• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
حجت‌الاسلام پناهیان:

فعالیت در تشکل‌های دانشجویی باعث رشد اجتماعی دانشجویان می‌شود

  • کد خبر : 9863
  • 15 اردیبهشت 1397 - 20:39
فعالیت در تشکل‌های دانشجویی باعث رشد اجتماعی دانشجویان می‌شود

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر ضرورت کار تشکیلاتی گفت: یک طلبه دو برابر یک دانشجو تحصیل می‌کنداما از لحاظ رشد‌ اجتماعی از دانشجویان جوانی که در دوره دانشجویی در تشکل‌ها شرکت داشته‌اند کمتر رشد کرده است.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در دوره‌ دوم اردوی نخبه‌پروری «فردای انقلاب» که توسط اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه های علمیه به تشکل‌ها و جنبش‌های خودجوش مانند تشکل‌های‌دانشجویی در دانشگاه نیاز داریم، که در این فضا طلبه به بحث‌، گفتگو و تبادل نظرات و عقاید سیاسی و اجتماعی و سعی برای‌ رسیدن به تفاهم فکری بپردازند.

وی افزود: این موضوع رشد اجتماعی را حاصل می‌کند و این در حالی است که یک طلبه دو برابر یک دانشجو و شاید بیشتر هم تحصیل می‌کند و حجم و معلومات علمی‌اش بعضا بیشتر از عمده دانشجویان است. این طلبه با اینچنین ویژگی‌ها، از لحاظ رشد‌ اجتماعی از دانشجویان جوانی که در دوره دانشجویی خود در تشکل‌های دانشجویی شرکت داشته‌اند کمتر رشد کرده است و به همین دلیل قشر طلاب نمی‌توانند با بدنه جامعه ارتباط موثر و مستقیم داشته باشند.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: حوزه‌های علمیه نقاط مثبت خود را دارند ولی تشکل‌های دانشجویی مانند انجمن اسلامی تاثیرگذاری بیشتری به نسبت حوزه‌های علمیه در فضای اجتماعی دارند.

به گفته پناهیان حسنات و رذائل اخلاقی یک فرد در جمع شناخته می‌شود و در سن جوانی است که می‌تواند در صدد رفع و ارتقای آنها باشد، پس شما دانشجویانی که در سن جوانی در تشکیلات حضور دارید، فضای مناسبی را برای خود مهیا کرده‌اید که آینده روشنی برای خود ترسیم کنید چون در معاشرت‌های تشکیلاتی و اجتماعی است که افراد می‌توانند محک بخورند و خودشان را برای مسئولیت‌های فردای انقلاب آماده کنند.

وی با بیان اینکه تشکیلات بهترین مکان برای شناخت خود اصلاح برای پذیرفتن مسئولیت‌های آینده است گفت: این خاصیت‌ تشکیلات است که افراد در تشکیلات انعطاف‌پذیر می‌شوند و قابلیت رشد پیدا می‌کنند و البته احتمال اضمحلال هم وجود دارد در شرایطی که تشکیلات در زندگی شخصی و فردی شما تاثیر دارد و حتی در زندگی زناشویی و تربیت فرزندان شما نیز تاثیر‌گذار است.

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: بنده الگویی مانند شهید دیالمه که در اوج جوانی و در سن۲۲ سالگی پختگی کامل خود را داشته باشد، پیدا نمی‌کنم زیرا این جوان در فضای تشکیلات رشد کرده است و خروجی نمونه کار تشکیلاتی است و زندگی خود را در تشکیلات خلاصه می‌کند.

پناهیان با اشاره به ویژگی‌های کار تشکیلاتی گفت: تشکیلات موجب می‌شود انسان تعامل را یاد بگیرد، خودسازی کند، انتقادپذیر باشد، منیت را از خود دور کند، این تشکیلات یعنی این که جمع مرا می سازد و من در تعامل با جمعی که از جهاتی حتی با او اختلاف سلیقه دارم بتوانم تعامل کنم و برای کار جمعی حتی با این افراد رفاقت هم بکنم.

وی اضافه کرد: در روایت آمده است وقتی یک فرد صاحب رفعت و مقام، مساله‌ای را خوب بررسی کرد، تواضع کرده است و تواضع یک مسئول کوچک کردن و قربان صدقه رفتن ظاهری نیست بلکه رسیدگی و تصمیم گیری کارشناسی شده و بجا است. در کار تشکیلاتی باید انتقادپذیر باشیم و اگر هم نقد می‌کنیم نقدها سازنده و دقیق و در کمال احترام و تواضع باشد.

این استاد حوزه علمیه گفت: در تشکیلات یک امر خیلی اهمیت دارد و آن این است باید دیگران را درک کنیم و حتی انتظار درک دیگران نسبت به خود را نداشته باشیم و در این مقام باید دیگران را تحسین کنیم، خوبی‌های خود را به دیگران نسبت دهیم، معایب دیگران را در تشکیلات به خود نسبت بدهیم، این ویژگی یک فرد ایثارگر، موثر و البته مثبت‌نگر است و در نهایت خلاصه کلام مثبت‌های یکدیگر را ببینیم و تحسین کنیم.

وی در پایان گفت: این مساله حائز اهمیت است که باید به دنبال موفقیت‌های جمعی بود و وقتی به یک موفقیت در قالب یک جمع و تشکل می‌رسیم این نشانه این است که در تمامی موارد و مباحث به کمال رسیده‌ایم.

لازم به ذکر است؛ دوره‌ دوم اردوی نخبه‌پروری «فردای انقلاب» اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور با حضور ۸۰ نفر از اعضای منتخب ۵۰ دفتر این اتحادیه دانشجویی به مدت سه روز از ۱۲تا ۱۴ اردیبهشت در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=9863

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.