• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
1

نشست خبری تشکل های دانشجویی برگزار شد

  • کد خبر : 312
  • 08 مرداد 1394 - 17:54
نشست خبری تشکل های دانشجویی برگزار شد

مستقل: عصر امروز نشست خبری دانشجویی در اعتراض به ورود فابیوس به کشور با حضور احمد قویدل رئیس انجمن هموفیلی ایران، علی عبدی دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، محمد نوروزی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران، سیدمهدی طالبی مسئول سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد، علی سلطانی‌وش دبیر انجمن اسلامی دانشجویان […]

مستقل: عصر امروز نشست خبری دانشجویی در اعتراض به ورود فابیوس به کشور با حضور احمد قویدل رئیس انجمن هموفیلی ایران، علی عبدی دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، محمد نوروزی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران، سیدمهدی طالبی مسئول سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد، علی سلطانی‌وش دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس و امیر نوروزی مسئول سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مستقل»؛ در این نشست خبری که به همت اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل برپا شده بود، «قویدل» (رئیس انجمن هموفیلی ایران) گفت: کشور ما سال‌ها تحت تحریم ظالمانه قدرت‌های بزرگ بوده، که البته ای کاش رو در رو با ما می جنگیدند چرا که در یک جنگ مستقیم ممکن است زنان و کودکان در ایمن باشند اما در یک نبرد خاموش که مقررات بین المللی ندارد اینگونه نخواهد بود.

وی با اشاره به موضوع وارد کردن فرآورده‌های خونی آلوده از کشور فرانسه به ایران، افزود: فرآورده‌های خونی آلوده توسط یک شرکت فرانسوی به نام «مریو» در سال ۱۳۶۱ و ۱۳۶۳ وارد کشور و موجب بیمار شدن تعداد زیادی از هموطنانمان شد. براساس آمارهای موجود ما توانستیم حدود ۲۰۰ نفر از افراد آلوده به بیماری ایدز را شناسایی کنیم اما متاسفانه به دلیل  تاخیر در اطلاع رسانی ۱۵ نفر از همسران مبتلا به هموفیلی نیز به بیماری ایدز مبتلا شدند.

رئیس انجمن هموفیلی ایران با بیان اینکه این مسئله که ما مسلمان هستیم و در کنار هم انقلاب کرده‌‌ایم این مجوز را نمیدهد که در صورت خطا حریم امنی داشته باشیم، اظهار داشت: شرکت فرانسوی مریو در سال ۷۱ طی نامه‌ای به دولت وقت اعلام می کند که به دلیل اشتباه صورت گرفته غرامت خود را از دولت فرانسه دریافت کندکه مدیر کل نظارت بر فرآورده های خونی آلوده پس از چندماه اعلام میکند که ما بررسی کردیم و هیچ ویروسی را در داروها و فراآورده های خونی مشاهده نکردیم!

وی با بیان اینکه رای دستگاه قضا در سال ۷۶ تبرئه شدن تمامی مسئولین مربوط به این پرونده بود، افزود: در سال مذکور دادگاه قضایی تمامی مسئولین مرتبط با این پرونده را تبرئه می‌کند و اعلام کرده که اگر خیلی نسبت به این مسئله معترض هستید، انجمن هموفیلی خودش از دولت فرانسه شکایت کند و غرامت بگیرد.

قویدل تاکید کرد: فارغ از اینکه رهبری بالاترین مقام در کشور هستند، تنها کسی که دستور دادند تا پرونده خون های آلوده بصورت اصولی پیگیری شود رهبر معظم انقلاب بود که با دستور ایشان قفل قوه قضاییه در مورد پرونده فرآورده‌های خونی آلوده  شکست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر باید قوه قضاییه پاسخ بدهد که چرا پس از ۱۷ سال با وجود دستور رهبر انقلاب درباره پیگیری این موضوع هنوز اقدامی در این باره نکرده است؟، اضافه کرد: ۳۳ سال است که مسئولین ما این موضوع را تکذیب کرده و در مکاتبات خود اعلام کرده اند که هیچ آلودگی در فرآورده های خونی وجود نداشته است، با این وجود چگونه می شود در حال حاضر نسبت به این مسئله اعتراض و درخواست غرامت کرد؟

رئیس انجمن هموفیلی ایران در پایان با بیان اینکه فابیوس باید در برابر مرگ ۱۲۸ بیمار مبتلا به بیماری ایدز دارای فاکتور ۸ پاسخگو باشد، خطاب به وزیر خارجه فرانسه گفت: فابیوس باید در سفرش به تهران کمک کند تا این لکه سیاهی که دولت فرانسه طی این سالها بر کشورمان  به جای گذاشته است را پاک کند.

