• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
15

فرزند شهید همدانی: برخی می‌‌خواهند امید را از ما بگیرند/موسوی: بنیان جنبش دانشجویی مبارزه با آمریکا است/پناهیان:استفاده از ادبیات جدید ابعاد مختلفی از حقیقت را آشکار می‌کند

  • کد خبر : 1119
  • 21 آبان 1394 - 3:22
فرزند شهید همدانی: برخی می‌‌خواهند امید را از ما بگیرند/موسوی: بنیان جنبش دانشجویی مبارزه با آمریکا است/پناهیان:استفاده از ادبیات جدید ابعاد مختلفی از حقیقت را آشکار می‌کند

در مراسم اختتامیه جشنواره نشریات دانشجویی«نسل چهارم» فرزند شهید همدانی ابراز نگرانی کرد که برخی می‌‌خواهند امید را از ما بگیرند و مدیرعامل خبرگزاری فارس تأکید کرد که بنیان جنبش دانشجویی مبارزه با آمریکا است. نخستین جشنواره نشریات دانشجویی در دانشکده علوم پایه دانشگاه تهران برگزار شد و در مراسم اختتامیه این جشنواره که سیدنظام […]

در مراسم اختتامیه جشنواره نشریات دانشجویی«نسل چهارم» فرزند شهید همدانی ابراز نگرانی کرد که برخی می‌‌خواهند امید را از ما بگیرند و مدیرعامل خبرگزاری فارس تأکید کرد که بنیان جنبش دانشجویی مبارزه با آمریکا است.

نخستین جشنواره نشریات دانشجویی در دانشکده علوم پایه دانشگاه تهران برگزار شد و در مراسم اختتامیه این جشنواره که سیدنظام موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس، داود گودرزی رئیس سازمان بسیج دانشجویی، حجت‌الاسلام پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، داریوش ارجمند هنرمند، ابوالقاسم طالبی کارگردان و حمید برقعه‌ای شاعر کشورمان، مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران حضور داشتند.

نخستین سخنران این مراسم حسام‌الدین علامه مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بود، وی گفت: امروز ما در دانشگاه‌ها با یک قشر خاکستری مواجه هستیم. با کسانی که شاید از نظر ایمان، بصیرت و آگاهی در درجات پایین‌تری قرار گرفته باشند.

* علامه: در دهکده جهانی و دنیای ارتباطات چاره‌ای جز تعامل وجود ندارد

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت،‌ گفت: اولین چیزی که باعث می‌شود حرف ما در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه تأثیرگذار باشد علم است.

وی ادامه داد: ما اگر قصد داریم این قشر خاکستری را با خود همراه کنیم چاره‌ای جز مسلح بودن به سلاح اخلاق مدارا، محبت و مهربانی نداریم.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت تأکید کرد: همه کشورهای جهان دشمنانی را دارند و در دهکده جهانی و دنیای ارتباطات چاره‌ای جز تعامل وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر دانشجویان و بچه‌های مذهبی بتوانند به مدارا، دوستی و راهنمایی کردن آن هم در زمان و حد خودش عمل کنند می‌توانند در جذب دانشجویان دیگر موفق باشند.

علامه اظهار داشت: بد عمل کردن ما چه در حوزه تبلیغ صحیح و چه در رابطه با جذب باعث اتفاقات بدی شده است و باید برای رفع این مشکل تلاش شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت علم و نقش آن برای تأثیرگذاری در جامعه گفت: علم اولین چیزی است که باعث می‌شود حرف ما در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی تأثیرگذار باشد.

علامه در ادامه با اشاره به انتشار نشریات دانشجویی تصریح کرد: آزاداندیشی، منصف بودن و بزرگمنشی ربطی به اصولگرا یا اصلاح‌طلب بودن ندارد. چه بسا اصلاح‌طلبانی که شعار زنده‌باد مخالف من می‌دهند ولی کمترین نقد را هم تحمل نمی‌کنند یا اصولگرایانی که در این عرصه سکولارند یعنی دین را کنار می‌گذارند.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد:‌ آن کسی که در یک نشریه اخلاق محمدی و سیره اهل بیت عصمت و طهارت و اخلاق حرفه‌ای ژورنالیستی را رعایت نمی‌کند سکولار است. اخلاق را نباید در فعالیت‌های مطبوعاتی و سیاسی کنار بگذاریم.

