• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
در دانشگاه شریف برگزار شد

مناظره “بررسی نظریه مراحل پنجگانه تمدن نوین اسلامی”

  • کد خبر : 6893
  • 28 شهریور 1396 - 12:06
مناظره “بررسی نظریه مراحل پنجگانه تمدن نوین اسلامی”

مناظره “بررسی نظریه مراحل پنجگانه تمدن نوین اسلامی” با حضور دکتر فرزاد جهان بین و حجت الاسلام حیدر عباسی در دانشگاه شریف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو فرزاد جهان بین عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد امروز در مناظره بررسی نظریه مراحل پنج گانه تمدن نوین اسلامی که با حضور حجت الاسلام حیدر عباسی پژوهشگر دینی توسط انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد گفت: این گونه نیست که کسی نتواند در مورد طرح تمدن اسلامی نقد و نظر مخالفی نداشته باشد به عنوان نمونه یکی از اساتید به نام بیژن عبدالکریمی در این رابطه گفته بودند که کسانی که قایل به تمدن نوین اسلامی هستند عقل توهمی دارند که با پیگیری که کردیم برای پاسخ به مسائل و فراهم کردن زمینه توانستیم دو برنامه را در برنامه تلویزیونی زاویه اجرا کنیم. در هر حال رهبر انقلاب نیز از برگزاری نشست‌ها و بیان نقد‌ها در مورد طرح تمدن نوین اسلامی استقبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون دو هفته تمدن نوین اسلامی برگزار شده و هفته سوم آن را نیز با رویکرد نقد و مناظره برگزار خواهیم کرد افزود: رویکرد برنامه هایی که با عنوان هفته تمدن نوین اسلامی طی دو سال گذشته برگزار شده محتوایی بوده و این بار قصد داریم هفته سوم را با رویکرد نقد و مناظره برگزار کنیم.

جهان بین با اشاره به اینکه معتقدیم بدون فضای آزاداندیشی امکان رشد وجود ندارد گفت: در راستای تحقق مراحل پنج گانه تمدن سازی در مرحله انقلاب اسلامی مهمترین هدف کنار گذاشتن حکومت طاغوت و بحث دین بوده است و در مرحله بعد که نظام اسلامی بوده باید شاکله نظام شکل می‌گرفت البته این بدان معنا نیست که در این مرحله انقلاب پایان یافته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد با اشاره به اینکه در مرحله دولت اسلامی باید تمام روش‌ها و منش‌ها در عرصه اقتصاد، سیاست و مدیریت اسلامی شوند افزود: در مرحله تحقق جامعه اسلامی نیز باید مناسبات کاملا اسلامی باشند.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین وظیفه ما در حال حاضر تشکیل جامعه اسلامی و تمدن اسلامی است افزود: وقتی که جامعه اسلامی تشکیل شود این جامعه می‌تواند یک الگو برای مردم باشد.

جهان بین با اشاره به اینکه محل نزاع با منتقدین این است که پس از اتمام مرحله انقلاب اسلامی و نظام اسلامی باید اولویت به جامعه اسلامی داده شود نه دولت اسلامی تصریح کرد: بحث تمدن اسلامی را خود امام خمینی (ره) مطرح کرده اند و با این حال نباید این موضوع را تقلیل دهیم به این که امام به دنبال هم گروهی برای مقابله با استکبار بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد گفت: امام معتقد بود که ما یک جمهوری اسلامی داریم که حفظ آن از اوجب واجبات است چرا که اگر قدرت سیاسی نباشد نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.

وی تصریح کرد: البته نگاه امام در خصوص تمدن اسلامی جای نقد دارد چرا که از نظر ایشان تمدن اسلامی احیای تمدن اسلامی قرن ۴ و ۵ بوده، اما نظر رهبر معظم انقلاب این نیست.

جهان بین با اشاره به نقش مردم در تحقق تمدن نوین اسلامی تصریح کرد: مهمترین مسئله از نظر رهبر انقلاب مسئله فرهنگ است، اما کمترین اهمیت به این موضوع داده شده در واقع فرهنگ یعنی ذهنیت و این ذهنیت باید عوض شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد با اشاره به یکی از گفته‌های مرحوم هاشمی مبنی بر اینکه مسئله این چهار تار موی زنان نیست افزود: وقتی هاشمی این را گفته بود به او تاختند اگر چه حرف درستی هم زده بود. معتقدم که برخی از کسانی که مقلد رهبری هم هستند فهم درستی از ایشان ندارند در هر حال مسئله ما در حوزه فرهنگ نوع نگاه مردم و ذهنیت آنهاست نه ۴ تار موی زنان.

