• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
10
خطاب به نمایندکان مجلس

علاج ضعف مدیریتی، نابودی تولید نیست

  • کد خبر : 17050
  • 06 خرداد 1402 - 9:45
علاج ضعف مدیریتی، نابودی تولید نیست
نامه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به نمایندگان مجلس پیرامون مخالفت با لایحه تشکیل وزارت بازرگانی

به گزارش پایگاه خبری مستقل، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ضمن اعلام دلایل خود برای رد لایحه تشکیل وزارت بازرگانی، از آنان خواست تا با این لایحه در جلسه صبح فردای مجلس، مخالفت کنند. متن نامه بدین شرح است:

 نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

نیک مستحضرید لایحه تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی برای چندمین بار در سالیان اخیر مطرح شده و این بار دولت سیزدهم جدی‌تر از قبل پیگیر این امر است. در زمانی که جنگ اقتصادی بین ایران اسلامی و دشمنان داخلی و خارجی در نقاط بحرانی به سر می‌برد، طرح این موضوع باتوجه‌به اثرات سو آن در آرایش اقتصادی کشور، مورد پذیرش نیست؛ لذا اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور بر خود وظیفه می‌داند نکات خود را در مخالفت  تشکیل وزارت بازرگانی به گوش نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی برساند. بدیهی است بحث در این حوزه، بسیار مفصل بوده و در این نامه صرفاً به اهم دلایل بسنده شده است.

 

  1. نابودی تولید

نظر به وظیفه وزارت بازرگانی در تنظیم بازار و تأمین کالا و همچنین دسترسی آن به ارز نفتی، اقدام به واردات بی‌رویه دورازذهن نخواهد بود. این امر نه‌تنها کمکی به رشد و رونق تولید، که شعار امسال است، نخواهد کرد، بلکه سدی را بر سر راه تولید ارزش‌افزوده در کشور ایجاد خواهد کرد. محرومیت تولیدکننده از دسترسی مستقیم به بازار از یک سو و عدم صرفه اقتصادی تولید در رقابت با کالای مشابه خارجی وارد شده باد لار نفتی، بی شک تولیدکننده را سرخورده و تولید را در یک حلقه تکرارشونده کاهشی، نابود خواهد کرد.

 

  1. مخالف سیاست‌های کلی، اسناد بالادستی و منویات مقام معظم رهبری

افزایش واردات و سرخوردگی تولید برخلاف قانون تمرکز و برنامه ششم توسعه، مبنی بر خودکفایی و خوداتکایی کشور در تولید محصولات است. همچنین منبع اصلی این وزارت برای واردات، درآمد حاصل از فروش نفت است که مغایرت صریحی با فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر کاهش وابستگی اقتصاد به درآمد نفتی دارد.  از سوی دیگر تشکیل وزارت بازرگانی به معنای فربه‌شدن بیش‌ازپیش دولت و تحمیل هزینه‌های اجرائی سنگین به دولت است که این مسئله نیز به ضد سیاست کوچک‌سازی دولت است.

 

  1. نبود پاسخگوی واحد و تضعیف مجلس شورای اسلامی

تفکیک بحث واردات و صادرات از بحث صنایع، صرفاً سبب تشدید ناهماهنگی‌های میان بخش تولید و بخش واردات، یا به عبارتی تشتت مدیریتی خواهد شد که این امر، می‌تواند مهلک‌ترین ضربه را به اقتصاد کشور و بحث تولید داخلی وارد کند. در این میان، عدم‌پذیرش مسئولیت این ناهماهنگی از سوی دو وزارتخانه تفکیک شده، باعث ایجاد بحرانی جدید در مدیریت بحران اقتصادی کشور خواهد شد. از سوی دیگر بی شک در پی تفکیک زنجیره تولید و تنظیم بازار و تجارت، توان مجلس در نظارت و بازخواست وزرا در زمینه ریشه‌کنی تولید و واردات بی‌رویه کاسته خواهد شد.

 

  1. افزایش تورم

نقش تورمی تشکیل وزارت بازرگانی را نمی‌توان نادیده گرفت. این وزارتخانه در صورت تأسیس، صرفاً بحث تنظیم بازار و واردات و صادرات را به عهده خواهد گرفت و طبعاً طبق وظایف تعریفی خود، توجهی به مسئله تولید نخواهد داشت. در این میان طبیعی است که وزارتخانه مذکور برای کنترل بازار، صرفاً به واردات روی آورد که این امر علاوه بر ضربه به تولید، با خروج ارز از کشور سبب افزایش نرخ ارز و به‌تبع آن، افزایش میزان تورم خواهد شد. از سوی دیگر با واردات دلاری کالا و محصولات از خارج از کشور، درهم‌تنیدگی سفره مردم و نرخ ارز بیش‌ازپیش خواهد شد.

 

در آخر به نظر می‌رسد ادعای گستردگی و سنگینی وزارت صمت و ضعف مدیریتی در این وزارتخانه، راه‌های علاج دیگری جز تشکیل وزارت بازرگانی و نابودی تولید دارد که نیازمند تلاش و تأمل بیشتری از سوی دولت و مجلس دارد؛ لذا از نمایندگان مردم درخواست می‌شود مخالف خود را به‌صورت رسمی با طرح تشکیل وزارت بازرگانی اعلام نمایند. بی‌شک مسئولیت تشکیل وزارت بازرگانی بر دوش نمایندگان موافق طرح در مجلس شورا اسلامی خواهد بود لکن نظر به تجربیات تلخ عدم‌پذیرش مسئولیت تصمیمات اشتباه در فضای سیاسی کشور، از موافقان طرح نیز تقاضا می‌شود به‌صورت رسمی بار مسئولیت تصمیم خود را بپذیرند و پاسخگوی تبعات تصویب این لایحه باشند. امید است تا ذکر موارد فوق مفید به فایده بوده باشد.

 

والسلام علی من اتبع الهدی
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=17050

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.