• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
10
جریاناتی که برای معاون اولی کمین کرده اند، ابتدا پاسخگوی عملکرد خود در جایگاه های تحت مدیریت خود داشته باشند.

مخبر جلوی فرایندها و نگاه های جدید اقتصادی را گرفته است

  • کد خبر : 16924
  • 10 اسفند 1401 - 19:30
مخبر جلوی فرایندها و نگاه های جدید اقتصادی را گرفته است
امیرحسین پناهی دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور در مصاحبه با پایگاه خبری تحلیلی مستقل به تشریح نامه اخیر این اتحادیه به رئیس جمهور پرداخت

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی مستقل؛ امیرحسین پناهی، دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در رابطه با نامه ارسالی اخیر این اتحادیه به رئیس جمهور، گفت:

 

اقتصاد ایران به واسطه عملکرد و سیاستگذاری چند دهه گذشته، به خصوص به‌واسطه سیاست‌های اقتصادی دولت سازندگی در سال‌های ابتدایی دهه ۷۰، دچار بیمارهای مزمن بسیاری است و مشکلات کنونی کشور صرفا ریشه در یک یا دو دولت اخیر کشور ندارد. دولت سیزدهم در یک سال گذشته سعی بر این داشت با اصلاح بسیاری از سیاست‌ها از جمله توقف رشد پایه‌ پولی کشور، توقف استقراض از بانک مرکزی قطار خارج شده از ریل اقتصادی را به ریل بازگرداند. هر چند در این مسیر یک ساله اشتباهات بزرگی مانند حذف ناگهانی ارز ۴۲۰۰ با تبعاتی مثل انباشت نارضایتی و تندتر شدن آتش اتفاقات پاییز ۱۴۰۱ یا مصوبه مولد سازی و … را داشته است، لکن نمیتوان تلاش دولت را برای اصلاح ریل اقتصادی کشور و سعی در افزایش درآمدهای خارجی کشور از فروش نفت تا افزایش مراودات ارزی با دیگر کشور‌ها را نادیده گرفت. هرچند وجود افرادی که به مثابه بمب ساعتی در دولت بودند و هستند و اصلا وقعی به صحبت کارشناسان و دانشجویان نمینهند، مثل آقای عبدالملکی و میرکاظمی این فرایند روبه‌جلو را با مشکل مواجه میکرد و میکند.

 

اما واقعیت‌های اقتصادی کف جامعه بازخورد دیگری را میدهد. آن هم اینکه هر چقدر کارنامه دولت را در سیاست‌های کلی بتوان با چشم پوشی و ارفاق قابل قبول دانست، در مدیریت اقتصاد جامعه و تورم و کنترل بازار به شدت ضعیف عمل کرد. به عبارتی چیزی که در عامه از آن صحبت می‌شود، آن است که طناب اقتصاد پاره شده و هیچکس نیست یا نمی‌تواند جلوی این سقوط آزاد اقتصاد را بگیرد. چگونه است که در عرض ۲ ماه ارزش پول ملی نصف می‌شود؟  گویا واقعا اقتصاد را یا حداقل ارز را در کشور کانال‌های تلگرامی اداره میکنند. والا چگونه است که در روز تعطیل که بازار و بانک و بورس و … تعطیل است، دلار ۵ هزار تومان گران شود؟

 

از ابتدای یا میانه اتفاقات شهریور و پاییز ۱۴۰۱، بر همه مشخص بود که اعتراضات، هر چند محوریت اجتماعی داشته باشد، در آینده‌ای نه چندان دور پیوست اقتصادی خواهد داشت و دشمن به دنبال آن است بدنه اجتماعی بزرگتری را به بهانه اقتصادی و گرانی و تورم به خیابان بکشد. این مسئله توسط جریان دانشجویی در برهه های مختلف و مکرر در جلسات مختلف با دستگاه‌های مختلف مطرح شد. حال آنکه بدنه سیاستمردان این مسئله را قبول داشته و خود نیز به آن واقف بودند. لذا التهابات اقتصادی این روزها برای تیم اقتصادی دولت غیر قابل پیش‌بینی نبود.