وی در خاتمه اظهار داشت:‌ ان‌شاءالله بتوانیم کمک کنیم تا نسبت به هم مهربان باشیم،‌ باید در کشوری که در سایه رهبری و امام زمان(عج) در امنیت هستیم از هر تفرقه‌ای بپرهیزیم و بپذیریم که وحدت باعث پیشرفت و پیروزی خواهد شد.

* سرسنگی: آنها که روزی سودای شکست انقلاب را داشتند امروز انحتاط فرهنگی نسل جوان را در دستور کار خود قرار دادند

مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران نیز در این مراسم، گفت: این برنامه در حالی برگزار می‌شود که عصر شهدای کربلا و یاد سرور و سالار شهیدان بار دیگر در ماه پرفضیلت محرم جان عاشقان را سرشار کرده است.

وی با اشاره به قیام امام حسین (ع) و واقعه کربلا گفت: زینب (س) در کربلا و در بین آن نیزه شکسته‌ها چه دیده بود که برای آن واقعه جز کلمه زیبا به کار نبرد. تا زینب نباشی و از چشمان او به آن ماجرا نگاه نکنی نمی‌توانی بفهمی چه اتفاقی افتاده است.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه و اهمیت بسیج گفت:‌ بسیج هر چند در ۵ آذر ۵۸ به فرمان امام (ره) به صورت رسمی تأسیس شد اما حیات خود را مرهون چشمه پاک و جاودان عاشورا است و بسیج ادامه راهی است که سال‌ها پیش توسط امام حسین (ع) در مقابل بشریت قرار داده شد.

سرسنگی ادامه داد:‌ وظایف و رسالت بسیج برگرفته از انسان‌دوستی، ایستادگی در برابر ظلم و شهادت‌طلبی کسانی است که در کربلا و در ماه محرم از دنیا و زیورهای آن گذشتند و جان خود را برای بقای امت اسلامی و شرعیت الهی نثار کردند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران تأکید کرد: بسیج یک نهاد و تشکل در کنار سایر تشکل‌ها نیست. بسیج عصاره اندیشه و تفکر شیعی در طول سالیان دراز جنگ حق علیه باطل است.

وی گفت: حماسه هشت سال دفاع مقدس نشان داده است هر گاه تفکر بسیجی گفتمان غالب انقلاب را تشکیل داده هیچ نیرویی یارای شکست ما را نداشته است.

سرسنگی خاطرنشان کرد: با پایان یافتن دوران دفاع مقدس نقش و رسالت بسیج پایان نگرفت. امروز انتظار از بسیج حضور فعال در عرصه‌هایی است که دغدغه‌های نظام را تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: یکی از عرصه‌ها که به صورت مدام هم از سوی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار می‌گیرد عرصه فرهنگ است. دشمنان ما امروز مأیوس از جنگ سرد و مقابله نظامی برای رسیدن به اهداف خود جولانگاه فرهنگ را هدف قرار داده‌اند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران تصریح کرد: بدون تقویت حوزه فرهنگی و پاسداری از ارزش‌های انقلابی و فرهنگی همواره خطر به بیراهه رفتن جامعه وجود دارد. آنها که روزی سودای شکست انقلاب را داشتند امروز انحتاط فرهنگی نسل جوان را در دستور کار خود قرار دادند و بسیج باید به عنوان نهادی مردمی و پاسدار ارزش‌های انقلاب نقش خود را در دفاع از فرهنگ جامعه به خوبی ایفا کند.

سرسنگی در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ،‌گفت: دشمنان سال‌هاست با استفاده از رسانه‌های مختلف تلاش کردند چهره نظام و اسلام را مخدوش کنند و در ذهن مردم دنیا چهره‌ای متفاوت از حقیقت دین،‌ نظام و مردم ما را نشان دهند.

وی تأکید کرد: هر چند در طول تاریخ هیچ گاه ابرهای کینه‌ورزی نتوانستند حقیقت را بپوشانند اما باید اذعان کرد که برخی از مردم ممکن است فریب دشمن را بخورند که در این مسئله نقش بسیجیان در ترویج فرهنگ دفاع از انقلاب نقشی اساسی است.

