• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
18
دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

مجلس پیگیر افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی باشد

  • کد خبر : 13637
  • 17 مهر 1400 - 19:09
مجلس پیگیر افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی باشد
دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به مشکلات مردم در خصوص دستیابی به پزشک در کشور گفت: از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود مجددا بر مطالبه افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی بر محرومیت مردم از دسترسی به پزشک و انحصار پزشکان خاتمه بخشند.

به گزارش پایگاه خبری دانشجویان مستقل به نقل از خبرگزاری فارس امیرحسین پناهی دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور  گفت: بحث کمبود پزشک بر کسی پوشیده نیست و افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی یک ضرورت غیرقابل‌انکار است و با دادن آمارهای مخدوش و ساختگی نمی‌توان از مسئولیت شانه خالی کرد.

وی ادامه داد: متأسفانه در روزهای اخیر شاهد اظهارات معاونت آموزشی وزارت بهداشت بودیم که کمبود پزشک در کشور را منکر شد و سرانه پزشک را خوب و قابل قبول توصیف کرد. با توجه به بررسی‌های چندین ساله در این خصوص و مطالبات پیاپی نمایندگان مجلس و سایر مراکز تصمیم‌گیری، مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی از وزارت بهداشت در خصوص افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی و وعده رئیس‌جمهور در خصوص افزایش دسترسی به پزشک در کشور، از وزیر بهداشت انتظار می‌رفت فردی را به‌عنوان معاون آموزشی انتخاب کنند که برنامه مشخصی در این راستا داشته باشد نه اینکه سخنان منسوخ‌شده افرادی را تکرار کند که خودشان الآن معترف به کمبود پزشک در کشور هستند.

این دانشجوی پزشکی با اشاره به وعده رئیس‌جمهور در خصوص مقابله با انحصار در نظام سلامت گفت: مجموعه دولت باید به این نکته توجه داشته باشد کسی که در نهایت قرار است به وعده‌های دولت در حوزه‌های مختلف جامه عمل بپوشاند افرادی هستند که مسئولیت اجرایی دارند و اگر در انتخاب این افراد اشتباه شود، هرچند رئیس‌جمهور خواهان تحول جدی باشد، اصلاحی رخ نخواهد داد.

پناهی افزود: تمامی کارشناسان و مسئولین کشور متفق‌القول هستند که در ۲۰ سال آینده جمعیت سالمند کشور ۲ تا ۳ برابر خواهد شد و این افزایش بیش از ۱۰ برابری به خدمات پزشکی را در پی خواهد داشت. از طرفی شیوع ویروس کرونا و فشار و خستگی شدید کادر درمان به همه آموخت که نظام سلامت ما برای تاب‌آوری در برابر بحران ای فراگیر به نیروی انسانی بیشتری نیاز دارد.

وی افزود: با توجه به نکات گفته‌شده باید هرچه سریع‌تر در جهت افزایش تعداد پزشک عمومی و متخصص در کشور اقدام گردد. در این باره بحث‌های زیادی در کشور صورت گرفته و الآن دیگر فرصت توجیه‌گری افرادی که هیچ درک درستی از نظام سلامت و آینده مردم ندارند، نیست.

پناهی ادامه داد: به دلیل کاهش شدید ظرفیت پذیرش در دهه ۷۰ و ۸۰ و نزدیک شدن پزشکان تربیت‌شده در دهه ۶۰ به سن بازنشستگی، کمبود پزشک در کشور تشدید خواهد شد و علاوه بر افزایش ظرفیت برای پاسخگویی به نیاز درمانی باید به اندازه این خلاء ایجاد شده نیز ظرفیت افزایش پیدا کند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل سراسر کشور با اشاره به مشکلات مردم در خصوص دستیابی به پزشک در کشور گفت: متأسفانه سرانه پزشک ایران در وضعیت نامناسبی قرار دارد و پایین‌تر از بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و یا درحال‌توسعه است. اینکه سرانه ۱۱ و یا ۱۷ باشد نیز برای ما فرقی ندارد و این عدد پایین‌تر از سرانه کشورهایی چون ترکیه و عربستان و ترکمنستان و آذربایجان است هر چند محاسبات نشان می‌دهد ۱۱٫۶ عدد واقعی سرانه پزشک در ایران است. علاوه بر این سرانه پزشک متخصص در ایران یک‌پنجم اروپاست. صف‌های طولانی مردم برای دسترسی به خدمات پزشکی، ویزیت فله‌ای بیماران و خیابان خوابی و اتومبیل خوابی همراهان بیمار در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ مهر تأییدی بر این کمبود است.

وی همچنین از وزیر بهداشت بابت انتصاب معاون آموزشی وزارت بهداشت انتقاد کرد و گفت:  معاون آموزشی وزارت بهداشت توجهی به کمبود پزشک و مشکلات مردم در دسترسی به پزشک ندارد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت افزایش ظرفیت پزشکی را پیش‌شرط رأی اعتماد به ایشان دانستند، حال که معاون آموزشی وزارت بهداشت به‌جای در نظر گرفتن منافع ملی، دفاع از منافع صنفی را سرلوحه کار خود قرار داده است، از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود تاکید مجدد بر مطالبه افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی بر محرومیت مردم از دسترسی به پزشک و انحصار پزشکان خاتمه بخشند.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=13637

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.