 

در این بین رفتار شناسی یک سال اخیر آقای مخبر به عنوان فرمانده تیم اقتصادی به گونه‌ای نبوده که بتوان با ادامه آن، امیدی اصلاح وضع موجود داشت. نگاه بسته آقای مخبر به مسائل اقتصادی و حذف و عدم اجرای طرح‌‌هایی که با نگاه ایشان همخوانی ندارد و همچنین بایکوت افراد مختلف با ایده‌های اقتصادی متفاوت در جایگاه‌های مختلف، زمینه را برای تغییر دست فرمان اقتصادی دولت ناهموار کرده است. از سوی دیگر دخالت معاون اول رئیس جمهور در امور مختلف وزارت‌خانه‌ها و انتصابات دولت، باعث آن شده است که ایشان جایگاهی فراتر از معاون اولی و عملا پدرخوانده کابینه دولت سیزدهم باشند. به گونه‌ای که این رویه باعث پدید آمدن کشمکش‌های بیهوده و جنگ قدرت بین قبیله‌های اصولگرایی در داخل دولت شده است.

 

بی شک ما هم بر آن معتقدیم که رفت و آمد یک نفر چالش های چند های اقتصاد ایران را حل نمی‌کند و اگر چنانچه تصور کنیم که با رفتن آقای مخبر و جایگزینی با هر فرد دیگری معضلات کشور حل می شود، عین ساده انگاری است. لکن حذف فردی که با سوء استفاده از جایگاه و قدرت خود مانع هر طرح جدیدی در دولت شده است و انرژی اعضای کابینه را به مسائل حاشیه ای و قبیله ای صرف می کند، قطعاً زمینه تحول در تیم اقتصادی را فراهم خواهد کرد.

 

هر چند رویه انتصابات آقای رییسی به گونه‌ای بوده است که بیشترین ابهام را در اذهان باقی میگذارد، لکن امید است پیش از هر اقدامی، با بدنه نخبگان جامعه در جایگاه‌ها و مسئولیت‌های مختلف، به شور بنشینند.

 

متاسفانه شاهد آن بودیم که برخی احزاب چشم انتظار برکناری مخبر و در کمین تصاحب این جایگاه هستند. از الان به جریانات مختلف سیاسی هشدار میدهیم پیش ما پیش از آنکه به فکر کسب قدرت باشید ابتدای امر باید پاسخگوی عملکرد خود در جایگاه های مختلف و تاثیرگذاری مجلس شورای اسلامی استانداری ها و دیگر نهادهای حاکمیتی و ذیل رهبری و یا حتی مراکز سیاستگذاری کلان دولتی باشید. آنان که با گذشت سه سال از عمر مجلس شورای اسلامی هنوز گامی برای بهبود اقتصاد جامعه برنداشته و صرفا درگیر بازی با افکار و اعتماد عمومی هستند، یا آنانکه در این شرایط خود مقصر و قسمتی از مشکل هستند بدانند که جریان دانشجویی تمام قد از سهم خواهی ایشان جلوگیری خواهد کرد.

 

همچنین در آخر نیز باید اشاره کرد انشاالله اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، پس از برگزاری سلسله جلسات کارشناسی خود با حضور پژوهشگران و کارشناسان مطرح اقتصادی نامه تفصیلی خود را با محوریت راهکارهای عملیاتی جهت برون رفت کشور از مشکلات اقتصادی اخیر را به زودی منتشر خواهد کرد. لذا از تمامی اقتصاددانان پژوهشگران اقتصادی و اعضای هیئت علمی دعوت به عمل می آید تا با شرکت در این نشست ها تخصصی به بحث و گفتگو پیرامون طرح‌های پیشنهادی این اتحادیه بپردازند.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=16924

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.