سرسنگی گفت: دانشگاه‌های ما امروز تشنه گسترش فرهنگ معنویت، اخلاق و سازندگی کشور بر محور ارزش‌های دینی هستند و رسانه‌های دانشجویی قادر هستند تأثیر بسزا برای ایجاد فضای سالم و پرنشاط داشته باشند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران ادامه داد: نشریات منتسب به بسیج همواره باید به عنوان یک الگوی قابل اتکا برای دیگر نشریات دانشجویی باشند.

سرسنگی اظهار داشت: هشیاری در مقابل جریانات مخالف دین، نقد منصفانه و سازنده و گسترش روحیه امید و پویا در بین دانشجویان حفظ اصول علمی، ترویج فرهنگ شهادت و ایثار و نگاه بلندنظرانه و ژرف به مصالح نظام از مواردی است که نشریات دانشجویی باید آن را مورد توجه قرار دهند.

در این مراسم از فرزند شهید همدانی نیز تقدیر شد، پس از تقدیر وی طی صحبت‌هایی از وصیتنامه و خاطرات پدرش گفت.

* فرزند شهید همدانی: برخی می‌‌خواهند امید را از ما بگیرند/پیشنهاد سردار همدانی به خوانندگان وصیتنامه‌اش

وهب همدانی فرزند شهید سردار همدانی نیز در این مراسم گفت: پدر من واقعا به کیفیت در زندگی امید داشت و هیچ وقت امید از زندگی ایشان خارج نشد. به طوریکه نیمی از وصیتنامه وی به شکرگذاری اختصاص داشت.

وی افزود: پدرم خدا را شکر کرد که در شرایط وقوع انقلاب به دنیا آمد در عصر امام خمینی(ره) زندگی کرد و با مجاهدان و افراد محبوب خدا در دفاع مقدس تنفس کرد و هم کلام شد.

همدانی ادامه داد: حتی زمانی که پدرم برای کمک به جبهه مقاومت به سوریه رفت خیلی‌ها مانند دولتمردان سوریه و حتی ایران ناامید بودند ولی پدرم زمان جنگ خیابانی در دمشق به سوریه رفت یعنی پایتخت سوریه هم در دست گروه‌های تکفیری و معاند بود. ولی پس از چند سال ورق برگشت و دشمن در دورترین نقاط سوریه قرار گرفت.

فرزند شهید همدانی با بیان اینکه برخی می‌خواهند امید را از اما بگیرند گفت: جوانان و نخبگان جامعه همواره باید در زندگی امید داشته باشند زیرا بدون امید همه چیز ما گرفته می‌شود.

همدانی خطاب به جوانان کشور گفت: هیچ وقت خود را در حصارهای بی مفهوم محصور نکنید، شهادت یک اتفاق نیست کسی که به مقام شهادت می‌رسد در تمام مراحل زندگی تهذیب داشته است.

وی با اشاره به خاطره‌ای از شهید سردار همدانی گفت: روزی چند جوان از پدر خواستند که برای شهادتشان دعا کند، سردار عنوان کرد شهادت هدف نیست بلکه هدف این است که در مسیر شهادت زندگی کنیم.

وی با ذکر پیشنهادی که شهید سردار همدانی به خوانندگان وصیتنامه‌اش داده است گفت: پدرم در وصیتنامه خود یک معامله معنوی کرده است و آن اینکه عنوان کرده است هر کس وصیتنامه‌ام را می‌خواند اگر یک روز نماز و روزه برای من به جا آورد اگر در آن دنیا اجازه داشته باشم برایش جبران می‌کنم.

* سیدنظام‌الدین موسوی: بنیان جنبش دانشجویی مبارزه با آمریکا است/ نشریات دانشجویی مراقب نفوذ دشمن باشند

سید نظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس، نیز در مراسم اختتامیه جشنواره نشریات دانشجویی «نسل چهارم» با اشاره به فضیلت‌های سردار شهید همدانی گفت: هرچند زبان الکن است اما تمام تعریف‌ها و تمجیدها در مدح سردار همدانی حقیقت دارد.

وی افزود: در دنیا اسطوره را پدیده‌ای دور از حقیقت می‌دانند، برخی ملت‌ها تاریخ‌دارند ولی اسطوره ندارند، برخی هیچ‌کدام را ندارند ولی ملت ما هم تاریخ و هم اسطوره دارد. برخی اسطوره را خیال می‌دانند ولی ما در تاریخ خود اسطوره‌هایی داریم که یکی از آن‌ها سردار شهید همدانی است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با اشاره به خاطرات خود از شهید همدانی عنوان کرد: در سال ۸۸ در اوج فتنه که بسیاری از افراد صاحب‌نام در گودال فتنه لغزیدند این مرد بزرگ در آن شرایط فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) بود که با تمام توان در برابر فتنه ایستادگی کرد.