*محمد نوروزی: برای کشوری که بیشترین‌ کمک‌ها را به صدام کرد فرش قرمز پهن می‌کنیم!

در ادامه این نشست محمد نوروزی؛ دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران گفت: چرا باید دیپلماسی انقلابی جای خود را به دیپلماسی لبخند بدهد؟ مسئله اساسی ما با دولت نوع رویکرد دولت در وزارت خارجه است.

وی تصریح کرد: دولت دو سال است که با دیپلماسی لبخند خود از بسیاری از مواضع انقلابی ما عقب نشینی کرده است. پیاده روی با کری؛ بی توجهی به توهین به پیامبر، فراموش کردن منطقه و توجه به چند کشور خاص غربی باعث شده فرصت های بسیاری از دست برود.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران با بیان اینکه امروز اتفاق ناگوار دیگری هم بر این روند افزوده شده است. کشوری که بیشترین کمکها را در جنگ تحمیلی به صدام کرد و عامل ورود خون های آلوده به کشور ما شد امروز اولین کشوری است که ما برایش فرش قرمز پهن می کنیم و برایش لبخند می زنیم

وی اظهار داشت: دولت باید پاسخگو باشد که نتیجه این دیپلماسی لبخند چه بوده است؟ نفت ۴۰ دلاری و توطئه آمریکایی سعودی نتیجه همین روند است و حالا باید منتظر باشیم که کشوری که بازار خودروسازی ایران را در زمان تحریم بهم ریخت دوباره به کشور وارد شود و دوباره ایران را جولانگاه محصولات خود کند.

این فعال دانشجویی افزود: همه امروز می دانند که شکستن تحریم‌ها با «مقاومت» قابل انجام بود،همین ملت در سال ۵۷ و جنگ تحمیلی حماسه‌هایی را رقم زدند بنابراین مسئولین نباید حل مشکلات اقتصادی را تنها به مسائل هسته‌ای گره بزنند اما آنچه در دولت شاهدیم عقب نشینی در مواضع انقلابی و رسیدن به این موضع است که آب خوردن هم به مذاکره بستگی دارد.

نوروزی در پایان خاطر نشان کرد: سیاست خارجه جمهوری اسلامی مبتنی بر عزت مصلحت و حکمت تعبیه شده اما امروز نه عزتی دیده می شود و نه رفتارها مبتنی بر تدبیر و مصلحت اتفاق می افتد. اینکه سفیر ایران یکسال پشت درب های سازمان ملل می ماند یعنی از بین رفتن عزت ملی و پاسپورت ایرانی!

*سیدمهدی طالبی: سی سال از ماجرای خون های آلوده گذشته اما هیچ کس در مورد این مسئله پاسخگو نیست

در ادامه «سیدمهدی طالبی» مسئول سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد گفت: سی سال از ماجرای خون های آلوده گذشته اما هیچ کس در مورد این مسئله پاسخگو نیست. خاطیان داخلی این مسئله مورد محاکمه قرار نگرفته اند و مجرمان خارجی آن هم امروز آزادانه به کشور می آیند و برایشان لبخند هم زده می شود و فرش قرمز پهن می شود.

وی تصریح کرد: عذر خواهی از خانواده‌های قربانیان خون های آلوده و پرداخت غرامت به آنان کمترین کاریست که فابیوس و دولت فرانسه قبل از ورود به تهران باید انجام می داد و دولت هم نباید به همین راحتی این ماجرا را فراموش می کرد کمااینکه مردم ایران این ماجرا را فراموش نکرده اند.

