• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2

مشکل امروز اقتصاد؛ فقدان اساتید اقتصاد انقلابی

  • کد خبر : 3414
  • 29 مرداد 1395 - 5:18
مشکل امروز اقتصاد؛ فقدان اساتید اقتصاد انقلابی

۱۰ سالی می شود که مقام معظم رهبری از واژه ی “الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت” بجای توسعه استفاده می کنند و از مسئولان هم می خواهند برای رشد و پیشرفت جامعه از لفظ “توسعه” استفاده نکنند تا الگوی توسعه ی غربی برای کسی تداعی نشود. ۱۰ سال زمان کمی نیست امّا چرا هنوز برنامه‌ های […]

۱۰ سالی می شود که مقام معظم رهبری از واژه ی “الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت” بجای توسعه استفاده می کنند و از مسئولان هم می خواهند برای رشد و پیشرفت جامعه از لفظ “توسعه” استفاده نکنند تا الگوی توسعه ی غربی برای کسی تداعی نشود.

۱۰ سال زمان کمی نیست امّا چرا هنوز برنامه‌ های بلند مدت و کوتاه‌ مدت که توسط دولت ها به مجلس ارائه می شود، براساس همان توسعه ی غربی طراحی می شود؟

به نظر نگارنده دلیل اصلی اساتیدی هستند که یا بیرون درس خوانده اند یا کتاب‌ هایشان را در اینجا پاس کرده ‌اند و عمری است با همان کتاب ها هزاران دانشجو تربیت نموده اند.

از این اساتید انتظار دیگری هم نمی ‌رود و باید هم سنگ نظریات توسعه ی سیاسی و اقتصادی را به سینه بزنند، سخت است که از این اساتیدی که غرب و توسعه ی سیاسی  و اقتصادی اش را دیده ‌اند بخواهیم دست از این نظریات موهوم و مخرب بردارند.

اساتیدی که ۳۸ سال است سازمان مدیریت، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت و معدن و تجارت، وزارت نفت و … را در دست گرفته‌ اند و اپوزیسیون نظام در دانشگاه‌ ها هستند.

اساتیدی که غالباً نه به الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت اعتقاد دارند و نه اقتصاد مقاومتی، ولو که در انقلاب و دفاع مقدس هم نقش فعال داشته باشند، متأسفانه این موضوع شامل اساتید اقتصاد اسلامی هم می شود که بعضاً ملبس به لباس روحانیت هستند.

متأسفانه هدایتگر تفکرات دولت ‌ها و رؤسای جمهور اعم از چپ و راست این اساتید توسعه باور هستند و صد متأسفانه آنقدر نفوذ دارند که رئیس‌ جمهور وقت، چشم و گوش بسته در خطبه‌ های نماز جمعه ی تهران، بدون حتی قدرت تلفظ اسم آمارتیاسِن (اقتصاددان هندی برنده ی جایزه نوبل) از فضائل آمارهایش در توسعه می گوید.

به نظر بنده امروزه کار این اساتید با الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت مثل برخورد خیاطان با دستگاه های چرخ صنعتی است که از هر راهی برای تخریب این الگو استفاده می‌ کنند.

اکنون چند سؤال مطرح می کنم:

۱٫ آیا ممکن است از مسئولان سازمان مدیریت که خود سال‌ ها “اقتصاد توسعه” را در دانشگاه آموزش داده‌ اند، برنامه ی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را صادر کنند؟

۲٫ به فرض محال که صادر کردند، آیا این اساتید توسعه باور مسئول حاضر به اجرای آن هستند؟

۳٫ اگر هم برنامه صادر کردند و هم حاضر به اجرایش شدند، با افکاری و اندیشه ای که دارند به نظر شما می توانند این الگو را به‌ درستی اجرا کنند؟

به نظر نگارنده تا اساتید اقتصاددان جوان انقلابی تربیت نشوند و زِمام امور را بدست نگیرند، یقیناً اوضاع تغییری نخواهد کرد و اگر برنامه ی شصتم توسعه هم صادر شود، اثری از الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت نخواهید دید.

به امید روزی که اساتید اقتصاد دان جوان انقلابی روی صحنه بیایند.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=3414

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.