موسوی اضافه کرد:‌ یک روز همدانی را دیدم که مثل اسپند بر روی آتش نگران بود، علت نگرانی‌اش را جویا شدم و دیدم فرزند یک مادر گم‌شده است و سردار همدانی در اوج مسائل فتنه نگران دغدغه آن مادر بود تا مبادا بی‌گناهی یک‌شب از مادرش دور بماند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس، اظهار داشت: سال ۹۱ برای افتتاح دفتر خبرگزاری فارس به سوریه رفته بودم، شرایط وحشتناکی در آنجا بود به‌طوری‌که آثار گلوله‌ها در اتوبان بساتین المزه وجود داشت و حتی شیشه سفارت را شکسته بودند و بر روی یخچال داخل سفارت نیز آثار گلوله مشاهده می‌شد به‌طوری‌که ما شب‌ها نمی‌توانستیم لامپ را روشن کنیم.

موسوی گفت: در آنجا سردار همدانی را «ابو وهب» صدا می‌زدند، وی را دیدم که مانند کوه استوار بود. درحالی‌که از مسیر فرودگاه دمشق تا محل سفارت را نیروهای مسلح سوری هم با ترس‌ولرز عبور می‌کردند، سردار همدانی ایستاد و گفت ما پیروزیم، این حبیب سپاه آن‌قدر مقاومت کرد تا سوریه را به وضعیت کنونی رساند.

موسوی عنوان کرد: سردار همدانی در آنجا بیان کرد که یکی از شیخ‌های سلفی به نام شیخ عرعور گفت اگر رمضان بیاید و برود و بشار بماند به این نتیجه می‌رسم که خدا هم علوی است؛ و بشار ماند و استقامت سردار باعث شد کسانی که کار سوریه را تمام‌شده می‌دانستند پای مذاکره بیایند.

عضو هیئت‌داوران جشنواره نشریات دانشجویی بابیان اینکه این جشنواره در دو وجه نشریات و دانشجو که همزاد هستند تکیه دارد، گفت: از دوران مشروطه به بعد هم نشریات در ایران شکل گرفت و هم دانشگاه که پس‌ازآن نیز جنبش دانشجویی ایجاد شد و بنیاد این دو نهاد تلاش برای مقاومت ملت ایران و تغییر نگرش و گرایش مردم بود.

موسوی گفت: البته منورالفکر‌هایی که این دو نهاد را ایجاد کردند ابتدا فریاد آزادی‌‌خواهی داشتند ولی پس از مدتی به تئوریسین دیکتاتوری رضاخان و پسرش تبدیل شدند ولی روح کیفی گرا، محتوا گرا و آرمان‌گرای دانشجوی ما اجازه نداد که فضای لیبرالیستی در دانشگاه ایجاد شود.

وی افزود: جنبش دانشجویی ما از همان دهه ۲۰ به بعد چند ویژگی پیدا کرد که یکی از آن‌ها مبارزه با استبداد بود.

وی بابیان اینکه دانشگاه از همان ابتدا تبدیل به جریان معارض با استکبار پهلوی شد، گفت: آن‌هایی که معتقدند دانشجوی ما با آمریکا مبارزه نداشته است یک دروغ محض می‌گویند زیرا بنیان جنبش دانشجویی مبارزه با آمریکا است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس عنوان کرد: پس از کودتای ۲۸ مرداد در دانشگاه تهران چند دانشجو پیش پای نیکسون با فریاد مرگ بر آمریکا قربانی شدند که روز دانشجو نیز به همین دلیل نام‌گذاری شد.

موسوی مقابله با آمریکا را بنیان جنبش دانشجویی برشمرد و گفت: برخی از دانشجویان که از موضع سوسیالیستی و کمونیستی به مقابله می‌پرداختند نیز پس از تزریق روح اسلام از این منظر مقابله کردند و شاهد جنبش دانشجویی اسلامی در دانشگاه‌ها بودیم که نماد آن‌هم ۱۳ آبان سال ۵۸ بود.

وی گفت: تمام بنیان جنبش دانشجویی ما با مرگ بر آمریکا بوده است اما خطری هم وجود دارد که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کردند و جنبش دانشجویی باید آن را رصد کند و آن‌هم خطر نفوذ است که در همه‌جا وجود دارد و می‌تواند در دانشگاه و نشریات نیز وجود داشته باشد.