مسئول سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد بابیان اینکه بعضی زخم‌ها حتی بعد از گذشت سالهای طولانی باز هم از یادها فراموش نمی‌شود، اظهار داشت: مانند حمله مغول به ایران یا جنایات صدام و همچنین فرستادن خون های آلوده به ویروس ایدز برای اولین بار به ایران و آلوده کردن هموطنان بی گناهمان و نباید به همین راحتی با خاطیان این مسئله برخورد شود.

وی افزود: بر خلاف نظرات وزیر خارجه که رابطه ایران و فرانسه دیرینه است باید گفت تلخی های ایران از خصومت های فرانسوی ها دیرینه است،‌ همین اواخر نیز در مذاکرات هسته‌ای اتفاقاتی علیه ما رخ داد که فرانسه در آن نقش مؤثری داشت. میراژ، اچ آی وی، تویهن به مقدسات و غیره همه تجربیاتی است که باید از آن درس گرفت.

طالبی با بیان اینکه فرانسه خانه امن منافقان ضد انقلاب است و هر سال پولهای بسیاری به آنها تزریق می شود که علیه ایران کار کنند،تاکید کرد: اما ما برای آنها دست هم دراز می کنیم و به کشور دعوتشان می کنیم که این از عجایب است. فرانسه جزو سردمداران مبارزه با حجاب است.

وی ادامه داد: مسلمانان با شرایط بسیار بدی در این کشور زندگی می‌کنند و بارها شنیده‌ایم که با افرادی که حجاب دارند در این کشور چگونه برخورد می‌شود. بهتر بود پیش از ورود وزیر خارجه فرانسه به ایران وزیر خارجه کشور مان در خصوص این مسائل با فابیوس صحبت می کرد و تذکراتی را به او می داد و در رابطه با توهین به پیامبر که سینه همه را به درد آورد.

مسئول سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد در پایان خاطر نشان کرد: فابیوس در روز بعد از توافق پیرامون اینکه ماشین‌های فرانسه امروز در بازار اروپا فروش نمی‌رود و به دنبال فروش آنها در بازار ایران هستیم اظهار داشت: انتظار داشتیم که دولت در مقابل این گونه صحبت ها موضعی بگیرد و هدف وی را از رابطه با ایران جویا شود.

 *عبدی: برخی مسئولین ازاساس انقلاب با مردم همدل نبودند

در ادامه علی عبدی دبیرسیاسی  اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: انتقاد جنبش دانشجویی به وزارت خارجه پیرامون سفر فابیوس به کشورمان این است که چرا باید بعد از توافقات وزیر امور خارجه فرانسه به عنوان اولین وزیر امورخارجه از گروه۵+۱به کشورمان بیاید؟

وی تصریح کرد: دولت فرانسه بعد از انقلاب دچار خطاهای فاحشی شدکه نمی توان از آن چشم پوشی کرد، در مرحله نخست احترام متقابل با مردم ایران حفظ نکرده و همچنین موازین حقوق بشر را در ایران زیر پا گذاشته است.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه نمی دانم چرا برخی مسئولین فراموشکار شده و جنایات فرانسه را به یاد نمی آورند اظهار داشت: شاید یکی از دلایل فراموشی برخی مسئولین این است که خود دچار این حوادث تاریخی نبوده اند.فرانسه در جنگ تحمیلی کشورمان به عراق کمک های بسیاری کرد پس نباید مسبب اصلی خون هزاران شهید ایرانمان را فراموش کنیم.

وی افزود: فراموش نمی کنیم ناوی را که هواپیمای کشورمان را مورد هدف قرار داد،ولی امروز هاشمی از باز شدن سفارت آمریکا حرف می زند که بیان اینگونه سخنان عجیب است!

عبدی  با بیان اینکه برخی مسئولین از اساس انقلاب با مردم همدل و هم زبان نبودند تاکید کرد: این گونه افراد و رویکردهایشان مورد اعتراض قشر دانشجویی است، متاسفانه دولت هم تمام هم وغم خود را برای مسائل هسته ای گذاشته است.

