و به نتایج ساده می­ رسد.» مسائل سیاسی را با واقعیت­ های ساده تظبیق دادن درست نیست. استراتژی مبنای رقابت است. هر انسان به تنهایی دارای دو جامعه بد(امّاره) و خوب(مطمئنه) است.

استاد دانشگاه عالی دفاع ملی در رابطه با نفوذ بیان داشت: همان طور که ما حق داریم ارزش­ های خود را در جهان توسعه دهیم، آمریکا نیز حق دارد از استراتژی نفوذ ارزش های خود را در جوامع استفاده کند؛ نفوذ امری طبیعی است و نمی­ توان از آن جلوگیری کرد؛ بلکه باید مدیریت داشت. نفوذ نامی عام است که همه ملل می­ خواهند در سایر ملل دیگر نیز اثر دهند.

مدیر گروه سیاسی شبکه یک صداوسیما اظهار داشت: مذاکره هنر بهتر رقابت کردن است و ما باید بین چهار المان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی موردی را برگزینیم که علاوه بر پویا بودن، پایا و ثابت باشد که این مورد، فرهنگ است.

همچنین وی اشاره ای به هزینه هایی را که در سوریه، لبنان و… پرداخت می­ شود، مورد ارزیابی قرار داد و آیا اینکه این هزینه ها با منافع کشور تناسب دارد را متذکر شد؛ و اینکه آمریکا بدون هیچ ابهامی خواستار تسلط یافتن بر دنیا می­ باشد را یادآور شد.

مطهرنیا از عملکرد دکتر ظریف در مورد برجام که با اصطلاح نرمش قهرمانانه نیازمند ابزار پهلوانانه است، یاد کرد: باید در رقابت عاقلانه کار کرد، نه اینکه با تهدید اسلحه کار را پیش برد؛ زیرا که در مقوله های فرهنگی و اقتصادی، استراتژی بهتر، برتری را به دنبال دارد و شعار مرگ بر آمریکا را به این طریق تفسیر کردند که صرفا شعاری پوچ نباشد بلکه عملی مدبرانه باشد که این با مبارزه کردن با مفاسد داخلی انجام پذیر است.

مدیرعامل مؤسسه پژوهشی رهیافت آینده دانش نیز پاسداری کردن از ملت را منوط به صداقت و صمیمیّت بین دولت و ملت دانست.

وی با اشاره به اینکه اگر در سال ۸۴ مذاکرت را به سرانجام می­ رساندیم، شاید در شرایط فعلی هزینه های کمتری را می­ پرداختیم و همچنین از عملکرد آمریکا در برابر هسته ای شدن ایران با لفظ نرمش قهرمانانه و نه جنگ نظامی یاد کرد.

مطهرنیا تصریح کرد: اگر مستقل شدن ما از پیامدهای تحریم است، پس باید اصرار بر برقرار بودن تحریم ها داشت.

استاد دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان روایتی از امام علی (ع) مبنی بر اینکه افراد را به حق بسنجید و نه حق را به افراد، اشاره به عملکرد سیاستمداران جناحین کرد.

مدیر گروه سیاسی شبکه یک صداوسیما در ادامه صحبت ها نیز مغتنم شمردن فرصت های زمانی را به جای زیر سؤال بردن همدیگر دلیلی بر مسدود کردن معبر نفوذ دشمن دانست و وحدت را یکی از پارامترهای مهم در حفظ منافع دانست.

مدیر کل دفتر پژوهش های سیاسی سازمان تبلیغات اسلامی در اشاره به این که نقد منصفانه و دفاع عاقلانه داشتن در مذاکرات، دلیلی بر نفوذ دشمن نیست گفت: این طبیعت حیات سیاسی است و باید این را در نظر داشت که آمریکای ۲۳۰ ساله چگونه ملتی را با قدمت ۷۰۰۰ ساله توانسته تحت الشعاع قرار دهد. پس باید تمدن خود را ارتقاء بخشیم و فقط به تجهیزات نظامی اکتفا نکنیم و خرد را اصل مذاکرات قرار دهیم.

وی در ادامه بحث اظهار داشت: با توجه به اقتضای زمان باید عملکردی متناسب با آن که گاه جنگ است و گاه مذاکره، در پیش گرفت که همه اینها در مجموع باید به گونه ای باشد که منافع ملت را متزلزل نکند.

مطهرنیا تصریح کرد که حکومت علاوه بر حفظ صنایع دفاع، دیگر صنایع ضروری مردم را نیز باید در نظر داشته باشد و با بزرگ کردن منطق نظامی از دیگر عوامل غافل نشود و واقعیت ها را عاقلانه تحلیل کند و اقتصاد مقاومتی را صرفاً به داشتن موشک مرتبط نکند.

مدیرعامل مؤسسه پژوهشی رهیافت آینده دانش داشتن سیستم امنیتی را لازم دانست؛ اما استراتژی مناسب فرهنگی و اقتصادی را در کنار این سیستم ملزم کرد؛ به طوری که دنیای آینده را دنیای جنگ ایده ها و نظریه ها تلقی کرد و رقابت عاقلانه با آمریکا را مستلزم این جنگ بیان نمود.

کارشناس برنامه جهان سیاسی انقلاب اسلامی شکل گرفته را براساس ارزش راستی و صداقت عنوان کرد و بیان داشت: هدف وسیله را توجیه نمی­ کند، مقدمه ای بر این بود که ما نباید حزب الله را دیوار و پوششی برای امنیت خود قرار دهیم که این از منطق اسلام به دور است.

وی در پی این صحبت ها مرگ بر آمریکا را رسالتی بر مرگ بر اختلاس و تهمت دانست.

مطهرنیا در انتها از شجاعت امام مبنی بر پذیرفتن برخی از قطع نامه ها اعم از قطع نامه ۵۹۸ به عنوان اقدامی که باید در آن شرایط انجام می­ گرفت، یاد کرد و متذکر این موضوع شد که هر رفتاری باید متناسب با اقتضای زمان باشد.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=982

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.