موسوی عنوان کرد: دو مسئله را عَلم می‌کنند تا از این طریق نفوذ کنند، یکی آرمان‌گرایی تخیلی در داخل است که افق تخیلی از آزادی و روشن‌فکری را نشان می‌دهد به این صورت که می‌گویند روشنفکر به‌هیچ‌عنوان با نظام حاکم هم سو نیست.

وی افزود: از طرفی دموکراسی را در حد کانتون‌های سوئیس مطرح می‌کنند و می‌گویند آرمان‌خواهی یعنی به هیچ حد و قانونی پایبند نباشیم، کجا در زمان رژیم ستم‌شاهی این‌گونه آزادی وجود داشت؟

مدیرعامل خبرگزاری فارس بابیان اینکه در حوزه خارجی نیز واقع‌گرایی ذلیلانه ایجاد می‌کنند، گفت: همان کسانی که در خارج از کشور به نحوی تخیلی تصویرسازی از آزادی را می‌سازند در حوزه خارجی نیز واقع‌گرایی ذلیلانه ایجاد می‌کنند.

وی اضافه کرد: اگر تمام قیدوبندهای عرفی، شرعی و قانونی را هم برداریم بازهم می‌گویند آزادی وجود ندارد ولی هرچه از خارج به ما تحمیل می‌شود را باید بپذیریم و این پذیرش را روشن‌فکری می‌دانند.

موسوی گفت: هرچه در مورد سابقه آمریکا می‌گوییم بازهم می‌گویند باید تحمیل‌های آمریکا را بپذیریم، به قوانین داخل تن نمی‌دهند ولی می‌گویند آنچه از خارج تحمیل می‌شود را بپذیریم.

مدیرعامل خبرگزاری فارس، خاطرنشان کرد:‌ در مقطعی تلاش کردند و به‌جایی رسید که یکی از تشکل‌های پرچم‌دار امام بیانیه ننگین حمایت از بغداد را صادر کرد و از حمله عراق به ایران دفاع کرد، این نشان‌دهنده نفوذ است که امروز هم می‌خواهند ما به‌عنوان یک کشور ناتوان و دست‌بسته هژمونی آمریکا را بپذیریم.

وی گفت:‌ما درصحنه عمل اسطوره‌هایی مانند سردار شهید همدانی و حاج قاسم سلیمانی را دیدیم که چطور در دنیایی که آمریکا مدعی است تمام ابزارها را در اختیار دارد معادلات را در یمن، سوریه و عراق تغییر دادند.

سید نظام‌الدین موسوی در پایان گفت: ما باید امیدواری خود را حفظ کنیم و مراقب توطئه‌های دشمن باشیم و در نشریات نیز از افشای این‌گونه موارد خجالت نکشیم.

*حجت‌الاسلام پناهیان: استفاده از ادبیات جدید ابعاد مختلفی از حقیقت را آشکار می‌کند

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه نیز در این مراسم گفت: تولید ادبیات و گفتمان یکی از کارهای مهم نشریات دانشجویی است. ما نیاز به ادبیات جدید داریم و باید دائماً‌ درحال تولید ادبیات باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: برخی از ادبیاتی که ما از آن استفاده می‌کنیم گویای حقایق نو نیستند. همانطور که مردم برای بیان مسائل به دنبال ادبیات جدید می‌روند ما هم باید برای گفتن حقایق از ادبیات نو و جدید استفاده کنیم.

پناهیان اضافه کرد: انتقال مفهوم با ادبیات نو گاهی یک ضرورت است. متاسفانه در ادبیات دینی و انقلابی استفاده از ادبیات نو خیلی کم رخ داده است و این به خاطر بی‌توجهی است.

وی ادامه داد: امام (ره) یک تولید کننده ادبیات بود. مقام معظم رهبری نیز همین‌گونه هستند و به خاطر این صدای آنها بسیار شنیده شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: صدای کسانی که تولید ادبیات ندارند کمتر شنیده می‌شود. برای اینکه صدای ما بهتر شنیده شود باید از ادبیات نو و جدید استفاده کنیم.