وی در پایان با بیان اینکه دولتی که سالها نقش پلیس بد را ایفا می کند، شایسته نیست به عنوان اولین وزیر خارجه گروه ۵+۱ وارد کشور شود، خاطر نشان کرد: حتی اسرائیل هم در این چندسال جرات نکرده که ایران را تهدید هسته ای کنند و یا در عرصه نظامی جسارت پیدا کند، وزارت خارجه کشورمان حداقل کاری که می تواند انجام دهد این است که حافظ منافع ایران در عرصه های بین المللی بوده و در حوادث واکنشی عزت مندانه نشان دهد.

 امیر نوروزی: می‌خواهند به بهانه توسعه قید ایدئولوژی‌مان را بزنیم

در ادامه امیر نوروزی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف، گفت: می خواهند به بهانه توسعه قید ایدئولوژی مان را بزنیم. مسئله امروز در سیاست خارجه دغدغه خدشه در ایدئولوژی است. مسئله ما با دولت یک مسئله مبنایی است که بایستی از اساس درست شود.

وی تصریح کرد: در مبانی نظری دولت یازدهم توسعه مغایر شده با کنار گذاشتن ایدئولوژی است. پارادایم شکل دهنده به مبانی نظری دولت یازدهم، «پوزیتیویسم حاد» است که بر دو مسئله کلیدی «تعریف توسعه» و «مسیر دستیابی به توسعه» حاکم است. متناسب با پوزیتیویسم، تعریف از «توسعه»، به تجربه‌ توسعه در جهان محدود است و تلقی و تعریف متفاوت از آنچه امروز در جهان، «توسعه» تلقی و تعریف می‌شود، مورد اعتنا نیست. در واقع توسعه در جهان امروز مصادیق روشنی دارد که عمدتاً کشورهای غربی و اقمار آنها مانند ژاپن است که توسعه را در یک چارچوبی تعریف کرده و در مقام عمل به آن، جامه عمل پوشانده‌اند.

نوروزی با بیان اینکه غربی‌ها می‌خواهند ما قید ایدئولوژی مان را بزنیم و بعد از آن به سراغ تعامل با آنها برویم، اظهار داشت: کنار گذاشتن ایدئولوژی گذاشته بزرگترین چالش ماست. کنار گذاشتن ایدئولوژی یعنی کنار گذاشتن عزت یعنی کنار گذاشتن استقلال یعنی فراموش کردن پیشرفت اما ما حاضر به انجام اینها نخواهیم بود.

وی افزود: آنچه تا امروز موجبات پیشرفت ایران شده همین ایدئولوژی بوده است! همین استکبارسیزی که مبنای قرآنی دارد باعث شده امروز جمهوری اسلامی مهمترین کشور منطقه شود و در همه معادلات جهانی یکی از قطبها ایران باشد.‎

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به دیدارتشکل‌ها با رهبری وصحبت از استکبار ستیزی مبنی بر اینکه تکلیف مبارزه با استکبار چه می شود؟تاکید کرد: ایشان پاسخ دادند، که ” آمادگی برای ادامه ی مبارزه با استکبار بعد از مذاکرات” را حفظ کنیم یعنی نمی شود ایدئولوژِی را فراموش کرد.

وی ادامه داد: ما وقتی ایدئولوژی را کنار بگذاریم فراموش می کنیم که آمریکا ۶۰ سال علیه ملت ما انواع و اقسام جنایات را روا داشته است. و موشکهای فرانسوی بر سر کودکان ما خورده و خون های آلوده آنها باعث ایدزی شدن مردم ما شده است. وقتی ایدئولوژی را فراموش کنیم؛ یادمان می رود که همین فرانسه بود که به پیامبر ما توهین کرد.

نوروزی با بیان اینکه وقتی از نگاه مبارزه تفکری با غرب روبرو شویم باید یاد این آیه باشیم که :”وَلَن تَرْضَی عَنکَ الْیَهُودُ وَلاَ النَّصَارَی حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم …” افزود: آنها راضی نمی‌شوند مگر اینکه ما از دینمان دست بکشیم و به آیین آنها در آییم اما بگویم که مردم ما هرگز اینگونه نخواهند بود و هرگز ایدئولوژی خود را فراموش نمی کنند که روز قدس و ۲۲ بهمن و تشییع شهدای غواص و… این را اثبات کرده اند.