وی با اشاره به اینکه اگر این مردم نخواهند هزینه بدهند نمی‌توان به زور نظری به آن‌ها تحمیل کرد افزود: در پیمایش هایی که توسط بخش‌های مختلف هم، چون ایسپا، وزارت کشور و دانشگاه تهران صورت گرفته بالای ۶۰ درصد مردم گفته اند که ما همیشه نماز می‌خوانیم و مقدار بیشتری هم گفته اند که روزه می‌گیریم. اما در یکی از همین پیمایش‌ها تن‌ها ۲۲ درصد از مردم گفته اند که امر به معروف و منکر می‌کنیم و این معنایش همان دینداری بدون هزینه است با این وجود باید بگوییم که در جمهوری اسلامی در این زمینه به خوبی سیاست گذاری نشده است.

جهان بین با بیان اینکه من نیز موافقم در دانشگاه و حوزه باید بر سر هر موضوعی بحث شود افزود:، ولی این که عده ای، چون زور بیشتری دارند به خیابان‌ها بریزند و بگویند ما ملت هستیم من نمی‌دانم که نتیجه این کار‌ها چه می‌شود در هر حال باید راهی پیدا کنیم که حضور مردم در صحنه تن‌ها به حضور در انتخابات منتهی نشود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد با اشاره به اینکه شورای تحول علوم انسانی که حداد عادل در راس آن است مهمترین مانع در تحول علوم انسانی محسوب می‌شود افزود: ۲ هزار نفر از اساتید با کنگره تحول علوم انسانی اسلامی در ارتباط هستند که ما به آقای حداد می‌گوییم شما بیایید و در حق ما پدری کنید، اما اعتقاد ایشان این است که اصلا شما نباشید در هر حال معتقدم نهادهای حکومتی آمده اند به جای ستاد در صف قرار گرفته و رقیب مردم شده اند.

وی بابیان اینکه رهبر انقلاب یکی از کسانی هستند که پیگیرند تا مردم در امور نقش ایفا کنند تصریح کرد: معظم له در سفری که به کردستان داشتند فرمودند که من تشکر می‌کنم از گروه‌های مردمی که کارهایی انجام می‌دهند در واقع خود رهبری منادی این است که امور به مردم واگذار شوند البته تجربه نشان داده هر جا مردم در صحنه بودند موفق شده ایم.

جهان بین با اشاره به اینکه تمدن نوین اسلامی بیش از اینکه موضوع باشد رویکرد است افزود: یکی از معضلات امروز ما تعدد قوانین و تبصره‌های قانونی است به گونه‌ای که قانونگذاری در کشور فرانسه با ۲۰۰ سال قدمت ثمره آن وضع ۲۰۰۰ قانون بوده، اما قانونگذاری در ایران با قدمت صد ساله ۱۰ هزار قانون و بسیاری تبصره به همراه داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد گفت: تمدن نوین اسلامی به مهدویت ربط دارد در واقع مهدویت آن نقطه غایی تمدنی است و این تمدن باید پیش از ظهور محقق و در مرحله ظهور تکمیل شود.

وی اظهار کرد: امام خمینی (ره) فرمودند که اگر بین انتخاب جمهوری اسلامی و یک نفر مخیر باشیم و آن یک نفر امام زمان باشد باید جمهوری اسلامی را انتخاب کنیم، چون بدون قدرت سیاسی کاری از پیش نمی‌رود.

جهان بین در پاسخ به این ادعای عباسی که دیدارهای رهبری گزینشی و کانالیزه شده است گفت: شاید برخی‌ها از سر تنگ نظری این گونه عمل کرده باشند، اما این که دیدارهای مردمی کانالیزه شده است این گونه نیست به عنوان نمونه من خودم در یکی از دیدارهای اساتید سخنران بودم البته برای سخنرانی نوبت به من نرسید، ولی هیچ کس متن سخنرانی ام را چک نکرد با این وجود در جایی که نوه رهبر انقلاب را دیدم متن سخنرانی خود را به او دادم و گفتم که رهبری آن را مطالعه کنند.

متن مناظره حجت الاسلام حیدر عباسی را در اینجا بخوانید.
لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=6893

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.