پناهیان خاطرنشان کرد: اداره کنندگان نشریات باید به فکر تولید ادبیات نو باشند. متاسفانه گاهی وقت‌ها ادبیات نابه‌جایی که تولید شده آنقدر حاکمیت پیدا کرده است که ما مجبوریم از آن استفاده کنیم.

وی افزود: بار معنایی منفی برخی کلمات گاهی بیشتر از بار معنایی مثبتش است،‌ چه لزومی دارد ما از این ادبیات استفاده کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان اینکه برخی کلمات توسط عده‌ای برای بهره‌برداری‌های خاص تولید شده‌ است گفت: من نمی‌دانم کلماتی مانند کلمه ارزش‌ها از کجا سر زبان افتاد که امروزه آنقدر از آن استفاده می‌کنیم. مثلا می‌گوییم ما ارزشی هستیم یا از ارزش‌ها دفاع می‌کنیم. باید ببینیم کسانی که به ما می‌گویند ارزشی هستیم برای خودشان چه کلمه‌ای انتخاب کرده‌اند آنها به ما ارزشی می‌گویند ولی خودشان می‌گویند واقع‌بین تا به این صورت به اهدافشان دست پیدا کنند.

وی گفت: باید در ادبیات نشاط و احساس پیروزی وجود داشته باشد نباید اجازه بدهیم به ما ادبیات تحمیل کنند مانند این کلمه اصولگرا که معلوم نیست از کجا باب شد. ما نباید فحش را تمیز و آراسته کنیم و به خودمان بچسبانیم.

پناهیان خاطرنشان کرد: برخی مواقع ادبیات موجب دو قطبی شدن جامعه می‌شود. چرا به دروغ ملت‌ها را به دو دسته تقسیم می‌‌کنند؟ باید این فضای دروغین را بهم زد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: دانشجویان باید آنقدر حریت داشته باشند که علیه چیزهایی که صادقانه نیستند به پا خیزند و آن فضا را به هم بزنند. ما نباید مقررات اشتباه را بپذیریم.

وی با بیان اینکه کلمات اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نتیجه تولید یک ادبیات است گفت: گفتمان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی طوری جدی گرفته می‌شود که انگار وجود دارد اینها کلماتی هستند که عده‌ای برای اهداف خودشان تولید کرده‌اند.

پناهیان در قسمت دیگری از سخنان خود گفت: جریان‌هایی که در گفت‌وگو با غرب تند روی می‌کنند در سال‌های ابتدایی انقلاب برای امام نامه می‌نوشتند که کجایید که مبارزه با آمریکا از بین رفت؟!

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: برخی‌ها دوست‌دارند خودشان را پشت ادبیات مبهم پنهان کنند و درگیری‌ها را در تاریکی افزایش دهند. برخی‌ها با برچسب زدن به هم فضا را تاریک می‌کنند نباید اجازه داد چنین اتفاقاتی رخ دهد.

وی ادامه داد: نباید برای دفاع کردن یا زدن کسی از کلمات اصلاح‌طلب و اصولگرا استفاده کرد. ما باید به سمت ادبیات نو برویم و فضا را برای ادبیات نو باز کنیم آن وقت می‌بینیم که ابعاد مختلفی از حقیقت آشکار می‌شود.

پناهیان در خاتمه اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از آیات قرآن و روایت که باید مشهور باشند مشهور نیستند ما اگر به سراغ ادبیات نو برویم می‌بینیم لب اقیانوس بزرگی از حقایق ناب قرآنی و روایی ایستاده‌ایم و روایات و آیاتی را می‌شنویم که تا کنون نشنیده‌ بودیم.

* گودرزی: امروز به عقلانیت سیاسی و انقلابی نیاز داریم/برای امیدوار بودن نگاه واقع گرایانه لازم است

داوود گودرزی مسئول سازمان بسیج دانشجویی در ادامه این مراسم گفت: این جشنواره از ابتدا تا انتها با تلاش تشکل‌های دانشجویی انجام شده است و تنها داوران آن از رسانه‌ها و مطبوعات بودند که این‌گونه برگزاری جشنواره می‌تواند یک مدل خوب از همکاری تشکل‌های دانشجویی باشد.

وی ضمن قدردانی از کسانی که در برگزاری جشنواره نشریات دانشجویی تلاش کردند گفت: امیدواریم جشنواره‌های بعدی شکوفاتر و بهتر برگزار شود و ان‌شالله سال‌های آتی با حمایت و پشتیبانی ما شاهد جشنواره‌های پر رونق‌تری باشیم.