وی ادامه داد: توصیه ما به دولت این است که حل مشکلات را از داخل کشور پیگیری کنند و دست به دامن بیرون نشوند که قطعا حل مشکلات از لوزان و وین و ژنو نمی گذرد. سیاست‌های خصمانه دولتمردان فرانسه تا به امروز هم ادامه داشته است تا جایی که لوران فابیوس در آستانه نشست مشترک با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان طی مذاکرات هسته ای، تصریح کرد که پاریس متعهد به امنیت خاورمیانه و اسرائیل است.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف در پایان خاطر نشان کرد: ملت ایران فراموش نکرده است که در بهانه‌گیری‌های ظالمانه در طول مذاکرات و در این بازی آشکار سیاسی، نماینده فرانسه همواره نقش”پلیس بد”را ایفا کرده است .‎ ‫فابیوس در مورد ایدئولوژی ما که در آن فلسطین مسئله اول است خط و نشان می کشد اما پاسخ ما هم این خواهد بود که ما عاشق مبارزه با صهیونیسم و حامیان آن هستیم‬.

 سلطانی‌وش: پرداخت غرامت کمترین کاری است که فابیوس باید قبل از ورود به ایران انجام می داد

در ادامه  علی سلطانی وش دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس، گفت: دولت فعلی با شعار «حفظ عزت ملی»سرکار آمد، ولی به نظر می رسد حضور امثال فابیوس در کشورمان یکی از نمونه هایی است که عزت ملی مان را خدشه دار می کند.

وی تصریح کرد: دولت باید حافظ منافع مردم باشد، در بحث پرونده های خون های آلوده افرادی درپرونده ی  وزارت بهداشت دیده می شود که نقش اساسی درفتنه ۸۸داشتند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون برخی افراد تنها به دنبال ایجاد فتنه وآشوب بودند که با هوشیاری مردم رفع شد،ادامه داد: وزارت خارجه به عنوان نماد دیپلماسی از دولت فرانسه برای قربانیان این حادثه درخواست غرامت کرده و همچنین فابیوس از مردم ایران عذرخواهی کند.

وی ادامه داد: ما هیچ گاه به دنبال انزوای سیاسی نبودیم، مانباید عزت ملی را فدای تعامل با دنیا کنیم. عذر خواهی از خانواده های قربانیان خون های آلوده و پرداخت غرامت به آنان کمترین کاری است که فابیوس و دولت فرانسه قبل از ورود به تهران باید انجام دهند.اگر دولت فرانسه هم در شرایط کنونی خواهان تعامل و روابط با ایران است ابتدا باید تضمینی بدهد که بدعهدی‌ها و پیمان شکنی‌های گذشته را تکرار نخواهد کرد، چرا که سابقه ای بسیار تاریک در این زمینه دارد و در برابر جنایت واردکردن ویروسهای آلوده به ایدز کمترین کاری که دولت فرانسه باید انجام دهند عذر خواهی از خانواده های قربانیان خون های آلوده و پرداخت غرامت به آنان است.

سلطانی‌وش تصریح کرد: بعضی زخم‌ها حتی بعد از گذشت سالهای طولانی باز هم از یادها فراموش نمی‌شود مانند حمله مغول به ایران یا جنایات صدام و فرستادن خون های آلوده به ویروس ایدز برای اولین بار به ایران و آلوده کردن هموطنان بی گناهمان.

وی با بیان اینکه چگونه ملت ایران این جنایت بزرگ را فراموش کرده و برای عاملان و خاطیان آن فرش قرمز پهن کند؟ اظهار داشت: در حالی که هزاران خانواده روز و شب با مشکلات و زجرهای آن دست و پنجه نرم میکنند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در پایان خاطر نشان کرد: عاملان این جنایت حتی حاضر به پذیرش این اشتباه و جبران آن هم نشدند در حالی که اگر همین اتفاق برای آنان می افتاد با شعارهایی مثل حقوق بشر و جامعه جهانی و جنایات انسانی بدترین مجازان را برای خاطیان امر رقم میزدند.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=312

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.