گودرزی تصریح کرد: اولویت کار ما در فضای دانشگاه‌ها و فضای امروز کشور حاکم کردن فضای نشاط در دانشگاه‌ها است و دانشگاه‌های باید به معنای واقعی محل بحث و گفت‌وگو باشند و همه بتوانند حرف‌هایشان را بزنند و تریبون‌های متعددی در دانشگاه وجود داشته باشد.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی تأکید کرد: باید به مقوله آزاد اندیشی و فضای آزاد اندیشی به صورت جدی نگاه شود متاسفانه چند سالی است که به فضای نقد به صورتی جدی پرداخته نمی‌شود،‌ ما باید سعه صدر بیشتری داشته باشیم و حرف‌ها را بشنویم. البته نباید به مقدسات و ارزش‌ها توهین شود.

گودرزی در ادامه با اشاره به انحصار نشریات دانشجویی گفت: باید تعداد نشریات دانشجویی بیشتر شود و در این حوزه فعال‌تر شویم و ان‌شاالله سال‌های بعد شاهد نشریات دانشجویی با کیفیتی بالاتری هم باشیم.

وی اظهار داشت: کسانی که در فضای جنبش دانشجویی کار می‌کنند باید عقلانیت و امیدبخشی را دنبال کنند. امروز به عقلانیت سیاسی و انقلابی نیاز داریم و امید نیاز داریم.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی تصریح کرد: امید نقطه مهمی است اگر به آینده امیدوار نباشیم نمی‌توانیم اثرگذار باشیم و اثرگذاری با ناامیدی انجام نمی‌شود برای امیدوار بودن هم نگاه واقع گرایانه لازم است.

گودرزی در خاتمه اظهار داشت: جنبش دانشجویی باید تحولات منطقه و جهان را درست رصد کند و اگر واقعیت این مسائل را ببینیم بهتر می‌توانیم حرکت کنیم.

* برگزیدگان جشنواره نشریات دانشجویی

در این مراسم در بخش مطالب دانشجویی رسانه‌های سراسری در بخش اخبار برتر دانشجویی، فاطمه بلوچی‌پور از خبرگزاری فارس به مقام اول رسید و مسعود پرهیزکاری و رضا همدانچی از خبرگزاری‌های دانشجو و تسنیم دوم و سوم شدند.

همچنین در بخش مصاحبه‌های برتر مسعود ابراهیمی از روزنامه جوان، زهرا شهرزاد از خبرنامه دانشجویان و مرضیه حسن‌پور از خبرگزاری فارس مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش گزارش نیز مهدی حوریه از خبرنامه دانشجویان به مقام اول رسید، فاطمه کریمی از خبرگزاری تسنیم و علی البرزی از روزنامه وطن امروز به طور مشترک مقام دوم را کسب کردند و عطیه همتی از خبرگزاری مهر سوم شد.

همچنین در بخش یادداشت امیرحسین ثابتی از خبرنامه دانشجویان ایران مقام اول و زهرا محسنی‌فرد از روزنامه جوان مقام دوم را کسب کردند.

در پایان این مراسم از برگزیدگان نشریات دانشجویی در زمینه‌های مختلف تقدیر شد.

در بخش طنز دانشجویی سیدحسین قاسمی مدیر مسئول نشریه آقا اجازه از بیرجند، سیدظریف قاسمیان مدیر مسئول نشریه خودمونی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و قاسم لطیفی مدیر مسئول نشریه کاکتوس از لرستان مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش نشریات برتر علمی نیلوفر امام‌وردی از نشریه پندار دانشگاه تهران، امین استادی از نشریه مردمک دانشگاه علوم پزشکی تهران و مریم کولیوند از نشریه سایه روشن دانشگاه لرستان مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش نشریات برتر هنری – ادبی عماد بمانی از نشریه کافه هنر دانشگاه تفرش و حامد علی‌عسگری از نشریه طرح هنر اسلامی تبریز به مقام‌های دوم و سوم رسیدند.

در بخش نشریات برتر فرهنگی محمود رفیعی از نشریه بساتین از دانشگاه علوم قرآنی میبد، سروناز حر از نشریه دختران ایران زمین دانشگاه الزهراء و مجید آتشکار از نشریه رایحه مهر دانشگاه حکیم سبزه‌واری مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش نشریات برتر سیاسی علی سلیمانی از نشریه حیات دانشگاه امام صادق (ع)، سیدعلی موسوی از نشریه زیر هشت دانشگاه بوعلی‌سینای همدان و عارف سبحانی از نشریه خیمه دانشگاه سیستان و بلوچستان مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش متون ادبی و اشعار برتر فاطمه امیدی از نشریه دختران ایران زمین دانشگاه الزهراء، عاطفه زارع از نشریه عرشیه دانشگاه علوم پزشکی یزد و پیمان حسنی از نشریه حیات دانشگاه امام صادق (ع) مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش طرح جلد برتر نشریه مجتبی تمدنی آرانی از نشریه شبان دانشگاه رازی کرمانشاه، بهزاد هوشنگی از نشریه تعالی دانشگاه علمی کاربردی قوچان و مریم هاشمی از نشریه گل نرگس دانشگاه علوم پزشکی تهران مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش کاریکاتور برتر مصطفی ستاریان از نشریه کاکتوس لرستان، حامد مردانی از نشریه نیشگون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، میثم مستأجران از نشریه مهبانگ دانشگاه پیام نور اصفهان مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش طنز برتر میثم سلطانی از نشریه پلاک ۴ دانشگاه آزاد زنجان، سیدمحمد میرلوحی از نشریه حیات دانشگاه امام صادق (ع) و محمد جاوید از نشریه آقا اجازه دانشگاه بیرجند مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش مصاحبه برتر علی باقری از نشریه خیمه دانشگاه سیستان و بلوچستان، اسما امیدی از نشریه آرمان‌گرا دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله و عطیه‌السادات اکبرزاده از نشریه صاحب دانشگاه فردوسی مشهد مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش نقد برتر دانشجویی ایمان آرام از نشریه خیمه دانشگاه سیستان و بلوچستان، زهرا محسن‌پور از نشریه رستار دانشگاه شهرکرد و گلاره نیک‌نژاد از نشریه سرچشمه خورشید دانشگاه پیام نور فراهان مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش مقاله، یادداشت و گزارش برتر، حسین وضعی از نشریه حیات دانشگاه امام صادق (ع)، علی جعفری از نشریه پندار دانشگاه تهران و سمیه زمانی از نشریه تاریخ‌پژوهی دانشگاه فردوسی مشهد مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

به گزارش فارس، این مراسم حاشیه‌هایی را نیز دربر داشت، از بوسه ارجمند بر پلاک شهدا تا وقتی همه آمدند تا عضو مقاومت باشند.

دراین مراسم در زمان سخنرانی علامه مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت فانوسی که به عنوان دکور صحنه بود شعله‌ور شد که این مسئله هیجان حضار را برانگیخت.

دکور این مراسم که شامل عکس‌هایی از امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و شهید سردار همدانی بود توجه حضار را جلب می‌کرد.

داریوش ارجمند هنرمند کشورمان در زمان حضور بر روی سکوی سخنرانی مراسم تصویر سردار شهید حسین همدانی و پلاک شهدای دفاع مقدس را بوسید.

ارجمند در سخنرانی خود به خبرنگار بودنش اشاره کرد و گفت: من هم در روزنامه خراسان کار خبری می‌کردم.

وی افزود: آنها که رفتند باید کاری حسینی کنند و آنها که ماندند باید کار زینبی کنند و گر نه یزیدی هستند و در حال حاضر ما باید به کیفیت و محتوا اهمیت بسیاری دهیم زیرا در عاشورا هم فرهنگ کیفیتی پیروز شد.

این هنرمند کشورمان با بیان اینکه فرم‌زدگی بلای جان جوانان است، گفت: چرا جوان ما باید مانند سربازان دوره هیتلر دور موهای خود را بتراشد.

ارجمند نشریات را وجدان دانشگاه و جامعه دانست و گفت: سنگ‌اندازی‌ها در راه جشنواره نشریات دانشجویی به دلیل محتوایی بودن این جشنواره است.

همچنین ابوالقاسم طالبی کارگردان کشورمان نیز در زمان تقدیر از فرزند شهید همدانی گفت: هدیه‌ای در کره خاکی نیست که بتوان به فرزند شهید همدانی داد. ما هدیه‌ای به وی ندادیم فقط آمدیم بگوییم که ما را به عنوان عضوی از مقاومت بپذیرید.

منبع:خبرگزاری فارس

 

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=1119

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.